Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Lignin från skogen kan ersätta olja i asfalt

Lignin från skogen kan ersätta olja i asfalt

Biogas, etanol, gröna kemikalier och flygbränsle. Det är bara några områden där skogsråvaror kan vara ett alternativ till olja. I våras asfalterade Peab den andra teststräckan där bindemedlet bitumen ersatts med lignin från Sekab. 

På många håll i Sverige pågår arbete med att utveckla metoder för att minska asfaltens klimatpåverkan. I ett gemensamt projekt arbetar Sekab och Peab med att hitta metoder för att ersätta bindemedlet bitumen med lignin från skogsråvara. Idag läggs cirka 400 000 ton bitumen på våra vägar varje år.

Lignin

Är en viktig byggsten i biomassa som binder ihop fibrerna i veden. Ligninet består huvudsakligen av fenylpropan. Lövved innehåller mindre lignin och en annan typ av lignin än den i barrved. 25–30 procent av veden utgörs av lignin.

– Bitumen kan beskrivas som bottensatsen när man raffinerar olja. Kan vi ersätta hälften med lignin skulle det innebära en stor miljövinst, konstaterar Monica Normark som är civilingenjör och teknologie doktor i kemi och Chief Technical Officer på Sekab.

Testas i trafik

För drygt ett år sedan tog projektet klivet ut från laboratoriet för att testas i skarpt läge på en högtrafikerad väg i Sundsvall. I våras asfalterades teststräcka nummer två.

– Det är häftigt att vi nu är igång med skarpa tester. Detta är ett viktigt steg för att minska användningen av olja i vägarna, säger Monica Normark.

Lignin som används som bindemedel i asfalt liknar ett fuktigt kaffepulver.

Förutom de miljömässiga fördelarna fungerar ligninet även som en kolsänka. Istället för att eldas upp och släppas ut i atmosfären binds kolet i biomassan in i asfalten. Men förhoppningen är att det även kan ge rent tekniska fördelar.

– Lignin har en mix som gör att beläggningen kanske blir ännu bättre än vanlig asfalt, tystare och mer hållbar. Det är sådant vi också kommer att studera på teststräckorna, berättar Monica Normark.

Tar vara på skogens restprodukter

Asfalt-projektet ingår som en del i det EU-finansierade projektet Rewofuel. Elva företag från åtta länder samverkar här för att utveckla nya biobaserade produkter av restprodukter från skogsbruk, till exempel sågspån, grot och spill från skogsbruket.

Sekabs del i projektet innebär att de använder sin teknik Celluapp för att utvinna socker från skogsindustrins restprodukter. Sockret skickas vidare till Tyskland där det används för att producera isobuten, som i nästa steg omvandlas till bioflygbränsle och biobensin.

Under 2020 inledde Peab Asfalt de första försöken i Sverige med att lägga asfalt med lignin på en trafikerad vägsträcka i Sundsvall.

I processen producerar Sekab även stora mängder lignin, som förutom i asfalt, även har en rad andra användningsområden. Den kan exempelvis användas för inblandning i betong och i framtiden skulle den även kunna användas i applikationer som bionafta, ligninolja och kemikalier som används i exempelvis hudvårdsprodukter.

Klimatvänlig koldioxid

I fermenteringsprocessen bildas dessutom koldioxid som därmed blir ett mer klimatvänligt alternativ för produktion av exempelvis kolsyra. Dessutom skulle det även gå att utveckla processen för att producera vätgas eller el.

– Det finns en stor potential i att ta vara på skogsråvaran istället för att som idag elda upp den. Att använda lignin i asfalt är ett konkret exempel på hur vi kan minska det fossila beroendet.

Om Sekab

Är ett svenskt kemi- och cleantechföretag med bas i Örnsköldsvik. Bolaget ägs till 70 procent av elbolagen i kommunerna Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå.

Företaget producerar biodrivmedel och gröna kemikalier som ättiksyra, acetaldehyd och etylacetat samt kemikalier som används inom läkemedels-, färg- och byggindustrin. Företaget bedriver även forskning och utveckling.

En förutsättning för att de gröna alternativen ska bli kommersiellt gångbara är att det är många som vill och vågar satsa. Monica Normark tycker att det finns en otydlighet från politiskt håll när det gäller möjligheten att dra nytta av skogsråvara för att minska fossilberoendet.

Pusselbit i klimatomställningen

En utmaning för de som vill testa och utveckla nya produkter är att det inte finns så många faciliteter som tillhandahåller lignin. Det är också anledningen till att Sekab nu inlett ett samarbete med det indiska bolaget Praj Industries som idag är Indiens största producent av hållbara biodrivmedel och kemiprodukter.

– Vi utgör en viktig pusselbit i klimatomställningen. Våra produkter är startingredienser för en rad olika produkter som är beroende av olja, allt från hudvård och kläder till drivmedel och kemikalier. Men då kan vi inte elda upp råvaran, på det sätt vi gör idag, säger Monica Normark.

Anna Nyström

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

Kreativa ingenjörer gör vetenskap spännande för alla

0
Att göra vetenskap begriplig är utmaningen som inspirerar forskningsingenjörerna Magnus Lindgren och Gabrielle Beans Picón på Curiosum i Umeå. Läs vad de gör på jobbet.

Byt jobb och höj din lön

0
Det finns inget bättre sätt att höja sin lön än att byta jobb. Ingenjörer inom privat sektor som bytte jobb under 2021 fick i genomsnitt 3 000 kronor högre lön än de som stannade kvar.
Prokrastinering

Så slutar du skjuta upp viktiga arbetsuppgifter

0
Vattnar du blommorna eller kollar mejl i stället för att ta tag i viktiga uppgifter på jobbet? Läs då de här råden från Harvard Business Review.

Nytt verktyg förutspår kompetensbehoven

0
Vilket programmeringsspråk är hetast just nu? Nu lanseras ett nytt verktyg som kan förutsäga efterfrågan på digital kompetens inom data och IT. 

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Cykel som förmån – hur funkar det?

2
Den 1 januari 2022 infördes en skattelättnad för så kallade förmånscyklar – när arbetsgivare tillhandahåller cyklar för privat bruk till sina anställda. Men hur fungerar det att skaffa cykel via jobbet? Och är det bra?

TOPPLISTA