Lång väg kvar till København

3
1834

Minns ni Riket? Den danska TV-serien om Rigshospitalet i Köpenhamn. Där finns en fantastisk scen. Sven-Hugo Järegård, som spelar den  osympatiske överläkaren har gått upp på taket till sjukhuset. Därifrån riktar han längtansfullt kikaren mot Sveriges kust. Medan han zoomar in Barsebäcks sockerbitar nynnar han Änglamark, förstärkt av ett avslutande ”Danskjävlar”.

Själv är jag uppvuxen med en sorts hatkärlek till danskarna. Allt var ju bättre där. De hade Tivoli, glassarna innehöll inte bara glass utan även sylt, grädde och en kokosboll (det ni!) och på den långsamma färjan över sundet åt vi wienerschnitzel och drack citronvand. Danmark var fest, hver gang! Danskarnas kultur och savoir vivre var i mina ögon helt överlägsen vår. Möjligen berodde det också på att de inte var så fulla som svenskarna man mötte i land.

Nu är det emellertid bevisat än en gång att danskarna verkligen är överlägsna. Ur flera synvinklar. Först och främst är de världens lyckligaste folk. Det är World Happiness Report som har synat världens länder i sömmarna. Sverige finns också med i toppen men omsprunget av både Norge och Schweiz, förutom Danmark. Som vanligt är det hög BNP per kapita som bidrar, generösa sociala skyddsnät, jämlikhet och dessutom i Danmarks fall …cykling. Att hälften av alla dagliga resor som invånarna i Köpenhamn gör sker via cykel finns med i resonemanget om lyckans ursprung och forskarna fann att för varje trampad kilometer sparade skattebetalarna  0,45 danska kronor förutom att de bidrog till en renare luft, färre trafikproblem och mindre buller. Dessutom blir danskarna friskare av sitt cyklande.

Föreställ er att hälften av Stockholms arbets- och skolresor skulle ske på cykel. I dagens läge är det ingen tilltalande tanke. Som att leda hela Vätternrundan genom city. Just nu beräknas 10–20 procent av Stockholmarna cykla till jobbet. En fördubbling skulle bli svår att hantera. Liksom för övrigt en kraftig ökning av kollektivtrafikresenärerna. Nu behöver vi inte oroa oss för det. Andelen som använder kollektivtrafiken minskar eftersom vi har fått mer pengar och fler vägar. Skönt va?

Medan den svenska tron på privatbilismen ångar på trampar de vidare där på andra sidan sundet. Världens lyckligaste folk. Med sina vindkraftverk, Tuborg Grön och rökande dronning.
Danskjävlar.

 

jennybyline

 
(Om skillnaden i svenskars och danskars förhållningssätt till cykling skrev jag senast i  Ingenjören 2 2013.
)

3 KOMMENTARER

  1. Det kunne jo være at danskernes glæde for at cykle i alt slags vejr kommer fra de 180% skat + moms man betaler på en ny bil i Danmark?

  2. Visst är Danmark mycket trevligare, inte tu tal om den saken. Vore också svårt att tänka sig att man skulle cykla i Stockholmsvintern i någon större grad. På sommaren, gärna, men på vintern i Stockholm, nej tack

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens., säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.

Forskningens höga status drabbar undervisningen

"Forskning går alltid före undervisning, det ligger så otroligt starkt i kulturen", säger Mats Ericson, professor på KTH som personligen brinner för att höja statusen på undervisningen.
Chalmers, KTH:s, LTU:s och BTH:s rektorer

Så mycket tjänar rektorerna på högskolorna

Snittlönen för rektorer på de högskolor som utbildar ingenjörer är 114 323 kronor per månad. Chalmers rektor tjänar mest, med nästan dubbelt så hög lön som rektorn för Blekinge tekniska högskola.