ABB lyfter HBTQ-frågor – ”Ska kunna vara den man är”

Maria Samuelsson, ABB
ABB:s HR-chef Maria Samuelsson och många andra har använt en bakgrundsbild med regnbågsfärgerna under Pride month.

Det ska gå att vara öppet homo- eller bisexuell, transperson eller queer på ABB utan att bemötas illa. I juni hade företaget Pride-månad och nu fortsätter arbetet. Samtidigt tycker Akademikerföreningen att det här borde ha gjorts för länge sen.

Hösten 2020 utformade ABB sin nya hållbarhetsstrategi. En av grunderna är mångfald och inkludering och att företaget ska driva på för social hållbarhet och mänskliga rättigheter – både internt och externt i de samhällen där man verkar.

Frågorna har fått tyngd ända upp i den globala ledningsgruppen.

– Hela koncernledningen driver mångfald tydligt och har ett stort engagemang i det. Vi har länge jobbat med kön och könsrepresentation och nu har det tagits beslut om att lägga till och driva frågor om LGBTQ+ (den engelska termen för HBTQ), berättar Maria Samuelsson, HR-chef för ABB Sverige.

Hon lyfter fram flera anledningar till det här: att mångfald ger fler perspektiv vilket ger mer innovation, att tillväxten ökar när människor kan känna sig trygga att vara den de är, och att ABB vill kunna rekrytera de bästa talangerna, utan att missa någon grupp.

– Det är viktigt för vårt arbetsgivarvarumärke att vi är en trygg och säker arbetsplats. Att vi lever kulturen, värderar olika perspektiv och speglar mångfalden på marknaden.

Sverige rätt moget – men mer att göra

Företaget jobbar nu med policys, nolltolerans mot diskriminering, att skapa stöd om och uppmärksamhet för HBTQ-frågor. Man utbildar också alla chefer för att öka medvetenheten om stereotyper och förutfattade meningar.

Och i juni hölls alltså, för första gången, en gemensam global Pride-månad.

– Det har varit flera webbinarier där vi pratat om affärsvärdet av öppenhet, hur det är som medarbetare att tillhöra en minoritet och hur det varit att komma ut på jobbet. Sverige är ett rätt moget land i de här frågorna, men med det sagt finns det mer att göra, säger Maria Samuelsson.

Och många har visat att de vill engagera sig mer i de här frågorna – bland annat som en slags volontär som ABB har internt.

Har det blivit lättare för HBTQ-personer på ABB att vara öppna på jobbet nu?

– Vissa vill komma till jobbet och inte berätta, och då ska de få ha det så. Andra vill berätta och ska kunna göra det utan att bemötas illa. Självklart hoppas jag att det här skapar en kultur där det är upp till individen att vara den man är och kunna berätta hur man lever. Det kanske tar tid, men det är viktigt att ha förebilder och att vi fortsätter arbetet.

Är alla straighta?

Mikael Blomqvist, ABB

Mikael Blomqvist, ABB

Mikael Blomqvist, ordförande för Akademikerföreningen på ABB, och Nicolin Ahlqvist, som är ansvarig för jämställdhet och mångfald i Akademikerföreningens styrelse, tycker helt klart att ABB behöver jobba med HBTQ-frågor.

– Jag känner knappt någon inom företaget som är öppen med sin sexuella identitet. Det är konstigt. Är det för att man inte vågar eller är alla straighta? frågar Nicolin Ahlqvist retoriskt.

Både Mikael Blomqvist och Nicolin Ahlqvist tycker att det är självklart att alla ska få vara och bli respekterade för den de är. Vad man har för bakgrund, sexuell läggning, religion etcetera ska inte spela någon roll.

Nicolin Ahlqvist

Nicolin Ahlqvist

Mikael Blomqvist menar att företaget inte varit fullt så inkluderande gentemot HBTQ-personer om man jämför med många andra företag.

– Det är därför bra att företaget deltar i Pride Month för att få människor att våga vara den de är. Ingen ska behöva mötas av skällsord eller otrevliga upplevelser. Det borde vara en del av företagets DNA och för att ta oss dit behövs fortsatta riktade åtgärder.

Inte varit med på Västerås Pride

De konstaterar att ABB som globalt företag har en naturlig blandning av nationaliteter. Men mångfalden är mindre både vad gäller kön (cirka 23 procent av de anställda i Sverige är kvinnor) och öppna HBTQ-personer. Och de tycker att ABB varit sena att ta tag i HBTQ-frågorna.

– De borde ha tagit upp det för många år sedan. Westinghouse och Alstom (tidigare Bombardier) har varit med på Västerås Pride, men inte ABB, säger Nicolin Ahlqvist.

Mikael Blomqvist håller med.

– Företaget behöver förbättra sig. Många andra företag och myndigheter är sedan länge med i pridearbetet. Det har blivit och är en viktig del i samhället.

De hoppas att HBTQ-frågor blir ett naturligt inslag i arbetet med mångfald framåt. Deltagande i Pride Month och Västerås Pride borde också vara en naturligt del i arbetet. Nicolin och Mikael tycker också att det är viktigt att de få inom företaget som är öppna inte ska behöva lyftas fram som exempel om och om igen.

– Vi är hoppfulla. Men förväntar oss ännu mer.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Därför presterar vi bättre på jobbet om det är högt i tak

Därför presterar vi bättre på jobbet om det är högt i tak

Vad hjälper det om man anställer de som är smartast i hela världen om de inte känner sig bekväma med att fråga, ifrågasätta och bidra när de väl är på jobbet? Ödgärd Andersson, vd på Zenseact, ser hur inflytande och lönsamhet hänger ihop.
Fler artiklar