Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Volvo sparar - konsulterna drabbas

Volvo sparar – konsulterna drabbas

Tusen anställda ska bort på Volvo personvagnar. Enligt företaget ska ingen sägas upp, men för de cirka 700 konsulter som förlorar sina uppdrag är framtiden osäker.

Volvo personvagnars försäljning har gått dåligt den senaste tiden. Efterfrågan på den europeiska bilmarknaden har länge varit svag. Samtidigt har företaget betonat att det inte får gå med förlust under 2013. Neddragningarna ska spara 1,5 miljarder. Cirka 1 000 personer gå, huvudsakligen i Sverige.

Redan i september 2012 fick 400 konsulter sluta, och i november stängdes monteringen i Torslanda under en vecka. Tanken är nu att ingen ska behöva bli uppsagd. Av tusentalet personer som försvinner är runt 700 konsulter och de övriga får gå med frivilliga lösningar, enligt företaget.

Att fler konsulter nu får lämna Volvo personvagnar kommer inte som någon överraskning. Redan i januari sade Volvo personvagnars presschef: ” Vi kommer att… väsentligt minska antalet teknikkonsulter under 2013″.

Men konsulterna som blir av med sina uppdrag på Volvo kan inte alltid vara säkra på att få några andra uppdrag. För dem kan det uppsagda kontraktet vara lika med att de blir utan jobb.

– Anställningstryggheten i konsultbranschen är inte vad den har varit, säger Jan Skogum, ombudsman på Sveriges Ingenjörer. Konsultbolagen har varit tvungna att ta ut låga arvoden och har inte kunnat ta höjd för dåliga tider. Nu när de tappar uppdrag, säger de upp snabbt.

Sture Henckel

6 KOMMENTARER

  1. Konsulter inom Volvo PV brukar vanligtvis ha uppdrag i stil med vidareutveckling och förbättringar av befintliga eller nyligen launchade produkter som gått i produktion. Dvs rationaliseringar och produktionsupptaktningar som inte hunnits med inom tidsramarna för det planerade utvecklingsarbetet. Konsultbranschen får säkert ett bra uppsving inom en snar framtid på Volvo PV när de nya utvecklingsprogrammen närmar sig produkltionsstart!

  2. Jag såg TV-intervjun med volvoledaren angående uppsägningarna och det var så tydligt hur denna koncernrobot nervärdade de 700 konsulterna som lägre stående varelser jämfört med volvos egna anställda.

  3. Det går upp o ner på Volvo vad gäller bemanning av olika anledningar, så har det alltid varit!

    Konjukturen påverkar givetvis, utvecklingsprogrammen likaså, slukar en del kulor.

    Volvo behöver en ny ”platta”, dvs plattform att bygga bil på, det är ett faktum sedan länge.

    Ska bli intressant att se vad kineserna har köpt i nytänk och utveckling när det gäller Volvo.

    Faceliften som släpps nu duger i avvaktan på vad som ska komma om det kommer? Annars så får nog Volvo klappa ihop en hel del av verksamheten i Sverige och Europa!

    Micke R./ Före detta Volvo

  4. Den så kallade konsultbranschen är i själva verket bara vad man kallar en bemanningsbransch – fast med högre utbildade hjon. Den används för att slippa ta ansvar för sina anställda och är på sikt förkastligt för hela samhället som blir lidande av att ingen utbildning satsas eller kunskap behålls.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Bara fyra svenska energibolag (av 284) är helt jämställda

0
Nätverket Kraftkvinnorna har undersökt hur jämställda svenska energibolag är. Fyra bolag finns på topplistan. 57 procent av bolagen fick noll poäng i undersökningens jämställdhetsindex.

Skatteavdrag gör a-kassan billigare

0
Den 1 juli infördes ett skatteavdrag för a-kassan och från och med årsskiftet höjs den övre åldersgränsen för att vara medlem och få ersättning från a-kassan.

Kan du komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar kan det vara skönt med shorts, linne och sandaler. Men vilka kläder är okej på jobbet? Ingenjören frågade sju ingenjörer i olika sektorer och branscher.
Camilla Frankelius

Inbetalningar till tjänstepension förlängs till 66 år – ”Hade velat få mer”

0
Ett års extra inbetalningar till tjänstepensionen blir det för alla som har ITP1. Dessutom förlängs sjukpensionen till att gälla till 66 år. Men Sveriges Ingenjörer hade velat se större förbättringar.

”Nu måste vi prata mer om den digitala arbetsmiljön”

0
– Vi måste ställa krav på vår digitala arbetsmiljö och inte acceptera krångliga system, säger Jan Gulliksen, professor och vicerektor på KTH. Han är årets mottagare av Levipriset från Sveriges Ingenjörer.

GUIDE: Intresserad av att bli trainee – det här ska du tänka på

0
Att bli trainee är ett bra sätt att börja karriären. Men kontrollera vilka anställningsvillkor som gäller och att det finns en tydlig plan för hela traineeperioden.
Gunnar Zackrisson, Eva Snis, Karl Stavaeus, Hanna Hartikainen, Pia Krantz, Jenny Strand och Sofia Johannesson

Ingenjörer som är chefer: ”Här är 42 råd om du vill bli chef”

0
En överväldigande majoritet av Sveriges ingenjörers medlemmar under 40 år kan tänka sig att bli chefer. Men hur gör man? Sju ingenjörer som är eller har varit chefer tipsar.

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

Karriärplanen ger dig fördelar – genom hela arbetslivet

0
En karriärplan hjälper dig oavsett om du är i början, mitten eller i slutet av din karriär, om du söker ett nytt jobb, vill byta bransch eller helt enkelt vill fortsätta att utvecklas där du är. Så här gör du.

Klas jobbar på distans – 80 mil från kontoret

0
Sedan tio år sitter civilingenjören Klas Fredriksson oftast hemma i ett villaområde i Göteborg och sköter sitt arbete för Permascand, vars huvudkontor ligger ungefär 80 mil norrut.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

2
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.

TOPPLISTA