Hallå där… Elias Nygren

Elias Nygren som Zack Fair i Final Fantasy VII: Crisis Core. Foto: Mikael Hakali Photography

Elias Nygren som Zack Fair i Final Fantasy VII: Crisis Core. Bild: Mikael Hakali Photography

Hallå där… Elias Nygren, som pluggar till civilingenjör i design och produktframtagning vid KTH och är en av tio finalister som tävlar i Cosplay-SM i helgen. När började du göra cosplay-dräkter?

– Jag gjorde min första dräkt för fyra och ett halvt år sedan. Det var samma karaktär och outfit som jag ska tävla med i helgen: Cloud Strife från Kingdom Hearts.

Hur har du skapat dräkten?
– Dräkten består av rustningsdelar i stål och läder samt ett jättestort svärd, med tröja och byxor. När jag skapade dräkten för första gången för fyra och ett halvt år sedan gjorde jag svärdet i solitt furu. Det vägde 12 kilo. Även de rustningsdelar som skulle vara i stål gjorde jag i trä, men jag köpte tröjan och byxorna. I år har jag själv sytt tröjan och byxorna och tillverkat flera delar till svärdet i stål. Klingan har jag 3D-printat i plast.

cosplay

Cosplay är en förkortning av costume play, en företeelse hämtad från Japan där syftet är att klä ut sig till en specifik rollfigur.

Cosplay-SM 2017 går av stapeln på Nordiska museet i Stockholm den 25 mars och direktsänds i SVT.

Hur började du med att skapa egna dräkter?
– Jag har alltid varit kreativ och gillat att bygga saker med händerna. Jag fastnade för den här karaktären, Cloud Strife, redan i tioårsåldern och tyckte han var cool. Jag visste att cosplay fanns och att det var en grej, men det tog några år innan jag byggde en dräkt. Första gången jag tävlade i Cosplay-SM var förra året, då jag var Zach Fair från Final Fantasy VII: Crisis Core,

– Jag gillar att ta en karaktär från en tv-serie eller film och försöka skapa den själv. Många av de dräkter som karaktärerna har är inte tänkta att funka i verkligheten, det kan vara en karaktär som har nio svansar eller ett svärd som är två meter långt. Det är en kul utmaning att försöka få till det.

Elias Nygren som Zack Fair i Final Fantasy VII: Crisis Core. Foto: Mikael Hakali Photography

Elias Nygren som Zack Fair i Final Fantasy VII: Crisis Core. Bild: Mikael Hakali Photography

Finns det någon koppling mellan cosplay och att du utbildar dig till ingenjör?
– Jag har jobbat i CAD sedan jag var 16 år gammal och det började med att jag gjorde dräkter. I gymnasiet caddade jag för att göra ritningar, till svärd till exempel. När jag började på KTH, där jag pluggar till civilingenjör i design och produktframtagning, hade jag därför mycket förkunskaper, som jag nu har vidareutvecklat. Jag har börjat 3D-printa dräktdelar hemma i plast och använder mig av de manuella maskinerna i skolan för att arbeta i stål. Alla ritningar gör jag själv.

Hur går du tillväga för att göra en dräkt? Tar du hjälp av olika forum, eller gör du det mesta själv?
– Om du vill cosplaya exempelvis Link från Zelda, en väldigt välkänd karaktär, finns redan en massa CAD-filer på exempelvis svärd. Men ofta tycker jag inte att ritningarna ligger tillräckligt nära karaktären och därför ritar jag allt från scratch.

Hur många timmar lägger du på att få till en dräkt?
– Alldeles för många, framför allt för att jag har gjort så många delar i stål den här gången, och det kräver mycket manuellt arbete. Bara det har tagit åtminstone 120 timmar. Sedan tillkommer arbete i läder, med 3D-printing och annat. Det tar mycket tid, men det är otroligt roligt och jag lär mig mycket. Det jag lär mig genom cosplay, om hur jag kan rita och utforma och skapa grejer, det är värdefullt i min utbildning också.

