Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Vi förstår inte riskerna

Vi förstår inte riskerna

I sin femte klimatrapport presenterade IPCC ännu en gång sin mörkaste framtidsspaning hittills. Men trots att risken för en katastrofal uppvärmning av jorden ökar, är det få som förstår riskerna.

Modern forskning har visat att det är svårt för den mänskliga hjärnan att förstå statistik. Därmed är det också svårt för människor att förstå begreppet risk. I samband med IPCC:s senaste klimatrapport presenterades en annan rapport av Global Challenges Foundation, en stiftelse som vill minska risken för katastrofer som hotar mänskligheten. Stiftelsen presenterade sin Global Risk and Opportunity Indicator. Syftet är att göra riskerna med klimatförändringarna mer begripliga.

IPCC konstaterar i sin senaste rapport att det nu kan anses extremt sannolikt – över 95 procents sannolikhet – att det är människan som har orsakat klimatförändringarna. Att de kan vara så säkra bygger på att de använder allt bättre klimatmodeller och allt mer data.

Med oförändrade utsläppsökningar är det ungefär femtio procents chans att världens temperatur ökar med mer än 4 grader. Koldioxidkoncentrationen är högre än på 800 000 år, havet har redan stigit 20 centimeter sedan början av 1900-talet och tröskelvärdet för att hela Grönlands is ska smälta ligger sannolikt under 4 graders temperaturhöjning.

De konstaterar i sin rapport att det krävs omvälvande minskningar av växthusgasutsläppen.

Men lika vetenskapligt som IPCC arbetar, lika ovetenskapligt reagerar omvärlden på de allt mer hotfulla scenarierna. Världens ledare håller fast vid att just de ska få släppa ut mer. Många resonerar att eftersom det inte är bevisat med 100,0 procents chans att uppvärmningen är farlig, så är det ingen fara alls och vi kan fortsätta släppa ut koldioxid hur som helst. Därför presenterar Global Challenges Foundation, med bland andra Johan Rockström och Margareta Wallström i styrelsen, räkneexempel för att sätta riskerna i blixtbelysning.

”För första gången i historien”, skriver de ”är människan den direkta orsaken till irreversibla förändringar på en global skala, med en potentiell påverkan så allvarlig att den på lång sikt hotar den mänskliga civilisationens överlevnad, så som vi känner den”.

Men de flesta beslutsfattare förstår inte riskerna. Det är inte bara de höga sannolikheterna som spelar roll. Risken brukar betecknas som sannolikheten för en olycka multiplicerad med dess skadeverkningar. Men vid katastrofer, är det just skadeverkningarna som måste väga tyngst. Även vid väldigt små sannolikheter måste risken anses stor när det är frågan om mänsklighetens överlevnad. Skulle du låta ditt barn vara med i ett lotteri där det fanns många vinstlotter, men där var hundrade lott var en dödsdom?

En global uppvärmning till 5-6 grader är odiskutabelt en katastrofal händelse. Om inte för mänsklighetens överlevnad så för miljarder människor. Global Challenges Foundation använder risksiffror från IPCC:s förra klimatrappor, från 2007, där sannolikheten för en femgradig global temperaturökning anges till cirka 3,5 procent.

En acceptans av den risknivån inom flyget skulle enligt Global Challenges Foundation ge över en miljon dödsoffer per år i flygkrascher. Vem skulle välja flyget om den officiella chansen till överlevnad sattes till 96,5 procent?

Med nuvarande utsläppstakt är vi på väg mot en koncentration av klimatgaser på cirka 890 ppm vid nästa sekelskifte. Redan en koncentration på 850 ppm innebär en sannolikhet på över 46 procent för en global temperaturökning på 5 grader.

Med flygliknelserna ovan kan vi beskriva hela mänskligheten som på god väg att gå ombord på ett flygplan som har lite över 50 procents chans att hålla sig i luften. Det är kanske inte troligt att mänskligheten dör ut ens vid 5-6 graders temperaturhöjning. Men risken är stor för en mycket dålig landning.

Sture Henckel

1 KOMMENTAR

  1. Jag tror inte att vare sig politiker eller företagsledare är dumma eller inte klarar av att förstå konsekvenserna av passivitet i miljöfrågor, men viljan att driva och fatta kontroversiella frågor och beslut påverkas av deras subjektiva behov att återväljas vare sig det gäller väljare eller bolagsstyrelser och aktieägare.
    Tyvärr är det så vårt samhällssystem fungerar.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Frustration bland studenter när kursvärderingar inte gör skillnad

0
Det finns problem som studenter tar upp i kursvärderingar år efter år. Men går det att byta ut en kursansvarig som inte tar till sig kritik? Ingenjören har undersökt hur det funkar på Linköpings tekniska högskola.

Manifestation mot villkoren för utländska forskare

1
Den nya utlänningslagen slår på ett orimligt sätt mot utländska forskare. Det hävdar ett hundratal doktorander och forskare som nyligen samlades vid en manifestation på Sergels torg i Stockholm.
Volvo Cars

Chefstjänster på Volvo Cars vikta för vissa personer – ”Ingen idé att söka”

5
Vid många av chefstillsättningarna på Volvo Cars är det bestämt på förhand vem som ska få jobbet. För ingenjörerna som vill bli chefer har det här betytt att de inte fått chansen.

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.

Det här är frågorna om semester som många ställer nu

0
Fick du inte semesterveckorna du hade hoppats på? Vill du hellre vara långledig på vintern men chefen säger nej? Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer, svarar på de hetaste semesterfrågorna.
Patricia Quaglia och Sofia Johannesson

Hållbarhet och chefsfrågor vinnare i Ingenjörsvalet

0
Årets Ingenjörsval är avgjort. Ericssonlistan blev störst, men störst ökning fick Ingenjörer för ett hållbart samhälle och Chefer och ledarskap. Dessutom ökade valdeltagandet.

Här är årets 70 hetaste forskningsprojekt

0
Teknik i mänsklighetens tjänst var temat för årets IVA-lista över forskning med potential att förändra världen. Här är hela listan.

Tre metoder som tar udden av stressen

0
Oro kan komma plötsligt, lägga sig som ett lock över tankarna och ge ont i magen – även när den är helt obefogat. Här är tre konkreta tips på hur du kan hantera oro och stress i vardagen.
Arbetslöshet april 2020-april 2022

Arbetslösheten sjunker igen – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten för ingenjörer fortsätter att sjunka och tangerar nu den lägsta nivån sedan 2012. Men nivåerna skiljer sig mellan inriktningarna – särskilt för civilingenjörer.

Kreativa ingenjörer gör vetenskap spännande för alla

0
Att göra vetenskap begriplig är utmaningen som inspirerar forskningsingenjörerna Magnus Lindgren och Gabrielle Beans Picón på Curiosum i Umeå. Läs vad de gör på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Nytt jobb? Därför ska du alltid kolla löneläget med facket

0
Att nya medarbetare kommer in på för låga löner drabbar inte bara den enskilda personen, det drabbar hela kollektivet. "Prata med facket lokalt innan du sätter dig i en löneförhandling" är rådet från en lokal fackordförande.

TOPPLISTA