Hur lojal måste man vara med sin arbetsgivare?

7
17576
Tatuering
Foto: Getty images

Lojalitetsplikten står sällan uttryckt i anställningsavtal. Ändå gäller den. Anställda är skyldiga att vara lojala med sin arbetsgivare. Men vad innebär det?

– Många vet inte att lojalitetsplikten existerar. Den står inte alltid skriven i anställningsavtalet, men oavsett om den är skriven eller inte så gäller den, säger Malin Bjerkhede, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.

I stora drag innebär lojalitetsplikten att anställda ska sätta arbetsgivarens intressen före sina egna. Man ska undvika handlingar som kan skada arbetsgivaren och undvika möjliga intressekonflikter – som att driva verksamhet vid sidan av jobbet som på något sätt riskerar att skada arbetsgivaren eller att klaga över jobbet så att många kan höra, och därmed riskera att skada arbetsgivarens rykte.

Lojalitetsplikten är ömsesidig och innebär förpliktelser från arbetsgivarens sida också, som att betala ut lön i rätt tid och vidta de åtgärder som kan krävas för att upprätthålla goda förhållanden på arbetsplatsen.

Vad kan hända om man som anställd bryter mot lojalitetsplikten?

Malin Bjerkhede
Malin Bjerkhede

– Det beror på hur allvarligt det är, hur stor skadan är för arbetsgivaren. Det kan bli allt från en varning om att anställningen är i fara, till uppsägning av personliga skäl, eller avsked, att anställningen bryts direkt. Om du har orsakat ekonomisk skada kan du bli skadeståndsskyldig och det kan bli dyrt, det är dock arbetsgivaren som har bevisbördan för att det finns ett samband mellan den skadegörande handlingen och den ekonomiska skadan säger Malin Bjerkhede.

Vilka råd vill du ge?

– Var försiktig. Tänk på att det du gör på fritiden också kan påverka. Om du är det minsta osäker om något du gör på arbetstid eller utanför jobbet är ok – prata med arbetsgivaren innan du gör något. Eller ring Sveriges Ingenjörers rådgivning.

I många fall går lojalitetsplikten också längre än de flesta tror.

Här är fem viktiga fakta om lojalitetsplikten som Malin Bjerkhede lyfter fram:

  1. Konkurrerande verksamhet

Det råder totalt förbud mot att konkurrera med arbetsgivaren. Arbetsgivaren har helt enkelt ensamrätt på det område du är anställd på.

– Jag har märkt att särskilt på första jobbet så ser man inte kopplingen. Om jag uppfinner appar på jobbet så kanske jag gör det hemma också. Om jag sedan vill sälja min hemtillverkade app så kan det innebära konkurrens med arbetsgivarens verksamhet. Det kan även handla om att sitta i en bolagsstyrelse, om bolaget konkurrerar med arbetsgivaren. Det kan även utgöra ett problem om ens make eller maka bedriver något som kan anses konkurrerande.

Och det viktigaste rådet är att prata med arbetsgivaren och få ok.

– Var proaktiv, kom inte i efterhand. Och om arbetsgivaren har sagt nej och du fortsätter så kan du ytterst riskera din anställning.

  1. Sysselsättning som inverkar menligt

Lojalitetsplikten innebär också att man ska lägga sin energi och kraft på jobbet – och inte ägna sig åt sysselsättning som inverkar menligt på möjligheten att utföra jobbet.

– Om du till exempel tar jobb som tidningsutdelare och går upp klockan 4 så att du är så trött på jobbet att du inte orkar något. Då kan det vara ett brott mot lojalitetsplikten.

  1. Kritik

För privatanställda är rätten att offentligt kritisera arbetsgivaren begränsad. Yttrandefrihet gäller för alla men den kan komma i konflikt med lojalitetsplikten inom arbetslivet och då gäller strängare regler för privatanställda än för offentliganställda.

– Så var klok och omdömesgill om du vill kritisera. Vänd dig till arbetsgivaren så att de kan vidta rättelse. I vissa fall när det gäller allvarliga missförhållande så kan man som privatanställd ha rätt att slå larm om missförhållandet men huvudregeln är att man ska hantera kritiken internt, säger Malin Bjerkhede.

Att klaga på arbetsgivaren på sociala medier är särskilt känsligt eftersom det kan nå många och därmed ge större skada.

– Men i ett stängt sammanhang är det klart att du kan prata av sig, med familj eller vänner. Skillnaden är när kritiken riskerar att skada arbetsgivaren och arbetsgivarens verksamhet. Du kanske säger att ”Vårt säkerhetssystem är inte tillräckligt bra”, och så visar det sig att kompisens partner jobbar på ett av era kundbolag.

Offentliganställda har ett längre gående skydd för sin yttrandefrihet i förhållande till arbetsgivaren. Man har till exempel rätt att kritisera hur kommunala skattemedel används.

– Vår rekommendation är ändå att man lyfter kritiken internt först för att ge arbetsgivaren möjlighet till rättelse.

  1. Var försiktig med information

Som privatanställd ska man vara försiktig med att sprida intern information utanför arbetsgivarens verksamhet. Företag är ofta ganska tydliga med att man inte ska sprida information man får i jobbet – men man förväntas också förstå det själv. Det kan handla om prislistor, kundregister och know how – information som kan orsaka skada för arbetsgivarens verksamhet om den sprids.

