Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning AI ska hjälpa läkare bedöma patienters körförmåga

AI ska hjälpa läkare bedöma patienters körförmåga

Att ta någons körkort av medicinska skäl kan vara tufft – både för den som inte får köra mer och för läkaren som gör bedömningen. Men nu genomförs ett pilotprojekt vid Örebro universitet med målet att AI och ögonspårning ska ge säkrare underlag.

Läkare är skyldiga att anmäla till Transportstyrelsen om patienter bedöms vara olämpliga i trafiken. Det kan vara på grund av sjukdom, ålder eller en kognitiv nedsättning. Bedömningen är svår, eftersom läkaren i vissa fall inte vet säkert hur mycket tillståndet påverkar patientens bilkörning.

Men nu ska pilotprojektet Dash (Driving Assessment in Healthcare) se om ett AI-system för inlärning vid bilkörning också kan användas till det här. Det går ut på att läkaren instruerar patienten att ha AI-glasögon på sig när han eller hon kör.

– Utifrån det kan vi ta fram en rapport med all data och markera nyckelsekvenser. Om personen har kört i en timme så behöver läkaren inte titta på hela materialet utan fokusera på de väsentliga bitarna, berättar ingenjören och doktoranden Ravi Chadalavada.

Och det här gäller också för att lyfta fram bra delar i körningen. För lika viktigt som det är att bedöma om en person inte ska köra, så är det viktigt att någon som kör tillräckligt bra också ska få fortsätta göra det.

I dag används bland annat frågeformulär och simulatorer för att bedöma körprestanda, men det underlaget är begränsat och det finns stora möjligheter till förbättring, menar vårdpersonalen.

Samarbete med hälso- och trrafikexperter

Ravi Chadalavada jobbar sedan några år med innovationen som ska göra inlärningen vid bilkörning mer effektiv. I den lär man en AI våra trafikregler och kombinerar det med ögonspårning och information om bland annat körhastighet och hinder i omgivningen. Systemet kan fungera som en körskollärare eller förarprövare. Arbetet i det projektet sker tillsammans med ett team bestående av professor Achim Lilienthal och forskarna Henrik Andreasson och Sai Krishna, samt professor Maike Schindler från Kölns universitet.

AI-forskningsteamet
Forskningsteamet: Sai Krishna, Achim Lilienthal, Maike Schindler, Ravi Chadalavada och Henrik Andreasson.

I Dash ska man alltså se om systemet går att använda inom sjukvården. Och för det tar man nu hjälp av experter från Geriatriska kliniken vid Universitetssjukhuset Örebro, Trafikverket och Statens väg- och trafikforskningsinstitut, VTI, samt två trafikskolor.

Att jobba med sjukvården är nytt för Ravi Chadalavada, som är maskiningenjör och har studerat mekatronik vid Chalmers innan han kom till Örebro universitet.

– Det är som att hoppa in i en helt ny värld och min inlärningskurva går brant uppåt nu och det känns jättebra, säger han.

Korta projekt ska tillämpa AI

Projekttiden är bara sju månader och avslutas i mars 2022. Det beror på att Dash är en del av AI.ALL där forskare samarbetar med näringsliv och offentlig sektor för att tillämpa AI-tekniken. Tio case eller delprojekt ska testas inom AI.ALL och Dash är det första. Casen ska ha snabba utvecklingscykler, vilket kan leda till nya innovationer.

– Det blir väldigt intressant att se hur vi kan använda systemet inom hälso- och sjukvården. Det är fortfarande läkaren som ska fatta beslutet, men med hjälp av AI-systemet får läkaren ett intelligent verktyg. Jag hoppas att det ska leda till ökad trafiksäkerhet och bidra till nollvisionen i trafiken.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Lockar ingenjörer med tre månaders gratis boende

0
Elbilsföretaget Nevs i Trollhättan behöver rekrytera ingenjörer men konkurrensen i Västsverige är stor. Nu vänder man sig nu utomlands och erbjuder tre månaders gratis boende.

Frustration bland studenter när kursvärderingar inte gör skillnad

0
Det finns problem som studenter tar upp i kursvärderingar år efter år. Men går det att byta ut en kursansvarig som inte tar till sig kritik? Ingenjören har undersökt hur det funkar på Linköpings tekniska högskola.

Manifestation mot villkoren för utländska forskare

1
Den nya utlänningslagen slår på ett orimligt sätt mot utländska forskare. Det hävdar ett hundratal doktorander och forskare som nyligen samlades vid en manifestation på Sergels torg i Stockholm.
Volvo Cars

Chefstjänster på Volvo Cars vikta för vissa personer – ”Ingen idé att söka”

5
Vid många av chefstillsättningarna på Volvo Cars är det bestämt på förhand vem som ska få jobbet. För ingenjörerna som vill bli chefer har det här betytt att de inte fått chansen.

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Nytt jobb? Därför ska du alltid kolla löneläget med facket

0
Att nya medarbetare kommer in på för låga löner drabbar inte bara den enskilda personen, det drabbar hela kollektivet. "Prata med facket lokalt innan du sätter dig i en löneförhandling" är rådet från en lokal fackordförande.

TOPPLISTA