Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning AI ska hjälpa läkare bedöma patienters körförmåga

AI ska hjälpa läkare bedöma patienters körförmåga

Att ta någons körkort av medicinska skäl kan vara tufft – både för den som inte får köra mer och för läkaren som gör bedömningen. Men nu genomförs ett pilotprojekt vid Örebro universitet med målet att AI och ögonspårning ska ge säkrare underlag.

Läkare är skyldiga att anmäla till Transportstyrelsen om patienter bedöms vara olämpliga i trafiken. Det kan vara på grund av sjukdom, ålder eller en kognitiv nedsättning. Bedömningen är svår, eftersom läkaren i vissa fall inte vet säkert hur mycket tillståndet påverkar patientens bilkörning.

Men nu ska pilotprojektet Dash (Driving Assessment in Healthcare) se om ett AI-system för inlärning vid bilkörning också kan användas till det här. Det går ut på att läkaren instruerar patienten att ha AI-glasögon på sig när han eller hon kör.

– Utifrån det kan vi ta fram en rapport med all data och markera nyckelsekvenser. Om personen har kört i en timme så behöver läkaren inte titta på hela materialet utan fokusera på de väsentliga bitarna, berättar ingenjören och doktoranden Ravi Chadalavada.

Och det här gäller också för att lyfta fram bra delar i körningen. För lika viktigt som det är att bedöma om en person inte ska köra, så är det viktigt att någon som kör tillräckligt bra också ska få fortsätta göra det.

I dag används bland annat frågeformulär och simulatorer för att bedöma körprestanda, men det underlaget är begränsat och det finns stora möjligheter till förbättring, menar vårdpersonalen.

Samarbete med hälso- och trrafikexperter

Ravi Chadalavada jobbar sedan några år med innovationen som ska göra inlärningen vid bilkörning mer effektiv. I den lär man en AI våra trafikregler och kombinerar det med ögonspårning och information om bland annat körhastighet och hinder i omgivningen. Systemet kan fungera som en körskollärare eller förarprövare. Arbetet i det projektet sker tillsammans med ett team bestående av professor Achim Lilienthal och forskarna Henrik Andreasson och Sai Krishna, samt professor Maike Schindler från Kölns universitet.

AI-forskningsteamet
Forskningsteamet: Sai Krishna, Achim Lilienthal, Maike Schindler, Ravi Chadalavada och Henrik Andreasson.

I Dash ska man alltså se om systemet går att använda inom sjukvården. Och för det tar man nu hjälp av experter från Geriatriska kliniken vid Universitetssjukhuset Örebro, Trafikverket och Statens väg- och trafikforskningsinstitut, VTI, samt två trafikskolor.

Att jobba med sjukvården är nytt för Ravi Chadalavada, som är maskiningenjör och har studerat mekatronik vid Chalmers innan han kom till Örebro universitet.

– Det är som att hoppa in i en helt ny värld och min inlärningskurva går brant uppåt nu och det känns jättebra, säger han.

Korta projekt ska tillämpa AI

Projekttiden är bara sju månader och avslutas i mars 2022. Det beror på att Dash är en del av AI.ALL där forskare samarbetar med näringsliv och offentlig sektor för att tillämpa AI-tekniken. Tio case eller delprojekt ska testas inom AI.ALL och Dash är det första. Casen ska ha snabba utvecklingscykler, vilket kan leda till nya innovationer.

– Det blir väldigt intressant att se hur vi kan använda systemet inom hälso- och sjukvården. Det är fortfarande läkaren som ska fatta beslutet, men med hjälp av AI-systemet får läkaren ett intelligent verktyg. Jag hoppas att det ska leda till ökad trafiksäkerhet och bidra till nollvisionen i trafiken.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nu kan anställda på Scania låna möbler till hemmakontoret

0
Anställda på Scania kan låna hem kontorsmöbler via ett möbelföretag. Lösningen är ett resultat av att företaget öppnat för möjligheten att jobba hemifrån, även efter pandemin. 

Se upp för fällorna när du vårdar sjukt barn

0
Kan man vara hemma från jobbet och vårda sjukt barn utan att begära tillfällig föräldrapenning från Försäkringskassan? Läs vad juristen svarar.
Rodrigo Tanabe, Mie-Lotte Bohl och Johanna Edlund på Hitachi Energy i Ludvika

De jobbar med över 60 nationaliteter

0
Hur är det som ingenjör att jobba i team med flera nationaliteter? Vad ska man tänka på? Vi frågade några som vet. Här är deras råd. 

Grundarna av Oatlys havremjölk får Polhemspriset

0
Rickard Öste och Angeliki Triantafyllou får årets Polhemspris som delas ut av Sveriges Ingenjörer. De två forskarna betraktas som uppfinnarna av havremjölken.

”Nätverksträffar stärker förtroendevalda i offentlig sektor”

0
På träffar får förtroendevalda inom offentlig sektor coachning från Sveriges Ingenjörer och chans att berätta för varandra vad som fungerar bra på deras arbetsplatser.

Distansarbete kan locka 60 000 ingenjörer att byta jobb

0
Relativt få ingenjörer är beredda att flytta, även om de får en lönehöjning. Finns däremot också möjligheten att distansarbeta kan fler tänka sig att ta ett jobb i en annan region, visar en rapport från Sveriges Ingenjörer.

Hur påverkas forskarkarriären efter föräldraledighet?

0
Vad händer med karriären när forskare och uppfinnare får barn? Det ska Olof Ejermo och hans forskarkollegor nu gå till botten med.

Reglerna kring tjänsteställe styr inte möjligheten att jobba hemifrån

0
Kan mitt tjänsteställe ändras om jag arbetar för mycket hemifrån? Skatteverkets expert Pia Blank Thörnroos reder ut vad som gäller.
Kursmoduler i Ingenjör4.0.

Modulkurser ska ge ingenjörer ny kunskap – nu skalas Ingenjör4.0 upp

0
Ett lättillgängligt system med spetskunskap inom AI och robotisering. Kurserna i Ingenjör4.0 ska fortbilda yrkesverksamma ingenjörer och nu skalas konceptet upp.
Ingenjörsfullmäktige 2021

Här är besluten som fattades på Ingenjörsfullmäktige

1
Efter het debatt om kärnkraft klubbades Sveriges Ingenjörers miljö- och klimatpolitiska program igenom. Motionerna om löner röstades ner – men enigheten var stor om att något måste göras åt ingenjörernas lönenivå.

VI REKOMMENDERAR

Man som slappnar av framför julgran

Så gör du för att stressa ner i jul

1
Låt inte julen bli ytterligare en stressfaktor. Här ger experterna sina bästa tips för att stressa ner i jul - och för att slippa stressa när du börjar jobba igen.

TOPPLISTA