Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Fackligt Ingen business class för Sveriges Ingenjörer

Ingen business class för Sveriges Ingenjörer

Flera fackförbund har avslöjats med att flyga business class i strid med sina egna regler. Men för Sveriges Ingenjörer är det kostnadseffektivitet som gäller, poängterar både förbundsordföranden och förbundssekreteraren.

Aftonbladet har i höst granskat fackförbundens resor. Man har fått fram att företrädare för Transport och Byggnads flugit business class – utan att de villkor förbunden själva satt upp för när det är ok att flyga business class har varit uppfyllda.

Också företrädare för Unionen, bland dem förbundsordföranden, har valt att flyga business class. I det fallet har Unionen varken velat lämna ut sin resepolicy eller talat om vad biljetterna kostat.

För Sveriges Ingenjörer är inställningen något mer restriktiv. I resebestämmelserna för förtroendevalda som beslutas av Ingenjörsfullmäktige varje år, står att ”Resa med tåg, flyg eller båt ersätts normalt för icke ombokningsbar andraklassbiljett, ekonomiklassbiljett eller motsvarande ’lågpris’” men att ombokningsbar biljett ersätts i de fall där tider kan ändras, till exempel i samband med förhandlingar.

Rutinerna och bestämmelserna för hur man bokar går att läsa här (reglerna ligger som länk i högerspalten på sidan).

För tjänstemännen finns däremot en möjlighet enligt personalhandboken: att personens chef kan bevilja business class om resan är över fyra timmar lång och personen har möten tidigt efter ankomsten.

– Men jag ser inte att det här nyttjas. Tjänstemän åker sällan på globala möten där resan är över fyra timmar. Och när de gör det så åker de oftast det mest priseffektiva alternativet, säger förbundssekreterare Elisabeth Arbin.

Förbundsordförande Ulrika Lindstrand har inte varit tillgänglig för en intervju, men skriver i ett mejl att:

”I grunden gäller att förbundets resande skall vara motiverat och så kostnadseffektivt som möjligt. Vi förordar också att man tänker på miljön när man väljer sätt att resa. Alla som reser och representerar förbundet vid kongresser på förbundets räkning gör det å medlemmarnas vägnar och skall göra det med deras bästa för ögonen. Det innebär att man skall följa vår resebestämmelse.”

Förbundets resor bokas genom resebyrån Akademikerresor, som har förbundets riktlinjer att gå efter. Förtroendevaldas resekostnader godkänns av andra förtroendevalda, och för tjänstemännen är det alltså deras chefer som godkänner. Allt rapporteras sedan till förbundssekreteraren och kontrolleras av förbundets revisorer.

Elisabeth Arbin poängterar att det är viktigt för förbundet att delta i internationella möten, men att resekostnaderna hålls på låg nivå.

– Vi lever i en global värld, med globala företag och global arbetsrätt. Vi behöver vara på en global arena för att påverka där också. Är vi bara hemma så når vi inte hela vägen. Och när vi åker så är det arbetsmöten från tidigt till sent – vi ser sällan mer än mötesrummen.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Det här är pensionärernas råd till blivande pensionärer

0
Många pensionärer ångrar beslut som de tog när de gick i pension. Här är deras råd till alla som fortfarande jobbar.

Inkomstförsäkring och budget väckte debatt på fullmäktige

0
Inkomstförsäkring, budget för 2021 och ett nytt chefs- och ledarskapsprogram  var några av de frågor som diskuterades livligt på  Ingenjörsfullmäktige,
Sveriges Ingenjörers styrelse 2020

Här är Sveriges Ingenjörers nya styrelse – med färre ändringar än i förslaget

0
Två nya ledamöter har valts in i Sveriges Ingenjörers styrelse. Men valberedningen hade velat se fler förändringar.  

Akademiker har sänkt sina lönekrav under pandemin

0
Sedan pandemins utbrott har kvinnor under 30 och över 55 sänkt sina löneanspråk när de söker jobb.

Sveriges godaste kranvatten finns i Höganäs

0
"Det är en kul tävling och ett roligt sätt att lyfta fram det goda dricksvattnet vi har i Sverige. För oss är det också ett gott betyg till alla engagerade medarbetare" säger Fredrik Arthursson, VA-chef på Höganäs kommun.

Så påverkar AI jobben och lönerna

1
Robotarnas intåg på arbetsmarknaden kommer troligen inte att leda till högre arbetslöshet. Däremot kan löneskillnaderna mellan olika yrken och sektorer bli större. 

Prisas för exjobb om handtag på resväskor

0
Genom att skruva isär, analysera och utveckla tekniska förbättringar har årets vinnare av Wimanska priset bidragit till nästa generations kabinväskor.

”Den som inte får en löneökning har rätt att veta varför”

6
Arbetsgivarna accepterade inte Sveriges Ingenjörers krav på en individgaranti på 530 kronor i teknikavtalet. Förbundsordförande Ulrika Lindstrand berättar varför kravet kan komma tillbaka.

Konflikträdd chef orsakade Saras utmattning

8
Saras chef var svag och konflikträdd. Det ledde tillslut till att Sara blev sjukskriven på grund av utmattning.
KTH Biblioteket, KTH Campus

Ska bli ekonomiskt möjligt att plugga under arbetslivet

38
Med den nya Las-överenskommelsen blir det ekonomiskt möjligt att plugga ett år under arbetslivet – också för den som har barn och lån. Vi har gått igenom vad överenskommelsen innebär.

VI REKOMMENDERAR

Viveca Sten

Obehagligt att löneförhandla? Läs det här

0
Deckarförfattaren Viveca Sten är också jurist och van förhandlare och hon uppmanar alla att ta lönen på allvar. Här är hennes råd.

TOPPLISTA