Sajt tipsar om billigaste bilverkstaden

10
4547

Att laga och serva bilen kan bli en dyr historia. Speciellt när man har ont om tid och inte hinner ringa runt och jämföra priser. Men lugn, nu finns sajten som gör jobbet åt dig.

Det är Daniel Resh och Pawel Boniecki som båda pluggar till civilingenjörer på KTH som har ägnat sommaren åt prisjämförelsetjänsten bilservicepriser.se.

Daniel Resh och Pawel Boniecki.

– Tanken kom för ett år sedan då jag skulle reparera bilen, jag hann bara ringa ett par stycken verkstäder och kunde konstatera att priserna skilde sig väldigt mycket åt, säger Daniel Resh.

Hur fungerar då webbtjänsten?

– Ja, det är ingen avancerad sajt men det behöver den ju å andra sidan inte vara för att bli användbar, säger Daniel och förklarar att man knappar in bilmärke, modell, motortyp, kommun och vilken service man vill ha utförd så ger bilservicepriser.se en lista över bilverkstäder med kontaktuppgifter och vad de tar i arbetskostnad för att utföra servicen. Och priserna kan ibland variera för samma typ av arbete. Ett kamremsbyte på en Renault Clio 1.4 kan kosta allt från 1 736 kronor till 7 130 kronor.

Varför kan priserna skilja sig så mycket åt?

– De auktoriserade verkstäderna är dyrare eftersom de använder originaldelar, har högre driftkostnader och har den senaste utrustningen men om man exempelvis måste göra ett motoroljebyte så kanske man inte behöver gå till en märkesverkstad utan då räcker det att man går till Kalle på hörnet och betalar en bråkdel av priset, säger Daniel och tillägger att deras sajt än så länge enbart har prisuppgifter om arbetskostnaden (bortsett från Volvo där även materialkostnaden ingår).

– Volvo är det vanligaste bilmärket så vi började med det. Vi har dock inte hunnit med fler bilmärken ännu. Att samla in data för reparationskostnaden har varit tidskrävande. Vi kommer att lägga in priser för delar för fler bilmärken- och modeller, säger han.

Den andra versionen av sajten planerar killarna att lansera i januari och då kommer förmodligen även verkstäder i Göteborg och Malmö att finnas med.I den första versionen ingår bara Stockholmsområdet.

Anna Eriksson

 

 

 

10 KOMMENTARER

  1. Den absolut skickligaste och mest kreativa mekaniker som fordonsbranschen begåvats med är tvelöst Lotta Rausenstierna på LFV som blev landets första och enda kvinnliga 1.e mek. på 90 talet. En stor förlust att mista henne då hon lämnade verkstadsgolvet och blev präst.

  2. Terra: Vad är det som inte fungerar? Om din bil inte finns med så kan vi med största sannolikhet lägga till den, mer information om detta finns på hemsidan.

  3. Vi hade planerat att ha med fler städer i denna Betaversion, men tiden har helt enkelt inte räckt till. Självfallet jobbar vi på att lägga till fler städer, näst på tur är Göteborg och Malmö.

    Det är som sagt viktigt att hålla prislistan uppdaterad, vilket vi kommer se till att den är.

  4. ”Att samla in data för reparationskostnaden har varit tidskrävande.”
    Det kan man ju tänka sig. Men hur ofta kommer Daniel och Pawel att göra detta då, för att hålla prislistan up-to-date? Med en inaktuell prislista blir det ju en svår-använd tjänst…

    • Ja det har ni helt rätt i att det borde ha framgått. Vi lägger till det så snart vi har korrat färdigt. Roligt att ni har fått nyhetsbrevet dock, för det verkar ha varit tekniska problem med utskicket i dag!
      MVH
      Jenny Grensman, chefredaktör

  5. Ni kan ju passa på att nämna i artikeln att det bara handlar om STOCKHOLMS-området, så slipper resten av världen bry sig!!!!!

  6. På sidan kan jag bara välja olika platser i Stockholmsområdet. Detta borde framgå tydligt, både på sidan och i denna artikel.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Skogspromenad

Ingenjören tar semester – vi ses igen den 10 augusti!

Följ oss gärna på Facebook och LinkedIIn där vi lägger ut lästips hela sommaren. Här på Ingenjören.se är vi tillbaka den 10 augusti. Trevlig sommar!

Arbeta hemifrån gör att livspusslet fungerar bättre

I en medlemsundersökning av Sveriges Ingenjörer svarar hälften av kvinnorna som arbetar hemifrån under krisen att de upplever en bättre balans mellan arbetsliv och privatliv.
Droger, coronakarta, lönestatistik och ingenjören som hoppade av ekorrhjulet.

Värdet av examen, coronakartan och droger – det är mest läst i år

Här är de 20 artiklar som flest läst på Ingenjören.se under första halvåret 2020.
Kvinna tar det lugnt på balkong

Så får du en bra semester – trots krisen

Går det att få semesterkänsla i en tid av hemarbete, restriktioner och varsel? Ja, säger psykologen Kerstin Jeding. Här är hennes tips. 

Korttidsarbete räcker inte – varsel på Volvo och Sandvik 

Två stora industriföretag, AB Volvo och Sandvik, varslade om uppsägningar veckan före midsommar. Varslen berör tillsammans omkring 1300 jobb för tjänstemän.

Vad kan du om solen? Testa dina kunskaper!

Hur många jordklot ryms det i solen och hur ljust ska det vara för att räknas som dagsljus? Gör sol-quizet och sätt dina kunskaper på prov!

Semestertips: Lyssna på radioserien ”AI och jobben”

Hur påverkar AI jobben, vilka försvinner och vilka förändras? Och vad är etiskt försvarbart när nästan allt är möjligt? Missa inte radioserien AI och jobben som tar upp de viktiga frågorna.

”Viktigt ämne för alla blivande ingenjörer”

"Arbetsmiljö är en av vår tids viktigaste frågor som borde få en högre status i utbildningarna" säger Jonas Borell, årets vinnare av Levipriset.

Fem tips för en lyckad digital anställningsintervju

Med bra förberedelser kan en digital anställningsintervju faktiskt fungera bättre än en vanlig fysisk intervju. Det finns några saker som är särskilt viktiga att tänka på.
Stefan Blomberg

Så kan du agera mot mobbning på jobbet

Mobbning på jobbet är nedbrytande för den som utsätts och skadligt för hela arbetsgruppen. Men det går att göra något åt. Här är psykologen Stefan Blombergs råd.