Som offentliganställd så faller delar av verksamheten under offentlighetsprincipen medan det som faller utanför, till och med kan vara belagt med sekretess. Är man osäker så ska man fråga sin arbetsgivare vad som gäller.

Ju högre befattning du har, som en hög chefsposition, desto större är kraven på lojalitet. Och det gäller inom alla delar – inte bara om information.

  1. När gäller lojalitetsplikten?

Lojalitetsplikten gäller så länge anställningen består. Den gäller alltså också under uppsägningstiden, och även om du är arbetsbefriad.

– Det är absolut förbjudet att vidta åtgärder för att starta en konkurrerande verksamhet under uppsägningstiden. Det du har i huvudet kan ingen komma åt, men steg på vägen får vänta. (Läs mer i vår tidigare artikel – Bli din egen – men se upp med de vanligaste fällorna)

Tar du med dig kunder riskerar du att få betala skadestånd motsvarande vad företaget tidigare tjänat på kunden.

Har din arbetsgivare erbjudit dig att vara arbetsbefriad under din uppsägningstid så bör du se till att teckna ett skriftligt avtal om att du är fri att ta anställning var du vill eller starta egen, eventuellt konkurrerande, verksamhet.

Lojalitetsplikten kan tvärt om också gälla efter att anställningen upphör. Då är det en konkurrensklausul i ditt anställningskontrakt. (Läs mer i vår tidigare artikel – Klausulen kan hindra jobbyte) Se därför upp med konkurrensklausuler när du skriver på för ett nytt jobb – så att arbetsgivaren inte skriver in den slentrianmässigt.

Karin Thorsell

7 KOMMENTARER

  1. Jag blev kallad på samtal direkt efter min semester till ställföreträdande chef (min ordinarie chef hade semester) och chefens chef utan att veta orsaken. När jag kom dit sa de att personalen, mina kollegor hade synpunkter på mig, en punkt var att jag hade pratat skit om chefen. Jag håller inte med då jag menar att det är synpunkter och åsikter. Saken är den att vi alla på jobbet har synpunkter på chefen, vissa mer än jag. Men nu är det jag som är utpekad. Hur hanterar jag detta? Min chef kommer åter denna vecka och jag vill att hon ska höra min version.

    • Hej,
      Om du är medlem rekommenderar jag dig att ta kontakt med en ombudsman på Sveriges Ingenjörer för att få råd och stöd. Ring Rådgivningen på 08-613 80 00, Öppettider:
      Måndag-torsdag 8.30-15:45, fredag 8.30-15.30. Lunchstängt 11.30-12.30. Eller mejla till forhandling@sverigesingenjorer.se Karin Virgin/chefredaktör

  2. Detta borde innebära att om min arbetsgivare talar illa om mig inför en annan arbetsgivare ( tex när jag söker nytt jobb) eller om min chef snackar skit om mig på sin fritid, kan jag stämma dem?

    • Hej Eva, Tack för frågan. Malin Bjerkhede svarar så här: Det finns extremt lite domstolspraxis vad det gäller arbetsgivarens lojalitetsplikt. Men i teorin så kan det mycket väl visa sig vara så att om arbetsgivaren (under ett pågående anställningsförhållande) misskrediterar den anställde så att det uppstår en skada för den anställde så kan arbetsgivaren ha brutit mot lojalitetsplikten. (men det kan också vara ett förtalsbrott, eller kränkande särbehandling m.m.) Dock så är det den som påstår något som har bevisbörda för detsamma, oftast är det lättare för arbetsgivaren att kunna bevisa att arbetstagaren gjort si eller så genom teknisk bevisning, dataloggar eller liknade medan det ofta är svårare för en anställd att föra motsvarande bevisning. Unionen har nu i februari i år stämt en arbetsgivare i AD för brott mot lojalitetsplikten m.m. bland annat påstås arbetsgivaren enligt stämningsansökan uttalat att den anställde är ”Sveriges sämsta säljare” och i övrigt betett sig väldigt kränkande mot arbetstagaren. Förhoppningsvis ger den kommande domen mer vägledning över hur arbetsgivarens lojalitetsplikt ser ut.

  3. Hej! Bra artikel som uppmärksammar en viktig fråga. Jag undrar om en sak: om lojalitetsplikten inte är skriven i anställningsavtalet, var är den skriven då? Är det i någon lag eller är det bara en underförstått etisk fråga? Den kan ju ha långtgående konsekvenser.

    • Hej Agnes, Så här svarar Malin Bjerkhede: ”Det är arbetsdomstolen som i sin rättspraxis (sina domar) slagit fast att lojalitetsplikten finns som en dold klausul i alla anställningsavtal/förhållanden. Detta beror på att avtalsförhållandet mellan en arbetstagare och en arbetsgivare är så speciellt att det får anses vara underförstått att avtalsförhållandet vilar på ömsesidig lojalitet och aktsamhet. Lojalitetsplikten finns alltså inte reglerad i någon lag, utan är så kallad oskriven rätt, en allmän rättsgrundsats.” /Redaktionen

    • Malin Bjerkhede tillägger utöver det tidigare svaret att lojalitetsplikten står med i många kollektivavtal. Men oavsett om den står utskriven i kollektivavtalet eller inte så gäller den ändå.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Usb-minne

Se upp med vad du sparar – kan vara stöld av företagshemligheter

Sparar du programkod, någon ritning eller en kundlista? Om arbetsgivaren anklagar dig för att ha stulit företagshemligheter kan det bli dyrt. 

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.