Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Fransmän får rätt att "koppla av"

Fransmän får rätt att ”koppla av”

Foto: Thinkstock/innovatedpictures
Foto: Thinkstock/innovatedpictures

Från årsskiftet finns det en fransk lag som reglerar anställdas rätt att inte vara nåbara. Allt för att arbetet inte ska ta över hela dygnet.

– Personligen tycker jag att det här är bra! säger en chef i förlagsbranschen som Ingenjören har talat med.
La Loi El Khomri, El-Khomri-lagen efter arbetsmarknadsministern med samma namn, som är ett ganska omfattande paket av ny lagstiftning på arbetsmarknadsområdet har annars varit en het potatis i fransk politik. För att göra den franska arbetsmarknaden mer rörlig och stimulera ekonomin har regeringen försvagat anställningsskyddet och givit företag med lönsamhetsproblem större möjligheter att göra sig av med anställda vilket har lett till stora protester.

Lagen om ”rätten att inte vara nåbar” (le droit à la déconnexion) förbjuder inte företag att hantera e-post efter arbetstid eller att be sina anställda vara nåbara. Men alla företag med fler än 50 anställda i Frankrike måste hädanefter årligen förhandla med de anställda om vilka regler som gäller och hur det moderna arbetslivet kan begränsas till arbetstiden istället för att ta över hela dygnet. Även mindre företag åläggs att sätta upp regler för hur anställdas nåbarhet ska hanteras.

En undersökning från Deloitte konstaterade 2015 att 71 procent av franska tjänstemän läser sina jobbmejl även på kvällar och ledigheter och 76 procent av de tillfrågade tyckte att de digitala arbetsredskapen påverkar privatlivet negativt.

Den franska dagstidningen Le Monde har intervjuat psykologen och forskaren Magali Prost som har studerat anställdas interaktion med de nya arbetsverktygen.

– Mejlfloden har blivit enorm och arbetsuppgifterna blir allt mer fragmentariska och splittrade, anställda blir ofta avbrutna i det de gör. Grupper blir också allt mer splittrade, vid möten sitter alla bakom sina telefoner eller paddor , närvarande och frånvarande på samma gång. Men det är inte lätt att komma åt det här problemet eftersom tjänstemännen ofta behöver känna att de kan styra sin tid. Dagarna är fullspäckade med arbete och då tar de till kvällarna för att få undan mejlen.

Magali Prost har deltagit i ett försök där ett stort företag införde mejlstopp efter kontorstid. Det blev ingen succé just därför att de anställda behövde friheten att själva organisera sitt jobb.

– Företagen ser att de anställda inte mår bra, säger Magali Prost. Men att komma till rätta med det betyder i många fall att ta tag i själva arbetsbelastningen och det ska gå ganska långt innan det sker.

Det som är bra med försök med mejlfria dagar och dylikt, menar hon, är att vi blir medvetna om hur det påverkar oss att alltid vara uppkopplade och nåbara.

Jenny Grensman

2 KOMMENTARER

  1. Svår och komplex fråga, går inte att jämföra med svenska arbetsmiljön och rätten. Detaljstyrning av arbetstider genom lagar är inte rätt väg att gå. Friheten i den svenska modellen och överrenskommelserna vid partförhadnlignar är i grund och botten ett bra alternativ. Kan inget om franska arbetsmarknaden och rättigheterna.

  2. En stooort steg framåt, och/men beklagligt om tjänstemännen ville ha kvar möjligheten att läsa jobbmejl hemma på kvällarna – om inte detta åtföljs av rätten att registrera det som övertid. Att själv kunna välja när man ska utföra stora volymer ej betalt arbete … ?

    För egen del så kände jag redan under mina första år i arbetslivet att jag inte mådde bra av att ta hem jobb, och från det att jag 1984 för första gången bytte arbetsgivare tills jag i höstas pensionerade mig så hade jag med mig arbete hem vid två tillfällen, och jag läste aldrig jobbmejl hemma. Detta tog bort det mesta av stressen – jag glömde jobbet när jag gick ut genom dörren – och jag var tveklöst mer effektiv på arbetet.

    Så en stilistisk fråga: Man bör självklart inte kalla läsplattor för ”paddor”, vilket betyder iPad, d v s ett specifikt fabrikat. Som att säga Cheva iställlet för bil.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Byggcheferna har något att lära andra chefer (fastän de inte tror det själva)

0
Cheferna på en byggarbetsplats har ett unikt ledarskap – men kanske inte på det sätt man först tänker. En ny bok sätter fokus på de ledare som själva aldrig skulle framhäva sig som experter på ledarskap.
Distansarbete

Förslag: Skriv in möjligheten att jobba på distans i avtalen

1
Slå fast i avtalen att det ska vara ökade möjligheter att jobba på distans även efter pandemin. Det är ett av förslagen till årets Ingenjörsfullmäktige. Andra förslag handlar om allt från medlemsavgiften till ett Ingenjörernas Hus i Göteborg.

Ericsson vill överge fasta arbetsplatser

16
Ericsson planerar att bygga om kontor till mötesplatser där de egna arbetsplatserna försvinner. Sveriges Ingenjörer är oroliga för att utvecklingsteamen kan behöva gå skiftgång.
Programmeringsböcker

Nu har Python passerat Java och C – här är de 50 populäraste språken

0
Python är det mest populära programmeringsspråket enligt Tiobe-indexet. Men säger den typen av index något? "De är en bra start", svarar KTH-professorn Benoit Baudry.

Här är hunden välkommen på kontoret

2
När mobiloperatören Tre nu öppnat för återgång till kontoret är också hundar välkomna. Det gör det möjligt för valpen Lukas att följa med sin husse på jobbet.

Managementkonsulten sadlar om till skådespelare

0
Trivs du med jobbet men drömmer ändå om att göra något helt annat? Det gjorde civilingenjören Annie Dahlin. Nu utbildar hon sig till skådespelare.

Här är kommunerna som kommit längst med klimatanpassning

0
Det är fortfarande få kommuner som kommit igång med ett systematiskt arbete med klimatanpassningar. Bäst är Lomma, tätt följt av Norrköping.
Karin Adelsköld

Har ni kul här, eller?

1
Vad är väl en dag på jobbet? Den kan vara tråkig och trist och... ganska kul. Här ger humorproffset Karin Adelsköld sina tips för en roligare jobbvardag.

Ny studie tar sig an störande ljud på kontoret

5
Det kan vara svårt att koncentrera sig i öppna kontorslandskap. Nu ska forskare undersöka om man kan skapa en bättre arbetsmiljö med hjälp av ljud.

Se upp för riskerna med distansarbete

0
– Distansarbete kan bli en kil mellan kollegorna och utvecklas till en missnöjeskultur, säger forskaren Linda Widar.

VI REKOMMENDERAR

Se till att du får rätt lön på första jobbet

1
Ska du förhandla din första lön? Ta reda på så mycket du kan om arbetet och se till att du kommer in rätt i lönestrukturen.

TOPPLISTA