Northvolt träffade ingenjörerna i Västmanland

0
10614
Anton Ekeström och Sara Hermansson från Northvolt träffade ingenjörerna på Sveriges Ingenjörers årsmöte i distrikt Västmanland. Foto: David Lindgren.

I mars planerar Northvolt att sätta spaden i marken för att bygga sin demonstrationsanläggning i Västerås och under de närmaste 18 månaderna kommer 150-200 personer att rekryteras. Det berättade vd:n Peter Carlsson när han via Skype gästade Sveriges Ingenjörers årsmöte i Västmanland.

Aldrig tidigare bar ett årsmöte för Sveriges Ingenjörers distrikt i Västmanland lockat så många medlemmar som i år. Det utlovade dragplåstret Peter Carlsson, vd för Northvolt, fick dock ställa in sitt besök med kort varsel men fanns med på Skype från Polen.

På plats i Västerås för att träffa de 80 ingenjörerna som kom till mötet fanns istället två av hans närmaste medarbetare: Anton Ekeström, ansvarig för affärsutveckling och Sara Hermansson som ansvarar för affärsområdet modul och pack där kunderna är andra företag än bilindustrin.

Northvolt är just nu inne i en intensiv runda för att finansiera den demolina som ska byggas på Finnslätten i Västerås.

Peter Carlsson, vd på Northvolt, berättade via Skype om företagets planer.

– Vi har lämnat in både bygglov och miljöprövning för den första delen. Det är en nästan 19 000 kvadratmeter stor byggnad som kommer att ligga precis bredvid den tomt som fanns med i våra planer för den större fabriken, säger Peter Carlsson.

Även om den stora fabriken byggs i Skellefteå har Northvolt bett kommunen att hålla tomten i Västerås ett tag till. I de planer som Peter Carlsson har finns det behov av fler fabriker i framtiden.

Kanske redan före jul men senast i början av januari kommer Northvolt att stänga den runda som Peter Carlsson kallar för parterskapsrundan. Det ska täcka behovet av det kapital som företaget behöver för att bygga demolinan i Västerås, omkring en miljard kronor. Om allt går enligt planerna kommer bygget att starta i början av mars. Peter Carlsson räknar med att husstommen ska kunna byggas på drygt 10 månader så att Northvolt i början av det första kvartalet 2019 kan börja installera utrustning.

– Det kommer att vara en fullt utbyggd produktionsanläggning med allt ifrån råmateri-alpreparering till alla processer i tillverkningen av battericeller. Med två skift med ungefär 120 personer vid demolinan kommer vi att komma upp i ungefär 140 megawattimmar i output, förhoppningsvis redan i slutet av 2019, säger Peter Carlsson.

Anläggningen i Västerås ska dessutom att ha ungefär 2 500 kvadratmeter samarbets- och labbytor där Northvolt kommer att kunna ta in sina kunder för att samarbeta kring cellkemiutveckling. Arbetet ska handla om att utveckla batterier med olika egenskaper och prestanda för olika behov och olika produkter.

– Ni som är ingenjörer vet säkert att batteriegenskaper ofta är en optimering mellan ett antal parametrar, dels energidensitet, C-värdet, det vill säga hur snabbt man kan ladda upp och hur snabbt batteriet laddar ur, dels hur många gånger man kan cykla det. Batteri-tillverkning är en kompromiss mellan av dessa parametrar.

I anläggningen i Västerås kommer Northvolt, delvis tillsammans med kunderna, att arbeta med cellkemi för att få fram batterier med olika egenskaper. Efter validering av kunderna kan sedan den fullskaliga tillverkningen starta vid fabriken i Skellefteå.

Ambitionen är att komma igång med Skellefteåbygget under sommaren 2018 men om man lyckas hålla planerna beror på hanteringen av miljötillstånden.

– Vi kommer att lämna in vår ansökan om miljötillstånd den 19 december. Det är ett omfattande dokument på nästan 900 sidor där vi beskriver de processer som vi kommer att ha där, säger Peter Carlsson.

Northvolts planer är att bygga en fabrik på 110 000-120 000 kvadratmeter som levere-rar åtta gigawattimmar som om året. I slutet av 2020 räknar man men att kunna tillverka ungefär 800 cylindriska battericeller i minuten. Investeringskostnaden för anläggningen i Skellefteå är drygt 10 miljarder kronor.

Sedan beslutet om etableringarna i Västerås och Skellefteå kom för ungefär sex veckor sedan har båda kommunerna noterat ett stort intresse från andra företag för att köpa mark för industriell etablering.

– Under ett normalår får Skellefteå kommun in 3-4 förfrågningar om industrimarkseta-blering. Under de senaste veckorna har man fått över 40 förfrågningar. Idén om att bygga upp ett ekosystem och ett europeiskt center i Sverige för volymtillverkning av batterier börjar verkligen att ta form, säger Peter Carlsson.

Northvolts ambition i Västerås är att förutom demolinan också bygga upp ett forskning- och utvecklingscenter med 200-300 anställa.

Under de närmaste 18 månaderna kommer Northvolt att behöva rekrytera 150-200 personer i Västerås och strax därefter startar rekryteringarna till fabriken i Skellefteå. Där räknar företaget med att ha runt 1500 anställda 2021.

Västeråssajten kommer att fungera som en träningsanläggning för tekniker och operatörer i Skellefteå. De första skiftlagen i Skellefteå kommer att tillbringa en längre tid i Västerås för att lära sig utrustningen innan fabriken startar.

– Det är otroligt spännande men väldigt intensivt just nu. När vi drog igång i september 2016 trodde vi att vi skulle behöva drygt 25 personer under 18 månader från koncept till spaden i marken. Nu lite drygt ett år senare har vi drygt 60 anställda. Vi växer otroligt nabbt och behöver enormt många duktiga tekniker och ingenjörer, säger Peter Carlsson.

Anton Ekeström och Sara Hermansson på Northvolt träffade ingenjörerna i distrikt Västmanland. Foto: David Lindgren.

Sara Hermansson som var på plats under distriktsmötet i Västerås, och träffade de många ingenjörer som var nyfikna på Northvolts planer, ansvarar för affärsområdet modul- och pack. Där utvecklar Northvolt batterier tillsammans med företag som vill göra om sina dieseldrivna produkter till batteridrift. Det kan vara allt från en färja, en grävskopa, gräsklippare eller en motorsåg.

– Många företag är inte av den storleken att de har möjlighet att investera i batteritill-verkningen själva. Dessutom kommer det att finnas ett stort segment inom energisidan där man behöver batterier för energilagring. De behövs bland annat för att jämna ut mellan produktion och behov eftersom de förnybara energikällorna inte alltid producerar energi när behovet är som störst, sa Sara Hermansson.

Anton Ekeström som är affärsutvecklare fick flera frågor om cellkemi och processdesign och berättade översiktligt om alla processer i tillverkningen av batterier. Eftersom Europa i stort sett saknar batterifabriker finns experterna där fabrikerna finns och det är i Asien.

– Redan nu har omkring tio japanska batteriexperter flyttat med sina familjer till Sverige. På expertsidan kommer vi att behöva expandera både med lokal kompetens och genom att fortsätta att ta in internationella experter, sa Anton Ekeström.

Peter Carlsson berättade att han upplever ett enormt starkt stöd för Northvolts affärsidé från alla håll, inte minst från EU. EU-kommissionen har gjort en uppskattning att ekosystemet kring energilagring och batterier år 2025 kommer att vara lika stor som Danmarks BNP, alltså omkring 250 miljarder euro.

– I dag är Europa till stor del beroende av asiatiska batterier. Ur ett EU-perspektiv är det en nackdel när Europa ska försvara sina marknadsandelar och vara konkurrenskraftigt både i omställningen av bilindustrin och hur energiindustrin ska ställa om till energilager, säger Peter Carlsson.

Om några veckor kommer beskedet om den första finansieringsrundan har gått i mål och vilka företag som tror på Northvolts affärsidé och vill vara med på resan. Då kan spaden sättas i marken på Finnslätten.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

FMV, Experis och Sigma fortsätter rekrytera.

De fortsätter att rekrytera ingenjörer 

Det är inte tvärstopp på arbetsmarknaden. Många verksamheter rullar på och rekryterar. Vi har pratat med några.

Så laddar du för din första löneförhandling

Glöm inte bort ditt värde i jakten på drömjobbet, även om det just nu är tufft på arbetsmarknaden. De rekommenderade ingångslönerna är ett av flera bra verktyg att luta sig mot.
Lars Mellbin, Mikael Thieme och Martin Enequist, medicintekniska ingenjörer i Region Halland, jobbar nu för fullt för att hantera situationen med Covid-19.

Ingenjörer i vården letar alternativ för att hantera corona

För ingenjörer som jobbar med medicinteknisk utrustning eller fastigheter inom vården har arbetet snabbt fått ställas om.   

Hundratusentals följer ingenjörens Coronakarta

Civilingenjören Elin Lütz har utvecklat coronakartan.se som nu har över 50 000 besökare om dagen.  

Jobberfarenhet kan bli genväg till studier

Att kunna dra nytta av sin arbetslivserfarenhet är en viktig komponent för att fler ska kunna utvecklas i yrkeslivet, enligt Valideringsdelegationen. Frågan är hur relevant är det för svenska ingenjörer.

Civilingenjören bytte yrke tre gånger: “Följde min nyfikenhet”

Civilingenjören Marléne Johansson har sadlat om från civilingenjör till lärare, startat eget företag och sedan bytt karriär en gång till. Och det är inget hon ångrar.

Över 8 000 ingenjörer korttidspermitteras

Den här veckan har tre av landets största industriföretag korttidspermitterat merparten av sina anställda. Nära 8 000 medlemmar i Sveriges Ingenjörer berörs.

Vänta med lönesamtalen till hösten

Avtalsrörelsen 2020 skjuts upp med anledning av coronaviruset. Sveriges Ingenjörers råd till företagen som berörs är att vänta med lönesamtalen.

Rekordstor bonus till Scanias anställda

Resultatbonusen för Scanias medarbetare blev rekordstor i år, en ljusglimt i dessa dystra coronatider.

Tre digitala tips som underlättar distansmötet

När allt fler uppmanas att jobba hemma ökar också behovet av att mötas digitalt. Här är tre tips som kan ge dina digitala möten ett lyft.