Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören När tar oljan slut?

När tar oljan slut?

Insändare:

I tidningen Ingenjören nummer 7, 2009 finns en skrämmande framtidsartikel ”Utan olja stannar världen”. Då ställer jag följdfrågorna:  När inträffar detta? Vilken beredskap har vi?

Beträffande tidspunkten har jag läst i den engelskspråkiga versionen av den originella ryska webbtidningen Pravda www.pravda.ru , (ordet ”pravda” betyder sanning på ryska) en tidtabell över en del mer eller mindre sannolika framtida händelser. Beträffande oljan stod någon gång  i våras att 2016 börjar världens oljeproduktion att minska, senare har Putte (Vladimir Putin) sagt att Rysslands olja kommer att räcka för Europas behov 100 år framåt, vilket kanske är en skönmålning i politiskt syfte. Det kanske är sannolikt att vi klarar oss hela 2010-talet.

I nämnda artikel står att världens transportarbete drivs i dag till 95 procent av olja. 2020-talet kräver däremot ett helt annat samhälle för vilken vi i dag har en svag beredskap.

När jag för 10 år sedan träffade ungdomar hyste de inte någon oro över sin framtid, de sa att alla problem skulle lösas på något hittills obekant sätt I dag får vi som är i mogen ålder höra begynnande kritik från en del extremt pigga och kritiska ungdomar över att den äldre generationen festar och har party på världens ändliga resurser så att barn och barnbarn i framtiden får leva i fattigdom!

Vad gör politikerna? I dagens finanskris orkar man inte ta itu med ytterligare ett stort problem, man saknar liksom simultankapacitet. Detta gör att man i Sverige ser att varken Monas eller Fredriks gäng uppfattar oljebristen som en prioriterad fråga inför valet 2010. Däremot kan det mycket väl bli viktigt inför 2014 års val, där kanske det gäng vinner som har den bästa lösningen om transportarbetets framtid.

Internationellt: Det borde vara en högst prioriterad fråga för FN, men där finns så många stora stater med starka nationella egenintressen att det blir svårt att uppnå enighet och det finns tyvärr risk för att frågan rinner ut i sanden. Vidare är det inte omöjligt att grupper av människor tillgriper kvalificerat våld för att komma åt oljan – vilket naturligtvis ytterligare försämrar vår framtid.

Teknikerna: Det finns historier om andra världskriget där motorer fungerade dåligt på grund av dåtidens bristfälliga syntetoljor. Det borde vara hög tid att kemister och tekniker med dagens modernare förutsättningar utveckla nya syntetoljor och syntetbränslen. Dessa syntetprodukter ger sannolikt en automatisk förbättring av diverse miljöproblem.

Några sannolika praktiska konsekvenser vid förhöjda priser och brist på olja:
Metoderna för odling av växter ur vilka man kan utvinna olja kommer att utvecklas.
Långväga flygresor kommer att begränsas.
Det blir dyrare att importera till exempel bilar, frukt och viner till Europa.
Att fånga fisk i Norge, skicka till Kina för bearbetning och sedan tillbaka till Norge för konsumtion blir olönsamt.
Straffbeskattning av bensintörstiga bilar.
Privatbilar, bensindrivna: Först bränsleransonering, sedan körförbud.
Kungahus, polisen och diplomatiska kåren får dispens.
Ökad avfolkning av glesbygden.

Yves Kapper, Stockholm

1 KOMMENTAR

  1. Vi ställer några frågor med anledning av detta till Valkorporationer och kandidater för Sveriges Ingenjörer inför fullmäktigevalet. Det går att läsa på vår hemsida.

    Bengt

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sju tips: Så gör du om din firma går dåligt

0
Vad kan du som egen företagare göra för att rädda situationen när framtiden ser mörk ut? Anders Hallgren på Sveriges Ingenjörer delar med sig av goda råd till krisande egenföretagare.

32 råd – det här hade vi velat veta på första jobbet

0
Ingenjören frågade tio unga ingenjörer vad de hade velat veta när klev in genom dörren på sitt första ingenjörsjobb.

Ett utlandsjobb kan ge karriären en skjuts

0
Ericsson har verksamhet i 180 länder. Anki Ljung, rekryteringschef på Ericsson har flera tips till dem som vill ut i världen.

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

9
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA