Lonestatistik

Chickenrace väntas om flexpension

Hårda förhandlingar om flexpensionen väntar i tjänstesektorn. För att understryka allvaret i kraven om flexpension var Sveriges Ingenjörers ordförande Ulf Bengtsson med i går när fackens avtalskrav lämnades över till Almega.

I går lämnade Sveriges Ingenjörer, tillsammans med Jusek och Civilekonomerna över sina avtalskrav inför vinterns avtalsförhandlingar med Almega, arbetsgivarorganisation för tjänstesektorn. Unionen lämnade sina krav samtidigt.

Facken vill ha ett ettårigt sifferlöst avtal med en så kallad stupstock på 2,8 procents löneökning. Det innebär att om de lokala parterna på det enskilda företaget inte kommer överens så blir det åtminstone 2,8 procents löneökning.

– Yrkandet innehåller fler krav, säger Anneli Laanep Joandi, branschansvarig ombudsman. Vi vill underlätta det fackliga arbetet för de förtroendevalda på företaget, något som ofta visat sig vara svårt i konsultbolag. Ett krav är därför att facklig tid ska räknas in i debiteringensgraden.

Utöver det efterfrågar man konkreta planer för individuell kompetensutveckling, ett allt viktigare inslag i dagens hårda arbetsmarknad.

Men det stora stridsäpplet är något annat. Fackförbunden kräver flexpension, något som man redan har kommit överens om med alla andra stora arbetsgivarförbund. Almega säger dock att de inte har råd och att deras medlemsföretag kommer att lämna dem om de går med på det.

Flexpensionen är konstruerad så att arbetsgivaren avsätter en särskilt pensionspott, utöver den vanliga tjänstepensionen, till den anställde. Den anställde får själv välja vad han eller hon vill göra med pengarna: att gå ner i arbetstid vid 60-62 års ålder utan att gå ner så mycket i lön, eller att jobba till ordinarie pensionsålder och då få lite högre pension.

Konstruktionen kom till för att lösa två problem samtidigt. Det ena problemet är att pensionsavsättningarna inte har hängt med vilket gör att dagens unga tjänstemän helt enkelt riskerar att få en väldigt låg pension. Det andra problemet är att många inte orkar jobba full tid ända fram till pensionen. De som behöver gå ner i arbetstid kan då göra det utan att riskera sin ekonomi och därmed orka några år till. Tanken är att även arbetsgivaren tjänar på att de äldre stannar kvar och hjälper till med kunskapsöverföring, ett ständigt behov i de flesta företag.

Ulf Bengtsson, förbundsordförande, Sveriges Ingenjörer. Pressbild

Ulf Bengtsson, förbundsordförande, Sveriges Ingenjörer. Pressbild

– Avtalen utformas för att ge flexibilitet för de anställda, men om man går ner i arbetstid så gör man det efter samråd med arbetsgivaren, säger Ulf Bengtsson.

Det ryktas att många medlemmar i Sveriges Ingenjörer är mindre intresserade av flexpensionen, för att det kan resultera i lägre löneökningar. Löneutrymmet på 2,8 procent som nämns i avtalskraven omfattar även avsättningarna till flexpensioner.

Ulf Bengtsson poängterar dock att skillnaderna mellan lönenivåerna på de olika områdena – med och utan flexpensioner – är mycket små. Han hävdar att de som inte har flexpension i sina kollektivavtal i princip bara har avstått från en pensionsökning.

Hur hårt kommer Sveriges Ingenjörer att driva kravet på flexpension?

– Det är ett oavvisligt krav, svarar Ulf Bengtsson.

Kan det leda till konflikt?

– Ett nej ger konflikt, men vi är långt därifrån ännu, och låt oss hoppas att vi kan lösa det utan konflikt.

Enligt Almega är det just de dyra pensionsavtalen som avskräcker vissa företag från att gå med i arbetsgivarorganisationen och skaffa kollektivavtal. Almegas förbundsdirektör Stefan Koskinen anser att företagen redan har bra lösningar för deltidspension. I en intervju med tidningen Kollega säger han att Almega inte har medlemsmandat att vika sig i frågan.

Almega säger alltså nej med eftertryck.

En kraft som vägrar att stoppa möter ett hinder som inte kan ge efter. Det lutar åt ett slags chicken race i förhandlingsrummet.

Något som möjligen kan hindra kollisionen är att PTK, där Unionen är största förbundet, har begärt förhandlingar direkt med Svensk Näringsliv, där Almega ingår, om att stärka tjänstepensionen. Om sådana förhandlingar blir av och ger resultat före den sista mars, när tjänsteavtalet mellan Almega och de samlade facken löper ut, så skulle det kunna lösa stora delar av konflikten kring flexpensionen.

Sture Henckel

Berätta om glastaket!

Nu ska Ingenjören titta närmare på det berömda glastaket. Därför vill redaktionen få kontakt med kvinnliga ingenjörer som vill berätta hur de det gick till när de knuffades åt sidan och hur det känns att inte bli tagen på allvar. Är du en av dem? Hör av dig till redaktionen! Läs mer här.

Ingenjören 1/2017

Ingenjören 1_2017Nummer 1 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Utmaningen

I Ingenjören 1/2017 kan du läsa om Maja Reichard, som har lyckats kombinera en civilingenjörsutbildning på KTH med att delta i två Paralympics där hon tagit fem medaljer. Men sin största studieutmaning på KTH är hon ensam om. Du kan läsa texten som pdf här.
Utmaningen_2017_01

Dilemmat

Per-Anders Enkvist trodde att cirkulär ekonomi var ett buzzword som snart skulle ha snurrat klart. En rapport, en bok och flera års arbete senare har surrandet bara tilltagit. Intervjun kan du läsa i Ingenjören 1/2017, eller ladda ner artikeln som pdf här.Dilemmat_2017_01

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Trafiktekniker
Kalmar kommun

Mätningsingenjör
Kalmar kommun

Bygglovshandläggare
Tomelilla kommun

Projektledare
Södra Munksjön Utv AB

Miljöskyddshandläggare
Länsstyr Södermanl län

Product Development Manager
Mondi

Projektledare
Värmdö kommun

Dokumentationsingenjör
Uniper i Sundsvall

Institutdirektør 
DTU Compute

Proj byggnadsingenjör
GRID Arkitektur AB

Platschef
Nordkalk

Lantmäteriingenjör
Örnsköldsviks kommun

Ingenjör, fokus på 3D
Örnsköldsviks kommun

Bygglovingenjör
Jönköpings kommun

Gata- och parkingenjör
Surahammars kommun

Projektledare
Gällivare kommun

Trafikplanerare
Gällivare kommun

Attraktivitetsutvecklare
Gällivare kommun

Projektledare Samhälls
Gällivare kommun

Erfarna projektledare
Uppsala Vatten och Avfall AB

Konstruktionschef
Strängbetong

Konstruktör
Fiskarhedenvillan

Bygglovsritare
Fiskarhedenvillan

Ingenjörer Med Teknik
Landstinget Blekinge

VA-ingenjör
Bodens kommun

Chef inom elnät
PiteEnergi

Erfaren, ledande projektör
WSP Sverige AB

Geotekniker
WSP Sverige AB

Broingenjör
Stockholms stad

ADEN-banner-ingenjören-210x280px
Leda innovation
fackliganyheter