Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören "Ingenjörer är ingen lagervara" 

”Ingenjörer är ingen lagervara” 

Att utbilda fler räcker inte, arbetsgivarna måste ta ett större eget ansvar för att säkra kompetensen. ”Företagen måste sluta se ingenjörer som en slit-och-släng-vara” säger förbundsordförande Ulrika Lindstrand i en intervju i Helsingborgs Dagblad.

Digitaliseringen i kombination med stora teknikskiften har ökat behovet av teknisk kompetens i företagen. Batteriteknik, maskininlärning, AI och teknik för koldioxidrening är bara några exempel på områden där konkurrensen om ingenjörer har hårdnat.

Med sådan explosiv utveckling blir det också en eftersläpning i utbudet av kompetens, konstaterar Ulrika Lindstrand i en intervju i Helsingborgs Dagblad.

– I dessa områden finns det helt enkelt inte tillräckligt många nyexaminerade ingenjörer här och nu, säger hon.

Matematiken blir ett hinder

Att lösa bristen genom att utbilda fler tror hon inte är rätt väg att gå. Redan idag påbörjar 12 000 studenter en ingenjörsutbildning på högskolenivå varje år, en fullt rimlig siffra enligt Ulrika Lindstrand.

Men här finns det andra problem. Endast cirka hälften fullföljer sin utbildning – de tycker att matematiken är för svår. Om målet är att utbilda fler ingenjörer behövs det mer grundläggande åtgärder redan i grundskolan.

Och det löser inte problemen här och nu.

Måste göra egna uppoffringar

För att lösa den rådande ingenjörsbristen måste arbetsgivarna själva ta tag i situationen, menar Ulrika Lindstrand. Företagen kan inte längre förlita sig på rekryteringsfirmor och förvänta sig att få rätt kompetens serverad. De måste vara beredda att göra egna uppoffringar för att hänga med i teknikutvecklingen och säkra den kompetens som behövs för att vara konkurrenskraftig.

– Ingenjörer är ingen lagervara på hyllan som man kan plocka ut närhelst det behagar. Företagen måste sluta se ingenjörer som en slit-och-släng-vara och satsa mer på att vidareutbilda sin personal, istället för att bara nyanställa så fort nya behov av kompetens dyker upp, säger Ulrika Lindstrand till Helsingborgs Dagblad.

Hon menar att det är orimligt av företagen att förvänta sig att de kan anställa exakt den specialistkompetens de söker. De måste våga anställa nyexaminerade ingenjörer och ge dem upplärning på företaget. Och satsa på kompetensutveckling av befintlig personal.

Måste betala för eftertraktad kompetens

Samtidigt pågår det en förändring av arbetsmarknaden. Behovet av kompetens har tidigare varit koncentrerad till storstadsregionerna, men nu är det i de norra delarna av Sverige som arbetsmarknaden för ingenjörer växer snabbast. Löneläget för ingenjörer i Västerbotten och Norrbotten är dock mycket lägre.

För att klara rekryteringsbehovet måste företagen även vara redo att höja lönerna.

– Lönen betyder verkligen inte allt, men man ska absolut heller inte underskatta betydelsen av bra betalning. Så nu är det upp till bevis för företagen att ge bättre betalt till ingenjörer med eftertraktad kompetens, säger Ulrika Lindstrand.

Anna Nyström

4 KOMMENTARER

  1. Visst är det tragiskt, lönerna är usla och löneutvecklingen är i det närmaste patetisk. Jag har förvisso mest erfarenhet av större bolag (ingenjörstunga) men attityden är och har varit de senaste 10 åren att ”det är svårt att rekrytera och få folk att stanna” när lönerevisionen sen hamnar under inflationen… Gee wonder why?

  2. Företagen är arga som bålgetingar eftersom Ulrika Lindstrand ger en annan bild än den som förmedlas via företagens sedvanliga propagandaartiklar för att öka utbudet av ingenjörer. Se deras kontra-artikel på IDG:

    https://computersweden.idg.se/2.2683/1.762513/oforskamt-och-okunnigt-uttalande-om-bristen-pa-ingenjorer

    Lite lustigt att företagen i artikeln på IDG skriver:

    ”Försök att hitta en senior Javautvecklare, med ingenjörsbakgrund. Jag misstänker att Ulrika Lindstrand kommer att gå bet.”

    Detta med tanke på att just Java-utvecklare är en av de mer generiska ingenjörs-kategorierna som det finns ett enormt utbud av.

    Jag skulle vilja ställa en motfråga till företagen: Har ni provat att i era jobbannonser erbjuda Java-utvecklarna 20% högre lön än vad de har för tillfället? Fortfarande ingen som söker? Skulle inte tro det.

    Saken är den att företagen vill ha ett stort utbud av ingenjörer så de slipper att konkurrera om personal genom att höja lönerna. Svårare än så är det inte.

    • Det är bra iallafall att han är ärlig. Bristen handlar om seniorer, ingenting annat. Jag kan berätta en helt annan historia om Consid och deras påstådda ”kompetensbrist”. Efter att ha fått uppleva hur min ingenjörsutbildning bedöms som värdelös så har jag börjat yrkeshögskola. I denna utbildning så ingår två praktikperioder där den första praktikperioden börjar om ca 2 månader. Consids representant stod på fullt allvar och ville att vi studenter skulle tycka synd om företaget eftersom det var så dyrt för dem att ta in folk på praktik eller att ta in juniorer. Det är dags för facket att prata klarspråk, svenska it-företag har försökt bromsa sig ut ur en uppförsbacke i 15 år nu, man har haft näsan i vädret mot juniorer och betalar nu med att det inte finns några seniorer att rekrytera.

    • De tjänar dubbelt på att påstå att de saknar personal: Dels håller de lönerna nere, som du säger, och dels så garanterar de tillgången. Det är en enkel ekvation för dem. En win-win situation. De förlorar dubbelt om de inte hävdar att ”branschen skriker efter personal”.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

9
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

3
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA