Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Teknik & Miljö Miljö Hallandsåstunneln kan få miljöpris

Hallandsåstunneln kan få miljöpris

Prisvärd tunnel? Foto: Ulf Angberg
Prisvärd tunnel? Foto: Ulf Angberg

Tunneln genom Hallandsåsen är för många av oss kanske mest synonymt med förseningar, sprängda budgetar och miljöpåverkan. Men nu verkar lyckan ha vänt för det skandalomsusade projektet. Tunneln är som enda skandinaviska projekt en av tre finalister i International Tunneling Awards, och dessutom nominerat till årets miljöinitiativ.

– Det känns väldigt bra att få den cred som vi alla som jobbat med tunneln sedan omstarten 2005 tycker att vi är värda. Vi använder en modern metod som fungerar och en strategi som håller, säger Per Rydberg, projektchef på Trafikverket.

Vad är det som gör bygget i Hallandsåsen så svårt?

– Man ska ha klart för sig att projektet är unikt med avseende på den komplexa geologi och det extrema vattentryck vi jobbar med. I ett internationellt perspektiv så jobbar man sällan med de här vattentrycken. Dessutom bygger vi samtidigt som vi bibehåller den grundvattenyta som naturen på åsen kräver. På många andra håll i världen låter man vattentrycken minska.

Hur har ni förändrat sättet att jobba?

– Det har blivit ett helt nytt projekt sedan omstarten 2005. Nu tillämpar man en helt annan metod, sköldad tunnelborrning, och betonginkläder tunneln samtidigt som den borras. Det är en metod som kostar avsevärt mycket mer, men i jämförbara projekt i Europa sticker vi inte ut kostnadsmässigt.

– Samtidigt ska det sägas att det är precis lika svår att driva tunnel genom åsen nu som tidigare, så vi ska inte sticka under stol med att det fortfarande finns en hel del risker i projektet. Men vi arbetar kontinuerligt med att kartlägga riskerna och har hela tiden en plan B. Det har varit ett framgångsrikt sätt att arbeta sedan omstarten 2005.

Vad tror du svenskarna tänker när de får höra att Hallandsåstunneln kan bli prisbelönt?

– Jag tror att folk i allmänhet har börjat förstå att tunnlarna snart är klara och kommer att öppnas för trafik. Jag tror att det finns en tillförsikt och jag upplever inte att det finns så mycket kritik mot projektet idag. Nu börjar vi också se slutet. 2015 ska tunnlarna vara öppna för trafik och göra att en av de största flaskhalsarna på västkustbanan försvinner. Det kommer att bli en stor tillgång för hela södra Sverige både för arbetspendling och för godstrafik.

Fakta om priserna:

Hallandsåstunneln är nominerad till årets tunnelprojekt i kategorin 100 miljoner till en miljard dollar, och även till årets miljöinitiativ. I kategorin ”Tunneling project of the year” kommer juryn särskilt att titta på bland annat designkvalitet, hur väl bygget har utförts, vilka innovativa lösningar som använts, kostnadseffektivitet, kundnöjdhet och allmänhetens uppskattning av projektet. I kategorin ”Environmental initiative of the year” kommer juryn att bedöma kundens och den lokala befolkningens syn på projektet, vilka konsekvenser projektet får på miljön på lång sikt, med mera.

Kortfattad historik:

Bygget av Hallandsåstunneln påbörjades 1992 och skulle enligt planerna bli klar till 1997. Den första borren körde dock fast redan efter 13 meter. Projektet fortsatte att stöta på problem, bland annat var vattenläckaget betydligt större än väntat och när man sedan tog till tätningsmedlet Rhoca-Gil förgiftades vattnet i området och fiskar dog och kor uppvisade förlamningssymptom. 1997 stoppades hela projektet.

2005 återupptogs byggandet av tunneln med en ny borr, Åsa, som kan driva tunnel genom både berg och lera. Den 25 augusti 2010 skedde genombrottet i det östra tunnelröret. 2015 beräknas tunneln vara i drift, då till en kostnad av totalt 10,5 miljarder kronor (2008 års penningvärde), ungefär elva gånger mer än ursprungsbudgeten.  

Peter Alestig Blomqvist

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nyexade akademiker har sänkt sina lönekrav under pandemin

0
Sedan pandemins utbrott har kvinnor under 30 och över 55 sänkt sina löneanspråk när de söker jobb.

Sveriges godaste kranvatten finns i Höganäs

0
"Det är en kul tävling och ett roligt sätt att lyfta fram det goda dricksvattnet vi har i Sverige. För oss är det också ett gott betyg till alla engagerade medarbetare" säger Fredrik Arthursson, VA-chef på Höganäs kommun.

Så påverkar AI jobben och lönerna

1
Robotarnas intåg på arbetsmarknaden kommer troligen inte att leda till högre arbetslöshet. Däremot kan löneskillnaderna mellan olika yrken och sektorer bli större. 

Prisas för exjobb om handtag på resväskor

0
Genom att skruva isär, analysera och utveckla tekniska förbättringar har årets vinnare av Wimanska priset bidragit till nästa generations kabinväskor.

”Den som inte får en löneökning har rätt att veta varför”

6
Arbetsgivarna accepterade inte Sveriges Ingenjörers krav på en individgaranti på 530 kronor i teknikavtalet. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand berättar varför kravet kan komma tillbaka.

Konflikträdd chef orsakade Saras utmattning

8
Saras chef var svag och konflikträdd. Det ledde tillslut till att Sara blev sjukskriven på grund av utmattning.
KTH Biblioteket, KTH Campus

Ska bli ekonomiskt möjligt att plugga under arbetslivet

38
Med den nya Las-överenskommelsen blir det ekonomiskt möjligt att plugga ett år under arbetslivet – också för den som har barn och lån. Vi har gått igenom vad överenskommelsen innebär.
Ingenjörshuset

Det vill medlemmar att Sveriges Ingenjörer driver

4
I slutet av november beslutar Ingenjörsfullmäktige om vad förbundet ska tycka och arbeta med. Vi frågade medlemmar vad de tycker förbundet borde göra. Så här svarade de. 

Ingenjören bakom Spotify vinner Polhemspriset

0
"Det känns fantastiskt kul att bli uppmärksammad på det här sättet, med det finaste priset man kan få som ingenjör" säger Ludvig Strigeus.

Det här är frågorna Ingenjörsfullmäktige ska besluta om

0
På grund av pandemin blir årets Ingenjörsfullmäktige digitalt. Åtta motioner ska behandlas i år, dessutom ska tre nya ledamöter väljas in i förbundsstyrelsen.

VI REKOMMENDERAR

Viveca Sten

Obehagligt att löneförhandla? Läs det här

0
Deckarförfattaren Viveca Sten är också jurist och van förhandlare och hon uppmanar alla att ta lönen på allvar. Här är hennes råd.

TOPPLISTA