Blunda inte för misstagen
– men se upp med fallgroparna

Att göra fel kan vara pinsamt och obehagligt. Men det är viktigt att kunna ta ansvar för sina misstag, att våga berätta och inte skylla på omständigheter eller någon annan. Foto: Getty Images

Hur hanterar du en situation där du själv gör fel, eller upptäcker misstag på din arbetsplats? Att ta ansvar är viktigt, men det finns situationer då det kan vara läge att gå varligt fram. 

En kall januaridag 1986 exploderade rymdfärjan Challenger endast 73 sekunder efter start. En förklaring till olyckan var att de gummitätningar som skulle förhindra läckage av heta gaser under startfasen inte klarade av kylan – något som rakettillverkarens ingenjörer hade varnat för. Trots varningarna valde man ändå att genomföra uppskjutningen. Ett misstag som kostade sju personers liv.

Cathrine V Felix forskar om misstag. Fotograf: Lars Mogensen

– Som ingenjör är det högst sannolikt att du hamnar i situationer där du upptäcker fel och misstag, poängterar Cathrine V Felix, universitetslektor i praktisk filosofi som i sin forskning intresserat sig för just misstag.

Att förstå vad misstag är och lära sig att hantera dem i sin arbetsvardag är något som Cathrine V Felix pratar om när hon undervisar i filosofi och teknologi vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet, NTNU.

Självklart att säga till, eller?

Den spontana reaktionen är att det borde vara självklart att säga till när man upptäcker ett fel och att arbetsgivaren blir glad och tacksam för det. Men det är inte alls säkert.

Det kan finnas både ekonomiska, juridiska och etiska problemställningar som påverkar ställningstagandet. Att rätta till ett tekniskt fel kan bli dyrt och leda till förseningar. Det kan finnas ekonomiska intressen, prestige och en press på att vara först som gör att man väljer att chansa.

Och om det gäller missförhållanden på arbetsplatsen kanske man hellre väljer att tysta ned problemen än att erkänna att man har dålig ledning i företaget.

Budbäraren straffas

Att vara den som kommer med dåliga nyheter kan därför få konsekvenser.

– Många visselblåsare som visselblåseforskaren Fred Alford pratat med berättar att de trodde att arbetsplatsen skulle vara tacksam för att de säger till, men så är inte alltid fallet. De kan till och med bli utsatta för mobbning på arbetsplatsen, bli förflyttad eller fråntagen sina arbetsuppgifter, berättar Cathrine V Felix.

Om man upptäcker ett misstag bör man därför förbereda sig väl innan man tar upp problemet med arbetsgivaren – och vara beredd på motstånd.

– Var inte naiv, det är aldrig enkelt att vara den som varnar. Tänk igenom hur du väljer att föra fram informationen, till vem och när. Se gärna till att alliera dig med andra kollegor och armera dig med kunskap, tipsar hon.

Omöjligt att vara felfri

Cathrine V Felix tror att rädslan för att prata om fel och misstag är förödande för en arbetsplats. På en felfri arbetsplats förväntar man sig det omöjliga av medarbetarna. Det skapar en kultur där medarbetarna går omkring med en konstant oro för att bli upptäckta – för vi gör alla misstag, hela tiden.

– Vi gifter oss med fel person, vi glömmer pin-koden, vi går vänster istället för höger. Vi människor har, kalla det ett designfel, och det är att vi gör misstag hela tiden.

Så även på en arbetsplats. Du säger fel namn till en kollega, skickar ett mejl och glömmer bilagan eller kommer i fel tid till ett möte. Att vara medveten om hur mycket fel vi människor gör är grundläggande i en kultur som bejakar misstag. Den insikten gör att man dessutom kan lära sig av sina misstag, hitta knep för att undvika dem och rätta till de mer systematiska misstagen.

– I en sådan verksamhet mår medarbetarna bättre och de presterar dessutom bättre, poängterar hon.

Ger bättre sammanhållning

Genom att höja acceptansen för varandras fel och misstag och vara öppen med sina egna misstag blir även sammanhållningen på arbetsplatsen bättre.

I en trygg miljö kan man berätta om sina misstag och göra det med humor. Det finns en känsla av sympati istället för fördömande. I en sådan kultur kan medarbetarna också ta ansvar för sina misslyckanden, både de små och stora.

–  Att göra fel kan vara pinsamt och obehagligt. Men det är viktigt att kunna ta ansvar för sina misstag, att våga berätta om dem och inte skylla på omständigheter eller någon annan.

Se upp för fallgroparna

Men oavsett om det handlar om dina egna misstag, misstag som kollegor gör eller om företaget begår något fel så finns det några saker som är viktiga att tänka på:

  • Påpeka inte fel hela tiden. Det kan betraktas som socialt inkompetent. Ha en välvillig inställning, ha överseende för små misstag och använd inte pekpinnar för att ställa dig själv i bättre dager.
  • Se skillnad på enstaka fel och mönster. Alla kan göra fel, men gör man samma fel hela tiden är det viktigt att synliggöra det så att man kan rätta till problemet.
  • Lägg skulden på rätt plats. Häng inte ut en person som gör fel om det är systemet det är fel på. Är det ett fel som flera personer gör kanske det är fel på rutinen, eller avsaknad av rutin.
  • Se upp med blame game. En kultur där man hela tiden skyller på andra och misstror varandra riskerar att bli destruktiv.

– En av de saker som gör att jag tycker att det är så fascinerande med misstag är mångfalden. Det finns bara ett sätt att göra rätt, men det finns multipla vägar till misstag. Det är också grunden för innovation och utveckling. Genom att öppna upp för misstagen får vi också upp ögonen för de alternativa vägarna.

3 kommentarer

  • Bob

    ”Det finns bara ett sätt att göra rätt, men det finns multipla vägar till misstag.”

    I många sammanhang lär det finnas flera sätt att göra rätt.

    ”Det är också grunden för innovation och utveckling. Genom att öppna upp för misstagen får vi också upp ögonen för de alternativa vägarna.”

    Förstår inte. Men att studera misstag kan beroende på sammanhanget vara viktigt. Till exempel kan det vara bra att undersöka hur en dammsugare kan glömmas kvar i en kärnreaktor.

    23 juni 2021
  • Mikael Lindström

    Jag hjälpte min kund och bytte ut en felaktig SFP (fiber sändare) i en router eftersom jag hade några SFP med mig i reserv. Jag gav tillbaka den trasiga SFP till kunden och berätta vad jag hade gjort. 2 Dagar senare drog man in min access och jag var inte längre välkommen till deras site. När jag frågade så hade jag ingen behörighet att byta ut en felaktig SFP på deras utrustning och skulle ha anmält istället.

    23 juni 2021
  • Peter Wessel

    Det är ett misstag att tro att det bara finns ett sätt att göra rätt på. Många vägar kan leda till Rom och man kanske inte hittar den bästa förrän man kommit lite vilse.

    23 juni 2021

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Han är nörden i gillestugan som blev Excelkändis

Ingenjören David Stavegård har nära 18 000 prenumererar på ”torsdagstipset” där han visar smarta funktioner i Excel.  Själv är han mest stolt över att ingå i den exklusiva grupp som regelbundet träffar Microsofts Excelteam.
Fler artiklar