Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning Ingenjörer avslöjade VW-fusk

Ingenjörer avslöjade VW-fusk

Fyra ingenjörer vid The International Council on Clean Transportation ligger bakom avslöjandet av Volkswagens utsläppsfusk.

Mer om VW-fusket

Dessa bilmodeller är berörda, enligt EPA (United States Environmental Protection Agency):

• Jetta (MY 2009 – 2015)
• Jetta Sportwagen (MY 2009-2014)
• Beetle (MY 2012 – 2015)
• Beetle Convertible (MY 2012-2015)
• Audi A3 (MY 2010 – 2015)
• Golf (MY 2010 – 2015)
• Golf Sportwagen (MY 2015)
• Passat (MY 2012-2015)

Läs mer om utsläppsfusket på EPA:s hemsida och hos ICCT.

När dieselbilarna körde på vanlig väg visade de betydligt högre utsläppsnivåer jämfört med när de testades i labb. I helgen erkände Volkswagen att elva miljoner av deras bilar med dieselmotorer har manipulerats för att klara amerikanska avgaskrav.

Fyra ingenjörer som är fordonsforskare vid miljöorganisationen The International Council on Clean Transportation, ICCT ligger bakom avslöjandet. Det berättar SvD Näringsliv, som har intervjuat Anup Bandivadekar, en av de fyra ingenjörerna och den som har lett gruppen.

Under 2013 bestämde sig forskargruppen för att testa slumpmässigt utvalda dieselbilar som såldes på den amerikanska marknaden för att se om det stämde att de släpper ut mindre partiklar och koldioxid i USA än i Europa. Resultaten av testerna, som gjordes av forskare vid West Virginia University på uppdrag av ICCT, visade att utsläppen från de berörda Volswagenbilarna var 30–40 gånger för höga ute på vanlig väg, medan de klarade kraven i labb.

– Regelverket är väldigt tydligt – varje form av system som manipulerar utsläppsnivåerna är olagligt, säger Anup Bandivadekar till SvD Näringsliv.

Han tycker att det olyckliga med manipulationen är att det förstör imagen för diesel som teknologi.

– Vi vet i dag att dieselmotorer kan vara rena motorer, förutsatt att du bygger dem på det sättet med partikelfilter och så vidare. Vissa sådana motorer fungerar väldigt bra, säger Anup Bandivadekar.

Ania Obminska

1 KOMMENTAR

  1. Vad är det ni vill säga?
    Det var ju också ingenjörer som skrev programmet. Ganska smarta algorithmer för att få en ”bil” att förstå att den befinner sig i labbmiljö.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Se upp för härskartekniker i digitala möten

0
I digitala möten kan tekniken bli ett redskap för den som använder härskartekniker. I en artikel i Dagens Nyheter ger retorikexperten Elaine Eksvärd några exempel.

Därför mår vi bra av att vara nyfikna

0
Att vara nyfiken är grunden för kreativitet, innovation och utveckling. Trots det är nyfikenhet en egenskap som fått ett oförtjänt dåligt rykte.
pensionsålder

Snittåldern för att ta ut pension ökar – men också spridningen

0
Snittåldern för att börja ta ut allmän pension steg med 5 månader 2020 jämfört med 2019. Samtidigt går färre i pension vid 65 – och fler tidigare och senare än så.

Läkemedelsrester från Stockholm kan renas med aktivt kol

0
Utanför Himmerfjärdsverket utanför Stockholm är halterna av läkemedelsrester så höga att de kan påverka växter och djur. Ingenjörerna testar just nu en reningsmetod som verkar lovande.
logik- och personlighetstester

Var inte rädd för testerna när du söker jobb

4
Hur hanterar man testerna bäst när man söker jobb? Här svarar rekryterare på Ericsson och Randstad samt en rådgivare på TRR.

Hemarbete ökar inte stillasittandet – men vi sover längre

0
Vi är inte mer stillasittande när vi arbetar hemma än när vi är på kontoret – men vi sover en halvtimme längre. Det visar en ny studie kring distansarbete.

Mariestad bygger förskola där solen står för driften

0
Mariestad bygger en förskola som ska drivas med vätgas. Byggnaden blir i princip självförsörjande på el och värme året runt.

Svårt att reparera missade mattekunskaper

6
Trots extra satsningar på fler undervisningstimmar i skolan sjunker betygen i matematik. I sjätte klass har matematikämnet det lägst genomsnittliga betyget jämfört med alla andra ämnen.

Så förändras efterfrågan på civilingenjörer till 2035

10
Fram till 2035 beräknas efterfrågan på civilingenjörer öka med närmare 40 procent. Tillgången beräknas under samma period bli något lägre, visar en prognos från SCB.

Så ser Trafikverket på arbetslivet post-corona

3
Det senaste året har bidragit med många lärdomar som Trafikverket tar med sig till arbetslivet post-corona.

VI REKOMMENDERAR

Därför blir vi utmattade av digitala möten

0
Forskare vid Stanford University har identifierat fyra orsaker till zoom-trötthet, och vad du själv kan göra för att undvika att drabbas av det.

TOPPLISTA