Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Har ni kul här, eller?

Har ni kul här, eller?

Vilka är roligast under studierna? Teknologerna. Men vad händer sen? Att ha kul på jobbet gör oss både gladare och mer produktiva. Så om du vill skratta mer: Här är humorexperten Karin Adelskölds tips för att få till det.

När vi hörs har Karin Adelsköld – teknikjournalist, Årets kvinnliga komiker och hedersdoktor vid LTH (för att ”med humor verka i universitetets anda”) – köpt en ny tröja inför ett föredrag. Men det är hål i ärmen och irriterad och med ont om tid har hon åkt tillbaka till affären.

– Men när jag argt visar tröjan säger de ”Det ska vara så”. Tydligen ska man stoppa tummen genom det där hålet. Jag vet inte om jag ska bli trött eller skratta. Har jag blivit så gammal att jag inte ser att det här är en modegrej nu?

Livet blir inte alltid som vi tänkt och i glappet mellan hur vi tänkte och hur det faktiskt blev finns en bra källa till humor. Och att kunna skratta åt eländet, i alla fall i efterhand, gör att misstag och missöden inte känns lika jobbiga.

Påverkar oss fysiskt och psykosocialt

Men humor har fler effekter än så. Fysiskt gör det att kroppen utsöndrar positiva hormoner, blodflödet stimuleras och skelett, hjärta och muskler blir starkare.

Humor är också positivt för våra relationer. När vi skrattar åt samma saker och känner igen oss i det andra tar upp så känner vi mer gemenskap, bekräftar varandra och känner oss tryggare ihop. Det här gör i sin tur att vi presterar bättre, känner mindre stress, blir mer kreativa och bättre på problemlösning.

– Vi borde ta humor mer på allvar, när vi har så mycket att tjäna på det och det är gratis. Man behöver inte hyra in en clown eller en komiker. Med mycket små medel kan man se till att ha roligt och få jättestora effekter, säger Karin Adelsköld.

Ja, det kan vara små detaljer här och där. Har man ett IT-system som krånglar kan man ge det ett kul namn, som Maj-Britt.

– Då kan man säga ”Maj-Britt strular”. Det är en enkel grej som gör det roligare. Även om det fortfarande är jobbigt att ta hand om systemet.

Två förutsättningar

För den som tycker att arbetsplatsen borde bli roligare är hennes råd att säga det.

– Det bästa är att berätta ”Jag har insett att vi alla tjänar på att ha roligt”.

Det finns två förutsättningar för att ha kul ihop. Den ena är tid tillsammans – som gemensamma fikaraster. Den andra är tillåtelse – tydliga besked att det är ok och till och med bra att ha kul på jobbet.

– Är man chef behöver man säga ”Jag vill att ni har roligt. Ni får ha roligt för mig.” Men gör det kravlöst, inte ”Ha lite roligt nu så att vi slipper sjukdagar”.

Lättast om man är tråkig

Humor bygger på tre delar:

1) Igenkänning. Att skämta om saker andra också känner till, har gjort eller är rädda för att göra.

2) Överraskning. Det oväntade är det roliga. Det kan vara något oväntat man säger eller gör. ”Jag har en man och två barn. Men jag önskar att det var tvärt om.”

3) Äkthet. Att skämta om saker du själv tycker är kul.

Att det behövs överraskning gör att den som är tråkigt faktiskt har lättare att vara rolig – för att andra inte väntar sig det – medan en komiker måste ta i från tårna för att uppfattas som rolig.

För att det ska bli en överraskning, tänk på att inte tala om att ”nu ska jag säga ett skämt”.

Skämta på rätt sätt

Men det gäller också att vara medveten om riskerna med humor – att det också kan vara ett starkt redskap för mobbning och utfrysning. Därför finns det flera saker att tänka på. En är att känna av situationen.

Se Karin Adelsköld på Sveriges Ingenjörer Play

Se Karin Adelskölds webbinarium ”Kul på jobbet – Humor och hälsa i praktiken” på Sveriges Ingenjörer Play.

– De flesta har en känsla för vad som passar och inte. Om någon har brutit benet och är jätteledsen över det är det inte kul att skämta om benbrott precis när det hänt. Jo, det kan vara jätteroligt men det handlar ju om vad den som brutit benet tycker. Och när i tid.

Andra saker att tänka på är att inte skämta på andras bekostnad och att tänka på att inkludera alla. Dra inte skämt som alla inte förstår eller hänger med på.

– Och exkludera inte kvinnor om ni är en mansdominerad arbetsplats. Det är inte så att kvinnor inte tycker om grabbig humor, utan problemet är om de känner att de inte får vara med. Säg inte ”alla tjejer är så här”.

Fem tips för att få kul på jobbet

Så vad kan man göra konkret?

  1. Bjud på dig själv.

– Jag kan säga att jag har spionröv – ju äldre jag blir desto plattare och mer sjunker röven, så att jag kan stå tätt invid väggen och tjuvlyssna. Och skrattar ingen tänker jag att det var information.

Ett vanligt sätt att bjuda på sig själv som Karin Adelsköld sett ute på arbetsplatser är att sätta upp en bild på sig själv från högstadiet.

