Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Jönköping testar studentavtal

Jönköping testar studentavtal

I takt med att Jönköping växer behöver kommunen knyta till sig fler ingenjörer. Ett sätt är att börja tidigt. Kommunens tekniska kontor har bestämt sig för att prova studentmedarbetaravtalet, ett avtal som bland annat reglerar att en extrajobbande student får arbeta med kvalificerade arbetsuppgifter och marknadsmässig lön, högst 15 timmar i veckan.

Redan 2014 kom fack och arbetsgivare, däribland Saco, överens om studentmedarbetaravtalet, ett avtal som innebär att studenter ska kunna jobba högst i 15 timmar i veckan, ha en mentor, marknadsmässig lön och arbetsuppgifter i linje med studierna. Två år efter överenskommelsen hade bara ett hundratal studenter anställts enligt avtalet och inom Saco låg siffran på bara drygt 100 studenter. Enligt Saco studentråds ordförande berodde det låga intresset på okunskap, och på att man inte gjort de strategiska informationsinsatser som krävdes.

På Tekniska kontoret i Jönköpings kommun har det jobbat timanställda studenter under många år, men nu ska man testa att erbjuda studenter det nyare avtalet, som kontorets personalchef Stefan Fogelberg beskriver som hårdare reglerat än timanställningarna.

Strax över 100 ingenjörer, varav 15 nyanställda i år, jobbar på Tekniska kontoret i Jönköpings kommun i dag. Tio är ett resultat av samarbetet med högskolan i Jönköping, ingenjörer som kontoret har kommit i kontakt med via exjobb, faddergrupper och praktik. Men ingenjörerna behöver bli fler. Eftersom det är svårt för en kommun att konkurrera med lönerna på den privata sidan gäller det att fånga in ingenjörerna tidigt, gärna redan under deras utbildning, säger personalchef Stefan Fogelberg.

Stefan Fogelberg, personalchef på Tekniska kontoret, Jönköpings kommun.
Stefan Fogelberg, personalchef på Tekniska kontoret, Jönköpings kommun.

– Särskilt på fastighetssidan kommer vi att ha ett ökande behov av ingenjörer. Staden och fastighetsbeståndet växer. Just nu håller vi till exempel på och bygger Munksjöstaden, en ny stadsdel i ett gammalt industriområde. Vi behöver energiingenjörer, VVS-ingenjörer, underhållsingenjörer, mark- och exploateringsingenjörer, gatuingenjörer, parkingenjörer, projekteringsingenjörer och planeringsingenjörer. Vi har även jagat VA-ingenjörer, vars arbete också blir allt mer komplicerat.

Stefan Fogelberg brukar själv vara med på de jobbmässor som högskolan i Jönköping anordnar för att informera om kommunen som arbetsplats och om de möjligheter som finns.

– Vi brukar lyfta fram att du som ingenjör på Tekniska kontoret får vara med och påverka samhällsbyggnaden och att det finns en mångsidighet vad gäller arbetsuppgifter. Vi försöker också skapa trevliga och bra arbetsplatser. I en kommun kan du inte göra precis vad du vill, men du har en möjlighet att vara med och utforma ditt arbete, och påverka samhället.

Ania Obminska

1 KOMMENTAR

  1. Kul för de ingenjörer som råkar platsa i mallen. Dock verkar inte JTH utbilda den typen av ingenjörer som tekniska kontoret i Jönköpings Kommun behöver. Så det här ser mest ut som ett slag i luften.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Så här fungerar det nya omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

0
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

0
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.
Kraftledningar

Sveriges Ingenjörer Syd och Väst: Ta ställning för ett elprisområde

1
Sveriges Ingenjörer bör ta ställning för att Sverige bara ska ha ett elprisområde. Det föreslår Sveriges Ingenjörer Syd och Väst i en av de 39 motioner som kommit in till Ingenjörsfullmäktige.

19 tips: Så kan du påverka elräkningen

0
Många av Sveriges energirådgivare är ingenjörer. Här ger tre av dem sina bästa tips och berättar hur rusande elpriser ändrat jobbet från rådgivning till jourhavande medmänniska.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

TOPPLISTA