Lilla Polhemspriset går till arbete om självkörande bilar

0
3188
Skulle du kunna tänka dig att åka i en självkörande bil? Foto: Getty images

Utvecklingen av självkörande bilar går fort och de semiautonoma bilarna testas för fullt ute på vägarna. Årets vinnare av Lilla Polhemspriset tar fram säkra körbanor som garanterar att bilen inte krockar med andra fordon och hinder.

Richard Bai och Karl Fredrik Erliksson, civilingenjörer i teknisk fysik från Lunds tekniska högskola, valde i sitt examensarbete att implementera en algoritm för självkörande bilar och är årets vinnare av Lilla Polhemspriset. Tillsammans får de dela på 50 000 kronor från Sveriges Ingenjörer.

Karl Fredrik Erliksson. Foto: Moa Alexandersson

Examensarbetet gjordes i samarbete med ett forskningslaboratorium i USA och gick ut på att studera, vidareutveckla och implementera en befintlig algoritm för att generera referensbanor för självkörande bilar. Algoritmen identifierar vilka områden runt en bil som är säkra att köra på. De säkra zonerna beräknas med hjälp av data från sensorer och analyseras i algoritmen för att planera säker körning.

– Om man ser vägen som ett rutnät av punkter kan vi räkna på att om vi styr bilen mot en specifik punkt så kommer den inte att lämna ett visst område. Därmed kan vi garantera att bilen inte krockar med andra fordon och hinder, säger Karl Fredrik Erliksson.

Lästips: vinnaren av Wimanska priset för bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen

Richard Bai. Foto: Martin Larsson

Många rörliga komponenter skapade utmaningar mellan teori och verklighet.

– Vi testade algoritmen på ett småskaligt fordon i labbmiljö som hade problem med LIDAR:n, alltså laserscannern, som mäter avståndet till andra bilar. Det var ett problem som gjorde att vi fick planera om vårt arbete, säger Richard Bai.

Självkörande bilar testas redan ute på vägarna, men processen mot att få dem att klara de utmaningar som dagens bilförare ställs inför är långt ifrån färdig.

Lilla Polhemspriset

Lilla Polhemspriset är Sveriges Ingenjörers årliga pris för bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen och delades för första gången ut 1990. Prissumman är 50 000 kronor.

– Att skapa en algoritm som helt klarar av stadstrafik är mycket svårt. Det handlar inte bara om att styra bilen rätt utan även att fatta beslut på ett korrekt sätt. Den etiska biten är en stor utmaning, säger Karl Fredrik Erliksson.

Skulle ni kunna tänka er att åka i en självkörande bil när de första modellerna släpps?
– Ja det skulle jag, det vore coolt och jag skulle känna mig trygg, säger Richard Bai.

– Hm, jag hade gärna velat testa, men jag litar inte på dem helt och hållet än. Jag tror inte att jag skulle kunna slappna av och sitta och titta åt ett annat håll, säger Karl Fredrik Erliksson.

Caroline Le Ridou

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.
Annica Norlenius

140 på GKN Aerospace tar erbjudande om avgångsvederlag 

I juni meddelade GKN Aerospace i Trollhättan att var sjätte tjänst, 350 av 2 100, måste bort. För att inte bara yngre ska få sluta har facket och företaget kommit överens om att ha frivilligavtal.

”De största tekniska genombrotten är också våra största utmaningar”

Ingenjörer som yrkesgrupp har haft en avgörande roll i den svenska samhällsutvecklingen. Nu kommer en ny bok som sätter ingenjören i sitt historiska sammanhang. 

Chalmers erbjuder anställda avgångspaket

I juni varslade Chalmers 180 personer om uppsägning. Nu erbjuder man samtliga tillsvidareanställda möjlighet till avgångspaket.

Arbetstid och stress blir viktiga frågor i statens avtalsrörelse

Större inflytande, bland annat över arbetstiden, blir en viktig fråga i förhandlingarna om ett nytt avtal för akademikerna inom staten.