Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Så undviker du stress på jobbet

Så undviker du stress på jobbet

Lär dig känna igen dina stressymptom och våga tala om för chefen vad som stressar dig, tipsar stressforskaren och psykologen Aram Seddigh vid ett seminarium som handlar om stress i arbetslivet.

Aram Seddigh är doktorand på Stressforskningsinstitutet och hans forskning berör sambanden mellan olika kontorstyper och hälsa, trivsel och produktivitet hos medarbetare. Han talar om en modell som inom forskningen kallas ”Demand and Controll Model” (krav och kontroll modellen) som central när man diskuterar stress i arbetslivet.

Aram Seddigh. Foto: Stressforskningsinstitutet.

– Kontroll är en aspekt kopplat till hälsa. Telefonförsäljare som har höga krav på sig, på så sätt att de måste ringa ett visst antal samtal under en viss tid, samtidigt som de har låg kontroll över sin arbetssituation, har större risk för att drabbas av stressrelaterade problem, säger Aram Seddigh som menar att det är lättare att undvika stress om man lär sig att känna sina egna stressymptom.

Vårt sätt att reagera på stress är både fysiskt och psykiskt. En del får problem med magen, andra med sömnen. Andra tecken på stress är att man blir sämre på att hålla koncentrationen, inlärning försvåras, man blir nedstämd, lättirriterad och minnet försämras.

– Vi vet att det också finns genetiska skillnader och kvinnor är mer sårbara mot stress än män, sen beror det också på vilken personlighet man har. En så kallad typ A-människa som alltid har bråttom och vill prova nya projekt löper också större risk att bli stressad. Sen talar man också om faktorer som dold fientlighet, de som exempelvis blir stressade av att kollegan alltid kommer försent till mötet men som aldrig säger något om det, samlar också på sig stress och riskerar att få hjärt-kärlsjukdomar.

Förutom att lära känna sina egna stressignaler kan man för att undvika stress försöka planera sin arbetsdag så långt det går.

– Försök skapa förutsägbarhet. Skriv exempelvis en lista på vad du måste göra, upptäcker du efterhand att du aldrig hinner med det du ska var inte rädd för att tala med chefen så att ni tillsammans kan se till att justera kraven. Var inte rädd för att uttrycka dina behov, det är bra för arbetsgivaren att veta hur det är ställt innan det går för långt. Och se till att avskärma dig när det behövs, stäng av telefonen och mejlen för en stund, säger Aram Seddigh.
Som chef har man flera verktyg i sin hand för att minska stressnivån på arbetsplatsen. När det gäller chefens sätt att agera bör han eller hon vara tydlig med sina förväntningar samt lyhörd för medarbetarnas behov. Har medarbetarna de resurser som behövs för att göra ett bra jobb?

Även miljöfaktorer är något som kan chefen vara med och påverka. Det vill säga, kontorets utformning (ljud, ljus och layout). Har kontoret de funktioner som behövs? finns det ett tyst rum som medarbetare kan gå in i ifall de behöver jobba ostört, är ljudnivån på kontoret acceptabel? etcetera.

– Stressreaktioner är naturligt och en del av vår reaktionsrepertoar, säger Aram Seddigh som menar att det är när stressen blir ihållande som det leder till ohälsa och utmattning.

Organisatoriska faktorer som leder till stress
* Otydlighet, vi vet inte vad som förväntas av oss
* Motstridiga krav
* Ständiga förändringar (exempelvis omorganisationer, hög personalomsättningar)

Arbetsplatsens stressymptom
* Mer missnöje generellt
* Sänkt engagemang och ökad olust
* Ökade konflikter
* Ökad personalomsättning
* Sjukfrånvaron kan öka

Anna Eriksson

1 KOMMENTAR

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Få myndigheter klarar kraven på lönekartläggning

0
Endast nio myndigheter gjorde en lönekartläggning i tid förra året. Det innebär att de flesta av landets trettio största myndigheter bryter mot lagen.

Alstoms nybygge blir ett lyft för ingenjörerna

0
Alstom bygger ett nytt innovationscenter där ingenjörer och produktion sitter i samma lokaler. "Det blir en boost för hela verksamheten" säger David Lindgren, Sveriges Ingenjörer.
Elizabeth Kuylenstierna

Reflektera (och ta tag i situationen) så blir jobbet bättre

0
Vad hände egentligen på mötet? Varför reagerade jag så där? Bli medveten om hur du själv fungerar så blir det lättare att styra situationer dit du vill.

Hybridarbete – forskarnas råd för att få det att fungera

1
Några dagar på kontoret och några dagar hemma. Hur får vi det hybrida arbetslivet att fungera, både för företag och individer? Läs forskarnas råd.

Fortsatt bra arbetsmarknad för ingenjörer

3
Tillgången och efterfrågan på civil- och högskoleingenjörer bedöms fortsätta att vara i balans om fem år. Den prognosen gör Sveriges Ingenjörer. Arbetsgivarnas krav på att utbilda fler är fel väg säger förbundet.
Mittuniversitetet och IPCC

Att bli högskoleingenjör kan ta dig hela vägen till FN:s klimatpanel

2
Lyft fram vad man kan bli som högskoleingenjör, tycker Jessica Bagge på Sveriges Ingenjörer. Som att man kan bli Sveriges representant i IPCC, som Lena Lindström.

Bortsållad på grund av ålder – så här kan du göra

2
Ålder ska inte vara ett hinder i arbetslivet. Trots det är det många som upplever just detta. Så här kan du och facket sätta press.

Expertens tips inför löneförhandlingen: ”Var djärv och ta i”

0
Ett nytt jobb innebär även ett guldläge för en högre lön. Så här vässar du dig inför löneförhandlingen.
Säkerhetskit

Vad vill du läsa om i Ingenjören? Tipsa oss – vinn säkerhetskit

0
Ingenjören.se behöver vi din hjälp att göra tidningen ännu bättre. Svara på två frågor och var med i utlottningen av tre säkerhetskit från Sveriges Ingenjörer.

Byggcheferna har något att lära andra chefer (fastän de inte tror det själva)

0
Cheferna på en byggarbetsplats har ett unikt ledarskap – men kanske inte på det sätt man först tänker. En ny bok sätter fokus på de ledare som själva aldrig skulle framhäva sig som experter på ledarskap.

VI REKOMMENDERAR

Kollegor fikar

Risk för trötthet när vi träffar kollegorna igen

6
Ett och ett halvt års distansjobb har gjort oss ovana att vara bland kollegor. Här ger psykologen Anders Rydell råd för att det ska gå bra att komma tillbaka till jobbet.

TOPPLISTA