Så påverkas ingenjörerna på Scania av neddragningarna

0
2125
För tjänstemännen på Scania innebär neddragningarna att en del måste vara beredda på att flytta inom företaget och acceptera att det kommer att ske omorganisationer. Foto: Peggy Bergman.

Redan för ett år sedan började fack- och företagsledning på Scania planera för en framtida nedgång. Och nu är det dags. Orderingången har sjunkit och många konsultuppdrag avslutas. Men det blir också stora omställningar för tjänstemännen som jobbar kvar.   

Scanias senaste delårsrapport visade på sjunkande orderingång i stora delar av världen, i Europa med så mycket som 30 procent jämfört med samma period förra året. Scanias vd Henrik Henriksson har meddelat att företaget planerar att minska produktionen med 20 procent.

Den personal som drabbas är i första hand visstidsanställda i produktionen och bland tjänstemännen är det konsulter. I dag utgör konsulterna 15 procent av tjänstemännen på Scania och andelen är sedan tidigare planerad att sjunka till max 10 procent.

För tre år sedan tecknade tjänstemannafacken och ledningen ett avtal som reglerar hur Scania använder konsulter.

Lisa Lorentzon

– I den finns en överenskommelse om att andelen konsulter ska ner till 10 procent, oavsett konjunkturen. Nu räknar vi med att neddragningarna blir större, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.

Hur många konsulter det handlar om, och om det också kan bli aktuellt med uppsägningar även av visstidsanställda och tillsvidareanställda, kan Lisa Lorentzon i dagsläget inte svara på.

– Vi har kommit överens om att inte gå ut med några siffror nu. Mer besked kommer inom kort, säger hon.

Konsulterna lämnar över

Nu uppmanar Akademikerföreningen medlemmarna att göra de prioriteringar som ledningen beslutar om. För en del kan det också innebära nya arbetsuppgifter.

– I projekt där konsulterna sitter på nyckelkompetens blir det nödvändigt att överföra kunskap till de som är anställda. Jag hoppas att många ser det här som en möjlighet att utvecklas, säger Lisa Lorentzon.

För tjänstemännen innebär neddragningarna också att en del måste vara beredda på att flytta inom företaget och acceptera att det kommer att ske omorganisationer.

Lisa Lorentzon betonar att det är viktigt att alla förstår att man inte ska fortsätta med arbete som inte är prioriterat, både för att ge sig själv en dräglig arbetsmiljö men också för att inte sätta andra i ytterligare arbete.

Lärdomar från 2009

Nedgången som nu kommer är inte heller oväntad. Fack och företagsledning har suttit tillsammans ett år och diskuterat olika lösningar för hur Scania ska hantera en lägre orderingång. Lisa Lorentzon menar att det finns en beredskap för att kunna genomföra de neddragningar som krävs.

Framför allt är erfarenheterna från 2009 viktiga att ta tillvara. Då gick Sveriges Ingenjörer med på ett krisavtal som innebar att de anställda gick ner till fyradagarsvecka med 90 procent av lönen.

– Då blev problemet att många arbetade för mycket och drabbades av sjukskrivningar på grund av stress och utmattning. Arbetstiden blev kortare men mängden arbete minskade inte. Det misstaget vill vi inte göra om.

Med krisavtalet under 2009 klarade Scania nedgången utan uppsägningar av tjänstemän i Sverige och Lisa Lorentzon hoppas att det ska gå även den här gången.

– Vi vill inte hamna i en situation igen där våra medlemmar jobbar så mycket att det blir sjuka. Det innebär inte att vi utesluter lösningen med kortare arbetstid. Men bara om det är nödvändigt och bara om vi kan minska arbetsmängden i samma utsträckning, säger hon.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Fyrverkeri av Göteborgs Fyrverkerifabrik. Foto: Christoph Maier

Pyroteknikerns tips inför nyår

Tänker du skjuta fyrverkerier i nyår? Här ger prisbelönta fyrverkeriarrangören och tidigare Chalmeristen Martin Hildeberg sina bästa råd.

”De flesta utländska ingenjörer i Sverige är anställda utomlands”

Tre av fyra ingenjörer som får arbetstillstånd i Sverige är inte anställda av en arbetsgivare här. Det ger dem ett sämre skydd mot lönediskriminering.
Henrik Dahlin

Ta tag i din gamnacke och ömmande muskler

Värker det i kroppen av jobbet? Läs då de här tipsen från Sveriges Ingenjörers träningsexpert.

Ingenjörer i industrin testkör kurser för yrkesverksamma

Ingenjörer vid SSAB och LKAB testkör kurser som kan bli framtidens modell för kompetensutveckling inom basindustrin.
Konflikt på jobbet

Tio råd – Så hanterar du konflikter bättre på jobbet

Har ni konflikter på jobbet ibland? Då är det som på andra arbetsplatser, konstaterar experten Lars Larsson. Men det går att lära sig hantera konflikterna och styra dem mot något vettigt. 

”Urholkningen av resurser måste stoppas”

Sveriges Ingenjörer efterlyser mer resurser till högskolan i den kommande forskningspropositionen.

Statlig delpension är ett lotteri

Antalet nya statliga delpensioner har minskat markant de senaste åren och att få ansökan beviljad är lite som att spela på lotto.
Kvinna som mediterar medan kollegorna försöker prata med henne.

Åtta råd – så får du tillbaka fokus på jobbet

Mycket att göra och många bollar i luften är ett ideal idag - men hjärnan är inte gjord för det och det gör oss splittrade och mindre effektiva. Här är tipsen för att lära sig fokusera igen.

ABB-ingenjörernas löner halkar efter

På nio år har civilingenjörerna på ABB tappat nio procentenheter i lön jämfört med snittet för privatanställda civilingenjörer i Sveriges Ingenjörer.

”Arbetsgivaren vill köpa ut mig. Får de göra så?”

Vill arbetsgivaren köpa ut dig? Ta kontakt med någon som kan arbetsrätt så att du inte gör något misstag om du väljer att skriva på.