Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Så hanterar du gnälliga kollegor

Så hanterar du gnälliga kollegor

Visst är det bra att framföra kritik, men vad gör du om du känner att klagomålen tar över och riskerar att skada verksamheten? Psykologen Oskar Henrikson delar med sig av sina bästa råd.

Klagande kollegor kan vara ett bekymmer, något som en av våra läsare lyfter i ett mejl till redaktionen: ”Vi har en medarbetare på jobbet som klagar på det mesta, vilket skapar dålig energi på arbetsplatsen, samt kan få nyanställda och besökare att fundera på om det är ett bra företag de kommit till”. Vad kan man göra åt en sådan situation?

Oskar Henrikson

Vi ställde frågan till Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och vd för Psykologifabriken, som även tagit upp ämnet i sin bok Ensam eller stark, åtta principer för framgångsrika team. Han konstaterar att problemet med den typen av klagomål är att det kan bli ett sätt för den som klagar att bli sedd och få uppmuntran av sin omgivning.

När vi bemöter den som klagar genom att hålla med och lägga till egna tankar och åsikter så ger vi varandra bekräftelse. Att klaga ger på så vis en skön känsla i kroppen, vilket gör att man sedan vill ha mer av den varan.

– Det är lätt hänt att man dras med i klagandet. Det kan kännas bra att prata om problem med våra kollegor. Det stärker relationen och leder till härliga samtal. Men det vi glömmer bort är att vi då samtidigt belönar ett klagobeteende. Om det får pågå länge är risken stor att vi fastnar i det, säger Oskar Henrikson.

Haka inte på gnället

Om du har en kollega som klagar mycket så är lösningen helt enkelt att låta bli att uppmuntra det beteendet – något som kan vara svårt i praktiken. Men Oskar Henrikson har några råd för hur man går till väga.

– Börja väldigt snällt, svara så neutralt du kan ”vad tråkigt att du känner det så här”. Visa att du lyssnar, men undvik att spinna vidare på den tråden.

Så hanterar du en klagande kollega

  1. Bemöt kollegans klagomål på ett neutralt sätt. Trappa upp så att tillsägelsen blir skarpare om beteendet fortsätter.
  2. Uppmuntra det alternativa beteendet. Om kollegan klagar, ignorera gnället och uppmuntra istället åtgärdsförslagen.
  3. Lyft ämnet. Prata om hur ni vill hantera den här typen av situationer i just er arbetsgrupp. När ska man säga till och hur? Hur vill ni själva bli bemötta?
  4. Bryt dåliga mönster. Om du känner att du dras med i gnället, ta upp det i gruppen och berätta hur det känns för dig. Diskutera hur ni kan göra för att hantera problem på ett mer konstruktivt sätt.
  5. Observera. Träna dig på att lägga märke till bra beteenden, även hos en irriterande kollega. Jobba medvetet med att förstärka de beteenden som du vill se mer av.

Om klagomålet kommer upp igen kan du trappa upp ditt svar genom att exempelvis poängtera att personen har sagt detta förut och fråga vad hen själv gjort för att lösa problemet.

Lyssna även efter mer konstruktiva förslag och se till att uppmuntra och dra igång det samtalet istället.

– Ju mer vi uppmuntrar varandra att söka lösningar desto mindre klagomål kommer vi att få. Genom att haka på när personen kommer med konstruktiva lösningar ger du näring till det beteende som du vill ska växa.

Fyller en viktig funktion

Men att helt bannlysa klagomål är inte en framgångsrik väg. Gnäll, skvaller och klagomål fyller en funktion i våra verksamheter, konstaterar Oskar Henrikson.

– Om vi inte klagar missar vi chansen att bolla och få stöttning i hur vi kan hantera våra bekymmer. Skvaller är dessutom ett bra sätt att se till att upprätthålla normerna i gruppen och ett sätt för den som inte är i maktposition att påtala problem.

Dessutom kan de göra att vi skärper oss lite extra för att inte göra fel. Om cheferna exempelvis vet att medarbetarna kommer att bli frustrerade över en omorganisation så kommer de att förbereda sig lite bättre för att undvika den värsta kritiken.

Faran ligger i att låta en gnällkultur få fäste i organisationen.

– Organisationskulturen, det som vi brukar säga ”sitter i väggarna”, det är de beteenden som vi över tid uppmuntrar, ger näring och tillåter att växa. Vi fastnar i vanor som blir en del av kulturen och de kan vara svårare att bryta.

Öva er på att säga till

Ett sätt att förebygga dåliga vanor och se till att rätt beteenden istället får fäste i organisationen är att jobba med teamutveckling där man exempelvis pratar om beteenden och bemötande.

Oskar Henriksson poängterar att 5 till 10 minuter på veckomötet kan göra stor skillnad för gruppens förmåga att hantera kriser. Dessutom öppnar det för mer konstruktiva samtal där kritik och olika åsikter får ta plats utan att det blir känsligt.

– Ibland blir det tokigt, ibland gör vi saker som blir fel som går emot våra mål. Vad gör vi när det händer? Hur säger vi till varandra och hur vill vi själva bli bemötta? Se till att ge plats för de här samtalen i de vanliga mötena, det skapar trygghet i gruppen och gör det lättare att ta tag i saker i tid, innan de blir för stora.

Anna Nyström

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Kreativa ingenjörer löser kriser i covidvården

0
För medicintekniska ingenjörer har det senaste året varit allt annat än normalt. Brist på utrustning och förbrukningsmaterial har krävt snabba beslut, hårt arbete och problemlösning.

Neddragningarna på Chalmers – så många fick gå

0
juni varslade Chalmers 180 anställda om uppsägning. Nu är de fackliga förhandlingarna avslutade och uppsägningarna blev färre än befarat.
Karta över relativa löneläget per län

Så skiljer sig ingenjörernas löner mellan länen

6
Lönerna för ingenjörer skiljer sig ganska mycket över landet. Utifrån ett medelvärde på 100 ligger Stockholms län på 106,9 medan Västernorrland bara har 91,4.

Hemarbetet sätter arbetsmiljöarbetet på nya prov

1
Förutsättningarna för en god arbetsmiljö i hemmet varierar från person till person. Det behövs därför mer kunskap om hur man hanterar det på ett systematiskt sätt, konstaterar Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Bisarra krav på utländska forskare

21
Går Migrationskommitténs förslag igenom kommer tusentals utländska forskare och ingenjörer att tvingas lämna landet. Det skriver Ulrika Lindstrand och Mats Ericson i en debattartikel.
Stefan Westergård med Freedesk

Ingenjören med 12 språk skapade ett mobilt ståbord

1
Under pandemin har många staplat skokartonger eller haft datorn på strykbrädan för att kunna stå och jobba. Men civilingenjören Stefan Westergård hade redan en egen lösning.   

Därför behövs ingenjörer i det fackliga arbetet

0
Att engagera sig fackligt är både roligt och utvecklande. "Det är en häftig resa att göra" säger Jörgen Lundqvist, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.

Nytt jobb vid 60 – Lourdes tog stöd av facket och lyckades

1
Byggnadsingenjören Lourdes Valencia var lite orolig inför chansen att få nytt jobb som 60-åring. Envishet och goda råd från Sveriges Ingenjörer var betydde mycket för att hon lyckades.
Sveriges Ingenjörers styrelse 2020-2021

Fem platser i styrelsen uppe för omval – nu vill valberedningen få förslag

0
Vid Ingenjörsfullmäktige i höst är fem av platserna i Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse uppe för omval. Nu vill valberedningen få förslag på personer som vill vara med och ser till att förbundet är relevant.

Därför blir vi utmattade av digitala möten

0
Forskare vid Stanford University har identifierat fyra orsaker till zoom-trötthet, och vad du själv kan göra för att undvika att drabbas av det.

VI REKOMMENDERAR

Man som ligger i gräs

Så här fungerar förskottssemester

0
Enligt semesterlagens regler har alla rätt till 25 dagars semester per år. Men man har inte rätt till betald semester direkt när man börjar...

TOPPLISTA