Hon lyfter också fram att det på arbetsplatser där det är en väldigt trygg miljö kan vara ok att skämta med varandra, men hon tycker inte att chefer ska skämta på medarbetarnas bekostnad utan på sin egen.

  1. Roliga timmen (kvarten). Avsätt en tid under veckan när ni har roligt. Ordna det tillsammans eller turas om. Visa bilder, filmklipp. Klä ut er varje fredagsfika. Att göra tramsiga saker fungerar lika bra som intelligent humor.

– När man vet att man ska skratta kanske man inte gör det. Men ge det 2–3 veckor så lossnar det.

  1. Skapa rätt förutsättningar. Coop har en ruschkana mellan två våningar. Rädda Barnen har ett bollhav. World Trade Center i Stockholm har ett konferensrum där en stol är lite lägre – så att någon hamnar längre ner. Ha en utklädningslåda, roliga mustascher – fysiska förutsättningar för att ha kul.
  2. Busa. En arbetsplats satte upp en lapp på kopiatorn att den nu är röststyrd. Sedan stod kollegorna och skrek ”Print, print”. Andra la bubbelplast under en matta. Vill du ha fler tips har Karin Adelsköld en öppen Facebookgrupp, Bus på jobbet, där människor delar med sig av idéer.
  3. Ha en strategi. Om ni inte redan har en kultur att göra roliga saker regelbundet så behöver ni planera för det. Vad kan ni göra? Vad är roligt i dag och hur kan ni göra mer av det?

– Och när andra tycker du är rolig – tänk efter vad du gjorde så att du kan göra det igen.

Karin Thorsell

Håller du med, behövs humor på jobbet? Hur har ni det med humor där du jobbar? Har du tips som andra kan ta efter? Skriv en kommentar.

1 KOMMENTAR

  1. På en arbetsplats med många nationaliteter och där alla ska mötas på engelska, för de flesta inte modersmål: svårt med nyanser och kanske ibland typ av humor? Kan upplevas exkluderande för den som inte riktigt hänger med. Och alla svenska ordspråk blir inte klockrena om man direktöversätter till engelska, säger jag bestämt… Inte heller vissa svenska seder och bruk, eller referenser till typ gamla TV-program, klarar sig utan extra förklaringar ibland.
    Försöka se till att man är inkluderande och bjuder på sig själv, precis som artikeln säger!

Lämna ett svar till M Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

”Nu måste vi prata mer om den digitala arbetsmiljön”

0
– Vi måste ställa krav på vår digitala arbetsmiljö och inte acceptera krångliga system, säger Jan Gulliksen, professor och vicerektor på KTH. Han är årets mottagare av Levipriset från Sveriges Ingenjörer.

GUIDE: Intresserad av att bli trainee – det här ska du tänka på

0
Att bli trainee är ett bra sätt att börja karriären. Men kontrollera vilka anställningsvillkor som gäller och att det finns en tydlig plan för hela traineeperioden.
Gunnar Zackrisson, Eva Snis, Karl Stavaeus, Hanna Hartikainen, Pia Krantz, Jenny Strand och Sofia Johannesson

Ingenjörer som är chefer: ”Här är 42 råd om du vill bli chef”

0
En överväldigande majoritet av Sveriges ingenjörers medlemmar under 40 år kan tänka sig att bli chefer. Men hur gör man? Sju ingenjörer som är eller har varit chefer tipsar.

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

Karriärplanen ger dig fördelar – genom hela arbetslivet

0
En karriärplan hjälper dig oavsett om du är i början, mitten eller i slutet av din karriär, om du söker ett nytt jobb, vill byta bransch eller helt enkelt vill fortsätta att utvecklas där du är. Så här gör du.

Klas jobbar på distans – 80 mil från kontoret

0
Sedan tio år sitter civilingenjören Klas Fredriksson oftast hemma i ett villaområde i Göteborg och sköter sitt arbete för Permascand, vars huvudkontor ligger ungefär 80 mil norrut.
Signatur

Klausuler kan bli hinder när du vill byta jobb

0
Det är inte ovanligt att arbetsgivare vill skriva in klausuler i anställningsavtalet som reglerar vad som gäller när du slutar. Men det här vill Sveriges Ingenjörer varna för. ”Det du skriver under gäller, så var försiktig.”

Mer kompetensutveckling när facket driver frågorna

0
Facklig representation på arbetsplatsen kan vara en fördel för anställda som vill utveckla sin kompetens. Det visar en studie från Umeå universitet.

Nya studiestödet är klart – studera med upp till 80 procent av lönen

15
Nu införs ett studiestöd som gör att yrkesverksamma kan studera med 80 procent av lönen. Redan 1 oktober kan du skicka din ansökan till CSN och från och med 1 januari 2023 kan du börja studera.

Sju regler du bör känna till när Las förändras

0
Den 1 oktober börjar nya Las gälla. Bland annat ändras turordningsreglerna och den som blir uppsagd av personliga skäl får ingen lön, även om det pågår en tvist i arbetsdomstolen.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

”Jag var en överviktig stressad chef”

2
Med livet på högvarv och ett jobb han drömt om sa plötsligt kroppen stopp.  "Jag hade glömt bort att ta hand om mig själv" berättar Johan Hansson som nu vill varna andra för att göra samma misstag.

TOPPLISTA