Gymnasister fick testa ett draknäste

Vinnargruppen och juryn. Foto: Jessica Bagge.

Förslagen sträckte sig från smarta kalendrar till digitala skolbänkar i går när gymnasieelever från Stockholm Science and Innovation School tävlade om bästa idén för att digitalisera skolarbetet. På en scen hos Sveriges Ingenjörer fick ungdomarna testa sig inför ett draknäste.

För andra året i rad tävlade tvåorna från teknisk linje i Stockholm Science and Innovation School om bästa innovation. I år var temat digitalisering i skolan och 16 grupper tävlade i Sveriges Ingenjörers lokaler. Tävlingen drogs igång förra året av Jeanette Pahlén som själv är entreprenör och dessutom engagerad i förbundet. Sveriges Ingenjörer har också bidragit med föreläsningar om projektarbeten, crowdfunding och presentationsteknik.

Varje grupp har själv fått identifiera ett problem och sedan fördela arbetet, utveckla en projektplan, hitta lösningar och presentera resultatet. Grupperna har jobbat i ungefär en månad och då även gjort marknadsundersökningar och letat konkurrerande produkter.

Bland idéerna fanns både stödsystem för skolan utifrån big data och smarta kalendrar till digitala skolbänkar och en social sajt för att dela lösningar till matematikuppgifter.

William Segerlind, Peter Åkesson, Clara Bohlin och Magnus Tryselius föreslog en social app för samarbeten mellan skolor. De vann inte, men fann kursen mycket lärorik. Foto: Red.

En av grupperna presenterade en idé om en digital plattform för ett ökat samarbete mellan skolor. Tanken kom från en skolkonferens de hade besökt, där flera lärare hade efterfrågat just det. I sitt projekt omvandlade eleverna idén till konkreta förslag, bland annat att låta äldre elever föreläsa för yngre elever. Tanken var att det skulle kunna bli ett socialt forum för skolsamarbeten.

– Ett sådant forum med kontakter mellan elever kan också bidra till att steget mellan låg-, mellan och högstadium blir lättare att ta, liksom när man går till gymnasiet, sade Clara Bohlin, projektledare för gruppen.

Björn Knutson-Ek är lärare i entreprenörskap och teknik. Båda ämnena har ingått i kursen som han lite lekfullt har kallat för Draknästet.

– Tanken är att eleverna ska få känna av skarpt läge. Annars finns det ju alltid risk att det blir lite torrsim i skolan, sade han.

På scenen på Sveriges ingenjörer satt också en jury bestående av ingenjören och entreprenören Jeanette Pahlén, riksdagsledamoten Mathias Sundin och entreprenören Edward Ringborg som även var konferencier. I juryn fanns även Sveriges Ingenjörers ordförande Ulrika Lindstrand.

Vann gjorde till slut en grupp som föreslog ett system för omedelbar utvärdering av lunchserveringar med hjälp av utplacerade touchskärmar. Juryn tyckte att idén med snabb återkoppling ligger i tiden och bedömde den också som mest genomförbar.

Eleverna i gruppen hade ursprungligen tänkt sig en tillämpning på skolmatsalar, men enligt juryn skulle den snarare kunna ha en chans hos kommersiella lunchrestauranger.

Sture Henckel

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

Efter kraschen, på toppen av karriären, låg ingenjören Kristoffer Ejebro i fosterställning i pojkrummet hos sina föräldrar. Först när förstod att han var högkänslig hittade han nycklarna till ett bra liv.
Fler artiklar