Svenska företag missar idéerna

Svenska företag är dåliga på att ta tillvara medarbetarnas kreativitet. Det visar en ny studie. Företagen väntar på den stora genialiska idén medan det ofta är de små förbättringarna som blir lönsamma.

Forskning visar att den stora förbättringspotentialen i företag ligger i de små idéerna. Endast fem procent beräknas komma från kategorin stora innovationer. Och ändå är det många företag som helt missar att ta till vara medarbetarnas kreativitet. Det har inget system för att uppmuntra och samla in idéer. Louise Östberg, konsult inom förbättringsarbete och idésystem har studerat 40 svenska företags idéarbete och hon blev förvånad.

– Eftersom vi är så relativt jämlika i Sverige och ofta har ganska platta organisationer utan de hierarkier man träffar på utomlands trodde jag att vi skulle vara väldigt bra på det här. Men det visade sig att många svenska företag inte alls arbetar med de egna medarbetarna utan i stället tar in externa konsulter när de har något problem.
– Företagen är dåliga på att tala om vad det är för problem de behöver lösa och de har inte alltid någon tilltro till medarbetarnas kreativitet.

Att inte arbeta med de idéer som finns hos den egna personalen är slöseri eftersom de ofta har bra kunskap om hur verksamheten fungerar och vad som behövs. Enligt Louise Östberg är det heller inte särskilt svårt att få igång idéarbetet.
– Ge medarbetarna ett problem som du behöver hjälp med att lösa och be var och en ta med tre idéer till en förbättring till nästa möte. Så börjar ni med att diskutera idéerna, vilka ni ska genomföra och vem som gör det.
– Ofta talar inte cheferna om för medarbetarna vilka problem som finns och då är det ju svårt att få några bra förslag på lösningar. Man måste involvera medarbetarna. Ett fungerande idéarbete är en ledarskapsfråga.

När Louise Östberg började studera hur svenska företag arbetar med kreativitet tittade hon mycket på produktionsföretag som fordonsindustrin och dess underleverantörer. Dee senaste åren har hon även granskat tjänsteföretag. Men det är hos lastbilstillverkaren Scania som hon har hittat det bästa exemplet på hur det kan vara.

– Första gången vi intervjuade en chef från Scania blev vi förvånade för att personen bara talade om mjuka värden, företagskultur och värderingar. Vi trodde att det var ett undantag. Men när vi hade intervjuat fler chefer på Scania så förstod vi att där har man verkligen jobbat med det här och nu framstår företaget som ett lysande exempel. Där pågår förbättringsarbetet kontinuerligt och alla deltar.
JG
Louise Östberg kommer i dagarna ut med boken Små idéer- stora resultat på SIS förlag.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Det finns ett oändligt behov av hjälp”

”Det finns ett oändligt behov av hjälp”

Ingenjören Kateryna Mariushkina i Göteborg är en av de volontärer som engagerat sig i arbetet för Ukraina. ”Det som händer i Ukraina finns hela tiden i bakhuvudet” berättar hon.
Fler artiklar