Robotar – kollegor eller jobbtjuvar?

0
898

Bild: Fanatic Studio/Thinkstock
Bild: Fanatic Studio/Thinkstock

Kommer smarta maskiner bli våra kollegor, eller kommer de att ta våra jobb? Därom tvista de lärda, denna gång vid vetenskapskonferensen AAAS.

Gregory D Hager, professor vid Johns Hopkins University i Baltimore, USA, argumenterade vid ett seminarium på årets upplaga av vetenskapskonferensen AAAS för att maskiner bidragit till många positiva förändringar, till exempel har de gjort det möjligt att minska en del tungt, fysiskt arbete. Men inte ens dagens intelligenta varianter klarar sig utan människor.

Robotar och intelligenta maskiner kan hjälpa oss med allt från att flytta lådor på stora lager till att bistå kirurger vid operation, men bredvid maskinen står en människa.

– Jag får ofta frågan ”när kommer min kirurg att vara en robot?”. Jag förväntar mig inte att se det hända under min livstid, sade Gregory D Hager.

Skälet till detta är att robotar inte förstår mycket av det som pågår runt om dem. Även maskiner med inbyggda system som ska kunna lösa tidigare kända fel, kan stöta på problem som de inte kan lösa på egen hand.

– Människor är fortfarande den mest flexibla formen av adderat värde man kan ha, konstaterar Gregory D Hager.

läs mer

ingen1504_65Ingenjören nr 4/2015 handlade bland annat om hur våra arbetsplatser påverkas när allt fler jobbar med en robot. Läs reportaget här.

Något som förstärker detta argument är att smarta maskiner inte heller förstår sociala normer. En sjukhusrobot som ska leverera saker har inte lärt sig att väja för andra när den tar sig runt genom korridorerna. Den saknar god uppfostran helt enkelt, något som väckt mycket irritation bland dem som fått utvärdera maskinerna.

Även om Gregory D Hager inte tror på någon robotinvasion ser han vissa risker med att släppa innovationsarbetet helt fritt.

– Smarta maskiner kommer att orsaka åtskilliga störningar och då inte bara i negativ mening, utan också i betydelsen förändring. Därför måste vi tänka mer brett kring samarbeten, mellan forskare och företag, mellan akademi och stat.

Vid ett senare seminarium var stämningen betydligt mer tryckt när det handlade om vilken utveckling robotar och autonoma system kan resultera i. Om bara några år kommer vi se betydligt mer av intelligenta och semi-intelligenta system i samhället och de kommer att vara en del av vår vardag, enligt Bart Selman, professor i datavetenskap vid Cornell University.

Bara de senaste fem åren har han sett en oanad utveckling där datorer ser och hör på ett sätt som allt mer liknar människans sinnen. Datorer har supermänsklig syn och har bättre ansiktsigenkänning än vi har. Samtidigt börjar datorerna förstå människans värld allt bättre, sade Bart Selman.

En positiv del i den här utvecklingen är att självkörande bilar kan minska antalet dödsolyckor på vägarna, tror Bart Selman. Men de intelligenta maskinernas framfart hotar också våra jobb. Det var han och Moshe Vardi, professor i datavetenskap vid Rice University, överens om.

Enligt Moshe Vardi stannade jobbtillväxten i USA av runt år 2000 och detta berodde delvis på tekniken och autonoma system. Vi har bara sett början, tror han. Majoriteten av alla bilrelaterade jobb, ungefär 10 procent av alla amerikanska jobb, kommer att försvinna om hans prognos slår rätt.

Moshe Vardi jämförde utvecklingen med den som redan har skett inom tillverkningen i USA, där tillverkningsvolymerna i dag är rekordhöga, men antalet jobb inom tillverkning nådde sin topp 1980.

De jobb som enligt Moshe Vardi hotas mest av den tekniska utvecklingen är de som finns i mitten. De högkvalificerade jobben kräver fortfarande människor som utför dem och de lågkvalificerade är för dyra att automatisera. De intelligenta maskinerna kommer äta upp jobben från mitten och utåt, och bidra till att skapa större samhällsklyftor, tror Moshe Vardi. Några nya jobb kommer automatiseringen inte att skapa, enligt honom.

– Vi måste fundera på vad människor ska göra när maskiner kan göra nästan allt.

Wendell Wallach vid Yale University som arbetar med etikfrågor, betonade vikten av att säkerställa att tekniken förblir en god tjänare och att den inte blir en farlig mästare. Detta kräver både regelverk och forskning som tittar närmare på vilken social påverkan maskinerna har, anser han. Självkörande bilar kan bidra till färre olyckor på vägarna, men vem har ansvaret när något går fel?

– Frågan är om vi rör oss mot ett samhälle där man inte längre kommer att kunna hålla någon ansvarig om något händer?

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

FMV, Experis och Sigma fortsätter rekrytera.

De fortsätter att rekrytera ingenjörer 

Det är inte tvärstopp på arbetsmarknaden. Många verksamheter rullar på och rekryterar. Vi har pratat med några.

Så laddar du för din första löneförhandling

Glöm inte bort ditt värde i jakten på drömjobbet, även om det just nu är tufft på arbetsmarknaden. De rekommenderade ingångslönerna är ett av flera bra verktyg att luta sig mot.
Lars Mellbin, Mikael Thieme och Martin Enequist, medicintekniska ingenjörer i Region Halland, jobbar nu för fullt för att hantera situationen med Covid-19.

Ingenjörer i vården letar alternativ för att hantera corona

För ingenjörer som jobbar med medicinteknisk utrustning eller fastigheter inom vården har arbetet snabbt fått ställas om.   

Hundratusentals följer ingenjörens Coronakarta

Civilingenjören Elin Lütz har utvecklat coronakartan.se som nu har över 50 000 besökare om dagen.  

Jobberfarenhet kan bli genväg till studier

Att kunna dra nytta av sin arbetslivserfarenhet är en viktig komponent för att fler ska kunna utvecklas i yrkeslivet, enligt Valideringsdelegationen. Frågan är hur relevant är det för svenska ingenjörer.

Civilingenjören bytte yrke tre gånger: “Följde min nyfikenhet”

Civilingenjören Marléne Johansson har sadlat om från civilingenjör till lärare, startat eget företag och sedan bytt karriär en gång till. Och det är inget hon ångrar.

Över 8 000 ingenjörer korttidspermitteras

Den här veckan har tre av landets största industriföretag korttidspermitterat merparten av sina anställda. Nära 8 000 medlemmar i Sveriges Ingenjörer berörs.

Vänta med lönesamtalen till hösten

Avtalsrörelsen 2020 skjuts upp med anledning av coronaviruset. Sveriges Ingenjörers råd till företagen som berörs är att vänta med lönesamtalen.

Rekordstor bonus till Scanias anställda

Resultatbonusen för Scanias medarbetare blev rekordstor i år, en ljusglimt i dessa dystra coronatider.

Tre digitala tips som underlättar distansmötet

När allt fler uppmanas att jobba hemma ökar också behovet av att mötas digitalt. Här är tre tips som kan ge dina digitala möten ett lyft.