Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Ny kurs för att göra sin röst hörd

Ny kurs för att göra sin röst hörd

sundemo_lorentzon-beskuren
Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerföreningen på Volvo Cars och Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania. Foto: Sandra Forsvik.

Sveriges Ingenjörer startar ny kurs för förtroendevalda som sitter med i bolagsstyrelser. Initiativet handlar om att öka ingenjörernas möjligheter att kunna påverka arbetet och att dela erfarenheter.

Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerföreningen på Volvo Cars, är kursansvarig och en av dem som var med och höll den första kursomgången på Djurönäset utanför Stockholm.

– I våras var jag med i en grupp där vi diskuterade kompetens och innovation på olika företag som är anslutna till Sveriges Ingenjörer. Då diskuterade vi bland annat ägares och styrelsers makt att påverka hur mycket som ska satsas på innovation, forskning och utvecklig. Tankar om hur vi som bolagsrepresentanter kan använda vår roll för att få inflytande i de här frågorna kom upp. Vad kan vi lära oss av varandra, vad fungerar, vad fungerar inte och hur kan vi göra skillnad i bolagsstyrelser? Historiskt sett är det PTK som har ägt de här frågorna. Men vi ser ett behov och framförallt en möjlighet att utifrån den här rollen kunna vara med att påverka ingenjörernas perspektiv, säger Magnus.

Kursen var fulltecknad med bland annat deltagare från Ericsson, Astra Zeneca och Scania.En av dem var Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.

– Den här kursen är ett sätt att skapa ett nätverk kring de här frågorna. Få ett hum om vilka personer som har mött olika typer av problem eller stora omvälvande frågor i sin bolagsstyrelse. Mycket av det här arbetet handlar om att kunna behålla det här nätverket för att få råd, stöd och tips. Ofta kan man få en känsla av att bli lite isolerad i svåra och tuffa beslut. Det finns inte möjlighet att bolla frågorna med sin klubbstyrelse, vilket gör att man kan hamna i jobbiga situationer. Då kan det vara bra med ett nätverk där det finns personer som har varit med om något liknande, säger Lisa.

För henne har det handlat mycket om hur det är att sitta med i ett utländskt bolag då tyska bilföretaget Volkswagen tog över Scania 2014. Hur skiljer det sig exempelvis juridiskt från att sitta med i ett svenskt bolag? Flera av Sveriges Ingenjörers medlemmar kommer säkert att hamna i liknande situationer säger hon och menar att det är viktigt att man då kan få stöd från andra som har gjort en liknande resa.

Magnus Sundemo säger att ingenjörerna står för nyckelkompetens i princip i alla företag. Medlemmarna är med och skapar framtiden i företagen i form av produkter och forskning.

– Känslan är att det kommer att bli någon form av fortsättning på den här kursen, men hur vet vi inte riktigt än. Jag har lärt mig mycket av vad som fungerade och vad som kanske måste justeras om vi ska fortsätta. Det finns ett tydligt intresse för att köra det här igen. Jag tycker att vi i dag har en outnyttjad potential som vi borde ta till vara på. Exakt hur långt vi kan komma är svårt att säga, men ju duktigare vi blir desto mer kan vi påverka och även skapa förtroende hos de övriga i bolagsstyrelserna, säger Magnus.

Sandra Forsvik

 

 

 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA