Svenska ingenjörer får ansvar för underhåll av JAS-motorn

0
2399
GKN Aerospace har en lång tradition av underhåll, service och reparationer på motorn till JAS 39 C/D och har därför både erfarenhet, kompetens och ett bra verksamhetsstöd för att även hantera RM16, den nya motorn i JAS 39 E.

GKN Aerospace i Trollhättan får ansvar för service och underhåll för motorn till JAS 39E. Det meddelade Försvarsmakten förra veckan, ett beslut som möttes av stor glädje.

Motorn till JAS 39E tillverkas i USA av General Electric och tidigare ingick det i affären att underhållet av motorn skulle genomföras av amerikanska General Electric i USA. Detta är något som GKN Aerospace och Sveriges Ingenjörer ifrågasatt rimligheten i och därmed under lång tid argumenterat för att få en ändring på.

GKN Aerospace har en lång tradition av underhåll, service och reparationer på motorn till JAS 39 C/D och har därför både erfarenhet, kompetens och ett bra verksamhetsstöd för att även hantera RM16, den nya motorn i JAS 39 E. ”Varför ska då Sverige lägga pengar till ett annat land när alla resurser redan finns på hemmaplan?” har både GKN Aerospace och Sveriges Ingenjörer frågat sig.

Seger för alla

Förra veckans besked om att de nu får ansvaret för tekniskt stöd till RM16 kändes därför som en seger för alla på GKN Aerospace.

– Detta är en diskussion som pågått under många år och som vi tillsammans med Sveriges Ingenjörer kämpat hårt för. Beskedet är jätteviktigt för oss och vi blev både överraskade och glada att det äntligen kom. Beskedet var så pass efterlängtat och glädjande för oss alla att vi firade med tårta i fredags, berättar Annica Norlenius, ordförande för Akademikerföreningen på GKN Aerospace.

Johan Karlsson är chefsingenjör på den nuvarande motorn RM12 och en av dem som engagerat sig i arbetet med att få affären till GKN Aerospace.

Beslutet är inte bara viktigt för GKN Aerospace som företag. Johan Karlsson är ledamot i Akademikerföreningens styrelse och arbetar som chefsingenjör på den nuvarande motorn RM12 och en av dem som engagerat sig i arbetet med att få affären till GKN Aerospace. Han berättar att det finns stora fördelar med att ha tekniskt stöd i Sverige där man bland annat erbjuds en nära kontakt med kunderna och en förmåga att snabbt och smidigt lösa service och underhåll.

Dragningskraft till ingenjörsyrket

Att arbeta så nära sin kund inom den militära verksamheten är också väldigt inspirerande som ingenjör.

– Få verksamheter erbjuder ett så tätt samarbete med kunden och ingenjörerna får verkligen ha ett helhetstänk för att ge kunden effektiv och bäst support, konstaterar han.

Om GKN Aerospace

GKN Aerospace Engine Systems utvecklar, tillverkar och underhåller delar till motorer för civila och militära flygplan och rymdraketer. Motorunderhåll ingår främst inom den militära delen.

Företaget har cirka 2100 anställda i Trollhättan, varav cirka 1100 är tjänstemän.

GKN Aerospace Engine Systems har idag ansvaret för motorn till Gripen C/D, kallad RM12. RM16 är Sveriges benämning på motorn i nya Gripen E. Grundmotorn kommer från General Electric där den används i F-18 E/F Super Hornet och benämns F414-GE-39E.

Annica Norlenius understryker också att den militära verksamheten ger viktiga synergier till andra delar av företaget genom bland annat kompetensöverföring och teknikutveckling. Dessutom är det viktigt att GKN Aerospace behåller och utvecklar ingenjörskompetensen inom den militära verksamheten så att den inte går förlorad för stridsflygplan inom Sverige.

– Sist men inte minst skapar den här typen av produkter en dragningskraft till ingenjörsyrket och den behöver vi som nation säger Annica Norlenius.

Läs också: Gripenbeslut avgörande för svensk flygindustri

Tryggt för framtiden

Rent konkret innebär affären ingen förändring i verksamheten idag eftersom det kommer att dröja ytterligare några år innan RM16-motorerna kommit i full drift och kräver underhåll. Däremot innebär detta naturligtvis en större trygghet för den militära verksamheten i företaget vilket ger arbetsro. I närtid kommer GKN Aerospace att börja förbereda sig genom att utveckla kompetensen och komplettera redan befintlig utrustning och infrastruktur för den nya motortypen.

– Det viktiga är att vi nu ser en långsiktighet i verksamheten, inte bara i produkterna utan även i vår egen kompetensutveckling och att vi kan dra nytta av redan gjorda investeringar. Vi vet att vi har jobb framöver och att vi kan fortsätta vara en viktig spelare inom flygbranschen, poängterar Annica Norlenius och Johan Karlsson.

Anna Nyström

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!

Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer. Publicering sker efter att inlägget granskats. Skriv gärna kort, håll god ton och håll dig till ämnet. Vi publicerar inte kommentarer med personangrepp. Kommentarsfältet stängs 21 dagar efter artikelns publiceringsdag.

Please enter your name here

SENASTE NYTT

Åsa Göthlin och Mikael Billström

Scania: Vill möta medarbetarnas önskemål att jobba hemifrån

Efter pandemin vill Akademikerföreningen på Scania se mer flexibilitet i var och när arbetet utförs. Och det är också Scanias mål.  
Scanialastbil

96 procent på Scania vill jobba hemifrån efter pandemin 

En enkät från Akademikerföreningen på Scania visar att nästan alla akademiker vill jobba hemifrån, mer eller mindre, också framöver.

Emils algoritm grundade 18-åringarnas techbolag

För den som behöver köpa en dator eller telefon kan det vara svårt att veta vilken modell som passar de behov man har. Det gav några gymnasiekillar i Jönköping en affärsidé.
Usb-minne

Se upp med vad du sparar – kan vara stöld av företagshemligheter

Sparar du programkod, någon ritning eller en kundlista? Om arbetsgivaren anklagar dig för att ha stulit företagshemligheter kan det bli dyrt. 

Karriären inte slut efter utbrändheten

Sofia Wahling drabbades av utmattning på sitt första jobb. Det fick henne att tänka om. Idag är hon på ett jobb där hon trivs och mår bra. Här delar hon med sig av sina bästa råd.
Johan Westerman, Stockholms universitet

Ny studie: Den som byter jobb ofta lär sig mer

Det är inte bara lönen som ofta höjs när vi byter jobb. Vi lär oss också mer, visar en ny studie. Och det är som tydligast för personer mellan 40 och 55 år. 

Akademikernas ordförande på Volvo: ”Jag vill inte vara med om det här igen”

– Det är inte en hållbar lösning att lägga ett större varsel var tionde år för att företaget behöver ny kompetens, säger Anna Margitin, Akademikerföreningens ordförande på Volvo Cars.
Övervakning

Övervakning på jobbet ökar – också i Sverige

Allt fler arbetsgivare kollar vad anställda skriver i mejl, om de tittar på Youtube eller byter fönster under Teams-mötet. Nu behöver anställda och fack få koll på vad som sker, menar it-experten Mattias Beijmo.

Risk för fler tvister om Las förändras

Helene Robson, chefsjurist på Sveriges Ingenjörer, varnar för fler tvister på arbetsmarknaden om det blir förändringar i Lagen om anställningsskydd.

”Har jag rätt till avdrag för hemmakontoret?”

Se till att din arbetsgivare tillhandahåller den utrustning du behöver. Det är den bästa lösningen enligt Skatteverkets expert.