Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning Ingenjörer avslöjade VW-fusk

Ingenjörer avslöjade VW-fusk

Fyra ingenjörer vid The International Council on Clean Transportation ligger bakom avslöjandet av Volkswagens utsläppsfusk.

Mer om VW-fusket

Dessa bilmodeller är berörda, enligt EPA (United States Environmental Protection Agency):

• Jetta (MY 2009 – 2015)
• Jetta Sportwagen (MY 2009-2014)
• Beetle (MY 2012 – 2015)
• Beetle Convertible (MY 2012-2015)
• Audi A3 (MY 2010 – 2015)
• Golf (MY 2010 – 2015)
• Golf Sportwagen (MY 2015)
• Passat (MY 2012-2015)

Läs mer om utsläppsfusket på EPA:s hemsida och hos ICCT.

När dieselbilarna körde på vanlig väg visade de betydligt högre utsläppsnivåer jämfört med när de testades i labb. I helgen erkände Volkswagen att elva miljoner av deras bilar med dieselmotorer har manipulerats för att klara amerikanska avgaskrav.

Fyra ingenjörer som är fordonsforskare vid miljöorganisationen The International Council on Clean Transportation, ICCT ligger bakom avslöjandet. Det berättar SvD Näringsliv, som har intervjuat Anup Bandivadekar, en av de fyra ingenjörerna och den som har lett gruppen.

Under 2013 bestämde sig forskargruppen för att testa slumpmässigt utvalda dieselbilar som såldes på den amerikanska marknaden för att se om det stämde att de släpper ut mindre partiklar och koldioxid i USA än i Europa. Resultaten av testerna, som gjordes av forskare vid West Virginia University på uppdrag av ICCT, visade att utsläppen från de berörda Volswagenbilarna var 30–40 gånger för höga ute på vanlig väg, medan de klarade kraven i labb.

– Regelverket är väldigt tydligt – varje form av system som manipulerar utsläppsnivåerna är olagligt, säger Anup Bandivadekar till SvD Näringsliv.

Han tycker att det olyckliga med manipulationen är att det förstör imagen för diesel som teknologi.

– Vi vet i dag att dieselmotorer kan vara rena motorer, förutsatt att du bygger dem på det sättet med partikelfilter och så vidare. Vissa sådana motorer fungerar väldigt bra, säger Anup Bandivadekar.

Ania Obminska

1 KOMMENTAR

  1. Vad är det ni vill säga?
    Det var ju också ingenjörer som skrev programmet. Ganska smarta algorithmer för att få en ”bil” att förstå att den befinner sig i labbmiljö.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA