Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Sajt tipsar om billigaste bilverkstaden

Sajt tipsar om billigaste bilverkstaden

Att laga och serva bilen kan bli en dyr historia. Speciellt när man har ont om tid och inte hinner ringa runt och jämföra priser. Men lugn, nu finns sajten som gör jobbet åt dig.

Det är Daniel Resh och Pawel Boniecki som båda pluggar till civilingenjörer på KTH som har ägnat sommaren åt prisjämförelsetjänsten bilservicepriser.se.

Daniel Resh och Pawel Boniecki.

– Tanken kom för ett år sedan då jag skulle reparera bilen, jag hann bara ringa ett par stycken verkstäder och kunde konstatera att priserna skilde sig väldigt mycket åt, säger Daniel Resh.

Hur fungerar då webbtjänsten?

– Ja, det är ingen avancerad sajt men det behöver den ju å andra sidan inte vara för att bli användbar, säger Daniel och förklarar att man knappar in bilmärke, modell, motortyp, kommun och vilken service man vill ha utförd så ger bilservicepriser.se en lista över bilverkstäder med kontaktuppgifter och vad de tar i arbetskostnad för att utföra servicen. Och priserna kan ibland variera för samma typ av arbete. Ett kamremsbyte på en Renault Clio 1.4 kan kosta allt från 1 736 kronor till 7 130 kronor.

Varför kan priserna skilja sig så mycket åt?

– De auktoriserade verkstäderna är dyrare eftersom de använder originaldelar, har högre driftkostnader och har den senaste utrustningen men om man exempelvis måste göra ett motoroljebyte så kanske man inte behöver gå till en märkesverkstad utan då räcker det att man går till Kalle på hörnet och betalar en bråkdel av priset, säger Daniel och tillägger att deras sajt än så länge enbart har prisuppgifter om arbetskostnaden (bortsett från Volvo där även materialkostnaden ingår).

– Volvo är det vanligaste bilmärket så vi började med det. Vi har dock inte hunnit med fler bilmärken ännu. Att samla in data för reparationskostnaden har varit tidskrävande. Vi kommer att lägga in priser för delar för fler bilmärken- och modeller, säger han.

Den andra versionen av sajten planerar killarna att lansera i januari och då kommer förmodligen även verkstäder i Göteborg och Malmö att finnas med.I den första versionen ingår bara Stockholmsområdet.

Anna Eriksson

 

 

 

10 KOMMENTARER

  1. Den absolut skickligaste och mest kreativa mekaniker som fordonsbranschen begåvats med är tvelöst Lotta Rausenstierna på LFV som blev landets första och enda kvinnliga 1.e mek. på 90 talet. En stor förlust att mista henne då hon lämnade verkstadsgolvet och blev präst.

  2. Terra: Vad är det som inte fungerar? Om din bil inte finns med så kan vi med största sannolikhet lägga till den, mer information om detta finns på hemsidan.

  3. Vi hade planerat att ha med fler städer i denna Betaversion, men tiden har helt enkelt inte räckt till. Självfallet jobbar vi på att lägga till fler städer, näst på tur är Göteborg och Malmö.

    Det är som sagt viktigt att hålla prislistan uppdaterad, vilket vi kommer se till att den är.

  4. ”Att samla in data för reparationskostnaden har varit tidskrävande.”
    Det kan man ju tänka sig. Men hur ofta kommer Daniel och Pawel att göra detta då, för att hålla prislistan up-to-date? Med en inaktuell prislista blir det ju en svår-använd tjänst…

    • Ja det har ni helt rätt i att det borde ha framgått. Vi lägger till det så snart vi har korrat färdigt. Roligt att ni har fått nyhetsbrevet dock, för det verkar ha varit tekniska problem med utskicket i dag!
      MVH
      Jenny Grensman, chefredaktör

  5. Ni kan ju passa på att nämna i artikeln att det bara handlar om STOCKHOLMS-området, så slipper resten av världen bry sig!!!!!

  6. På sidan kan jag bara välja olika platser i Stockholmsområdet. Detta borde framgå tydligt, både på sidan och i denna artikel.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA