Så påverkas ingenjörerna på Scania av neddragningarna

0
3077
För tjänstemännen på Scania innebär neddragningarna att en del måste vara beredda på att flytta inom företaget och acceptera att det kommer att ske omorganisationer. Foto: Peggy Bergman.

Redan för ett år sedan började fack- och företagsledning på Scania planera för en framtida nedgång. Och nu är det dags. Orderingången har sjunkit och många konsultuppdrag avslutas. Men det blir också stora omställningar för tjänstemännen som jobbar kvar.   

Scanias senaste delårsrapport visade på sjunkande orderingång i stora delar av världen, i Europa med så mycket som 30 procent jämfört med samma period förra året. Scanias vd Henrik Henriksson har meddelat att företaget planerar att minska produktionen med 20 procent.

Den personal som drabbas är i första hand visstidsanställda i produktionen och bland tjänstemännen är det konsulter. I dag utgör konsulterna 15 procent av tjänstemännen på Scania och andelen är sedan tidigare planerad att sjunka till max 10 procent.

För tre år sedan tecknade tjänstemannafacken och ledningen ett avtal som reglerar hur Scania använder konsulter.

Lisa Lorentzon

– I den finns en överenskommelse om att andelen konsulter ska ner till 10 procent, oavsett konjunkturen. Nu räknar vi med att neddragningarna blir större, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.

Hur många konsulter det handlar om, och om det också kan bli aktuellt med uppsägningar även av visstidsanställda och tillsvidareanställda, kan Lisa Lorentzon i dagsläget inte svara på.

– Vi har kommit överens om att inte gå ut med några siffror nu. Mer besked kommer inom kort, säger hon.

Konsulterna lämnar över

Nu uppmanar Akademikerföreningen medlemmarna att göra de prioriteringar som ledningen beslutar om. För en del kan det också innebära nya arbetsuppgifter.

– I projekt där konsulterna sitter på nyckelkompetens blir det nödvändigt att överföra kunskap till de som är anställda. Jag hoppas att många ser det här som en möjlighet att utvecklas, säger Lisa Lorentzon.

För tjänstemännen innebär neddragningarna också att en del måste vara beredda på att flytta inom företaget och acceptera att det kommer att ske omorganisationer.

Lisa Lorentzon betonar att det är viktigt att alla förstår att man inte ska fortsätta med arbete som inte är prioriterat, både för att ge sig själv en dräglig arbetsmiljö men också för att inte sätta andra i ytterligare arbete.

Lärdomar från 2009

Nedgången som nu kommer är inte heller oväntad. Fack och företagsledning har suttit tillsammans ett år och diskuterat olika lösningar för hur Scania ska hantera en lägre orderingång. Lisa Lorentzon menar att det finns en beredskap för att kunna genomföra de neddragningar som krävs.

Framför allt är erfarenheterna från 2009 viktiga att ta tillvara. Då gick Sveriges Ingenjörer med på ett krisavtal som innebar att de anställda gick ner till fyradagarsvecka med 90 procent av lönen.

– Då blev problemet att många arbetade för mycket och drabbades av sjukskrivningar på grund av stress och utmattning. Arbetstiden blev kortare men mängden arbete minskade inte. Det misstaget vill vi inte göra om.

Med krisavtalet under 2009 klarade Scania nedgången utan uppsägningar av tjänstemän i Sverige och Lisa Lorentzon hoppas att det ska gå även den här gången.

– Vi vill inte hamna i en situation igen där våra medlemmar jobbar så mycket att det blir sjuka. Det innebär inte att vi utesluter lösningen med kortare arbetstid. Men bara om det är nödvändigt och bara om vi kan minska arbetsmängden i samma utsträckning, säger hon.

Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Skogspromenad

Ingenjören tar semester – vi ses igen den 10 augusti!

Följ oss gärna på Facebook och LinkedIIn där vi lägger ut lästips hela sommaren. Här på Ingenjören.se är vi tillbaka den 10 augusti. Trevlig sommar!

Arbeta hemifrån gör att livspusslet fungerar bättre

I en medlemsundersökning av Sveriges Ingenjörer svarar hälften av kvinnorna som arbetar hemifrån under krisen att de upplever en bättre balans mellan arbetsliv och privatliv.
Droger, coronakarta, lönestatistik och ingenjören som hoppade av ekorrhjulet.

Värdet av examen, coronakartan och droger – det är mest läst i år

Här är de 20 artiklar som flest läst på Ingenjören.se under första halvåret 2020.
Kvinna tar det lugnt på balkong

Så får du en bra semester – trots krisen

Går det att få semesterkänsla i en tid av hemarbete, restriktioner och varsel? Ja, säger psykologen Kerstin Jeding. Här är hennes tips. 

Korttidsarbete räcker inte – varsel på Volvo och Sandvik 

Två stora industriföretag, AB Volvo och Sandvik, varslade om uppsägningar veckan före midsommar. Varslen berör tillsammans omkring 1300 jobb för tjänstemän.

Vad kan du om solen? Testa dina kunskaper!

Hur många jordklot ryms det i solen och hur ljust ska det vara för att räknas som dagsljus? Gör sol-quizet och sätt dina kunskaper på prov!

Semestertips: Lyssna på radioserien ”AI och jobben”

Hur påverkar AI jobben, vilka försvinner och vilka förändras? Och vad är etiskt försvarbart när nästan allt är möjligt? Missa inte radioserien AI och jobben som tar upp de viktiga frågorna.

”Viktigt ämne för alla blivande ingenjörer”

"Arbetsmiljö är en av vår tids viktigaste frågor som borde få en högre status i utbildningarna" säger Jonas Borell, årets vinnare av Levipriset.

Fem tips för en lyckad digital anställningsintervju

Med bra förberedelser kan en digital anställningsintervju faktiskt fungera bättre än en vanlig fysisk intervju. Det finns några saker som är särskilt viktiga att tänka på.
Stefan Blomberg

Så kan du agera mot mobbning på jobbet

Mobbning på jobbet är nedbrytande för den som utsätts och skadligt för hela arbetsgruppen. Men det går att göra något åt. Här är psykologen Stefan Blombergs råd.