Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Volvo-tvist ett steg närmare avgörande

Volvo-tvist ett steg närmare avgörande

Nu har beslutet från Göteborgs tingsrätt vunnit laga kraft. Tvisten som handlar om två tidigare exjobbare vid Volvo Personvagnar ska få miljonersättning för sina uppfinningar eller inte ska avgöras i tingsrätt.

De tidigare teknologerna har utvecklat tekniken till ett trötthetsvarningssystem.Bild: Volvo Personvagnar/Volvo Personbilar
De tidigare teknologerna har utvecklat tekniken till ett trötthetsvarningssystem. Bild: Volvo Personvagnar/Volvo Personbilar

Uppfinnarärenden som rör anställda som omfattas av Teknikarbetsgivarnas och Sveriges Ingenjörers uppfinnaravtal avgörs i vanliga fall i skiljenämnd utan offentlig insyn. Men fallet med de två tidigare teknologerna som gjorde sitt exjobb på Volvo Personvagnar kommer inte att avgöras där. Beslutet som Göteborgs tingsrätt fattade 1 april har nu vunnit laga kraft, berättar Lag & Avtal.

De två uppfinnarnas trötthetsvarningssystem Driver Alert Control togs fram under exjobbstiden på Volvo Personvagnar. Bolaget fick nyttjanderätten till uppfinningarna och de två uppfinnarna fick drygt 122 000 kronor var. För ett år sedan stämde de tidigare exjobbarna Volvo Personvagnar och begärde 8,7 miljoner kronor var.

Volvo Personvagnar har hävdat att de två uppfinnarna var bundna av uppfinnaravtalet då merparten av arbetet med uppfinningarna utfördes när de var anställda i bolaget. Men bolaget har alltså inte fått stöd för denna argumentation av tingsrätten, där tvisten nu går vidare.

Läs intervjun med Karin Lundin, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer som företräder de två uppfinnarna om tingsrättens beslut i början av april här.

Här kan du läsa Ingenjörens intervju från förra året med de två uppfinnarna.

Ania Obminska

2 KOMMENTARER

  1. Detta är enligt min juridiska kunskap inom ämnet inte ett problem då företagen mycket enkelt kan reglera nyttjande- och äganderätten i avtal. Enligt den länkade intervjun med Karin Lundin är det precis vad Volvo nu gör i sitt justerade avtal.

    Studenterna i sin tur har oftast ett intresse av att genomföra ett exjobb och får i många fall en möjlig väg till anställning inom företaget, så förutsättningarna att komma överens om exjobbsvillkoren torde vara goda.

    En student som genomför examensarbete utan avtal och utan på förhand uppgjord ekonomisk kompensation för exjobbets genomförande (blir annars knepigare anställningsgränsland) är att betrakta som en student på universitetet och exjobbet är som vilken kurs som helst, d.v.s. arbetet tillhör i det fallet studenten.

    Brasklapp för att det i detta fall kan finnas detaljer som gör att dom faller i Volvos favör, så som delar i det avtal om nyttjanderätt som verkar ha funnits eller någon annan ekonomisk ersättning.

    Sedan är det intressant att vissa universitets jurister generellt (d.v.s. inte bara för exjobb) hävdar universitetets totala rätt till studenternas arbeten, vilket blir lätt absurt, men det är en annan fråga.

    Har själv haft hjälp av SI:s jurister i en ägandefråga och de var ett mycket bra stöd.

  2. Kanske kul för dom att få pengar, men risken finns ju att företag blir mer restrektiva i och med detta. T.ex med att erbjuda exjobb för projekt de tror kommer leda till något riktigt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Elizabeth Kuylenstierna

Reflektera (och ta tag i situationen) så blir jobbet bättre

0
Vad hände egentligen på mötet? Varför reagerade jag så där? Bli medveten om hur du själv fungerar så blir det lättare att styra situationer dit du vill.

Hybridarbete – forskarnas råd för att få det att fungera

0
Några dagar på kontoret och några dagar hemma. Hur får vi det hybrida arbetslivet att fungera, både för företag och individer? Läs forskarnas råd.

Fortsatt bra arbetsmarknad för ingenjörer

3
Tillgången på civil- och högskoleingenjörer kommer vara ungefär lika stor som efterfrågan om fem år. Den bedömningen gör Sveriges Ingenjörer. Arbetsgivarnas krav på att utbilda fler är fel väg säger förbundet.
Mittuniversitetet och IPCC

Att bli högskoleingenjör kan ta dig hela vägen till FN:s klimatpanel

1
Lyft fram vad man kan bli som högskoleingenjör, tycker Jessica Bagge på Sveriges Ingenjörer. Som att man kan bli Sveriges representant i IPCC, som Lena Lindström.

Bortsållad på grund av ålder – så här kan du göra

0
Ålder ska inte vara ett hinder i arbetslivet. Trots det är det många som upplever just detta. Så här kan du och facket sätta press.

Expertens tips inför löneförhandlingen: ”Var djärv och ta i”

0
Ett nytt jobb innebär även ett guldläge för en högre lön. Så här vässar du dig inför löneförhandlingen.
Säkerhetskit

Vad vill du läsa om i Ingenjören? Tipsa oss – vinn säkerhetskit

0
Ingenjören.se behöver vi din hjälp att göra tidningen ännu bättre. Svara på två frågor och var med i utlottningen av tre säkerhetskit från Sveriges Ingenjörer.

Byggcheferna har något att lära andra chefer (fastän de inte tror det själva)

0
Cheferna på en byggarbetsplats har ett unikt ledarskap – men kanske inte på det sätt man först tänker. En ny bok sätter fokus på de ledare som själva aldrig skulle framhäva sig som experter på ledarskap.
Distansarbete

Förslag: Skriv in möjligheten att jobba på distans i avtalen

1
Slå fast i avtalen att det ska vara ökade möjligheter att jobba på distans även efter pandemin. Det är ett av förslagen till årets Ingenjörsfullmäktige. Andra förslag handlar om allt från medlemsavgiften till ett Ingenjörernas Hus i Göteborg.

Ericsson vill överge fasta arbetsplatser

21
Ericsson planerar att bygga om kontor till mötesplatser där de egna arbetsplatserna försvinner. Sveriges Ingenjörer är oroliga för att utvecklingsteamen kan behöva gå skiftgång.

VI REKOMMENDERAR

Se till att du får rätt lön på första jobbet

1
Ska du förhandla din första lön? Ta reda på så mycket du kan om arbetet och se till att du kommer in rätt i lönestrukturen.

TOPPLISTA