Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Arbetstidsfrågan är en hälsofråga

Arbetstidsfrågan är en hälsofråga

Mikael Goldberg
Mikael Goldberg

På Volvo Personvagnar försöker akademikerklubben få företaget att anta en nollvision mot utbrändhet. Arbetstidsfrågan och hur vi hanterar gränsen mellan jobb och fritid skapade debatt på fullmäktige.
– På Volkswagen stänger de av mejlservrarna en halvtimme efter arbetstidens slut och sätter på dem igen en stund innan folk börjar jobba på morgonen, berättade Mikael Goldberg från Ericsson. Jag tycker att det låter förfärligt. Jag tycker om att läsa mina mejl på pendeltåget till jobbet och så slipper jag bli så arg och stressad när min dator inte startar sedan.

Men han fortsatte:
– Arbetstidsfrågan är väldigt svår, för hur mäter vi arbetstid? När arbetar vi? När vi sover och vaknar och har löst ett problem i sömnen, när vi svarar på ett samtal efter arbetstid? Jag har absolut inget svar på hur man gör utan vi måste undersöka hur man hanterar det här och skapar balans och Sveriges Ingenjörer bör ligga långt fram i det arbetet.
– Det är ju lätt att tro att hela världen är som vi och får mobiltelefon med abonnemang av jobbet och kollar mejlen när som helst men så är det faktiskt inte.

Många av Sveriges Ingenjörers medlemmar är övertidsavlösta, vilket innebär att de mot extra semester och ersättning avstår från att få betalt timme per timme de arbetar extra. Enbart Sveriges Ingenjörers medlemmars övertid skulle räcka till 5000 heltidstjänster och tog man den totala uppmätta övertiden på svensk arbetsmarknad blir det till 150 000 jobb.

bertil nordqvist
Bertil Nordqvist

Tidigare i år dömdes svensk ABB till skadestånd för att företaget hade tagit ut för mycket övertid av Sveriges Ingenjörers medlemmar. I en kommentar i protokollet från Övertidsnämnden argumenterade företaget att cheferna hade svårt att se att folk jobbade så mycket övertid eftersom ” det inte framgick förrän i slutet av månaden” vid tidredovisningen.

– Det betyder alltså att cheferna inte vet vad medarbetarna gör. Det kommer vi att ta upp nästa gång det blir neddragningar, sade Bertil Nordqvist. Och han tillade att han själv hade avstått från att ha mejl i mobilen för att inte känna pressen att alltid vara tillgänglig.

Det han pekar på är en aspekt av det gränslösa arbetslivet. I tider av ökande sjuktal, där de psykiatriska diagnoserna på grund av stress står för en stor del är frågan om vem som håller reda på när och var vi arbetar intressant. För om medarbetarna sitter hemma med sin laptop och jobbar sent in på nätterna finns det ingen som ser det och kanske märker när det börjar bli för mycket. Vid inspektioner tidigare i höst upptäckte Arbetsmiljöverket att sex av tio arbetsplatser som undersöktes saknade förebyggande arbete och rutiner för att förebygga stress.

Magnus Sundemo. Foto: Jenny Sjöberg.
Magnus Sundemo. Foto: Jenny Sjögren

Magnus Sundemo, ordförande för akademikerna på Volvo PV tyckte att det kanske var dags för Sveriges Ingenjörer att börja titta på arbetstiden igen.
– Vad gör vi som fackförening för att våra medlemmar inte ska bränna ut sig? Hos oss jobbar väldigt många väldigt mycket och det har vi arbetat med under hösten. Vi vill att företaget ska anta en nollvision för det är en lång väg tillbaka för den som har gått in i väggen.
– Jag vill också lyfta hela arbetstidsfrågan. En gång kämpade facket hårt för 40 timmars arbetsvecka. Den tid man inte arbetade skulle man utveckla sig kulturellt. När är det dags att gå vidare? För vi har många som jobbar alldeles för mycket och ett antal som jobbar alldeles för litet. Hur ska vi uppnå balans? Min poäng är att det är dags att titta på den frågan och se om vi kanske inte ska ha 30 timmar som normal veckoarbetstid, eller 20.

