Nokias experter till Volvo

0
532

De uppsagda Nokia-medarbetarna ville inte flytta till Göteborg. Därför öppnar Volvo Personvagnar nu en utvecklingsavdelning för användarvänlig digital teknik i Danmark, med tolv före detta anställda på Nokia som kärna.

För inte så länge sedan sade Nokia upp medarbetare i Danmark och lade ned sin utvecklingsavdelning i Köpenhamn. Volvo Personvagnar försökte locka ett antal av dem att flytta till Göteborg, men sedan ingen hade nappat på erbjudandet beslutade företaget sig för att i stället öppna en egen verksamhet i den danska huvudstaden, i Nokias gamla lokaler med Nokias gamla personal.

– Vi har jämfört bruttokostnaden med att anställa i Danmark mot att anställa internt för hela gruppen och fann det kostnadsneutralt. Dessutom är det frågan om specialister som det är brist på, säger Mats Bengtsson på Volvo Personvagnars utvecklingsavdelning.

Tyngdpunkten i den nya verksamheten ligger i det som företaget kallar HMI, Human-machine interface, och är något som mobiltelefontillverkarna är väldigt bra på och som personbilstillverkarna vill blir bra på. Att utforma digital teknik som man på ett enkelt och intuitivt sätt förstår hur man ska använda kommer att bli centralt även i fordon.

Den danska avdelningen, som kommer att ligga direkt under utvecklingsavdelningen i Göteborg, ska utveckla den elektroniska mittkonsolen och instrumentbrädan. I framtiden kommer inte bara våra telefoner utan också våra fordon att ha konstant uppkoppling mot internet. Till skillnad från när man utvecklar mobiltelefoner måste den teknik som ska sitta i en bil kunna skötas med minsta möjliga uppmärksamhet eftersom man inte får distrahera föraren.

Den nya utvecklingsavdelningen ligger på campus för Ålborgs Universitet.

Jenny Grensman

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjören som hoppade av ekorrhjulet 

Civilingenjören Anders Gustafsson tröttnade på ekorrhjulet och längtade efter att äga sin egen tid. Till slut flyttade han med sambo och fyra barn för att driva självhushåll på en gård i Småland.
Studenter i labb

Så ökar och minskar olika ingenjörsinriktningar

Vissa ingenjörsinriktningar växer. Andra - som kemiteknik och elektroteknik - dalar medan ytterligare andra ligger stabilt. Här är statistiken.

Har du rätt lön? 14 tips för att söka i statistiken

Anna Ihrfors Wikström, statistiker på Sveriges Ingenjörer, tipsar om hur man söker i Saco lönesök för att få fram relevant lönestatistik – inför lönesamtalet eller ett nytt jobb.
Claes Trolle, Eva-Britt Pers-Anderson, Lars Kiesel och Ann-Sofie Sandberg.

Ingenjörerna som jobbar efter 67

Hur är det att jobba efter att man fyllt 67? Vi frågade fyra ingenjörer som är 67+ och fortfarande jobbar.

Anställda får byta semestertillägg mot semesterdagar

Ingenjörer i Region Västerbotten kan nu ta ut sitt semestertillägg i form av dagar istället för pengar. Detta är något som facket länge kämpat för.

Volvoingenjörerna oroas för mer maktkamp och mindre verkstad

Akademikerna vid Volvo Cars är oroliga för sysselsättningen i Sverige men också att förlora den företagskultur som har varit nyckeln till de stora framgångarna för företaget.
Hjärna där batteriet är slut

Nio tips för att få energin att räcka

Hjärnan gör av med 20 procent av vår energi - så det är inte konstigt om uppmärksamheten och orken tar slut på jobbet. Tänk därför på att ta hand om sig själv och hjärnan. Här är nio tips.
Styrelsen för Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro

AI populärt ämne i distrikt Örebro

Sveriges Ingenjörer i distrikt Örebro har valt ny styrelse, men räknar med att utöka den under året. Bland aktiviteterna är AI populärt och ämnet lär dyka upp i programmet också under 2020.

Ingenjörer behöver bättre kompetens i arbetsmiljö

Var finns eldsjälarna som brinner för att ingenjörer ska lära sig mer om arbetsmiljö i sin utbildning? Nu är det dags att nominera kandidater till Levipriset som Sveriges Ingenjörer delar ut.

Chalmers måste spara 250 miljoner kronor

Skenande pensionskostnader i kombination med låga räntor tvingar Chalmers att spara 250 miljoner kronor fram till 2022. Hur det ska gå till är ännu inte klart.