Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Volvo-tvist ett steg närmare avgörande

Volvo-tvist ett steg närmare avgörande

Nu har beslutet från Göteborgs tingsrätt vunnit laga kraft. Tvisten som handlar om två tidigare exjobbare vid Volvo Personvagnar ska få miljonersättning för sina uppfinningar eller inte ska avgöras i tingsrätt.

De tidigare teknologerna har utvecklat tekniken till ett trötthetsvarningssystem.Bild: Volvo Personvagnar/Volvo Personbilar
De tidigare teknologerna har utvecklat tekniken till ett trötthetsvarningssystem. Bild: Volvo Personvagnar/Volvo Personbilar

Uppfinnarärenden som rör anställda som omfattas av Teknikarbetsgivarnas och Sveriges Ingenjörers uppfinnaravtal avgörs i vanliga fall i skiljenämnd utan offentlig insyn. Men fallet med de två tidigare teknologerna som gjorde sitt exjobb på Volvo Personvagnar kommer inte att avgöras där. Beslutet som Göteborgs tingsrätt fattade 1 april har nu vunnit laga kraft, berättar Lag & Avtal.

De två uppfinnarnas trötthetsvarningssystem Driver Alert Control togs fram under exjobbstiden på Volvo Personvagnar. Bolaget fick nyttjanderätten till uppfinningarna och de två uppfinnarna fick drygt 122 000 kronor var. För ett år sedan stämde de tidigare exjobbarna Volvo Personvagnar och begärde 8,7 miljoner kronor var.

Volvo Personvagnar har hävdat att de två uppfinnarna var bundna av uppfinnaravtalet då merparten av arbetet med uppfinningarna utfördes när de var anställda i bolaget. Men bolaget har alltså inte fått stöd för denna argumentation av tingsrätten, där tvisten nu går vidare.

Läs intervjun med Karin Lundin, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer som företräder de två uppfinnarna om tingsrättens beslut i början av april här.

Här kan du läsa Ingenjörens intervju från förra året med de två uppfinnarna.

Ania Obminska

2 KOMMENTARER

  1. Detta är enligt min juridiska kunskap inom ämnet inte ett problem då företagen mycket enkelt kan reglera nyttjande- och äganderätten i avtal. Enligt den länkade intervjun med Karin Lundin är det precis vad Volvo nu gör i sitt justerade avtal.

    Studenterna i sin tur har oftast ett intresse av att genomföra ett exjobb och får i många fall en möjlig väg till anställning inom företaget, så förutsättningarna att komma överens om exjobbsvillkoren torde vara goda.

    En student som genomför examensarbete utan avtal och utan på förhand uppgjord ekonomisk kompensation för exjobbets genomförande (blir annars knepigare anställningsgränsland) är att betrakta som en student på universitetet och exjobbet är som vilken kurs som helst, d.v.s. arbetet tillhör i det fallet studenten.

    Brasklapp för att det i detta fall kan finnas detaljer som gör att dom faller i Volvos favör, så som delar i det avtal om nyttjanderätt som verkar ha funnits eller någon annan ekonomisk ersättning.

    Sedan är det intressant att vissa universitets jurister generellt (d.v.s. inte bara för exjobb) hävdar universitetets totala rätt till studenternas arbeten, vilket blir lätt absurt, men det är en annan fråga.

    Har själv haft hjälp av SI:s jurister i en ägandefråga och de var ett mycket bra stöd.

  2. Kanske kul för dom att få pengar, men risken finns ju att företag blir mer restrektiva i och med detta. T.ex med att erbjuda exjobb för projekt de tror kommer leda till något riktigt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sju tips: Så gör du om din firma går dåligt

0
Vad kan du som egen företagare göra för att rädda situationen när framtiden ser mörk ut? Anders Hallgren på Sveriges Ingenjörer delar med sig av goda råd till krisande egenföretagare.

32 råd – det här hade vi velat veta på första jobbet

0
Ingenjören frågade tio unga ingenjörer vad de hade velat veta när klev in genom dörren på sitt första ingenjörsjobb.

Ett utlandsjobb kan ge karriären en skjuts

0
Ericsson har verksamhet i 180 länder. Anki Ljung, rekryteringschef på Ericsson har flera tips till dem som vill ut i världen.

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

9
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA