Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Forskning & utbildning Forskning Robotar – kollegor eller jobbtjuvar?

Robotar – kollegor eller jobbtjuvar?

Bild: Fanatic Studio/Thinkstock
Bild: Fanatic Studio/Thinkstock

Kommer smarta maskiner bli våra kollegor, eller kommer de att ta våra jobb? Därom tvista de lärda, denna gång vid vetenskapskonferensen AAAS.

Gregory D Hager, professor vid Johns Hopkins University i Baltimore, USA, argumenterade vid ett seminarium på årets upplaga av vetenskapskonferensen AAAS för att maskiner bidragit till många positiva förändringar, till exempel har de gjort det möjligt att minska en del tungt, fysiskt arbete. Men inte ens dagens intelligenta varianter klarar sig utan människor.

Robotar och intelligenta maskiner kan hjälpa oss med allt från att flytta lådor på stora lager till att bistå kirurger vid operation, men bredvid maskinen står en människa.

– Jag får ofta frågan ”när kommer min kirurg att vara en robot?”. Jag förväntar mig inte att se det hända under min livstid, sade Gregory D Hager.

Skälet till detta är att robotar inte förstår mycket av det som pågår runt om dem. Även maskiner med inbyggda system som ska kunna lösa tidigare kända fel, kan stöta på problem som de inte kan lösa på egen hand.

– Människor är fortfarande den mest flexibla formen av adderat värde man kan ha, konstaterar Gregory D Hager.

läs mer

ingen1504_65Ingenjören nr 4/2015 handlade bland annat om hur våra arbetsplatser påverkas när allt fler jobbar med en robot. Läs reportaget här.

Något som förstärker detta argument är att smarta maskiner inte heller förstår sociala normer. En sjukhusrobot som ska leverera saker har inte lärt sig att väja för andra när den tar sig runt genom korridorerna. Den saknar god uppfostran helt enkelt, något som väckt mycket irritation bland dem som fått utvärdera maskinerna.

Även om Gregory D Hager inte tror på någon robotinvasion ser han vissa risker med att släppa innovationsarbetet helt fritt.

– Smarta maskiner kommer att orsaka åtskilliga störningar och då inte bara i negativ mening, utan också i betydelsen förändring. Därför måste vi tänka mer brett kring samarbeten, mellan forskare och företag, mellan akademi och stat.

Vid ett senare seminarium var stämningen betydligt mer tryckt när det handlade om vilken utveckling robotar och autonoma system kan resultera i. Om bara några år kommer vi se betydligt mer av intelligenta och semi-intelligenta system i samhället och de kommer att vara en del av vår vardag, enligt Bart Selman, professor i datavetenskap vid Cornell University.

Bara de senaste fem åren har han sett en oanad utveckling där datorer ser och hör på ett sätt som allt mer liknar människans sinnen. Datorer har supermänsklig syn och har bättre ansiktsigenkänning än vi har. Samtidigt börjar datorerna förstå människans värld allt bättre, sade Bart Selman.

En positiv del i den här utvecklingen är att självkörande bilar kan minska antalet dödsolyckor på vägarna, tror Bart Selman. Men de intelligenta maskinernas framfart hotar också våra jobb. Det var han och Moshe Vardi, professor i datavetenskap vid Rice University, överens om.

Enligt Moshe Vardi stannade jobbtillväxten i USA av runt år 2000 och detta berodde delvis på tekniken och autonoma system. Vi har bara sett början, tror han. Majoriteten av alla bilrelaterade jobb, ungefär 10 procent av alla amerikanska jobb, kommer att försvinna om hans prognos slår rätt.

Moshe Vardi jämförde utvecklingen med den som redan har skett inom tillverkningen i USA, där tillverkningsvolymerna i dag är rekordhöga, men antalet jobb inom tillverkning nådde sin topp 1980.

De jobb som enligt Moshe Vardi hotas mest av den tekniska utvecklingen är de som finns i mitten. De högkvalificerade jobben kräver fortfarande människor som utför dem och de lågkvalificerade är för dyra att automatisera. De intelligenta maskinerna kommer äta upp jobben från mitten och utåt, och bidra till att skapa större samhällsklyftor, tror Moshe Vardi. Några nya jobb kommer automatiseringen inte att skapa, enligt honom.

– Vi måste fundera på vad människor ska göra när maskiner kan göra nästan allt.

Wendell Wallach vid Yale University som arbetar med etikfrågor, betonade vikten av att säkerställa att tekniken förblir en god tjänare och att den inte blir en farlig mästare. Detta kräver både regelverk och forskning som tittar närmare på vilken social påverkan maskinerna har, anser han. Självkörande bilar kan bidra till färre olyckor på vägarna, men vem har ansvaret när något går fel?

– Frågan är om vi rör oss mot ett samhälle där man inte längre kommer att kunna hålla någon ansvarig om något händer?

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Kreativa ingenjörer löser kriser i covidvården

0
För medicintekniska ingenjörer har det senaste året varit allt annat än normalt. Brist på utrustning och förbrukningsmaterial har krävt snabba beslut, hårt arbete och problemlösning.

Neddragningarna på Chalmers – så många fick gå

0
juni varslade Chalmers 180 anställda om uppsägning. Nu är de fackliga förhandlingarna avslutade och uppsägningarna blev färre än befarat.
Karta över relativa löneläget per län

Så skiljer sig ingenjörernas löner mellan länen

6
Lönerna för ingenjörer skiljer sig ganska mycket över landet. Utifrån ett medelvärde på 100 ligger Stockholms län på 106,9 medan Västernorrland bara har 91,4.

Hemarbetet sätter arbetsmiljöarbetet på nya prov

1
Förutsättningarna för en god arbetsmiljö i hemmet varierar från person till person. Det behövs därför mer kunskap om hur man hanterar det på ett systematiskt sätt, konstaterar Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Bisarra krav på utländska forskare

21
Går Migrationskommitténs förslag igenom kommer tusentals utländska forskare och ingenjörer att tvingas lämna landet. Det skriver Ulrika Lindstrand och Mats Ericson i en debattartikel.
Stefan Westergård med Freedesk

Ingenjören med 12 språk skapade ett mobilt ståbord

1
Under pandemin har många staplat skokartonger eller haft datorn på strykbrädan för att kunna stå och jobba. Men civilingenjören Stefan Westergård hade redan en egen lösning.   

Därför behövs ingenjörer i det fackliga arbetet

0
Att engagera sig fackligt är både roligt och utvecklande. "Det är en häftig resa att göra" säger Jörgen Lundqvist, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.

Nytt jobb vid 60 – Lourdes tog stöd av facket och lyckades

1
Byggnadsingenjören Lourdes Valencia var lite orolig inför chansen att få nytt jobb som 60-åring. Envishet och goda råd från Sveriges Ingenjörer var betydde mycket för att hon lyckades.
Sveriges Ingenjörers styrelse 2020-2021

Fem platser i styrelsen uppe för omval – nu vill valberedningen få förslag

0
Vid Ingenjörsfullmäktige i höst är fem av platserna i Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse uppe för omval. Nu vill valberedningen få förslag på personer som vill vara med och ser till att förbundet är relevant.

Därför blir vi utmattade av digitala möten

0
Forskare vid Stanford University har identifierat fyra orsaker till zoom-trötthet, och vad du själv kan göra för att undvika att drabbas av det.

VI REKOMMENDERAR

Man som ligger i gräs

Så här fungerar förskottssemester

0
Enligt semesterlagens regler har alla rätt till 25 dagars semester per år. Men man har inte rätt till betald semester direkt när man börjar...

TOPPLISTA