Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Han driver ingenjörernas intressen i den politiska debatten

Han driver ingenjörernas intressen i den politiska debatten

Kompetens, arbetsmarknad och innovationer är frågor där Sveriges Ingenjörer vill vara med och påverka politiken. Dessutom måste ingenjörsyrket bli mer attraktivt och lönerna högre. Det konstaterar Johan Kreicbergs, ny samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.

I september tillträdde Johan Kreicbergs som ny samhällspolitisk chef för Sveriges Ingenjörer. Uppdraget är att driva ingenjörernas intressen i politiken och samhällsdebatten.

– Jag tycker det är otroligt spännande. Ingenjörer spelar en nyckelroll i många av de frågor som man diskuterar just nu, i exempelvis klimatomställningen och elektrifieringen. Dessutom är vi på väg in i en helt ny typ av arbetsliv som ritar om hela kartan för arbetsmarknaden, säger han.

Knepiga arbetsmiljöfrågor

Arbetsmiljöfrågan är den fråga som Johan Kreicbergs upplever är hetast just nu. Många ingenjörer har arbetat hemifrån under pandemin och när arbetsplatserna nu börjar öppna upp igen ställs också arbetsmiljöfrågorna på sin spets.

Vad krävs för att klara av ett mer flexibelt arbetsliv, hur kan man dra nytta av erfarenheterna av hemarbetet och vilka risker bör man se upp med?

Ny samhällspolitisk chef

Johan Kreicbergs är nationalekonom i grunden och har under sitt arbetsliv intresserat sig för arbetsmarknads- och entreprenörsfrågor.

Närmast kommer han från Svenskt Näringsliv, men har tidigare arbetat på bland annat Swedbank, Företagarna och Svensk Handel. Han har även drivit eget konsultbolag med inriktning på opinionsbildning och kommunikation.

– Det händer vansinnigt mycket just nu och vi är mitt i en förändring där vi inte har alla svar ännu. Men det är tydligt att  arbetsmiljölagstiftningen måste tydliggöras och förändras på olika sätt för att hantera den nya verkligheten, säger han.

Nya krav på utbildningssystemet

En annan viktig fråga är kompetensutmaningen. I många branscher finns det en efterfrågan på ingenjörskompetens, men Johan Kreicbergs poängterar att det inte handlar om att utöka antalet utbildningsplatser.

Många ingenjörsutbildningar har exempelvis problem med att fylla sina utbildningsplatser och hälften av de som påbörjar sin utbildning tar inte ut sin examen.

– Det är inte fler platser på högskolan som behövs, det som behövs är att fler unga rustas med bra mattekunskaper så att de klarar utbildningen. Fler platser hjälper inte den som inte har de förkunskaper som behövs och ingenjörsutbildningen är redan stor – näst störst efter lärarutbildningarna.

För att klara kompetensutmaningen är det också viktigt att hitta lösningar så att yrkesverksamma ingenjörer kan fortsätta utbilda sig under hela arbetslivet. Det ställer nya krav på både arbetsgivare och förändringar av utbildningssystemet, förklarar Johan Kreicbergs.

Lön lockar talanger

Dessutom måste ingenjörsyrket bli mer attraktivt och lönerna högre.

– För att klara klimat- och teknikomställningen behöver de största talangerna lockas till ingenjörsyrkena. Lönerna är därför en hållbarhetsfråga, säger han.

Han tror att många arbetsgivare har lyckats hålla nere lönerna, mycket på grund av att konkurrensen om ingenjörer inte varit särskilt stor på många platser i landet. Men med en mer flexibel arbetsmarknad förändras också detta.

– Med distanslösningar öppnar sig nya möjligheter att söka jobb på andra ställen än där man bor och det innebär ett helt nytt läge i löneförhandlingarna, konstaterar han.

Göra ingenjörens röst hörd

Johan Kreicbergs tycker att det är viktigt att som fackförbund vara med och driva opinion. Hans uppdrag är att se till att ingenjörernas egna tankar kommer in i den politiska diskussionen – via direkta kontakter med politiker och tjänstemän, som experter i utredningar eller genom att ta fram analyser och rapporter som blir viktiga bidrag i samhällsdebatten.

– Det är viktigt att ingenjörernas röster hörs i samhällsdebatten. Vi behöver peka på de lösningar som vi tror är smartast och som stärker oss som ingenjörer på sikt, säger han.

Anna Nyström

2 KOMMENTARER

  1. Det hänger ihop med löneutvecklingen. Idag behöver du byta jobb för att hänga med i löneutvecklingen. Därmed blir det inte lönsamt att utbilda personalen efter som de inte kommer stanna kvar när det enda sättet att få upp lönen är att byta jobb.

  2. En ännu viktigare fråga torde vara hur företagen har tänkt sig att lösa ”ingenjörsbristen” genom att tillföra fler juniorer när sökesannonserna bara efterfrågar seniorer.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

0
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

0
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

0
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.
Kraftledningar

Sveriges Ingenjörer Syd och Väst: Ta ställning för ett elprisområde

1
Sveriges Ingenjörer bör ta ställning för att Sverige bara ska ha ett elprisområde. Det föreslår Sveriges Ingenjörer Syd och Väst i en av de 39 motioner som kommit in till Ingenjörsfullmäktige.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA