Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Fackligt Ingen business class för Sveriges Ingenjörer

Ingen business class för Sveriges Ingenjörer

Flera fackförbund har avslöjats med att flyga business class i strid med sina egna regler. Men för Sveriges Ingenjörer är det kostnadseffektivitet som gäller, poängterar både förbundsordföranden och förbundssekreteraren.

Aftonbladet har i höst granskat fackförbundens resor. Man har fått fram att företrädare för Transport och Byggnads flugit business class – utan att de villkor förbunden själva satt upp för när det är ok att flyga business class har varit uppfyllda.

Också företrädare för Unionen, bland dem förbundsordföranden, har valt att flyga business class. I det fallet har Unionen varken velat lämna ut sin resepolicy eller talat om vad biljetterna kostat.

För Sveriges Ingenjörer är inställningen något mer restriktiv. I resebestämmelserna för förtroendevalda som beslutas av Ingenjörsfullmäktige varje år, står att ”Resa med tåg, flyg eller båt ersätts normalt för icke ombokningsbar andraklassbiljett, ekonomiklassbiljett eller motsvarande ’lågpris’” men att ombokningsbar biljett ersätts i de fall där tider kan ändras, till exempel i samband med förhandlingar.

Rutinerna och bestämmelserna för hur man bokar går att läsa här (reglerna ligger som länk i högerspalten på sidan).

För tjänstemännen finns däremot en möjlighet enligt personalhandboken: att personens chef kan bevilja business class om resan är över fyra timmar lång och personen har möten tidigt efter ankomsten.

– Men jag ser inte att det här nyttjas. Tjänstemän åker sällan på globala möten där resan är över fyra timmar. Och när de gör det så åker de oftast det mest priseffektiva alternativet, säger förbundssekreterare Elisabeth Arbin.

Förbundsordförande Ulrika Lindstrand har inte varit tillgänglig för en intervju, men skriver i ett mejl att:

”I grunden gäller att förbundets resande skall vara motiverat och så kostnadseffektivt som möjligt. Vi förordar också att man tänker på miljön när man väljer sätt att resa. Alla som reser och representerar förbundet vid kongresser på förbundets räkning gör det å medlemmarnas vägnar och skall göra det med deras bästa för ögonen. Det innebär att man skall följa vår resebestämmelse.”

Förbundets resor bokas genom resebyrån Akademikerresor, som har förbundets riktlinjer att gå efter. Förtroendevaldas resekostnader godkänns av andra förtroendevalda, och för tjänstemännen är det alltså deras chefer som godkänner. Allt rapporteras sedan till förbundssekreteraren och kontrolleras av förbundets revisorer.

Elisabeth Arbin poängterar att det är viktigt för förbundet att delta i internationella möten, men att resekostnaderna hålls på låg nivå.

– Vi lever i en global värld, med globala företag och global arbetsrätt. Vi behöver vara på en global arena för att påverka där också. Är vi bara hemma så når vi inte hela vägen. Och när vi åker så är det arbetsmöten från tidigt till sent – vi ser sällan mer än mötesrummen.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ingenjörshuset

Avgiftshöjningen: Så ska överskottet användas

0
Den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften till Sveriges Ingenjörer avslutas i förtid. Men vad händer med pengarna som är kvar?

”Hur gör jag om jag blir sjuk på semestern?”

0
Varför ska du sjukanmäla dig om du blir sjuk på semestern? Och kan din chef kräva att du har koll på jobbmejlen när du är ledig? Så här säger förbundsjuristen.
Studenter på KTH

Färre nyexade ingenjörer hade jobb i oktober

0
Hur har det gått för nyexaminerade ingenjörer att få jobb under pandemin? Klart sämre än året innan, visar statistik från UKÄ. Samtidigt kan det finnas fler förklaringar bakom.

Jag är omplacerad – kan jag tacka nej?

0
Kan min arbetsgivare omplacera mig till en mindre kvalificerad tjänst? Får jag då behålla min lön? Vad händer om jag tackar nej? Ullika Dalén, förbundsjurist på Sveriges Ingenjörer, reder ut vad som gäller.

Satsningar på lön och karriär – så lockar regionerna ingenjörer

0
Särskilda lönesatsningar och möjlighet till fler karriärvägar har blivit nödvändiga för att regionerna ska klara att rekrytera ingenjörer.

Mer pengar till forskning när MDH blir universitet

1
Anslagen till forskningen kommer i det närmaste att fördubblas när Mälardalens högskola blir universitet.

Därför vill (relativt många) kvinnliga ingenjörer jobba i offentlig sektor

2
Andelen kvinnor bland ingenjörerna är lägst i privat sektor. Högst ligger kommunerna, följt av stat, region och högskola. Att kvinnor attraheras av offentlig sektor har sina förklaringar.

Distans eller kontor – måste alla följa samma regler?

1
Maral Babapour Chafi får årets Levipris för forskning om aktivitetsbaserade kontor. Nu forskar hon om hur vi bäst kombinerar arbete på kontor och distans.

Blunda inte för misstagen – men se upp med fallgroparna

0
Hur hanterar du fel och misstag på din arbetsplats? Att ta ansvar är viktigt, men se upp för fallgroparna. 

Över 20 000 i studiebidrag – för alla som jobbat

16
20 458 kronor i studiebidrag per månad under ett år. Det ska alla som jobbat i åtta år kunna få från vårterminen 2023 - även de som inte har kollektivavtal.

VI REKOMMENDERAR

Kvinna tar det lugnt på balkong

Så får du en bra semester – trots krisen

0
Går det att få semesterkänsla i en tid av distansarbete och restriktioner? Ja, säger psykologen Kerstin Jeding. Här är hennes tips. 

TOPPLISTA