Använd sociala medier på rätt sätt

Hur skiljer man mellan att vara privat och professionell på Facebook? För de flesta verkar det fungera ganska bra men man kan faktiskt förlora jobbet på grund av en obetänksam bild eller statusuppdatering. På Juseks seminarium om sociala medier tipsar medierådgivaren Kinna Jonsson om vad som kan vara bra att tänka på för arbetsgivare och anställda.

Kinna Jonsson är medierådgivare och jobbar ofta med företag som behöver hjälp med hur de ska tänka kring sociala medier. Hon säger att en fråga som ofta tas upp i sammanhanget handlar om var gränsen går mellan att vara privat och att representera arbetsgivaren på exempelvis Facebook.

– Kan man skriva om jobbet på Facebook? Det finns en lojalitetsplikt gentemot arbetsgivaren och den väger tyngre än rätten att yttra sig helt fritt både under arbetstid och fritid och det är det många som inte tänker på, säger hon och tillägger att man ska komma ihåg att allt som publiceras på nätet är offentligt material.

– Ni måste räkna med att det förr eller senare kan dyka upp, ibland taget ur sin kontext, säger hon och nämner ett exempel. Det var en kille som jobbade med barn som hade lagt ut en bild på sig själv på Facebook där han hade en keps som det stod ”Porn star” på. Bilden var tagen på hans fritid och hade inget med jobbet att göra men några föräldrar till barnen där han jobbade fick av någon anledning syn på bilden och ville inte att han skulle jobba kvar.

Kinna Jonsson (Fiduser communication), Jonas Hehrne (UF) och Anna Skiöldebrand Berg (UF).

Nu är det kanske inte så många som lägger upp just sådana bilder på sig själva men det kan också räcka med en till synes oförarglig kommentar som ”Nu är det fredag och ikväll ska jag ta ett glas vin” för att det inte ska vara okej för arbetsgivaren.

Var gränserna går varierar mellan företagen och det är inte alltid som arbetsgivaren själva vet vad som gäller inom den egna organisationen.  I undersökningen Social networks vs Management ställde man frågor om sociala medier till 34 400 arbetsgivare runt om i världen och det visade sig att endast 20 procent av företagen hade en policy kring hur de anställda ska förhålla sig till sociala medier. I Sverige ligger siffran på cirka 7 procent.

Anna Skiöldebrand Berg var också inbjuden talare på seminariet. Hon är HR-ansvarig på organisationen Ung företagssamhet i Sverige där man har valt att arbeta mycket med sociala medier i sin dagliga verksamhet.

– Vi har många anställda som är unga och för dem var det en självklarhet att arbeta med sociala medier, de är ju uppväxta med dem, samtidigt upptäckte vi att det skiljer sig en hel del kring vad en 19-åring tycker är okej att skriva på Facebook jämfört med en 30-åring, säger Anna och berättar att organisationen har arrangerat seminarier där en expert på sociala medier har fått förklara och försökt öka medvetenheten och kunskapen kring sociala medier och hur man ska göra för att skilja på den privata och jobbrelaterade informationen.

Det var just på Ung Företagsamhet (UF) som diskussionen kring vad man får och inte får skriva om alkohol dök upp. Organisationen vill inte bli förknippade med alkohol och det rimmade illa när en del anställda, som också hade jobbrelaterade kontakter på sitt Facebook konto, skrev kommentarer som ”I helgen ska vi supa”, ”Fredag skönt nu blir det öl”, eller ”Åh vad bakis jag är” och liknande.

– De anställda kunde först inte förstå varför de inte fick skriva sådant men vi ansåg att det gav fel signaler till exempelvis våra affärspartners eller till de elever och studenter som några hade på sin Facebook, och vi bestämde att de anställda inte får skriva något alls om alkohol, inte ens att de tänker ta ett glas vin, förklarar Anna och visar upp deras policybok om sociala regler som organisationen har tagit fram. Där står hur man ska förhålla sig till de sociala medierna.

– Vi rekommenderar inte en anställd att vara vän på Facebook med exempelvis kunder ifall man inte kan skilja på det privata och det som gäller jobbet och är man kompis med elever och studenter, ja då är man ett UF-verkyg, säger Anna som nu efter mycket jobb kring de här frågorna är nöjd med hur organisationen i dag använder sociala medier.

– Tack vare de sociala medierna når vi ut till jättemånga människor som vi annars skulle ha svårt att nå ut till så det är ett jättebra verktyg, säger Anna.

Även medierådgivaren Kinna ställer sig positiv till användningen av sociala medier men betonar samtidigt vikten av att arbetsplatsen har en policy för hur man ska förhålla sig kring de här frågorna så att man slipper hamna i konflikter.

-Jag blandar själv privata och jobbrelaterade kontakter på Facebook, det var till exempel genom en Facebookkontakt som jag fick förfrågan om jag ville föreläsa här i dag, säger hon.

Anna Eriksson

 

 

 

Ingenjören 3/2017

 Ingenjoren 3_2017_omslag_700pxNummer 3 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Resan

Carlos liv gar i zumbatakt Ingenjoren 3_2017

Carlos Ibañez var en blyg kille på KTH. Sedan kom zumban in i hans liv och förändrade allt. Nu lever han på att stå på en scen och dansa, omringad av tjejer. Läs Ingenjörens intervju med Carlos från nummer 3/2017 som pdf här eller här för att läsa artikeln direkt i din webbläsare.

Utmaningen

Easy is no fun Ingenjoren 3_2017

Säger du till Sara Hermansson att något är svårt blir hon bara mer motiverad att göra det. Redan som 26-åring blev hon chef på Scania och fick ansvaret att leda arbetet med att utveckla framtidens elektrifierade bussar och lastbilar. Läs vårt kortmöte med Sara Hermansson från Ingenjören 3/2017 som pdf här eller klicka på omslaget för att läsa direkt i din webbläsare.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB


GIS-ingenjör
Skara kommun

Arbetsmiljöingenjör
St1 Refinery AB

Systemingenjör miljötålighetsteknik
Saab

Verksamhetschef Park & Gata
Örebro kommun

Kart- och Mätingenjör
Svedala kommun

VA-ingenjör
Älmhults kommun

Driven energioptimerare
Diös Fastigheter AB

GIS-ingenjör
Kumla kommun

Gatuingenjör
Älmhults kommun

Recovery specialist
Adven Sweden AB, Stockholm

VA-Planerare
Knivsta kommun

Processäkerhetsingenjör
Domsjö Fabriker

Sr Forsknings o utv ingenjör
Domsjö Fabriker

Teknisk Affärsutvecklare
Hamamatsu, Stockholm

Gatuingenjör
Sollentuna

Driftledare Gata
Sollentuna

Processäkerhetsingenjör
St1 Refinery AB

Forskningsingenjör
RISE

Projektingenjör 

Jönköpings kommun

Exploateringsingenjör
Ronneby kommun

Institutdirektør
DTU Kemi

Projektledare Gata
Knivsta kommun

Bygg- och projektledare
Sundsvalls kommun

Projektör till gatuavdelningen
Sundsvalls kommun

Varsågod extra förmånlig ränta för dig. SEB
Vill du studera medan du arbetar? Läs en MBA på distans vid STF Business Academy.
Standardiseringen - ditt strategiska verktyg. Svensk Elstandard
fackliganyheter