Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Mariestad bygger förskola där solen står för driften

Mariestad bygger förskola där solen står för driften

I Mariestad pågår bygget av en förskola som ska drivas med vätgas. Med hjälp av sol-el, vätgas och bergvärme blir byggnaden i princip självförsörjande på el och värme året runt.

I oktober togs de första spadtagen för Kronoparkens förskola i Mariestad. Här ska 144 barn på åtta avdelningar flytta in när bygget är klart i januari nästa år.

Just nu pågår installationerna av solcellerna som ska förse byggnaden med el året runt. För att lyckas med det kommer överskottselen under sommartid att lagras i form av vätgas.

Harald Bouma, miljösamordnare på Vänerenergi.

– Tanken är att förskolan ska bli självförsörjande på el, berättar Harald Bouma, miljösamordnare på det kommunala energibolaget Vänerenergi som framöver ska stå för driften.

Överskottsel blir vätgas

Hela bygget av förskolan har optimerats för att ge så bra förutsättningar för produktion av solel som möjligt. Takets lutning, maximering av ytorna och placeringen av ventilationen till exempel, allt utformas för att ta vara på solens strålar på bästa sätt.

Elen som produceras kan användas direkt i verksamheten, men även lagras i batterier för användning på natten. All överskottsel leds vidare till en teknikbyggnad där den används för att producera vätgas. Därmed kan solelen lagras för att, via bränsleceller, omvandlas till el igen på vintern.

Vidareutbildning kring vätgas

Vätgasförskolan är ett led i Mariestads satsning på klimatarbete och målet om en fossilobereonde fordonsflotta. Kommunen har även byggt en solcellsdriven vätgasstation för laddning av elbilar där Vänerenergi står för drift och underhåll. I arbetet med förskolan kommer den erfarenheten till stor nytta och Harald Bouma blir också en viktig länk mellan kommunen och Vänerenergis arbete med projektet.

För egen del har det inneburit att Harald Bouman fått vidareutbilda sig inom ett flertal områden, bland annat inom Atex och vad man behöver tänka på i explosionsfarliga miljöer, liksom hela systemtänket kring vätgasproduktion.

– Det har varit spännande och mycket utvecklande, berättar han och förklarar att det är roligt att även få damma av de gamla kunskaperna kring bränsleceller, kompression och batterier från ingenjörsutbildningen.

Byggentreprenören Sernekes skiss över Kronoparkens förskola. Bild: Serneke

Fler projekt på gång

Att lagra energi i vägas är effektivt, eftersom vätgas har hög energitäthet. Men när man pratar om gas finns det förstås alltid en oro för riskerna. I arbetet har de därför haft nära kontakt med räddningstjänsten, MSB och länsstyrelsen.

– Det är viktigt att vi har bra säkerhetssystem som larmar och stänger ned driften direkt om det är någon parameter som larmar. Vi har ett högt säkerhetstänk och här har vi också bra erfarenheter från tankstationen, förklarar Harald Bouma.

Mariestad har fler vätgasprojekt i sikte. Bland annat undersöker man möjligheterna med att driva tågtrafiken på Kinnekullebanan med vägas istället för diesel och det finns även idéer om att installera solceller på en av kommunens deponier för att kunna producera vätgas.

– Allt detta är väldigt ungt fortfarande, men eftersom det ligger inom vårt nätområde blir vi involverade, säger han.

Bidrar till en bättre värld

Harald Bouma konstaterar att vätgas är ett spännande område där det händer mycket. Det som varit roligast i arbetet är att lära sig ett systemtänk där man inte bara tittar på solceller, utan ser helheten, från produktion till lösningar för att ta hand om den el som produceras på ett smart sätt.

– Vätgas är en av många tekniker som är med och bidrar till ett fossiloberoende. För personlig del är det också värdefullt att känna att jag är med och bidrar till en bättre värld, säger Harald Bouma.

Nyfiken på mer? Se Mariestads film om projektet.

Anna Nyström

1 KOMMENTAR

  1. Vill ni även kunna få sol el vintertid lär det bli en hel del snö att ta hand om vid takfoten. Finns det någon överskottsvärme att ta till vara och utnyttja för smältning?

Lämna ett svar till Kommunal Brandingenjör Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Blöta fotspår på en brygga

Ingenjören tar semester – vi ses igen den 15 augusti!

0
Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips hela sommaren. Här på Ingenjören.se är vi tillbaka den 15 augusti. Trevlig sommar! 
Mest lästa artiklar på Ingenjören.se

Löneskillnader, nytt studiestöd och 4-dagarsvecka – det här är mest läst i år

0
Hur stor skillnad är det mellan ingenjörslönerna? Hur fungerar studiestödet för yrkesverksamma? Ska erfarna bli provanställda? Och hur funkar fyradagarsveckan i Belgien? Här är årets mest lästa artiklar på Ingenjören.se.
Johan Kreicbergs i Almedalen

Almedalen: ”Ingenjörerna är verkligen i centrum för diskussionerna”

0
Kompetensutveckling och livslångt lärande. Det är den viktigaste frågan för Sveriges Ingenjörer på Almedalsveckan. "Vi är lite oroliga för att det går för långsamt" säger Johan Kreicbergs.

Bara fyra svenska energibolag (av 284) är helt jämställda

0
Nätverket Kraftkvinnorna har undersökt hur jämställda svenska energibolag är. Fyra bolag finns på topplistan. 57 procent av bolagen fick noll poäng i undersökningens jämställdhetsindex.

Skatteavdrag gör a-kassan billigare

1
Den 1 juli infördes ett skatteavdrag för a-kassan och från och med årsskiftet höjs den övre åldersgränsen för att vara medlem och få ersättning från a-kassan.

Kan du komma med shorts till jobbet?

3
Varma sommardagar kan det vara skönt med shorts, linne och sandaler. Men vilka kläder är okej på jobbet? Ingenjören frågade sju ingenjörer i olika sektorer och branscher.
Camilla Frankelius

Inbetalningar till tjänstepension förlängs till 66 år – ”Hade velat få mer”

0
Ett års extra inbetalningar till tjänstepensionen blir det för alla som har ITP1. Dessutom förlängs sjukpensionen till att gälla till 66 år. Men Sveriges Ingenjörer hade velat se större förbättringar.

”Nu måste vi prata mer om den digitala arbetsmiljön”

1
– Vi måste ställa krav på vår digitala arbetsmiljö och inte acceptera krångliga system, säger Jan Gulliksen, professor och vicerektor på KTH. Han är årets mottagare av Levipriset från Sveriges Ingenjörer.

GUIDE: Intresserad av att bli trainee – det här ska du tänka på

0
Att bli trainee är ett bra sätt att börja karriären. Men kontrollera vilka anställningsvillkor som gäller och att det finns en tydlig plan för hela traineeperioden.
Gunnar Zackrisson, Eva Snis, Karl Stavaeus, Hanna Hartikainen, Pia Krantz, Jenny Strand och Sofia Johannesson

Ingenjörer som är chefer: ”Här är 42 råd om du vill bli chef”

0
En överväldigande majoritet av Sveriges ingenjörers medlemmar under 40 år kan tänka sig att bli chefer. Men hur gör man? Sju ingenjörer som är eller har varit chefer tipsar.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

2
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.

TOPPLISTA