En svensk bil på månen

0
787

Sex svenska teknologer har fått ett annorlunda examensarbete. De ska på uppdrag av Nasa ta fram en så kallad månrover. Den ska placera ut antenner på månens baksida i syfte att bygga ett teleskop.

Den första svenska bilen på månen håller redan på att ta form på ritbordet. Uppdraget härstammar ur att två utbildningar vid Högskolan i Halmstad 2011 fick pris för bästa teknikutbildning av branschorganisationen Teknikföretagen. En del av prispengarna användes till en studieresa till California Institute of Technology i Los Angeles som sedan länge samarbetar med Nasa.

Lars Bååth, professor i fotonik vid Sektionen för ekonomi och teknik, var med på studieresen. Under 1980-talet forskade han vid California Tech, och hade vissa kontakter i USA. På plats frågade den svenska gruppen helt enkelt om det fanns något att göra. Då fick de i uppdrag att bygga en månrover, det vill säga en självgående månbil.

Teknologerna ska bygga den mekaniska delen av månrovern. Dess uppdrag blir att på månens baksida lägga ut 16 väldigt långa och smala mattor i ett stjärnmönster: hundra meter långa och en centimeter breda. Tillsammans ska de bilda ett radioteleskop.

Hittills har studenterna mest gjort research, men börjar nu med att rita konstruktionen med CAD-teknik. Själva examensarbetet ska vara klart redan till sommaren. Månrovern väntas däremot vara klar först kring år 2030. Tekniken måste genomgå omfattande testning innan den skjuts upp.

På Högskolan i Halmstad hoppas man att framtida studenter ska få chans att jobba med senare skeden av projektet.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola. 

Så höjer du kvaliteten på mötet

Ifrågasätt, involvera och sammanfatta. Det är tre tips som Skanskas medarbetare använder för att höja kvaliteten på sina möten som fungerar både för de fysiska och de digitala.

De är akademikernas drömarbetsgivare

Google, Apple, Spotify och Microsoft toppar listan när unga akademiker får välja sin drömarbetsgivare. Men strax under toppen finns företag som arbetar med hållbar utveckling.
Arbetslöshet ingenjörer

Långsamt stigande arbetslöshet för ingenjörer

Sedan coronakrisen började har arbetslösheten bland ingenjörer stigit stadigt. Fler ingenjörer än på länge är nu arbetslösa. Samtidigt är det färre än i andra grupper. Här är statistiken. 

”Ingenjörerna säger nej till ett nollbud”

Svenskt Näringsliv menar att frysta löner är det enda rimliga i det läge som råder nu. Men Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius håller inte med.