Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Ingen a-kassa till Saabare utan intyg

Ingen a-kassa till Saabare utan intyg

Försenade löneutbetalningar och till slut konkurs – det har inte varit någon lätt vinter för de anställda på Saab Automobile. Och problemen fortsätter även efter konkursen. Bristande resurser hos konkursförvaltaren har lett till problem att få de intyg som krävs för att de sociala skyddssystemen ska gå igång.

Så sent som i mitten av mars fanns det ännu anställda som inte hade fått sina intyg, berättar Johan Tärbo, som var styrelsemedlem i akademikerklubben på fordonstillverkaren och som har haft i uppdrag att fortsätta ta vara på medlemmarnas intressen en period efter konkursen.

– Man kan väl konstatera att det inte fanns någon beredskap för allt det administrativa arbete som krävs för att våra medlemmar ska kunna få a-kassa och lönegaranti. Vi påpekade det här redan tidigt i processen men det körde fast.

Medlemmarna hamnade i ett sorts moment 22. Utan arbetsgivarintyg för a-kassan och intyg som kunde visa att de var berättigade till lönegaranti gick inte de sociala trygghetssystemen igång. Samtidigt tyckte inte konkursförvaltaren att det var deras uppgift att ta hand om intygsskrivandet. Enligt Johan Tärbo har problemen gjort att vissa medlemmar har fått klara sig utan pengar i flera månader.

– Vi hade ju en hel del medlemmar där båda i hushållet jobbade på Saab och hade man då inte en personlig buffert så har det varit väldigt knapert, säger han. För många tog ju lönegarantipengarna slut redan i december.

Själv fick han sin första utbetalning i mitten av februari, då från Trygghetsrådet. Första slantarna från a-kassan kom 1 mars.

– Akademikernas a-kassa, AEA, har skött sig jättebra men de kan ju faktiskt inte börja betala ut innan de får sina intyg, säger Johan Tärbo. Jag tror inte att konkursboet riktigt förstod volymerna och hur mycket arbete som krävs när det är 3500 personer som ska ha sina papper.

Förutom att intygen har dröjt har det också varit en hel del fel i dem. Exempelvis har de som varit över 55 år med 10 års anställningstid inte alltid fått sina tolv månaders uppsägningstid enligt kollektivavtal med mera.

– Det borde finnas en beredskap för det här när ett så stort företag går i konkurs, menar Johan Tärbo. Och från Sveriges Ingenjörer kanske man kunde ha önskat att medlemslånen fortfarande hade funnits om någon kom i ekonomisk knipa på grund av den långa väntetiden.

Ingenjören har frågat konkursförvaltaren, advokatbyrån Wistrand, hur de ser på problemen. Margareta Andersson, delägare, svarar via mejl: ”Anledningen till att det tagit tid är det stora antalet anställda som berörs av konkursen. Historiskt har konkurser i Sverige inte haft över 200 anställda och det kommer sannolikt inte läggas resurser på beredskap för så stora konkurser som Saab-konkurserna i framtiden heller.”

Jenny Grensman

3 KOMMENTARER

  1. Jag vore tacksam om ni ville förtydliga att detta endast gäller Saab Automobile och ej försvarskoncernen Saab AB

  2. Ska man tro det som skrivs, ser man från konkursförvaltaren detta som ett engångs-fenomen. Typ ”Det händer inte mig”. Samtidigt som de troligen drar in en bra slant på sitt arbete, verkar det som att de inte brytt sig så mycket som de borde ha gjort i de anställdas ärenden.

    Det är väl minst lika viktigt att de anställda får all hjälp de behöver, oavsett om det är 200 eller flera tusen? Dåligt hanterat, ger en ny innebörd åt begreppet ”konkursförvaltare”. Snabba och stora pengar till juristerna….

  3. Det jag frågar mig är om det finns kapacitet för att hantera flera företag som gör konkurs samtidigt? Hur står det till med de småföretag som kursat under tiden, har de ställts helt utan konkursförvaltare nu när alla Sveriges konkursförvaltare med assistenter inte klarar av SAAB-konkursen?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Hybridarbete – forskarnas råd för att få det att fungera

0
Några dagar på kontoret och några dagar hemma. Hur får vi det hybrida arbetslivet att fungera, både för företag och individer? Läs forskarnas råd.

Fortsatt bra arbetsmarknad för ingenjörer

1
Tillgången på civil- och högskoleingenjörer kommer vara ungefär lika stor som efterfrågan om fem år. Den bedömningen gör Sveriges Ingenjörer. Arbetsgivarnas krav på att utbilda fler är fel väg säger förbundet.
Mittuniversitetet och IPCC

Att bli högskoleingenjör kan ta dig hela vägen till FN:s klimatpanel

1
Lyft fram vad man kan bli som högskoleingenjör, tycker Jessica Bagge på Sveriges Ingenjörer. Som att man kan bli Sveriges representant i IPCC, som Lena Lindström.

Bortsållad på grund av ålder – så här kan du göra

0
Ålder ska inte vara ett hinder i arbetslivet. Trots det är det många som upplever just detta. Så här kan du och facket sätta press.

Expertens tips inför löneförhandlingen: ”Var djärv och ta i”

0
Ett nytt jobb innebär även ett guldläge för en högre lön. Så här vässar du dig inför löneförhandlingen.
Säkerhetskit

Vad vill du läsa om i Ingenjören? Tipsa oss – vinn säkerhetskit

0
Ingenjören.se behöver vi din hjälp att göra tidningen ännu bättre. Svara på två frågor och var med i utlottningen av tre säkerhetskit från Sveriges Ingenjörer.

Byggcheferna har något att lära andra chefer (fastän de inte tror det själva)

0
Cheferna på en byggarbetsplats har ett unikt ledarskap – men kanske inte på det sätt man först tänker. En ny bok sätter fokus på de ledare som själva aldrig skulle framhäva sig som experter på ledarskap.
Distansarbete

Förslag: Skriv in möjligheten att jobba på distans i avtalen

1
Slå fast i avtalen att det ska vara ökade möjligheter att jobba på distans även efter pandemin. Det är ett av förslagen till årets Ingenjörsfullmäktige. Andra förslag handlar om allt från medlemsavgiften till ett Ingenjörernas Hus i Göteborg.

Ericsson vill överge fasta arbetsplatser

21
Ericsson planerar att bygga om kontor till mötesplatser där de egna arbetsplatserna försvinner. Sveriges Ingenjörer är oroliga för att utvecklingsteamen kan behöva gå skiftgång.
Programmeringsböcker

Nu har Python passerat Java och C – här är de 50 populäraste språken

0
Python är det mest populära programmeringsspråket enligt Tiobe-indexet. Men säger den typen av index något? "De är en bra start", svarar KTH-professorn Benoit Baudry.

VI REKOMMENDERAR

Se till att du får rätt lön på första jobbet

1
Ska du förhandla din första lön? Ta reda på så mycket du kan om arbetet och se till att du kommer in rätt i lönestrukturen.

TOPPLISTA