Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning AI ska hjälpa läkare bedöma patienters körförmåga

AI ska hjälpa läkare bedöma patienters körförmåga

Att ta någons körkort av medicinska skäl kan vara tufft – både för den som inte får köra mer och för läkaren som gör bedömningen. Men nu genomförs ett pilotprojekt vid Örebro universitet med målet att AI och ögonspårning ska ge säkrare underlag.

Läkare är skyldiga att anmäla till Transportstyrelsen om patienter bedöms vara olämpliga i trafiken. Det kan vara på grund av sjukdom, ålder eller en kognitiv nedsättning. Bedömningen är svår, eftersom läkaren i vissa fall inte vet säkert hur mycket tillståndet påverkar patientens bilkörning.

Men nu ska pilotprojektet Dash (Driving Assessment in Healthcare) se om ett AI-system för inlärning vid bilkörning också kan användas till det här. Det går ut på att läkaren instruerar patienten att ha AI-glasögon på sig när han eller hon kör.

– Utifrån det kan vi ta fram en rapport med all data och markera nyckelsekvenser. Om personen har kört i en timme så behöver läkaren inte titta på hela materialet utan fokusera på de väsentliga bitarna, berättar ingenjören och doktoranden Ravi Chadalavada.

Och det här gäller också för att lyfta fram bra delar i körningen. För lika viktigt som det är att bedöma om en person inte ska köra, så är det viktigt att någon som kör tillräckligt bra också ska få fortsätta göra det.

I dag används bland annat frågeformulär och simulatorer för att bedöma körprestanda, men det underlaget är begränsat och det finns stora möjligheter till förbättring, menar vårdpersonalen.

Samarbete med hälso- och trrafikexperter

Ravi Chadalavada jobbar sedan några år med innovationen som ska göra inlärningen vid bilkörning mer effektiv. I den lär man en AI våra trafikregler och kombinerar det med ögonspårning och information om bland annat körhastighet och hinder i omgivningen. Systemet kan fungera som en körskollärare eller förarprövare. Arbetet i det projektet sker tillsammans med ett team bestående av professor Achim Lilienthal och forskarna Henrik Andreasson och Sai Krishna, samt professor Maike Schindler från Kölns universitet.

AI-forskningsteamet
Forskningsteamet: Sai Krishna, Achim Lilienthal, Maike Schindler, Ravi Chadalavada och Henrik Andreasson.

I Dash ska man alltså se om systemet går att använda inom sjukvården. Och för det tar man nu hjälp av experter från Geriatriska kliniken vid Universitetssjukhuset Örebro, Trafikverket och Statens väg- och trafikforskningsinstitut, VTI, samt två trafikskolor.

Att jobba med sjukvården är nytt för Ravi Chadalavada, som är maskiningenjör och har studerat mekatronik vid Chalmers innan han kom till Örebro universitet.

– Det är som att hoppa in i en helt ny värld och min inlärningskurva går brant uppåt nu och det känns jättebra, säger han.

Korta projekt ska tillämpa AI

Projekttiden är bara sju månader och avslutas i mars 2022. Det beror på att Dash är en del av AI.ALL där forskare samarbetar med näringsliv och offentlig sektor för att tillämpa AI-tekniken. Tio case eller delprojekt ska testas inom AI.ALL och Dash är det första. Casen ska ha snabba utvecklingscykler, vilket kan leda till nya innovationer.

– Det blir väldigt intressant att se hur vi kan använda systemet inom hälso- och sjukvården. Det är fortfarande läkaren som ska fatta beslutet, men med hjälp av AI-systemet får läkaren ett intelligent verktyg. Jag hoppas att det ska leda till ökad trafiksäkerhet och bidra till nollvisionen i trafiken.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

32 råd – det här hade vi velat veta på första jobbet

0
Ingenjören frågade tio unga ingenjörer vad de hade velat veta när klev in genom dörren på sitt första ingenjörsjobb.

Ett utlandsjobb kan ge karriären en skjuts

0
Ericsson har verksamhet i 180 länder. Anki Ljung, rekryteringschef på Ericsson har flera tips till dem som vill ut i världen.

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

9
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

3
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA