När tar oljan slut?

1
2712

Insändare:

I tidningen Ingenjören nummer 7, 2009 finns en skrämmande framtidsartikel ”Utan olja stannar världen”. Då ställer jag följdfrågorna:  När inträffar detta? Vilken beredskap har vi?

Beträffande tidspunkten har jag läst i den engelskspråkiga versionen av den originella ryska webbtidningen Pravda www.pravda.ru , (ordet ”pravda” betyder sanning på ryska) en tidtabell över en del mer eller mindre sannolika framtida händelser. Beträffande oljan stod någon gång  i våras att 2016 börjar världens oljeproduktion att minska, senare har Putte (Vladimir Putin) sagt att Rysslands olja kommer att räcka för Europas behov 100 år framåt, vilket kanske är en skönmålning i politiskt syfte. Det kanske är sannolikt att vi klarar oss hela 2010-talet.

I nämnda artikel står att världens transportarbete drivs i dag till 95 procent av olja. 2020-talet kräver däremot ett helt annat samhälle för vilken vi i dag har en svag beredskap.

När jag för 10 år sedan träffade ungdomar hyste de inte någon oro över sin framtid, de sa att alla problem skulle lösas på något hittills obekant sätt I dag får vi som är i mogen ålder höra begynnande kritik från en del extremt pigga och kritiska ungdomar över att den äldre generationen festar och har party på världens ändliga resurser så att barn och barnbarn i framtiden får leva i fattigdom!

Vad gör politikerna? I dagens finanskris orkar man inte ta itu med ytterligare ett stort problem, man saknar liksom simultankapacitet. Detta gör att man i Sverige ser att varken Monas eller Fredriks gäng uppfattar oljebristen som en prioriterad fråga inför valet 2010. Däremot kan det mycket väl bli viktigt inför 2014 års val, där kanske det gäng vinner som har den bästa lösningen om transportarbetets framtid.

Internationellt: Det borde vara en högst prioriterad fråga för FN, men där finns så många stora stater med starka nationella egenintressen att det blir svårt att uppnå enighet och det finns tyvärr risk för att frågan rinner ut i sanden. Vidare är det inte omöjligt att grupper av människor tillgriper kvalificerat våld för att komma åt oljan – vilket naturligtvis ytterligare försämrar vår framtid.

Teknikerna: Det finns historier om andra världskriget där motorer fungerade dåligt på grund av dåtidens bristfälliga syntetoljor. Det borde vara hög tid att kemister och tekniker med dagens modernare förutsättningar utveckla nya syntetoljor och syntetbränslen. Dessa syntetprodukter ger sannolikt en automatisk förbättring av diverse miljöproblem.

Några sannolika praktiska konsekvenser vid förhöjda priser och brist på olja:
Metoderna för odling av växter ur vilka man kan utvinna olja kommer att utvecklas.
Långväga flygresor kommer att begränsas.
Det blir dyrare att importera till exempel bilar, frukt och viner till Europa.
Att fånga fisk i Norge, skicka till Kina för bearbetning och sedan tillbaka till Norge för konsumtion blir olönsamt.
Straffbeskattning av bensintörstiga bilar.
Privatbilar, bensindrivna: Först bränsleransonering, sedan körförbud.
Kungahus, polisen och diplomatiska kåren får dispens.
Ökad avfolkning av glesbygden.

Yves Kapper, Stockholm

1 KOMMENTAR

  1. Vi ställer några frågor med anledning av detta till Valkorporationer och kandidater för Sveriges Ingenjörer inför fullmäktigevalet. Det går att läsa på vår hemsida.

    Bengt

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

”Innovation har gått från nice to have to must have”

Samla in idéer från hela företaget, mindre fokus på kortsiktiga kvartalsrapporter och gör analyser av hur förändringar i omvärlden. Läs innovationsexperten Sofie Lindbloms tips för att få bra idéer att lyfta företaget.

Ingenjörerna välkomnar att regeringen går vidare med parternas Las-förslag

– Det är ett glädjande besked och vi har gjort en stor ansträngning för att fram ett förslag som gynnar hela arbetsmarknaden, säger Camilla Frankelius, på Sveriges Ingenjörer, om att regeringen går vidare med parternas Las-förslag.

Skyddsombudens oro: ”Svårare att uppfatta hur folk mår”

Hemarbetet har väckt nya utmaningar i arbetsmiljöarbetet. Två skyddsombud delar med sig av sina tankar och erfarenheter.

Facken på Scania avstår arvoden till förmån för anställda

Scanias  fackliga företrädare avstår sina styrelsearvoden i Traton och motsvarande belopp överförs till Scanias personalstiftelse.
video

Börjar föreläsningar med att vinka: “Som att prata i ett svart hål annars”

KTH-professorn Mats Ericson har testat nya sätt att föreläsa sedan pandemins start. Bland annat har han byggt en avancerad filmstudio hemma.

Så många nya utbildningsplatser får lärosätena

Regeringen vill satsa ytterligare 1,7 miljarder på högskolan. Men det är inte fritt fram för lärosätena att göra egna prioriteringar. Merparten av stödet är öronmärkt för att stärka olika delar av utbildningen.

KTH och Chalmers sticker ut i granskning av nyanställdas ålder

De flesta som får jobb inom högskolan är mellan 30 och 50 år. På KTH, Chalmers och Linköping är omkring hälften av alla nyanställda under 30 år.

Dra nytta av rekryterarens knep i jakten på nytt jobb

Vill du vidare i karriären? Den nya tjänsten Fråga rekryteraren kan ge dig goda råd och smarta tips på vägen till ditt nya jobb.
Sverige

Så mycket skiljer sig ingenjörers löner

Hur mycket skiljer lönen mellan ingenjörer som är chefer och de som inte är det? Mellan storstäder och övriga landet, privat och offentlig sektor och mellan civil- och högskoleingenjörer? Det får du svar på här.

Gör testet som mäter din trötthet

Hur trött känner du dig efter jobbet? Gör Sahlgrenska sjukhusets test som ger svar på din situation. Isolering vid hemarbete är en riskfaktor för trötthet.