Även på fullmäktiges avslutande dag var arbetstiden uppe till diskussion där ledamöter yrkade att förbundet skulle utreda möjligheterna att reglera arbetstiden mer utifrån livssituation.
Jenny Grensman

6 KOMMENTARER

  1. Som före detta utbränd har jag slagits för att min arbetsplats ska införa nolltolerans mot utbrändhet, men utan framgång. Jag jobbar i en stor kommun i södra Sverige och vi har många utbrända på mitt jobb, mest mellanchefer, arbetsledare och nyckelpersoner.

  2. Jobbar i en ingenjörsintensiv firma och de allra flesta (utom chefer) har övertidsbetalt och redovisar timmarna vi jobbar, tycker det är en självklarhet men tydligen är det inte så överallt. Var på en intervju på ett annat företag där filosofin var att man skulle jobba 150-200 timmar övertid per år för 2-3000 extra per månad, på mitt nuvarande jobb skull 200 timmars övertid ge 100 000 extra.

  3. Jag håller med Magnus Sundemo om att det vore bra att lyfta hela arbetstidsfrågan för att jämna ut den obalans i arbetstid som idag finns på arbetsmarknaden. Mer tid till de som arbetar mycket idag för personlig utveckling genom sina fritidsintressen, samtidigt som det skulle ge fler chanser till personlig utveckling genom ett arbete för de som idag går arbetslösa. En balans mellan arbete och fritid tror jag att alla efterfrågar.

  4. Äntligen!

    Detta har jag sagt länge. Efter att ha prövat att vara föräldraledig och arbeta 6-timmarsdag kunde jag konstatera när jag gick tillbaka till heltid att jag fick betalt för det jag gjorde. Totalt utfört arbete var på samma nivå. Fram för 6-timmars arbetsdag direkt eller i steg. På så vis kanske vi orkar arbete högre upp i åldrarna också.

  5. Kan inte än annat instämma med Toni nedan. Det känns som att 40-timmarsveckan är en sak som snart borde vara passé med tanke på bl.a. effektiviseringar och den otydliga gränsen mellan arbete och fritid.

  6. Ur en effektivitetssynpunkt är det mer vettigt att ha kortare arbetsdagar, då du är mer effektiv och produktiv under tiden du väl jobbar. Toyotas anläggning där man haft sex-timmarsdagar i mer än tio år nu har gått upp i vinst och produktivitet trots bibehållen lön för de anställda.

    Utöver detta kan det tilläggas att det finns ett mycket stort utrymme för effektiviseringar i i stort sett alla organsiationer, det handlar om att jobba bättre och smartare, inte mer.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjörshuset

Osäkert om tillfällig avgiftshöjning kan slopas i förtid

0
I juli infördes den tillfälligt höjda medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer för att säkra inkomstförsäkringen under pandemin. Som längst ska höjningen pågå till december 2021, men om den kan avslutas tidigare är oklart.

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

0
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

0
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

Hållbar industri i fokus för LTU-satsning

0
LTU satsar 28 miljoner kronor i Creaternity, ett program där man med hjälp av digital teknik och nya affärsmodeller söker vägar för en hållbar industri.

”Ingenjörer behövs inom vården”

0
Som ingenjör på en akutklinik kan Louise Davidsson vara med och bidra till förbättringar i vården.

Ingenjörer som jobbar hemma tappar känslan av gemenskap

0
Åttio procent av medlemmarna i Sveriges Ingenjörer arbetar under coronapandemin helt eller delvis hemma. 58 procent har till viss del tappat känslan av gemenskap. Det visar en undersökning från Sveriges Ingenjörer.
Motorfabriken i Skövde

Seger för facken vid Volvo i Skövde

2
Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag och att de inte skulle tillverka elmotorer. Men facken gav inte upp och i december 2020 ändrades beslutet.
Nicolas Jacquemot

Så ökar du din sociala kompetens på jobbet

0
I en ny bok lär Nicolas Jacquemot ut hur man skapar bra relationer med personer man träffar varje dag.     

VI REKOMMENDERAR

”Jag är missnöjd med min nya lön, vad gör jag?”

2
Sveriges Ingenjörers ombudsman tipsar om hur du tar makten över löneprocessen.

TOPPLISTA