Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Så har corona påverkat arbetsmiljön

Så har corona påverkat arbetsmiljön

Coronapandemin har påverkat arbetsmiljöarbetet, men på olika sätt för olika typer av verksamheter. Ensamarbete, bemanning och kommunikation är några av de vanligaste utmaningarna.

Att arbetsmiljön har påverkats av den pågående coronapandemin är uppenbart, men hur ser det ut i praktiken? Vilka är de stora utmaningarna och hur håller man arbetsmiljöarbetet levande?

I slutet av april arrangerade Ramboll ett webbinarium som utgick från deltagarnas egna upplevelser av arbetsmiljöarbetet i coronatider. Utgångspunkten var en webbenkät som skickades ut till kunder och intressenter inför webbinariet.

Oscar Ölund, Ramboll.

– Svaren visar att det är en tudelad situation som har uppkommit med krisen när det gäller arbetsmiljön. En del upplever att frågorna fått mer fokus medan andra upplever att de blivit nedprioriterade, säger Oscar Ölund, konsult på Ramboll som tillsammans med kollegan Maria Lindkvist höll i webbinariet.

Fokus här och nu

Men det finns några saker som är gemensamma för de flesta arbetsplatserna. En är att fokus på arbetsmiljöfrågorna ligger här och nu, vilket innebär att det löpande arbetet får stå tillbaka för det akuta läget. Social distansering, att många jobbar hemifrån och ett minskat resande gör det svårare att genomföra skyddsronder och revisioner.

Maria Lindkvist poängterar dock att det är viktigt att hitta sätt att hålla i det systematiska arbetsmiljöarbetet, även i kristider. Brister i kontroll riskerar att leda till brister i efterlevnad.

Ett tips är att se över resursfördelningen så att fler kan göra uppföljningar på plats, men även att dra nytta av digitala lösningar – använd kamera för att dokumentera, komplettera med enkäter och frågeformulär.

Maria Lindkvist, Ramboll.

– Försök att omplanera det som går, se över ert årshjul och kolla om ni kan skjuta på vissa saker. Och ha en plan B för att ta igen den tid som ni förlorar nu, säger Maria Lindkvist.

Fler och tätare möten

En av de stora utmaningarna just nu handlar om kommunikationen. Både att nå ut med information men även att få kommunikationen mellan chefer och medarbetare att fungera liksom samarbete och dialog inom arbetsgrupper. Detta gäller oavsett om medarbetare arbetar hemifrån, delvis hemifrån eller på plats, eftersom man försöker håller större fysiska avstånd på arbetsplatsen.

Så håller du liv i arbetsmiljöarbetet

  1. Håll dig uppdaterad om förändringar.
  2. Eliminera, minimera eller hantera risker.
  3. Gör en förnyad riskbedömning utifrån den nya situationen, tänk på risker kopplade till både organisatorisk och social arbetsmiljö.
  4. Dra nytta av kamera och enkäter för att utföra kontroller på distans.

Fler och tätare möten via digitala verktyg är en lösning, men framför allt handlar det om att ledningen måste ta ett tydligt ansvar för kommunikationen.

– I en krissituation är det viktigt att som ledare lyssna och visa förståelse för medarbetares oro, men också att ta ledningen, att vara synlig och leda med goda exempel. Var transparent, både med vad du vet och inte vet. Prioritera och var uppmärksam på att medarbetarna har en balans i arbetet. Vilka arbetsuppgifter ska göras, vilka ska inte göras? Tänk också på att använda många olika kommunikationsvägar för att nå alla, tipsar Maria Lindkvist.

I enkäten framkommer att vissa bildat särskilda corona-grupper som består av ledning, HR och kvalitet- och miljö- och arbetsmiljöansvariga. De jobbar tillsammans för att komma ut med löpande information för att förhindra ryktesspridning, oro och irritation.

Ensamhet en utmaning

Det psykologiska måendet kopplat till hemarbete är också en viktig fråga att hantera i den nya situationen. Även om man möts via video och telefon så är det inte jämförbart med att träffas på riktigt. Ensamheten är en utmaning. Detta har man försökt hitta lösningar på. En av enkätdeltagarna skriver så här:

”Vi försöker boka in möten, både enskilda och i större grupper, bara för att socialisera, vi dricker kaffe på morgonen och avslutar veckan med en remote AW, ofta med ett quiz eller någon aktivitet”.

Se upp med ensamarbetet

  1. Aktivera krisgruppen.
  2. Se till att digitala möten har tydlig agenda och struktur och att någon för anteckningar.
  3. Tänk på att använda omväxlande kommunikationsvägar.
  4. Se till att ha regelbunden kommunikation – inom gruppen, med närmaste chef och från företaget.

Andra planerar in möten utomhus, hittar på aktiviteter och utmaningar där de kan dela varandras vardag och har möten där de har som stående punkt att stämma av hur alla mår.

Nya rutiner för lunch och fika

Maria Lindkvist konstaterar att hemarbetet är något som för de allra flesta varit en stor omställning. För att medarbetarna ska fungera och hitta balans i ett annorlunda arbetsliv behöver man jobba med fyra ingredienser – tydlighet i struktur och arbetstid, samhörighet med kollegor, hälsa och glädje.

Även den fysiska arbetsplatsen kan vara en utmaning. Kontorslandskap måste glesas ut, riskgrupper kunna arbeta hemifrån och miljön anpassas för att minimera smittspridning. Många har utökat städningen och ser till att beröringsytor torkas av regelbundet och hittat nya rutiner för lunch och fika. För att minska sårbarheten om medarbetare blir sjuka har man även gjort omorganisationer så att personal med liknande funktioner inte arbetar tillsammans.

– Varje företag måste göra sin egen riskbedömning och ta fram en handlingsplan, både på lång och kort sikt, konstaterar Maria Lindkvist.

Sporrar kreativiteten

Men det finns också en del gott som kommit ur krisen. Att medarbetare tagit stora digitala kliv och lärt sig hantera de digitala verktyg som företaget har är något som flera lyfter fram. Men även att situationen fått kreativitet och lösningsfokus att spira.

– För vissa har krisen blåst liv i verksamheten. Man har varit tvungen att hitta nya sätt att tillhandahålla produkter och tjänster och det har varit ett bra och utmanande tankearbete, säger Oscar Ölund.

Den stora utmaningen framöver är att behålla och ta vara på allt gott som kommit ur krisen. Maria Lindkvist poängterar att alla som har en ledande roll i verksamheten nu har alla chanser att jobba vidare med detta framöver.

– Situationen har ju fört något gott med sig. Nya rutiner, tätare kommunikation och tydligare gemensamt fokus har för många lett till en förbättrad situation. Nu gäller det att arbeta vidare med det här. Att utvärdera vad som blivit bättre, hur medarbetare upplevt situationen och uppmuntra dem att komma med idéer och förslag på förbättringar, säger Maria Lindkvist.

Anna Nyström

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sverige bäst i EU på innovation

0
Sverige är det mest innovativa landet i EU. Det visar FN:s årliga ranking Global Innovation Index. 

Kamp om ingenjörer när Käppalaverket växer

0
Nu ska ett av Sveriges största reningsverk – Käppala – minska utsläppen. Närmare 200 ingenjörer är knutna till projektet i någon utsträckning.

Sju tips: Så gör du om din firma går dåligt

0
Vad kan du som egen företagare göra för att rädda situationen när framtiden ser mörk ut? Anders Hallgren på Sveriges Ingenjörer delar med sig av goda råd till krisande egenföretagare.

32 råd – det här hade vi velat veta på första jobbet

0
Ingenjören frågade tio unga ingenjörer vad de hade velat veta när klev in genom dörren på sitt första ingenjörsjobb.

Ett utlandsjobb kan ge karriären en skjuts

0
Ericsson har verksamhet i 180 länder. Anki Ljung, rekryteringschef på Ericsson har flera tips till dem som vill ut i världen.

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

10
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA