Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Teknik & Miljö Miljö Hallandsåstunneln kan få miljöpris

Hallandsåstunneln kan få miljöpris

Prisvärd tunnel? Foto: Ulf Angberg
Prisvärd tunnel? Foto: Ulf Angberg

Tunneln genom Hallandsåsen är för många av oss kanske mest synonymt med förseningar, sprängda budgetar och miljöpåverkan. Men nu verkar lyckan ha vänt för det skandalomsusade projektet. Tunneln är som enda skandinaviska projekt en av tre finalister i International Tunneling Awards, och dessutom nominerat till årets miljöinitiativ.

– Det känns väldigt bra att få den cred som vi alla som jobbat med tunneln sedan omstarten 2005 tycker att vi är värda. Vi använder en modern metod som fungerar och en strategi som håller, säger Per Rydberg, projektchef på Trafikverket.

Vad är det som gör bygget i Hallandsåsen så svårt?

– Man ska ha klart för sig att projektet är unikt med avseende på den komplexa geologi och det extrema vattentryck vi jobbar med. I ett internationellt perspektiv så jobbar man sällan med de här vattentrycken. Dessutom bygger vi samtidigt som vi bibehåller den grundvattenyta som naturen på åsen kräver. På många andra håll i världen låter man vattentrycken minska.

Hur har ni förändrat sättet att jobba?

– Det har blivit ett helt nytt projekt sedan omstarten 2005. Nu tillämpar man en helt annan metod, sköldad tunnelborrning, och betonginkläder tunneln samtidigt som den borras. Det är en metod som kostar avsevärt mycket mer, men i jämförbara projekt i Europa sticker vi inte ut kostnadsmässigt.

– Samtidigt ska det sägas att det är precis lika svår att driva tunnel genom åsen nu som tidigare, så vi ska inte sticka under stol med att det fortfarande finns en hel del risker i projektet. Men vi arbetar kontinuerligt med att kartlägga riskerna och har hela tiden en plan B. Det har varit ett framgångsrikt sätt att arbeta sedan omstarten 2005.

Vad tror du svenskarna tänker när de får höra att Hallandsåstunneln kan bli prisbelönt?

– Jag tror att folk i allmänhet har börjat förstå att tunnlarna snart är klara och kommer att öppnas för trafik. Jag tror att det finns en tillförsikt och jag upplever inte att det finns så mycket kritik mot projektet idag. Nu börjar vi också se slutet. 2015 ska tunnlarna vara öppna för trafik och göra att en av de största flaskhalsarna på västkustbanan försvinner. Det kommer att bli en stor tillgång för hela södra Sverige både för arbetspendling och för godstrafik.

Fakta om priserna:

Hallandsåstunneln är nominerad till årets tunnelprojekt i kategorin 100 miljoner till en miljard dollar, och även till årets miljöinitiativ. I kategorin ”Tunneling project of the year” kommer juryn särskilt att titta på bland annat designkvalitet, hur väl bygget har utförts, vilka innovativa lösningar som använts, kostnadseffektivitet, kundnöjdhet och allmänhetens uppskattning av projektet. I kategorin ”Environmental initiative of the year” kommer juryn att bedöma kundens och den lokala befolkningens syn på projektet, vilka konsekvenser projektet får på miljön på lång sikt, med mera.

Kortfattad historik:

Bygget av Hallandsåstunneln påbörjades 1992 och skulle enligt planerna bli klar till 1997. Den första borren körde dock fast redan efter 13 meter. Projektet fortsatte att stöta på problem, bland annat var vattenläckaget betydligt större än väntat och när man sedan tog till tätningsmedlet Rhoca-Gil förgiftades vattnet i området och fiskar dog och kor uppvisade förlamningssymptom. 1997 stoppades hela projektet.

2005 återupptogs byggandet av tunneln med en ny borr, Åsa, som kan driva tunnel genom både berg och lera. Den 25 augusti 2010 skedde genombrottet i det östra tunnelröret. 2015 beräknas tunneln vara i drift, då till en kostnad av totalt 10,5 miljarder kronor (2008 års penningvärde), ungefär elva gånger mer än ursprungsbudgeten.  

Peter Alestig Blomqvist

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjör i teknisk fysik blev trainee på Sida

0
"Teknik är till för människor och med enkla medel kan vi hjälpa väldigt många till ett bättre liv" säger Christian Naccache som är anställd på Sidas traineeprogram.

Misslyckad satsning på att utbilda fler ingenjörer

2
Regeringens uppdrag till högskolorna att bygga ut ingenjörsutbildningarna har gett noll i resultat. På ingenjörsprogrammen utbildas nu färre studenter än innan.

”Ingen tar ansvar för arbetskraftsmigranterna”

2
Ingenjörer som kommer till Sverige för att arbeta står i många fall helt utan skydd, i stark beroendeställning till sin arbetsgivare – och ingen tar ansvar för deras situation.

Så söker du i årets lönestatistik

0
Nu är lönedatabasen Saco Lönesök uppdaterad med 70 000 ingenjörslöner. Läs tipsen om hur man söker i statistiken, och vad som är viktigt att tänka på just i år.   
Löneförhandling

9 snabba tips inför löneförhandlingen

0
I två artiklar i Dagens Industri ger Camilla Frankelius, förhandlingschef för Sveriges Ingenjörer, sina bästa tips inför och under lönesamtalet. Här är en sammanfattning av vad du behöver tänka på.
Ingenjörshuset

Osäkert om tillfällig höjning av medlemsavgiften slopas i förtid

21
I juli infördes den tillfälligt höjda medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer för att säkra inkomstförsäkringen under pandemin. Som längst ska höjningen pågå till december 2021, men om den kan avslutas tidigare är oklart.

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

1
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

1
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

VI REKOMMENDERAR

Tänk på det här när du sommarjobbar

0
Att få problem med oschyssta arbetsgivare på sommarjobbet är som tur är ganska ovanligt för teknologer. ”Men då och då dyker det upp problem”,...

TOPPLISTA