Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Teknik & Miljö Teknik Gruva först med 5G

Gruva först med 5G

Boliden
Foto: Boliden

Femte generationens mobilnät väntas ge industrin en rejäl knuff. Det är också i industrin som den först testas. En av de första platser där det nya mobilnätet byggs är en gruva i Norrland.

Tillsammans med flera andra företag arbetar nu Ericsson med att installera ett femte generationens mobilkommunikationssystem i Bolidens gruva i Kankberg utanför Skellefteå. Torbjörn Lundahl, ansvarig för Ericssons svenska forskningsprogram för 5G, leder arbetet.

När påbörjade ni det här projektet?
– Det är ett Vinnovaprojekt som blev godkänt i maj. Men vi började på allvar i augusti och har sedan jobbat under hösten. Det första vi jobbar med nu är att planera radioinstallationerna. Vi etablerar radiokommunikation i vissa delar av gruvan.

Gör ni det här i flera gruvor?
– Det här projektet handlar bara om den här gruvan. Vi forskar på hur man applicerar tekniken och vad krävs för 5G för den här tillämpningen.

Deltagare i Projektet

Projektet som går under namnet PIMM (Pilot for Industrial Mobile Communication in Mining) är ett samarbete mellan Ericsson, Boliden, ABB, SICS Swedish ICT, TeliaSonera, Volvo Construction Equipment, Wolfit och Luleå tekniska universitet.

Men vad kan då egentligen 5G som 4G inte kan?
– Det är flera saker. Datavolymerna är i storleksordningen 1 000 gånger högre på systemnivå. Dessutom blir fördröjningen, från att du skickar signalen till dess att den kommer fram, betydligt mindre. Det sista är oerhört viktigt för fjärrstyrning. Om man sitter med en styrspak med ljud o bild så måste man även få rätt känsla i spaken, så kallad haptisk feedback. Det blir jättesvårt att styra om du får en fördröjning. Den får vara max 1-2 millisekunder. Idag har man runt 40 millisekunder.

Hur kan 5G vara så mycket snabbare än 4G?
– Alla protokoll och handskakningar i kedjan från sensor till server och tillbaka optimeras med avseende på fördröjningar för dessa användningsfall.

Finns det fler skillnader?
– En annan viktig parameter är batteriernas livslängd. Ska du ha sensorer där ute i gruvan så kan du inte springa och byta batterier jämt och ständigt. Där handlar det om att skapa extremt låg energiåtgång för att få en lång batteritid. Det ingår i kravspecifikationen för 5G.

Vilka är utmaningarna att installera 5G i en gruva?
– Gruvmiljön är ganska krävande. Gruvgångarna är svåra i sig, och dessutom kan det komma ganska stora maskiner i vägen. Radioplanering är en jätteutmaning som är intressant rent tekniskt.

Vad är målet med projektet?
– Det är förstås att effektivisera driften, men också att höja säkerheten. Men det finns också en möjlighet att få en hävstång globalt. Dels kan Boliden använda tekniken i andra gruvor, och både vi och de andra företagen som deltar kan marknadsföra våra produkter globalt, till andra gruvor utomlands.

Hur bidrar den nya tekniken till bättre säkerhet i gruvan?
– I dag har man ingen mobiltäckning nere i gruvan. I händelse av en olycka, när räddningsfolk kommer dit, måste de i dag ha med sig en speciell kommunikationsradio. Det systemet är inte lika lätthanterat. Boliden vill ha ett heltäckande nät för både ovan jord och nere i gruvan. Man vill hela tiden ha koll på både människor och maskiner. Man kan till exempel sätta upp geofencing med virtuellt staket kring en maskin, och stoppa driften om en person kommer för nära den.

Hur stor är den här satsningen?
– Vinnova finansierar projektet med 9 miljoner kronor. Då tillför industrin minst lika mycket, så är det alltid i Vinnovaprojekt. Boliden tillhandahåller ju en gruva, Volvo en gruvlastare som ska fjärrstyras, och vi står för radioutrustningen. Den exakta kostnaden delger vi inte, men för Ericsson är detta en del i vår totala satsning på 5G-utveckling.

När ska detta vara fungerande i gruvan?
– Radioinstallationerna är klara nu. Och sedan påbörjar vi körningarna allteftersom. Totalt sett ska projektet vara avslutat i mitten av 2017.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

På tur i liten bil

Ingenjören tar semester – vi ses igen den 16 augusti!

0
Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips hela sommaren. Här på Ingenjören.se är vi tillbaka den 16 augusti. Trevlig sommar! 

Ingenjörerna har jobbat mer under pandemin

0
Nästan 30 procent av ingenjörerna har fått en större arbetsbelastning under pandemin. Det är dessutom en liten ökning jämfört med förra våren.

Omformulerade platsannonser – betydligt fler kvinnor sökte 

0
Genom några enkla omformuleringar i platsannonser ökade IT-bolaget Tieto Evry andelen kvinnor som sökte med 32 procent.
Maria Samuelsson, ABB

ABB lyfter HBTQ-frågor – ”Ska kunna vara den man är”

0
Det ska gå att vara öppen HBTQ-person på ABB utan att bemötas illa. I juni hade företaget Pride-månad. Men Akademikerföreningen tycker att företaget är sent på bollen.

Civilingenjör debuterar som sommarvärd

1
"Jag kommer att prata om teknik i framkant och hur den interagerar med oss som människor. Men också vad som krävs av oss som människor att leva i en snabbt föränderlig värld", berättar Claudia Olsson som sommarpratar den 9 augusti.
Bilder från de mest lästa artiklarna 2021

Livslön, konsultpriser och gnälliga kollegor – det här är mest läst i år

0
Här är de 20 artiklar flest läst på Ingenjören.se första halvåret 2021.

Därför kan det löna sig att bli jobbonär

0
Allt fler väljer att jobba samtidigt som de börjar ta ut sin pension. Pensionsmyndighetens beräkningar visar att det dessutom kan löna sig ekonomiskt. 

Unga chefer är mer uppskattade än de själva tror

0
Unga chefer, framför allt kvinnor, har ofta ett annat ledarskap än äldre och manliga chefer. Därför är de mer uppskattade av medarbetare i alla åldrar.
Distans- och kontorsarbete

Olika beslut på teknikföretagen om distans eller kontor

5
Hur kommer Getinge, Ericsson, KTH, Facebook med flera att jobba framöver? Det får du svar på här.

Sveriges bästa lärare är en ingenjör

0
Anders Nyberg vid Leksands gymnasium har utsetts till Sveriges bästa lärare. "Det är ett jätteroligt yrke som jag trivs väldigt bra med".

VI REKOMMENDERAR

Henrik Dahlin

Ta tag i din gamnacke och ömmande muskler

0
Sveriges Ingenjörers träningsexpert ger tips för att ta hand om och stärka kroppen.

TOPPLISTA