Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Så hanterar du gnälliga kollegor

Så hanterar du gnälliga kollegor

Visst är det bra att framföra kritik, men vad gör du om du känner att klagomålen tar över och riskerar att skada verksamheten? Psykologen Oskar Henrikson delar med sig av sina bästa råd.

Klagande kollegor kan vara ett bekymmer, något som en av våra läsare lyfter i ett mejl till redaktionen: ”Vi har en medarbetare på jobbet som klagar på det mesta, vilket skapar dålig energi på arbetsplatsen, samt kan få nyanställda och besökare att fundera på om det är ett bra företag de kommit till”. Vad kan man göra åt en sådan situation?

Oskar Henrikson

Vi ställde frågan till Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och vd för Psykologifabriken, som även tagit upp ämnet i sin bok Ensam eller stark, åtta principer för framgångsrika team. Han konstaterar att problemet med den typen av klagomål är att det kan bli ett sätt för den som klagar att bli sedd och få uppmuntran av sin omgivning.

När vi bemöter den som klagar genom att hålla med och lägga till egna tankar och åsikter så ger vi varandra bekräftelse. Att klaga ger på så vis en skön känsla i kroppen, vilket gör att man sedan vill ha mer av den varan.

– Det är lätt hänt att man dras med i klagandet. Det kan kännas bra att prata om problem med våra kollegor. Det stärker relationen och leder till härliga samtal. Men det vi glömmer bort är att vi då samtidigt belönar ett klagobeteende. Om det får pågå länge är risken stor att vi fastnar i det, säger Oskar Henrikson.

Haka inte på gnället

Om du har en kollega som klagar mycket så är lösningen helt enkelt att låta bli att uppmuntra det beteendet – något som kan vara svårt i praktiken. Men Oskar Henrikson har några råd för hur man går till väga.

– Börja väldigt snällt, svara så neutralt du kan ”vad tråkigt att du känner det så här”. Visa att du lyssnar, men undvik att spinna vidare på den tråden.

Så hanterar du en klagande kollega

  1. Bemöt kollegans klagomål på ett neutralt sätt. Trappa upp så att tillsägelsen blir skarpare om beteendet fortsätter.
  2. Uppmuntra det alternativa beteendet. Om kollegan klagar, ignorera gnället och uppmuntra istället åtgärdsförslagen.
  3. Lyft ämnet. Prata om hur ni vill hantera den här typen av situationer i just er arbetsgrupp. När ska man säga till och hur? Hur vill ni själva bli bemötta?
  4. Bryt dåliga mönster. Om du känner att du dras med i gnället, ta upp det i gruppen och berätta hur det känns för dig. Diskutera hur ni kan göra för att hantera problem på ett mer konstruktivt sätt.
  5. Observera. Träna dig på att lägga märke till bra beteenden, även hos en irriterande kollega. Jobba medvetet med att förstärka de beteenden som du vill se mer av.

Om klagomålet kommer upp igen kan du trappa upp ditt svar genom att exempelvis poängtera att personen har sagt detta förut och fråga vad hen själv gjort för att lösa problemet.

Lyssna även efter mer konstruktiva förslag och se till att uppmuntra och dra igång det samtalet istället.

– Ju mer vi uppmuntrar varandra att söka lösningar desto mindre klagomål kommer vi att få. Genom att haka på när personen kommer med konstruktiva lösningar ger du näring till det beteende som du vill ska växa.

Fyller en viktig funktion

Men att helt bannlysa klagomål är inte en framgångsrik väg. Gnäll, skvaller och klagomål fyller en funktion i våra verksamheter, konstaterar Oskar Henrikson.

– Om vi inte klagar missar vi chansen att bolla och få stöttning i hur vi kan hantera våra bekymmer. Skvaller är dessutom ett bra sätt att se till att upprätthålla normerna i gruppen och ett sätt för den som inte är i maktposition att påtala problem.

Dessutom kan de göra att vi skärper oss lite extra för att inte göra fel. Om cheferna exempelvis vet att medarbetarna kommer att bli frustrerade över en omorganisation så kommer de att förbereda sig lite bättre för att undvika den värsta kritiken.

Faran ligger i att låta en gnällkultur få fäste i organisationen.

– Organisationskulturen, det som vi brukar säga ”sitter i väggarna”, det är de beteenden som vi över tid uppmuntrar, ger näring och tillåter att växa. Vi fastnar i vanor som blir en del av kulturen och de kan vara svårare att bryta.

Öva er på att säga till

Ett sätt att förebygga dåliga vanor och se till att rätt beteenden istället får fäste i organisationen är att jobba med teamutveckling där man exempelvis pratar om beteenden och bemötande.

Oskar Henriksson poängterar att 5 till 10 minuter på veckomötet kan göra stor skillnad för gruppens förmåga att hantera kriser. Dessutom öppnar det för mer konstruktiva samtal där kritik och olika åsikter får ta plats utan att det blir känsligt.

– Ibland blir det tokigt, ibland gör vi saker som blir fel som går emot våra mål. Vad gör vi när det händer? Hur säger vi till varandra och hur vill vi själva bli bemötta? Se till att ge plats för de här samtalen i de vanliga mötena, det skapar trygghet i gruppen och gör det lättare att ta tag i saker i tid, innan de blir för stora.

Anna Nyström

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

IT, finans, bygg och kemi

Rekordlåg arbetslöshet – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten bland Sveriges Ingenjörers medlemmar är nu nere på 1,0 procent – den näst lägsta nivån på tio år. Men arbetslösheten skiljer sig mellan olika inriktningar och för vissa har den svängt mycket under pandemin.   
Ingenjörsfullmäktige 2021

Hittills: 17 listor ställer upp i Ingenjörsvalet

0
I vår är det val till Ingenjörsfullmäktige och den 15 februari är det deadline för att registrera listor till valet. Hittills har 16 listor anmält sig och nu kan enskilda ingenjörer också ställa upp i valet. 

Så svarar du chefen som nobbar ditt lönekrav

0
För att lyckas med lönesamtalet är det viktigt att fundera på vad chefen kommer att svara på ditt lönekrav. Läs om ombudsmannens tips för hur du bemöter chefens argument.

“Varför existerar dåligt ledarskap fortfarande?”

0
Varför finns det så många dåliga chefer, trots all kunskap vi har om ledarskap? Det är en fråga som vi borde diskutera mer, menar professor Anders Örtenblad.
Pengar, KTH, Ericsson

Lön, antagningspoäng och att jobbet inte känns kul – det här läste flest 2021

0
Vad säger jag när chefen nobbar mitt lönekrav? Är det ett problem att Ericsson vill överge fasta arbetsplatser? Varför krävdes det en ingenjör för att avslöja bluffen i Allra?

Nu ska arbetsgivarna avgöra vad som är friskvård

0
Nu ska arbetsgivarna själva bestämma hur friskvårdsbidraget ska användas. Men det blir inte fritt fram för vad som helst. Reglerna har inte förändrats. 

Cykelförmån och avdrag för jobb på annan ort – här är nya lagarna 2022

0
Den 1 januari 2022 trädde en rad lagändringar i kraft. Här är åtta som påverkar arbetslivet.
Frost

Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 10 januari

0
Nu gör vi uppehåll, men är tillbaka igen den 10 januari.

Min kollega är lat – vad ska jag göra?

1
Vad gör man med kollegor som inte engagerar sig, som levererar i sista minuten och gör bara exakt det som förväntas? Så här svarar psykologen.
Unga ingenjörer

Nästan fem gånger fler ingenjörer examineras i dag än i slutet av 70-talet

12
För 40 år sedan examinerades 1 500 ingenjörer per år. Nu är antalet 7 300.   

VI REKOMMENDERAR

Man som slappnar av framför julgran

Så gör du för att stressa ner i jul

1
Låt inte julen bli ytterligare en stressfaktor. Här ger experterna sina bästa tips för att stressa ner i jul - och för att slippa stressa när du börjar jobba igen.

TOPPLISTA