Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Bloggen När bilen blev det bästa miljövalet

När bilen blev det bästa miljövalet

I söndags gjorde jag ett klokt miljöval när jag valde bilen istället för bussen. Ja, du läste rätt. På SLs hemsida finns en utmärkt reseplanerare där man kan ta reda på hur man enklast och snabbast reser kollektivt inom hela SL:s område.

Jag bor i Vallentuna tre mil norr om Stockholm och i söndags  åkte jag till Torsåker i grannkommunen Upplands Väsby, en resa på knappt två mil.  Jag föredrar i allmänhet att åka kommunalt om det inte tar orimligt mycket  längre tid. I Stockholmsområdet går det ofta snabbare att åka kollektivt eftersom det kan ta en halvtimme att hitta en parkeringsplats, om det ens  lyckas. För att inte tala om parkeringskostnaderna.

Mellan Vallentuna och Torsåker en söndagsförmiddag är  bussförbindelserna ganska dåliga. Reseplaneraren föreslog buss till Upplands Väsby station, därifrån tåg till Märsta och sedan buss till Torsåker. Resan  skulle ta en timme och 49 minuter. Att köra bil skulle ta under en halvtimme. Det gjorde mitt val enkelt. Bussen var inte längre ett alternativ.

Innan jag stängde reseplaneraren på datorn fick jag syn på  knappen ”miljö” som finns intill varje föreslagen resa. Jag klickade på miljöknappen och fick se ett diagram med två staplar, en blått som visade  utsläppen av koldioxid för resan med kollektivtrafik och ett rött som visade utsläppen för motsvarande resa med bil.

Det tog en liten stund innan jag förstod vad jag såg. Den  blå stapeln var högre än den röda. Om jag åkte kollektivt skulle jag släppa ut 1,9 kilo koldioxid men om jag tog bilen skulle jag bara släppa ut 1,4 kilo.

Jag blev nyfiken på hur beräkningarna fungerade och prövade  resor kors och tvärs över Stockholmsområdet. Det visade sig snabbt att min resa  till Torsåker var ett unikt undantag. För alla resor som jag testade var  koldioxidsläppen betydligt högre med bil än med kollektivtrafik. Det bästa miljövalet var alltid pendeltåg och andra lokaltåg som Roslagsbanan och  Saltsjöbanan eftersom de drivs av el och därmed inte släpper ut någon koldioxid alls.

Till mitt jobb inne i centrala Stockholm har jag två  alternativ med kollektivtrafiken: direktbuss eller Roslagsbanan och därefter tunnelbana.  Väljer jag bussen släpper jag ut 1,5 kilo koldioxid per resa, väljer jag tåg  och tunnelbana bli utsläppet noll. Skulle jag ta bilen, släpper jag ut 2,5 kilo koldioxid.

Nu ska man vara medveten om att det här inte är någon exakt  vetenskap. SL skriver själva på sin hemsida att beräkningarna bygger på  genomsnittlig bränsleförbrukning för bensinbilar i Stockholm och antalet personer  som har rest med bussarna under ett år. Att allt fler bilar körs på diesel, som  ger lägre koldioxidutsläpp än bensin, förändrar förhållandena en del till  bilens fördel.

Två slutsatser tycker jag ändå att man kan dra. Bussar som  går halvtomma innebär en stor miljöbelastning. Det var därför en bussresa  mellan Vallentuna och Upplands Väsby en söndagsförmiddag ger högre  koldioxidutsläpp än samma resa med bil. Kanske bussbolagen som kör för SL  skulle kunna komplettera bussparken med mindre bussar?

Tåg och tunnelbana är det  oslagbara miljövalet och därför diskuteras utbyggnaden av tunnelbanan i olika  riktningar flitigt just nu. Det handlar om stora investeringar, mycket stora. Men  om ambitionen att minska koldioxidutsläppen ska kännas trovärdig finns det  knappast något alternativ. Tunnelbana och lokaltåg är för närvarande de enda  fossilfria alternativen. Förutom cykeln.

 

 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Johan Kreicbergs i Almedalen

Almedalen: ”Ingenjörerna är verkligen i centrum för diskussionerna”

0
Kompetensutveckling och livslångt lärande. Det är den viktigaste frågan för Sveriges Ingenjörer på Almedalsveckan. "Vi är lite oroliga för att det går för långsamt" säger Johan Kreicbergs.

Bara fyra svenska energibolag (av 284) är helt jämställda

0
Nätverket Kraftkvinnorna har undersökt hur jämställda svenska energibolag är. Fyra bolag finns på topplistan. 57 procent av bolagen fick noll poäng i undersökningens jämställdhetsindex.

Skatteavdrag gör a-kassan billigare

0
Den 1 juli infördes ett skatteavdrag för a-kassan och från och med årsskiftet höjs den övre åldersgränsen för att vara medlem och få ersättning från a-kassan.

Kan du komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar kan det vara skönt med shorts, linne och sandaler. Men vilka kläder är okej på jobbet? Ingenjören frågade sju ingenjörer i olika sektorer och branscher.
Camilla Frankelius

Inbetalningar till tjänstepension förlängs till 66 år – ”Hade velat få mer”

0
Ett års extra inbetalningar till tjänstepensionen blir det för alla som har ITP1. Dessutom förlängs sjukpensionen till att gälla till 66 år. Men Sveriges Ingenjörer hade velat se större förbättringar.

”Nu måste vi prata mer om den digitala arbetsmiljön”

0
– Vi måste ställa krav på vår digitala arbetsmiljö och inte acceptera krångliga system, säger Jan Gulliksen, professor och vicerektor på KTH. Han är årets mottagare av Levipriset från Sveriges Ingenjörer.

GUIDE: Intresserad av att bli trainee – det här ska du tänka på

0
Att bli trainee är ett bra sätt att börja karriären. Men kontrollera vilka anställningsvillkor som gäller och att det finns en tydlig plan för hela traineeperioden.
Gunnar Zackrisson, Eva Snis, Karl Stavaeus, Hanna Hartikainen, Pia Krantz, Jenny Strand och Sofia Johannesson

Ingenjörer som är chefer: ”Här är 42 råd om du vill bli chef”

0
En överväldigande majoritet av Sveriges ingenjörers medlemmar under 40 år kan tänka sig att bli chefer. Men hur gör man? Sju ingenjörer som är eller har varit chefer tipsar.

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

Karriärplanen ger dig fördelar – genom hela arbetslivet

0
En karriärplan hjälper dig oavsett om du är i början, mitten eller i slutet av din karriär, om du söker ett nytt jobb, vill byta bransch eller helt enkelt vill fortsätta att utvecklas där du är. Så här gör du.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

2
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.

TOPPLISTA