Hur ser du på framtiden, kommer du att fortsätta bygga dräkter?
– Jag startade ett 3D-printingföretag för två år sedan och började printa delar för cosplay, till mig och till andra. Det är något som jag fortfarande gör i dag, vid sidan av min utbildning, och det är något som jag tycker är väldigt roligt. Jag tycker att det är roligast att bygga dräkterna, men jag vet att många andra som sysslar med cosplay gillar att ha på sig dräkterna mest. Jag vet inte hur länge till jag kommer att cosplaya, men jag vill fortsätta bygga dräkter. Det som gör mig mest nöjd är när min dräkt ser bra ut, när jag känner att den är välgjord. Det är kul om andra uppskattar mitt arbete, men det viktigaste är att jag blir nöjd. Jag är en sann perfektionist och när jag får till en dräkt känns det bra.

Hur nöjd är du med dräkten som du ska tävla med i helgen?
– Jag har fortfarande en del kvar att göra, men det är kul att ha fått till ståldelarna och svärdet. Det kommer nog vara rätt stor konkurrens mellan finalisterna. Det svåra är att alla jobbar i olika material och har olika styrkor. En del gör läder- eller metalldräkter, andra gör otroligt fina balklänningar. Domarpanelen tittar dels på dräkten, dels på hur bra de tävlande är på att agera som sin karaktär.

Ania Obminska

Kommentarer (1 st)

Ingenjören 2/2017

Ingenjoren_2_2017_omslag_500Nummer 2 är ute nu! Klicka på omslaget och läs. Det finns också att ladda ner som pdf här, samt genom www.Qiozk.se. Äldre nummer hittar du under Magsinet/Arkiv i toppmenyn eller här.

Glastaket

Glastaket_Ingenjoren_2_2017_uppslag_500

Vad är egentligen jämställdhet? Handlar det bara om lön och kön på cheferna? I Ingenjören 2/2017 har vi träffat kvinnliga ingenjörer och ekonomer som berättar om en kultur på jobbet som präglas av utanförskap, sexistiska kommentarer och brist på respekt.

Nytänkaren

Stefan bygger hus_Ingenjoren_2_2017Byggindustrin är en konservativ bransch. Men Stefan Lindbäck, vd på familjeföretaget Lindbäcks Bygg i Piteå, tänker tvärtom. För honom är nytänkande en överlevnadsfråga.

Om kommentarer

Vi på redaktionen har bestämt oss för att ha en restriktiv policy när det gäller vilken ton som tillåts i kommentarerna på hemsidan, för att hålla en så hög nivå som möjligt på diskussionerna.  Vi vill inte censurera några åsikter, men förbehåller oss rätten att inte godkänna kommentarer som innehåller någon form av personangrepp eller som på annat sätt kan ses som stötande. Vi kommer också att avvisa irrelevanta kommentarer.Om vi väljer att inte godkänna en kommentar, kontaktar vi i regel den som har skrivit kommentaren (förutsatt att en korrekt mejladress finns angiven) och ber honom/henne att omformulera sig. Tre veckor efter en artikel publicerats stänger vi kommentarerna till den.Vi prioriterar kommunikation med våra medlemmar framför anonyma kommentarer där det inte går att se vem som skriver.

LEDIGA JOBB

 

Byggledare
Ängelholms kommun

Projektledare
Ängelholms kommun

Mark- och exploateringsingenjör
Finspångs kommun

Byggnadsingenjör/er

Mönsterås kommun

Ledningsnätsingenjör
Mönsterås kommun

Enhetschef
Älvdalens kommun

Trafikingenjör
Jönköpings kommun

Förvaltningsingenjör
Specialfastigheter AB

Produktionsingenjör
Sandvik Materials Technology

Logistikansvarig
ShoreLink

VA-Projektör/ingenjör

Borgholms Energi

Utvecklingsingenjör
Holmen Paper AB

Planarkitekt/Planingenjör

Västm.-Dal. miljö- och byggförv.

Samhällsbyggnadschef
Östersunds kommun

Projektledare
Jönköpings Kommun

Teknisk chef
Svenska Skogsplantor

Provningsingenjör

GKN Drivelines

Projektledare/Ingenjör
Täby Brandskyddsteknik

fackliganyheter
puff_polhemspriset