Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Trångt på Volvo Cars i Torslanda

Trångt på Volvo Cars i Torslanda

Verksamheten på Volvo Cars i Torlanda har expanderat de senaste åren, men lokalerna har inte hängt med. Resultatet har blivit att det finns anställda som saknar skrivbord, anställda som saknar tillräckligt med dagsljus vid sina arbetsplatser och att antalet toaletter är för få, enligt Akademikernas huvudskyddsombud.

Akademikernas huvudskyddsombud Mats Garsten har tillsammans med Unionens huvudskyddsombud gjort en så kallad 6 6a-anmälan till Arbetsmiljöverket med anledning av den rådande arbetsmiljön på Volvo Cars i Torslanda. En sådan anmälan innebär att skyddsombudet begär om ett föreläggande eller förbud enligt 6 kap. 6 a § i arbetsmiljölagen för att det finns brister som arbetsgivaren behöver åtgärda.

Mats Garfors, huvudskyddsombud för Akademikerna på Volvo Cars, Torslanda. Foto: Privat
Mats Garfors, huvudskyddsombud för Akademikerna på Volvo Cars, Torslanda. Foto: Privat

– Detta rör specifikt en enhet inom R&D, men vi har ett generellt problem med arbetsmiljön här på Volvo Cars i Torslanda. Vi har expanderat under lång tid, men har inte kunnat utöka platserna i samma utsträckning. Det har gjort att inte alla platser har blivit bra ur arbetsmiljösynpunkt, och till och med att anställda inte har fått egna platser, berättar Mats Garsten för Ingenjören.

När började ni se att arbetsmiljön hade blivit ett problem?

– Det har pågått under en tid. Efter neddragningarna 2008–2009 började Volvo Cars växa igen, men i en takt som har gjort att lokalerna inte har hängt med.

Hur många är det som har en bristfällig arbetsmiljö på Volvo Cars i Torslanda i dag?

– Det är just det vi vill ha svar på från arbetsgivaren. De finns en skyldighet från arbetsgivarhåll att undersöka arbetsmiljön och det tycker inte jag att arbetsgivaren har gjort. Vi har inte sett någon konkret handlingsplan från arbetsgivaren vad gäller arbetsmiljön med tanke på expansionen.

Huvudskyddsombuden för Akademikerna och Unionen vill bland annat att arbetsgivaren undersöker och åtgärdar:

  • Platsbristen. Arbetsgivaren ska redovisa hur många anställda det finns per ytenhet och hur många skrivbord som saknas. Arbetsgivaren ska också lämna en skriftlig redogörelse på konkreta åtgärder för att lösa platsbristen.
  • Dagsljus. Arbetsgivaren ska redovisa hur många anställda som inte har tillräckligt med dagsljus i dag och redovisa en plan för att lösa detta.
  • Toaletter. Arbetsgivaren ska redovisa hur många toaletter det finns och hur många anställda som delar på dessa.
  • Hälsa. Arbetsgivaren bör undersöka hur personalen mår. Hur många är sjuka och vad är sjukdomsorsaken? Hur många riskerar att bli sjuka?

Ingenjören har sökt arbetsgivaren för en kommentar och har fått till svar att man just nu tittar på synpunkterna och kommer att besvara anmälan i början av juni.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA