Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Ilska mot att tjänstepension investeras i låglöneföretag

Ilska mot att tjänstepension investeras i låglöneföretag

Vet du egentligen vart dina pensionspengar tar vägen? Investeras de i bolag som delar dina värderingar? Per-Arne Lundberg, ordförande för akademikerna på PostNord, reagerade med ilska när han fick veta att AMF Pension blivit storägare i budbilsfirman Budbee.

Flera tidningar har under vintern rapporterat om att pensionsbolaget AMF investerat 240 miljoner kronor och blivit den tredje största ägaren i budbilsföretaget Budbee. Affären har kritiserats av flera LO-förbund eftersom Budbee saknar kollektivavtal och konkurrerar med lägre löner och sämre villkor för de anställda. AMF Pension ägs av LO tillsammans med Svenskt Näringsliv.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet går fackförbundet Sekos ordförande Valle Karlsson tillsammans med Transportarbetarförbundets ordförande Tommy Wreeth till hårt angrepp mot AMF Pension.

”Vi tycker inte att det är okej att investera våra tjänstepensionspengar i företag som inte har kollektivavtal och dumpar villkoren på svensk arbetsmarknad”, skriver Valle Karlsson och Tommy Wreeth.

Strider mot policyn

I AMF:s hållbarhetspolicy står det tydligt att hållbarhet handlar om att ta ansvar även för de bolag som man har investerat i. Så här skriver AMF: ”Hållbarhet omfattar exempelvis miljöpåverkan, arbetsvillkor och mångfalds- och jämställdhetsfrågor”.

Men Tidningen Transportarbetaren har rapporterat om lönerna och villkoren på Budbee. Tidningen har kommit över en ett år gammal lönetabell för chaufförer som kör Budbees bilar. Den visar att lönen är 200 kronor i timmen men det krävs att chauffören gör i snitt 80 leveranser per femtimmarsskift. Föraren har då 3 minuter och 45 sekunder per leverans, vilket är helt orimligt att klara.

Orättvis konkurrens

AMF är ett pensionsbolag där LO-anställda men också många akademiker, både i privat, statlig och kommunal sektor, har sin tjänstepension. En av dem som har regerat på AMF:s investering i Budbee är Per-Arne Lundberg, ordförande för Akademikerföreningen på PostNord.

Per-Arne Lundberg, ordförande för akademikerna på NostNord.

– PostNord och andra seriösa aktörer som DHL har kollektivavtal med vettiga löner och villkor för de anställda medan Budbee kan hålla lägre priser med låga löner och dåliga villkor.

Han begriper inte hur AMF:s ägare LO och Svenskt Näringsliv har accepterat investeringen i Budbee. Båda parter har ett starkt intresse av att värna den svenska modellen som bygger på en hög grad av anslutning till fackförbund och arbetsgivarorganisationer.

– Nu använder AMF våra tjänstepensioner till att gynna aktörer utan kollektivavtal och upprätthålla orättvis konkurrens.

Rösta med fötterna

Per-Arne Lundberg överväger att flytta sin egen tjänstepension från AMF och har redan tagit kontakt med AMF för att ta reda på kostnaderna. I hans fall handlar det om 400 kronor.

Men innan han tar beslutet vill han se om kritiken mot AMF får bolaget att agera. De tre lokala facken på PostNord, Seco, ST och Saco har tillsammans över 14 000 medlemmar, många av dem möter dagligen konkurrensen från Budbee i sitt arbete.

Per-Arne Lundberg uppmanar alla som vill att deras pensionskapital investeras på ett sjyst sätt att hålla koll på var pengarna hamnar.

– Vill man inte vill gynna företag som konkurrerar med låga löner eller inte bidrar till en hållbar framtid kan man rösta med fötterna. Om vi är många som gör det kan det leda till förändring.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Så här fungerar det nya omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

0
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

0
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.
Kraftledningar

Sveriges Ingenjörer Syd och Väst: Ta ställning för ett elprisområde

1
Sveriges Ingenjörer bör ta ställning för att Sverige bara ska ha ett elprisområde. Det föreslår Sveriges Ingenjörer Syd och Väst i en av de 39 motioner som kommit in till Ingenjörsfullmäktige.

19 tips: Så kan du påverka elräkningen

0
Många av Sveriges energirådgivare är ingenjörer. Här ger tre av dem sina bästa tips och berättar hur rusande elpriser ändrat jobbet från rådgivning till jourhavande medmänniska.

Därför kan hybridarbete skapa konflikter på jobbet

0
Det hybrida arbetslivet kan leda till ökade spänningar och konflikter på arbetsplatsen. Läs om 7 tips för att undvika konflikter och lösa de som trots allt uppstår.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

TOPPLISTA