Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Volvo sparar - konsulterna drabbas

Volvo sparar – konsulterna drabbas

Tusen anställda ska bort på Volvo personvagnar. Enligt företaget ska ingen sägas upp, men för de cirka 700 konsulter som förlorar sina uppdrag är framtiden osäker.

Volvo personvagnars försäljning har gått dåligt den senaste tiden. Efterfrågan på den europeiska bilmarknaden har länge varit svag. Samtidigt har företaget betonat att det inte får gå med förlust under 2013. Neddragningarna ska spara 1,5 miljarder. Cirka 1 000 personer gå, huvudsakligen i Sverige.

Redan i september 2012 fick 400 konsulter sluta, och i november stängdes monteringen i Torslanda under en vecka. Tanken är nu att ingen ska behöva bli uppsagd. Av tusentalet personer som försvinner är runt 700 konsulter och de övriga får gå med frivilliga lösningar, enligt företaget.

Att fler konsulter nu får lämna Volvo personvagnar kommer inte som någon överraskning. Redan i januari sade Volvo personvagnars presschef: ” Vi kommer att… väsentligt minska antalet teknikkonsulter under 2013″.

Men konsulterna som blir av med sina uppdrag på Volvo kan inte alltid vara säkra på att få några andra uppdrag. För dem kan det uppsagda kontraktet vara lika med att de blir utan jobb.

– Anställningstryggheten i konsultbranschen är inte vad den har varit, säger Jan Skogum, ombudsman på Sveriges Ingenjörer. Konsultbolagen har varit tvungna att ta ut låga arvoden och har inte kunnat ta höjd för dåliga tider. Nu när de tappar uppdrag, säger de upp snabbt.

Sture Henckel

6 KOMMENTARER

  1. Konsulter inom Volvo PV brukar vanligtvis ha uppdrag i stil med vidareutveckling och förbättringar av befintliga eller nyligen launchade produkter som gått i produktion. Dvs rationaliseringar och produktionsupptaktningar som inte hunnits med inom tidsramarna för det planerade utvecklingsarbetet. Konsultbranschen får säkert ett bra uppsving inom en snar framtid på Volvo PV när de nya utvecklingsprogrammen närmar sig produkltionsstart!

  2. Jag såg TV-intervjun med volvoledaren angående uppsägningarna och det var så tydligt hur denna koncernrobot nervärdade de 700 konsulterna som lägre stående varelser jämfört med volvos egna anställda.

  3. Det går upp o ner på Volvo vad gäller bemanning av olika anledningar, så har det alltid varit!

    Konjukturen påverkar givetvis, utvecklingsprogrammen likaså, slukar en del kulor.

    Volvo behöver en ny ”platta”, dvs plattform att bygga bil på, det är ett faktum sedan länge.

    Ska bli intressant att se vad kineserna har köpt i nytänk och utveckling när det gäller Volvo.

    Faceliften som släpps nu duger i avvaktan på vad som ska komma om det kommer? Annars så får nog Volvo klappa ihop en hel del av verksamheten i Sverige och Europa!

    Micke R./ Före detta Volvo

  4. Den så kallade konsultbranschen är i själva verket bara vad man kallar en bemanningsbransch – fast med högre utbildade hjon. Den används för att slippa ta ansvar för sina anställda och är på sikt förkastligt för hela samhället som blir lidande av att ingen utbildning satsas eller kunskap behålls.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

0
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.
Studenter på KTH

Färre nyexade ingenjörer hade jobb i oktober

0
Hur har det gått för nyexaminerade ingenjörer att få jobb under pandemin? Klart sämre än året innan, visar statistik från UKÄ. Samtidigt kan det finnas fler förklaringar bakom.

Jag är omplacerad – kan jag tacka nej?

0
Kan min arbetsgivare omplacera mig till en mindre kvalificerad tjänst? Får jag då behålla min lön? Vad händer om jag tackar nej? Ullika Dalén, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer, reder ut vad som gäller.

Satsningar på lön och karriär – så lockar regionerna ingenjörer

0
Särskilda lönesatsningar och möjlighet till fler karriärvägar har blivit nödvändiga för att regionerna ska klara att rekrytera ingenjörer.

Mer pengar till forskning när MDH blir universitet

1
Anslagen till forskningen kommer i det närmaste att fördubblas när Mälardalens högskola blir universitet.

Därför vill (relativt många) kvinnliga ingenjörer jobba i offentlig sektor

2
Andelen kvinnor bland ingenjörerna är lägst i privat sektor. Högst ligger kommunerna, följt av stat, region och högskola. Att kvinnor attraheras av offentlig sektor har sina förklaringar.

Distans eller kontor – måste alla följa samma regler?

1
Maral Babapour Chafi får årets Levipris för forskning om aktivitetsbaserade kontor. Nu forskar hon om hur vi bäst kombinerar arbete på kontor och distans.

Blunda inte för misstagen – men se upp med fallgroparna

0
Hur hanterar du fel och misstag på din arbetsplats? Att ta ansvar är viktigt, men se upp för fallgroparna. 

Över 20 000 i studiebidrag – för alla som jobbat

16
20 458 kronor i studiebidrag per månad under ett år. Det ska alla som jobbat i åtta år kunna få från vårterminen 2023 - även de som inte har kollektivavtal.

Nya grepp krävs för att säkra kompetensen i norr

0
Grönt stål, batteritillverkning och satsning på vätgas. Så här jobbar företagen för att säkra kompetensen för framtiden.

VI REKOMMENDERAR

IT, finans, bygg och kemi

Så skiljer sig ingenjörers löner mellan branscherna

4
I vilka branscher tjänar ingenjörer mest? Inom IT, bygg, telekom – eller bank? Här är statistik över det relativa löneläget för ingenjörer inom 16 branschavtal.

TOPPLISTA