Sajt tipsar om billigaste bilverkstaden

10
4689

Att laga och serva bilen kan bli en dyr historia. Speciellt när man har ont om tid och inte hinner ringa runt och jämföra priser. Men lugn, nu finns sajten som gör jobbet åt dig.

Det är Daniel Resh och Pawel Boniecki som båda pluggar till civilingenjörer på KTH som har ägnat sommaren åt prisjämförelsetjänsten bilservicepriser.se.

Daniel Resh och Pawel Boniecki.

– Tanken kom för ett år sedan då jag skulle reparera bilen, jag hann bara ringa ett par stycken verkstäder och kunde konstatera att priserna skilde sig väldigt mycket åt, säger Daniel Resh.

Hur fungerar då webbtjänsten?

– Ja, det är ingen avancerad sajt men det behöver den ju å andra sidan inte vara för att bli användbar, säger Daniel och förklarar att man knappar in bilmärke, modell, motortyp, kommun och vilken service man vill ha utförd så ger bilservicepriser.se en lista över bilverkstäder med kontaktuppgifter och vad de tar i arbetskostnad för att utföra servicen. Och priserna kan ibland variera för samma typ av arbete. Ett kamremsbyte på en Renault Clio 1.4 kan kosta allt från 1 736 kronor till 7 130 kronor.

Varför kan priserna skilja sig så mycket åt?

– De auktoriserade verkstäderna är dyrare eftersom de använder originaldelar, har högre driftkostnader och har den senaste utrustningen men om man exempelvis måste göra ett motoroljebyte så kanske man inte behöver gå till en märkesverkstad utan då räcker det att man går till Kalle på hörnet och betalar en bråkdel av priset, säger Daniel och tillägger att deras sajt än så länge enbart har prisuppgifter om arbetskostnaden (bortsett från Volvo där även materialkostnaden ingår).

– Volvo är det vanligaste bilmärket så vi började med det. Vi har dock inte hunnit med fler bilmärken ännu. Att samla in data för reparationskostnaden har varit tidskrävande. Vi kommer att lägga in priser för delar för fler bilmärken- och modeller, säger han.

Den andra versionen av sajten planerar killarna att lansera i januari och då kommer förmodligen även verkstäder i Göteborg och Malmö att finnas med.I den första versionen ingår bara Stockholmsområdet.

Anna Eriksson

 

 

 

10 KOMMENTARER

  1. Den absolut skickligaste och mest kreativa mekaniker som fordonsbranschen begåvats med är tvelöst Lotta Rausenstierna på LFV som blev landets första och enda kvinnliga 1.e mek. på 90 talet. En stor förlust att mista henne då hon lämnade verkstadsgolvet och blev präst.

  2. Terra: Vad är det som inte fungerar? Om din bil inte finns med så kan vi med största sannolikhet lägga till den, mer information om detta finns på hemsidan.

  3. Vi hade planerat att ha med fler städer i denna Betaversion, men tiden har helt enkelt inte räckt till. Självfallet jobbar vi på att lägga till fler städer, näst på tur är Göteborg och Malmö.

    Det är som sagt viktigt att hålla prislistan uppdaterad, vilket vi kommer se till att den är.

  4. ”Att samla in data för reparationskostnaden har varit tidskrävande.”
    Det kan man ju tänka sig. Men hur ofta kommer Daniel och Pawel att göra detta då, för att hålla prislistan up-to-date? Med en inaktuell prislista blir det ju en svår-använd tjänst…

    • Ja det har ni helt rätt i att det borde ha framgått. Vi lägger till det så snart vi har korrat färdigt. Roligt att ni har fått nyhetsbrevet dock, för det verkar ha varit tekniska problem med utskicket i dag!
      MVH
      Jenny Grensman, chefredaktör

  5. Ni kan ju passa på att nämna i artikeln att det bara handlar om STOCKHOLMS-området, så slipper resten av världen bry sig!!!!!

  6. På sidan kan jag bara välja olika platser i Stockholmsområdet. Detta borde framgå tydligt, både på sidan och i denna artikel.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.