Se upp med vad du sparar – kan vara stöld av företagshemligheter

Usb-minne
Undvik extern lagring. Det är ett av råden för att slippa bli anklagad för stöld av företagshemligheter. Foto: Getty images

Mejlar du delar av programkod till din privata mejl, sparar någon ritning du är stolt över eller behåller den där kundlistan du jobbat med? Se upp, även om risken är liten att arbetsgivaren anklagar dig för att ha stulit företagshemligheter, så kan det bli dyrt om det händer. 

– Många tror att de har rätt till sitt eget material. “Jag gjorde det här och det blev ju så bra”. Men så får man inte tänka, säger Agneta Bern, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer.

Hon har arbetat med flera mål om stöld av företagshemligheter och det stora problemet för de individer som blir anklagade för att ha angripit företagshemligheter är som hon ser det att skadestånden riskerar att bli så stora. Ofta många miljoner kronor, vilket är allvarligt för en individ som döms att betala.

Varje år kommer det in flera fall till Sveriges Ingenjörer där medlemmar anklagas för stöld av företagshemligheter.

– Ibland går arbetsgivaren inte vidare, ibland blir det förlikning, men några medlemmar blir stämda i domstol. Som anställd förväntas man känna till lagstiftningen, så det är viktigt att ha koll på det här, säger Agneta Bern.

Läs också: Ingenjörer friade igen – stal inte företagshemligheter 

Men hon påpekar också att det här är en gråzon. Det är inte säkert att det som arbetsgivaren tycker är hemligt är en företagshemlighet.

Flera delar

För att något ska räknas som en företagshemlighet juridiskt finns vissa kriterier:

  1. Det ska röra information om affärs- och driftsförhållanden som kan skada arbetsgivarens förmåga att konkurrera om den blir röjd.

Själva hemligheten ska ha ett kommersiellt intresse för arbetsgivaren. Det kan vara prisuppgifter, kundlistor, strategier eller tekniska uppgifter som dataprogram eller ritningar.

Det kan också vara en sammanställning av mycket information som utgör en företagshemlighet.

  1. Det ska vara hemligt.

För att något ska vara en företagshemlighet får det inte vara allmänt känt. Det ska vara en begränsad krets som har tillgång till informationen. Ligger den på ett intranät som många har tillgång till, eller på hemsidan, så kan det inte definieras som en företagshemlighet.

  1. Ska ha informerats – eller förstått

Du ska också ha informerats om att det är en hemlighet, eller så ska omständigheterna visa att det är hemligt. Till det räknas till exempel ett kundregister eller en specifik produkt där idén är specifikt viktig för företaget.

  1. Arbetsgivarens egendom – men rätt till ditt kunnande

Agneta Bern påpekar att det många glömmer är att allt man gör eller skapar på jobbet är arbetsgivarens egendom – och det gäller även om arbetsgivaren för tillfället inte är så intresserad av det du tagit fram.

Däremot har man rätt till sitt eget yrkeskunnande. Det man har lärt sig får man använda på ett nytt jobb. När det kommer till kundlistor så har en domstol faktiskt kommit fram till att det är rimligt att komma ihåg 70 kunder, om arbetsgivaren inte kan visa att det cirkulerat kundlistor.

  1. Du har gått till en konkurrerande verksamhet.

Anklagelserna om stöld av företagshemligheter kommer ofta när en person slutat hos en arbetsgivare och antingen själv startat eller börjat jobba på en konkurrerande verksamhet. Då kan den tidigare arbetsgivaren känna att du har tagit med företagshemligheter som du använder. Även konsulter med enskild firma kan bli anklagade.

Det händer att tidigare arbetsgivare riktar anklagelser om att företagshemligheter har tagits med i syfte att försvaga en konkurrent.

Så hur gör man för att undvika att bli anklagad för att ha tagit med företagshemligheter utan tillstånd?

Här är Agneta Berns tips på vad du behöver tänka på:

Lämna tillbaka. Om du tar hem utskrifter, ta tillbaka dem till kontoret direkt när du är klar med arbetsuppgiften eller i vart fall när du slutar.

Mejla inte till privat mejlkorg. Skilj på privat och jobbmejl. Skicka inte dokument till din privata mejl.

Undvik extern lagring. Om du måste ta med något elektroniskt dokument och inte kan ta med dig jobbdatorn, se till att få ett skriftligt ok från arbetsgivaren. Det är svårt att visa i domstol att det finns en kultur att ta med material. Tänk på att arbetsgivare kan se att du spar ner filer, till exempel till ett usb-minne.

Ta hjälp av facket. Om du är osäker på vad du får göra kan du som medlem kontakta Sveriges Ingenjörer och få rådgivning.

Fråga arbetsgivaren. Innan du slutar på en arbetsplats kan du ta upp med arbetsgivaren om något du vill behålla kan vara en företagshemlighet. Kom ihåg: Fråga innan du laddar ner något.

Vänta tills du har slutat. Som anställd har man lojalitetsplikt. Det betyder att du inte får ta några steg för att starta en konkurrerande verksamhet innan uppsägningstiden gått ut. Innan du blir arbetsbefriad kan du fråga arbetsgivaren om lojalitetsplikten upphört. Det är bra att ett sådant medgivande finns skriftligt och att det klargörs i samband med andra villkor kring anställningens upphörande.

Skriv inte på sekretessavtal. Det finns lagstiftning för vad som är företagshemligheter. Om arbetsgivaren vill att du ska skriva på sekretessavtal för ytterligare uppgifter, kontakta facket för rådgivning.

Håll dig borta från hemligheter du inte jobbar med. Det är särskilt viktigt att inte befatta sig med företagshemligheter som finns där du jobbar, men som du inte använder i din anställning. Om du gör det kan det räknas som företagsspioneri vilket kan ge fängelse.

Dokumentera utvecklingen. Om du på en ny arbetsplats eller i ditt nystartade företag utvecklar något som en tidigare arbetsgivare också sysslar med, kan den tidigare arbetsgivaren mena att utvecklingen gått för fort och att du uppenbarligen använt deras företagshemlighet. Dokumentera därför det du gör: var du hittat kunder, hur du utvecklat ett program, var du fått en idé. Behåll mejl och dokumentation som visar utvecklingsstegen.

Skydd som anställd

Även om du har ansvar att ha viss koll på vad som gäller för företagshemligheter så har du som anställd också ett visst skydd. Om du upptäcker att en ny arbetsgivare har tillgång till företagshemligheter från din tidigare arbetsgivare och du varit omedveten om det, så är du skyddad enligt något som kallas principalansvaret – att arbetsgivaren är ansvarig för det du gör. Också om du själv startar eller äger en verksamhet tillsammans med flera andra, kan du betraktas som anställd.

Trots det är det bra när man startar en verksamhet tillsammans med andra att prata igenom regler om stöld av företagshemligheter, så att ingen av er har med något som tillhör en tidigare arbetsgivare.

När man slutat på ett jobb har man också ett extra skydd. Då krävs synnerliga skäl för att bli ställd till ansvar, till exempel att man medvetet stulit företagshemligheter.

Lämna en kommentar

Senaste nytt