Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Fackligt inflytande säkrat när Scania siktar mot börsen

Fackligt inflytande säkrat när Scania siktar mot börsen

I torsdags beslutade Scanias ägare Volkswagen att lastbils- och bussverksamheten förbereds för en börsintroducering.
– Vi är positiva och ser på sikt att behovet av ingenjörskompetens ytterligare kan öka i Sverige, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen i Södertälje.

Lastbils- och bussverksamheten inom Volkswagen, det vill säga svenska Scania och tyska MAN, är sedan flera år samlat i dotterbolaget Volkswagen Truck & Bus. I torsdags kväll tog Volkswagens styrelse beslutet att bolaget ska göras redo för en möjlig börsintroduktion.

Akademikerföreningen på Scania har under de förberedande förhandlingarna tryckt på för att den nya bolagsformen blir ett så kallt SE-bolag, ett europeiskt aktiebolag.

Lisa Lorentzon

– Vi har säkrat att vi har rätt till platser i bolagsstyrelsen och det har varit ett krav från vår sida. Det är nödvändigt för att kunna tillvarata våra medlemmars intressen, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania i Södertälje.

Hon är också nöjd med beskedet att de avtal som de svenska fackförbunden har tecknat kommer att gälla även i det nya bolaget.

Beskedet att bolaget förbereds för börsen tycker akademikerna är ett positivt steg. VW Truck & Bus meddelar att de siktar på att bli en global champion i branschen. Det innebär konkret att vara ledande inom lönsamhet, global närvaro och innovation. Vägen dit handlar både om satsningar på nya produkter, nya tjänster och på att nå fler marknader.

Huvudkontoret för det nya bolaget kommer att placeras i München där VW Truck & Bus andra hälft MAN ligger i dag. München ska bli bolagets legala och administrativa säte men Södertälje kommer att bli sätet för den industriella verksamheten med forskning och utveckling, inköp och produktionsplanering.

Att ledningen för forskning och utveckling hamnar i Södertälje ser Lisa Lorentzon som naturligt.

– Förra året var Scania det bolag som fick flest patent godkända i Sverige, nästan 300. Det är ett tecken på den starka innovationskraften. Det steg som bolaget tar nu hoppas vi ska leda till fler investeringar för att vara med och transformera hela transportbranschen. På sikt kan det innebära ett ännu större behov av ingenjörer i Sverige, säger Lisa Lorentzon.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

8
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.
Ingenjörer i riksdagen 2022

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svara på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

8 av 10 unga ingenjörer vill bli chef

2
Bland ingenjörer under 40 år kan 80 procent tänka sig att bli chef. Det finns tecken på att den administrativa belastningen på chefer har minskat men fler pressas av oklara förväntningar och orealistiska mål.
V-huset LTH

Så skiljer andelen kvinnliga professorer mellan högskolorna – och inriktningarna

0
19,4 procent av professorerna inom teknik i Sverige är kvinnor. Här är statistiken och kommentarer från Lund, Jönköping och Högskolan Väst.  

Se upp så att flextiden inte blir en arbetsmiljöfälla

1
Flextid är en uppskattad förmån, men det finns också risker. Läs på hur avtalet är tänkt att tillämpas på din arbetsplats och var vaksam på hur mycket du egentligen jobbar.

Myndigheter med växtvärk – så här gör de för att hantera den 

0
Flera statliga myndigheter ligger i startgroparna för en kraftig tillväxt. Tusentals nya medarbetare ska anställas – och en stor del är ingenjörer.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA