Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Volvo-tvist ett steg närmare avgörande

Volvo-tvist ett steg närmare avgörande

Nu har beslutet från Göteborgs tingsrätt vunnit laga kraft. Tvisten som handlar om två tidigare exjobbare vid Volvo Personvagnar ska få miljonersättning för sina uppfinningar eller inte ska avgöras i tingsrätt.

De tidigare teknologerna har utvecklat tekniken till ett trötthetsvarningssystem.Bild: Volvo Personvagnar/Volvo Personbilar
De tidigare teknologerna har utvecklat tekniken till ett trötthetsvarningssystem. Bild: Volvo Personvagnar/Volvo Personbilar

Uppfinnarärenden som rör anställda som omfattas av Teknikarbetsgivarnas och Sveriges Ingenjörers uppfinnaravtal avgörs i vanliga fall i skiljenämnd utan offentlig insyn. Men fallet med de två tidigare teknologerna som gjorde sitt exjobb på Volvo Personvagnar kommer inte att avgöras där. Beslutet som Göteborgs tingsrätt fattade 1 april har nu vunnit laga kraft, berättar Lag & Avtal.

De två uppfinnarnas trötthetsvarningssystem Driver Alert Control togs fram under exjobbstiden på Volvo Personvagnar. Bolaget fick nyttjanderätten till uppfinningarna och de två uppfinnarna fick drygt 122 000 kronor var. För ett år sedan stämde de tidigare exjobbarna Volvo Personvagnar och begärde 8,7 miljoner kronor var.

Volvo Personvagnar har hävdat att de två uppfinnarna var bundna av uppfinnaravtalet då merparten av arbetet med uppfinningarna utfördes när de var anställda i bolaget. Men bolaget har alltså inte fått stöd för denna argumentation av tingsrätten, där tvisten nu går vidare.

Läs intervjun med Karin Lundin, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer som företräder de två uppfinnarna om tingsrättens beslut i början av april här.

Här kan du läsa Ingenjörens intervju från förra året med de två uppfinnarna.

Ania Obminska

2 KOMMENTARER

  1. Detta är enligt min juridiska kunskap inom ämnet inte ett problem då företagen mycket enkelt kan reglera nyttjande- och äganderätten i avtal. Enligt den länkade intervjun med Karin Lundin är det precis vad Volvo nu gör i sitt justerade avtal.

    Studenterna i sin tur har oftast ett intresse av att genomföra ett exjobb och får i många fall en möjlig väg till anställning inom företaget, så förutsättningarna att komma överens om exjobbsvillkoren torde vara goda.

    En student som genomför examensarbete utan avtal och utan på förhand uppgjord ekonomisk kompensation för exjobbets genomförande (blir annars knepigare anställningsgränsland) är att betrakta som en student på universitetet och exjobbet är som vilken kurs som helst, d.v.s. arbetet tillhör i det fallet studenten.

    Brasklapp för att det i detta fall kan finnas detaljer som gör att dom faller i Volvos favör, så som delar i det avtal om nyttjanderätt som verkar ha funnits eller någon annan ekonomisk ersättning.

    Sedan är det intressant att vissa universitets jurister generellt (d.v.s. inte bara för exjobb) hävdar universitetets totala rätt till studenternas arbeten, vilket blir lätt absurt, men det är en annan fråga.

    Har själv haft hjälp av SI:s jurister i en ägandefråga och de var ett mycket bra stöd.

  2. Kanske kul för dom att få pengar, men risken finns ju att företag blir mer restrektiva i och med detta. T.ex med att erbjuda exjobb för projekt de tror kommer leda till något riktigt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Se upp för härskartekniker i digitala möten

0
I digitala möten kan tekniken bli ett redskap för den som använder härskartekniker. I en artikel i Dagens Nyheter ger retorikexperten Elaine Eksvärd några exempel.

Därför mår vi bra av att vara nyfikna

0
Att vara nyfiken är grunden för kreativitet, innovation och utveckling. Trots det är nyfikenhet en egenskap som fått ett oförtjänt dåligt rykte.
pensionsålder

Snittåldern för att ta ut pension ökar – men också spridningen

0
Snittåldern för att börja ta ut allmän pension steg med 5 månader 2020 jämfört med 2019. Samtidigt går färre i pension vid 65 – och fler tidigare och senare än så.

Läkemedelsrester från Stockholm kan renas med aktivt kol

0
Utanför Himmerfjärdsverket utanför Stockholm är halterna av läkemedelsrester så höga att de kan påverka växter och djur. Ingenjörerna testar just nu en reningsmetod som verkar lovande.
logik- och personlighetstester

Var inte rädd för testerna när du söker jobb

4
Hur hanterar man testerna bäst när man söker jobb? Här svarar rekryterare på Ericsson och Randstad samt en rådgivare på TRR.

Hemarbete ökar inte stillasittandet – men vi sover längre

0
Vi är inte mer stillasittande när vi arbetar hemma än när vi är på kontoret – men vi sover en halvtimme längre. Det visar en ny studie kring distansarbete.

Mariestad bygger förskola där solen står för driften

0
Mariestad bygger en förskola som ska drivas med vätgas. Byggnaden blir i princip självförsörjande på el och värme året runt.

Svårt att reparera missade mattekunskaper

6
Trots extra satsningar på fler undervisningstimmar i skolan sjunker betygen i matematik. I sjätte klass har matematikämnet det lägst genomsnittliga betyget jämfört med alla andra ämnen.

Så förändras efterfrågan på civilingenjörer till 2035

10
Fram till 2035 beräknas efterfrågan på civilingenjörer öka med närmare 40 procent. Tillgången beräknas under samma period bli något lägre, visar en prognos från SCB.

Så ser Trafikverket på arbetslivet post-corona

3
Det senaste året har bidragit med många lärdomar som Trafikverket tar med sig till arbetslivet post-corona.

VI REKOMMENDERAR

Därför blir vi utmattade av digitala möten

0
Forskare vid Stanford University har identifierat fyra orsaker till zoom-trötthet, och vad du själv kan göra för att undvika att drabbas av det.

TOPPLISTA