Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Fackligt Ingen business class för Sveriges Ingenjörer

Ingen business class för Sveriges Ingenjörer

Flera fackförbund har avslöjats med att flyga business class i strid med sina egna regler. Men för Sveriges Ingenjörer är det kostnadseffektivitet som gäller, poängterar både förbundsordföranden och förbundssekreteraren.

Aftonbladet har i höst granskat fackförbundens resor. Man har fått fram att företrädare för Transport och Byggnads flugit business class – utan att de villkor förbunden själva satt upp för när det är ok att flyga business class har varit uppfyllda.

Också företrädare för Unionen, bland dem förbundsordföranden, har valt att flyga business class. I det fallet har Unionen varken velat lämna ut sin resepolicy eller talat om vad biljetterna kostat.

För Sveriges Ingenjörer är inställningen något mer restriktiv. I resebestämmelserna för förtroendevalda som beslutas av Ingenjörsfullmäktige varje år, står att ”Resa med tåg, flyg eller båt ersätts normalt för icke ombokningsbar andraklassbiljett, ekonomiklassbiljett eller motsvarande ’lågpris’” men att ombokningsbar biljett ersätts i de fall där tider kan ändras, till exempel i samband med förhandlingar.

Rutinerna och bestämmelserna för hur man bokar går att läsa här (reglerna ligger som länk i högerspalten på sidan).

För tjänstemännen finns däremot en möjlighet enligt personalhandboken: att personens chef kan bevilja business class om resan är över fyra timmar lång och personen har möten tidigt efter ankomsten.

– Men jag ser inte att det här nyttjas. Tjänstemän åker sällan på globala möten där resan är över fyra timmar. Och när de gör det så åker de oftast det mest priseffektiva alternativet, säger förbundssekreterare Elisabeth Arbin.

Förbundsordförande Ulrika Lindstrand har inte varit tillgänglig för en intervju, men skriver i ett mejl att:

”I grunden gäller att förbundets resande skall vara motiverat och så kostnadseffektivt som möjligt. Vi förordar också att man tänker på miljön när man väljer sätt att resa. Alla som reser och representerar förbundet vid kongresser på förbundets räkning gör det å medlemmarnas vägnar och skall göra det med deras bästa för ögonen. Det innebär att man skall följa vår resebestämmelse.”

Förbundets resor bokas genom resebyrån Akademikerresor, som har förbundets riktlinjer att gå efter. Förtroendevaldas resekostnader godkänns av andra förtroendevalda, och för tjänstemännen är det alltså deras chefer som godkänner. Allt rapporteras sedan till förbundssekreteraren och kontrolleras av förbundets revisorer.

Elisabeth Arbin poängterar att det är viktigt för förbundet att delta i internationella möten, men att resekostnaderna hålls på låg nivå.

– Vi lever i en global värld, med globala företag och global arbetsrätt. Vi behöver vara på en global arena för att påverka där också. Är vi bara hemma så når vi inte hela vägen. Och när vi åker så är det arbetsmöten från tidigt till sent – vi ser sällan mer än mötesrummen.

Karin Thorsell

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Därför slog de svenska snillena igenom

0
Listan på de svenska uppfinnarna och entreprenörerna som format svensk industrihistoria är lång. Men vad var det som gjorde att de fick ett sådant genomslag? Det är utgångspunkten i en ny bok om våra svenska industrihjältar.

Lignin från skogen kan ersätta olja i asfalt

0
Skogen spelar en viktig roll i den gröna omställningen. "Att använda lignin i asfalt är ett konkret exempel på hur vi kan minska det fossila beroendet" säger Monica Normark, CTO på Sekab.
Kollegor fikar

Risk för trötthet när vi träffar kollegorna igen

3
Ett och ett halvt års distansjobb har gjort oss ovana att vara bland kollegor. Här ger psykologen Anders Rydell råd för att det ska gå bra att komma tillbaka till jobbet.

Kommunerna har förstått att distansarbete fungerar

0
Före pandemin var det kalla handen för den som ville jobba hemifrån. Nu har flera kommuner ändrat inställning. Fyra kommuner som Ingenjören har pratat med öppnar för distansarbete.

Så påverkas ingenjörerna i Skellefteå av Northvolt

0
För ingenjörerna i Skellefteå kommun har etableringen av Northvolt i allra högsta grad förändrat arbetsvardagen.

Staten behöver vässa sig för att rekrytera ingenjörer

1
Samhällsnyttan är en viktig anledning till att unga söker jobb i staten. Ändå är det få ingenjörsstudenter som överväger att jobba statligt visar en rapport från Arbetsgivarverket.
Coop Märsta

IT-attacken mot Coop: ”Verkligheten är något annat än träning”

0
Coops IT-chef berättar om attacken. ”Det goda som kommit ut av det är att andra kan använda oss för att lyfta IT-säkerheten till styrelsenivå.”

Nytt avtal för ingenjörer i kommuner

0
I januari träder nya branschavtal i kraft som berör ingenjörer inom kommunal verksamhet. Flexibla arbetstider och arbetstidsförkortning var de stora knäckfrågorna i förhandlingarna.

Styrelsen svarar: Så ska överskottet användas

2
Hur ska överskottet från den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften användas? Ingenjören frågade förbundsstyrelsens ordförande Ulrika Lindstrand.

Facket larmar om arbetsmiljöbrister på Paradox

0
Medarbetare på spelföretaget Paradox larmar nu om problem med diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Och särskilt utsatta är kvinnorna.

VI REKOMMENDERAR

Konflikt på jobbet

Tio råd – Så hanterar du konflikter bättre på jobbet

0
Har ni konflikter på jobbet ibland? Då är det som på andra arbetsplatser. Men det går att lära sig hantera konflikterna och styra dem mot något vettigt. 

TOPPLISTA