Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Bloggen När bilen blev det bästa miljövalet

När bilen blev det bästa miljövalet

I söndags gjorde jag ett klokt miljöval när jag valde bilen istället för bussen. Ja, du läste rätt. På SLs hemsida finns en utmärkt reseplanerare där man kan ta reda på hur man enklast och snabbast reser kollektivt inom hela SL:s område.

Jag bor i Vallentuna tre mil norr om Stockholm och i söndags  åkte jag till Torsåker i grannkommunen Upplands Väsby, en resa på knappt två mil.  Jag föredrar i allmänhet att åka kommunalt om det inte tar orimligt mycket  längre tid. I Stockholmsområdet går det ofta snabbare att åka kollektivt eftersom det kan ta en halvtimme att hitta en parkeringsplats, om det ens  lyckas. För att inte tala om parkeringskostnaderna.

Mellan Vallentuna och Torsåker en söndagsförmiddag är  bussförbindelserna ganska dåliga. Reseplaneraren föreslog buss till Upplands Väsby station, därifrån tåg till Märsta och sedan buss till Torsåker. Resan  skulle ta en timme och 49 minuter. Att köra bil skulle ta under en halvtimme. Det gjorde mitt val enkelt. Bussen var inte längre ett alternativ.

Innan jag stängde reseplaneraren på datorn fick jag syn på  knappen ”miljö” som finns intill varje föreslagen resa. Jag klickade på miljöknappen och fick se ett diagram med två staplar, en blått som visade  utsläppen av koldioxid för resan med kollektivtrafik och ett rött som visade utsläppen för motsvarande resa med bil.

Det tog en liten stund innan jag förstod vad jag såg. Den  blå stapeln var högre än den röda. Om jag åkte kollektivt skulle jag släppa ut 1,9 kilo koldioxid men om jag tog bilen skulle jag bara släppa ut 1,4 kilo.

Jag blev nyfiken på hur beräkningarna fungerade och prövade  resor kors och tvärs över Stockholmsområdet. Det visade sig snabbt att min resa  till Torsåker var ett unikt undantag. För alla resor som jag testade var  koldioxidsläppen betydligt högre med bil än med kollektivtrafik. Det bästa miljövalet var alltid pendeltåg och andra lokaltåg som Roslagsbanan och  Saltsjöbanan eftersom de drivs av el och därmed inte släpper ut någon koldioxid alls.

Till mitt jobb inne i centrala Stockholm har jag två  alternativ med kollektivtrafiken: direktbuss eller Roslagsbanan och därefter tunnelbana.  Väljer jag bussen släpper jag ut 1,5 kilo koldioxid per resa, väljer jag tåg  och tunnelbana bli utsläppet noll. Skulle jag ta bilen, släpper jag ut 2,5 kilo koldioxid.

Nu ska man vara medveten om att det här inte är någon exakt  vetenskap. SL skriver själva på sin hemsida att beräkningarna bygger på  genomsnittlig bränsleförbrukning för bensinbilar i Stockholm och antalet personer  som har rest med bussarna under ett år. Att allt fler bilar körs på diesel, som  ger lägre koldioxidutsläpp än bensin, förändrar förhållandena en del till  bilens fördel.

Två slutsatser tycker jag ändå att man kan dra. Bussar som  går halvtomma innebär en stor miljöbelastning. Det var därför en bussresa  mellan Vallentuna och Upplands Väsby en söndagsförmiddag ger högre  koldioxidutsläpp än samma resa med bil. Kanske bussbolagen som kör för SL  skulle kunna komplettera bussparken med mindre bussar?

Tåg och tunnelbana är det  oslagbara miljövalet och därför diskuteras utbyggnaden av tunnelbanan i olika  riktningar flitigt just nu. Det handlar om stora investeringar, mycket stora. Men  om ambitionen att minska koldioxidutsläppen ska kännas trovärdig finns det  knappast något alternativ. Tunnelbana och lokaltåg är för närvarande de enda  fossilfria alternativen. Förutom cykeln.

 

 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Nyexade akademiker har sänkt sina lönekrav under pandemin

0
Sedan pandemins utbrott har kvinnor under 30 och över 55 sänkt sina löneanspråk när de söker jobb.

Sveriges godaste kranvatten finns i Höganäs

0
"Det är en kul tävling och ett roligt sätt att lyfta fram det goda dricksvattnet vi har i Sverige. För oss är det också ett gott betyg till alla engagerade medarbetare" säger Fredrik Arthursson, VA-chef på Höganäs kommun.

Så påverkar AI jobben och lönerna

1
Robotarnas intåg på arbetsmarknaden kommer troligen inte att leda till högre arbetslöshet. Däremot kan löneskillnaderna mellan olika yrken och sektorer bli större. 

Prisas för exjobb om handtag på resväskor

0
Genom att skruva isär, analysera och utveckla tekniska förbättringar har årets vinnare av Wimanska priset bidragit till nästa generations kabinväskor.

”Den som inte får en löneökning har rätt att veta varför”

6
Arbetsgivarna accepterade inte Sveriges Ingenjörers krav på en individgaranti på 530 kronor i teknikavtalet. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand berättar varför kravet kan komma tillbaka.

Konflikträdd chef orsakade Saras utmattning

8
Saras chef var svag och konflikträdd. Det ledde tillslut till att Sara blev sjukskriven på grund av utmattning.
KTH Biblioteket, KTH Campus

Ska bli ekonomiskt möjligt att plugga under arbetslivet

38
Med den nya Las-överenskommelsen blir det ekonomiskt möjligt att plugga ett år under arbetslivet – också för den som har barn och lån. Vi har gått igenom vad överenskommelsen innebär.
Ingenjörshuset

Det vill medlemmar att Sveriges Ingenjörer driver

4
I slutet av november beslutar Ingenjörsfullmäktige om vad förbundet ska tycka och arbeta med. Vi frågade medlemmar vad de tycker förbundet borde göra. Så här svarade de. 

Ingenjören bakom Spotify vinner Polhemspriset

0
"Det känns fantastiskt kul att bli uppmärksammad på det här sättet, med det finaste priset man kan få som ingenjör" säger Ludvig Strigeus.

Det här är frågorna Ingenjörsfullmäktige ska besluta om

0
På grund av pandemin blir årets Ingenjörsfullmäktige digitalt. Åtta motioner ska behandlas i år, dessutom ska tre nya ledamöter väljas in i förbundsstyrelsen.

VI REKOMMENDERAR

Viveca Sten

Obehagligt att löneförhandla? Läs det här

0
Deckarförfattaren Viveca Sten är också jurist och van förhandlare och hon uppmanar alla att ta lönen på allvar. Här är hennes råd.

TOPPLISTA