Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Fackligt Ingen business class för Sveriges Ingenjörer

Ingen business class för Sveriges Ingenjörer

Flera fackförbund har avslöjats med att flyga business class i strid med sina egna regler. Men för Sveriges Ingenjörer är det kostnadseffektivitet som gäller, poängterar både förbundsordföranden och förbundssekreteraren.

Aftonbladet har i höst granskat fackförbundens resor. Man har fått fram att företrädare för Transport och Byggnads flugit business class – utan att de villkor förbunden själva satt upp för när det är ok att flyga business class har varit uppfyllda.

Också företrädare för Unionen, bland dem förbundsordföranden, har valt att flyga business class. I det fallet har Unionen varken velat lämna ut sin resepolicy eller talat om vad biljetterna kostat.

För Sveriges Ingenjörer är inställningen något mer restriktiv. I resebestämmelserna för förtroendevalda som beslutas av Ingenjörsfullmäktige varje år, står att ”Resa med tåg, flyg eller båt ersätts normalt för icke ombokningsbar andraklassbiljett, ekonomiklassbiljett eller motsvarande ’lågpris’” men att ombokningsbar biljett ersätts i de fall där tider kan ändras, till exempel i samband med förhandlingar.

Rutinerna och bestämmelserna för hur man bokar går att läsa här (reglerna ligger som länk i högerspalten på sidan).

För tjänstemännen finns däremot en möjlighet enligt personalhandboken: att personens chef kan bevilja business class om resan är över fyra timmar lång och personen har möten tidigt efter ankomsten.

– Men jag ser inte att det här nyttjas. Tjänstemän åker sällan på globala möten där resan är över fyra timmar. Och när de gör det så åker de oftast det mest priseffektiva alternativet, säger förbundssekreterare Elisabeth Arbin.

Förbundsordförande Ulrika Lindstrand har inte varit tillgänglig för en intervju, men skriver i ett mejl att:

”I grunden gäller att förbundets resande skall vara motiverat och så kostnadseffektivt som möjligt. Vi förordar också att man tänker på miljön när man väljer sätt att resa. Alla som reser och representerar förbundet vid kongresser på förbundets räkning gör det å medlemmarnas vägnar och skall göra det med deras bästa för ögonen. Det innebär att man skall följa vår resebestämmelse.”

Förbundets resor bokas genom resebyrån Akademikerresor, som har förbundets riktlinjer att gå efter. Förtroendevaldas resekostnader godkänns av andra förtroendevalda, och för tjänstemännen är det alltså deras chefer som godkänner. Allt rapporteras sedan till förbundssekreteraren och kontrolleras av förbundets revisorer.

Elisabeth Arbin poängterar att det är viktigt för förbundet att delta i internationella möten, men att resekostnaderna hålls på låg nivå.

– Vi lever i en global värld, med globala företag och global arbetsrätt. Vi behöver vara på en global arena för att påverka där också. Är vi bara hemma så når vi inte hela vägen. Och när vi åker så är det arbetsmöten från tidigt till sent – vi ser sällan mer än mötesrummen.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjör i teknisk fysik blev trainee på Sida

0
"Teknik är till för människor och med enkla medel kan vi hjälpa väldigt många till ett bättre liv" säger Christian Naccache som är anställd på Sidas traineeprogram.

Misslyckad satsning på att utbilda fler ingenjörer

2
Regeringens uppdrag till högskolorna att bygga ut ingenjörsutbildningarna har gett noll i resultat. På ingenjörsprogrammen utbildas nu färre studenter än innan.

”Ingen tar ansvar för arbetskraftsmigranterna”

2
Ingenjörer som kommer till Sverige för att arbeta står i många fall helt utan skydd, i stark beroendeställning till sin arbetsgivare – och ingen tar ansvar för deras situation.

Så söker du i årets lönestatistik

0
Nu är lönedatabasen Saco Lönesök uppdaterad med 70 000 ingenjörslöner. Läs tipsen om hur man söker i statistiken, och vad som är viktigt att tänka på just i år.   
Löneförhandling

9 snabba tips inför löneförhandlingen

0
I två artiklar i Dagens Industri ger Camilla Frankelius, förhandlingschef för Sveriges Ingenjörer, sina bästa tips inför och under lönesamtalet. Här är en sammanfattning av vad du behöver tänka på.
Ingenjörshuset

Osäkert om tillfällig höjning av medlemsavgiften slopas i förtid

21
I juli infördes den tillfälligt höjda medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer för att säkra inkomstförsäkringen under pandemin. Som längst ska höjningen pågå till december 2021, men om den kan avslutas tidigare är oklart.

Här får hemmajobbarna 30 minuter friskvård om dagen

1
Medarbetarna på fackförbundet DIK har rätt till 30 minuter friskvård om dagen. Den nytillträdda vd:n Johanna Lindell vill sända en signal att det är viktigt att komma ut i friska luften.
Claes Kilgren, Joakim Skeppling och Benny Andersson är aktiva i Sveriges Ingenjörer i Region Stockholm respektive Simrishamns kommun

De är trötta på låga ingenjörslöner i kommuner och regioner

0
Kopplingen mellan lön och prestation är svag i kommuner och regioner och det är svårt att få upp lönerna, menar några förtroendevalda ingenjörer.

Viktigast att ingen kollega blir felbehandlad

0
Tibor Muhi arbetar fackligt i Stockholms stad. Det bästa med jobbet är att se till att allt går rätt till och finnas där den dag någon behöver stöd från facket. 

”På FOI finns jobben som inte finns någon annanstans”

1
Stora satsningar på försvaret leder till fler uppdrag för FOI – Totalförsvarets forskningsinstitut.  Över 140 personer ska rekryteras i år – en utmaning när allt färre forskare i Sverige är svenska medborgare.

VI REKOMMENDERAR

Tänk på det här när du sommarjobbar

0
Att få problem med oschyssta arbetsgivare på sommarjobbet är som tur är ganska ovanligt för teknologer. ”Men då och då dyker det upp problem”,...

TOPPLISTA