Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Högskolor tar fram utbildningar för ingenjörer i industrin

Högskolor tar fram utbildningar för ingenjörer i industrin

Kompetensutveckling är en av industrins stora utmaningar. Därför har tretton lärosäten tillsammans tagit fram digitala utbildningar för yrkesverksamma ingenjörer. Efter årsskiftet kan 1 000 utbildningsplatser bli tillgängliga.

Den tekniska utvecklingen inom industrin sker snabbt. Fler maskiner utrustas med sensorer, artificiell intelligens används för effektiv styrning och för att koppla ihop system i olika delar av världen. Snabba teknikskiften gör att ingenjörer inom industrin behöver kompetensutveckling men ett problem är hur ingenjörerna som jobbar heltid ska få tid och tillgång till vidareutbildningar.

Med stöd från Vinnova startade för drygt tre år sedan programmet Civilingenjör 4.0. Tretton lärosäten diskuterade kompetensbehoven inom industrin tillsammans med några av de stora industriföretagen. Under våren 2019 togs några kurser fram som testades av en mindre grupp ingenjörer på SKF.

Läs om de första pilotkurserna en tidigare artikel i Ingenjören.

När pandemin slog till i våras och många ingenjörer inom industrin permitterades uppstod omedelbart ett behov av digitala utbildningar.

Bengt-Göran Rosén, Högskolan i Halmstad

– Vi hade hunnit ta fram kurser för åtta utbildningsmoduler inom olika specialområden. Snabbt startade vi arbetet med att digitalisera utbildningarna och lägga upp dem på en gemensam utbildningsplattform, säger Bengt-Göran Rosén, professor i maskinteknik vid Högskolan i Halmstad och en av de ansvariga för Ingenjör 4.0.

Startade i somras

Den 1 juni fick sedan 55 ingenjörer från 7 olika industriföretag, bland annat AB Volvo, SKF, Scania och Sandvik, möjlighet att gå några av utbildningarna. I mitten av augusti startade den andra omgången för samma grupp.

Vad handlar kurserna om?

De åtta moduler som har hunnit blir färdiga är:

  1. Smart Products and Industrial Internet of Things, Linköpings tekniska högskola.
  2. Autonomous Robots, KTH.
  3. Cyber Physical Systems and Digital Twins, Högskolan i Skövde.
  4. Connectivity, 5G, and Cloud Communication, Chalmers.
  5. Human Robot Collaboration, Chalmers, KTH, Högskolan Väst och Linnéuniversitetet.
  6. Standards and Interoperability in Digitized Industry, KTH, Eurostep
  7. Management of Manufacturing Digitalization, Luleå tekniska universitet och KTH.
  8. Additive manufacturing, Chalmers, Örebro universitet och Högskolan i Halmstad.

 

Utbildningarna innehåller en blandning av olika moment: förinspelade föreläsningar, filmer från Youtube, egna inspelade filmer, Ted Talks och webbinarier där kursdeltagarna får träffa läraren och diskutera med andra kursdeltagare. All undervisning sker på engelska.

Varje modul är inriktad på ett ämnesområde och kurserna har tagits fram av några av de främsta experterna i Sverige. De flesta är professorer på de tekniska högskolorna och forskar i nära samarbete med industrin. Flera moduler har tagits fram i samarbete mellan två eller flera lärosäten.

– Jag skulle vilja påstå att vi har plockat russinen ur kakan och därför håller utbildningarna också en väldigt hög nivå, säger Bengt-Göran Rosén.

Fokus på senaste tekniken

Varje modul motsvarar en högskolepoäng och omfattar 25 studietimmar. Upplägget är flexibelt och deltagarna kan genomföra utbildningen när det passar dem. Tanken är inte att ingenjörerna ska gå alla moduler, även om några av sommarens deltagare gjorde det.

– Det här är vidareutbildningar för yrkesverksamma ingenjörer inom industrin och varje modul fokuserar på de teknikskiften som pågår inom ett område. Genom att läsa en eller ett par moduler får ingenjörerna kunskap om den senaste tekniken inom sitt eget område, säger Bengt-Göran Rosén.

Utvärderingarna har visat att deltagarna är mycket nöjda och webbinarierna har varit särskilt uppskattade. Examination har skett i form av inlämningsuppgifter och quiz. Hittills har det inte varit möjligt för deltagarna att få universitetspoäng för studierna men om det blir ett önskemål är det möjligt att lösa det i framtiden. För detta krävs att deltagarna blir inskrivna på lärosätena, vilket inte sker i dag.

Fler platser efter nyår

Under hösten fortsätter arbetet både med att finslipa de moduler som finns och att ta fram nya.

Mer om Ingenjör 4.0

Ingenjör 4.0 utvecklas och finansieras inom det strategiska innovationsprogrammet Produktion2030. Satsningen koordineras av Högskolan i Halmstad och modulutbildningarna tas fram av Svenska Produktionsakademiens 13 högskolor och universitet med fler än 50 professorer och lärare i samverkan.

– Vi pausar utbildningarna nu för att strömlinjeforma modulerna så att de blir uppbyggda på samma sätt och vi tar också fram sex nya moduler. Vid årsskiftet planerar vi att 14 moduler är färdiga och då ska vi också kunna erbjuda fler utbildningsplatser.

Hur många platser vågar du lova?

– Vi hoppas på 1 000 platser i januari. Det är webbinarierna som är begränsningen eftersom de sker live (men digitalt) och därför kan deltagarna inte vara för många, säger Bengt-Göran Rosén.

Planen är att Ingenjör 4.0 fullt utbyggt ska innehålla fler än 30 moduler inom 16 utbildningsområden.

Mer information om Ingenjör 4.0 finns på projektets hemsida. Där finns intervjuer med ingenjörer som deltagit i utbildningarna och där kommer också information om när anmälan till utbildningarna efter nyår öppnar.

Karin Virgin

2 KOMMENTARER

    • Det finns inget formellt utbildningskrav. Satsningen riktar sig till anställda inom industrin med ingenjörsbakgrund. Det innebär att den som söker ska arbeta som ingenjör för att kunna tillgodogöra dig utbildningen. En gymnasieingenjör som genom vidareutbildningar och arbetslivserfarenhet har ett kvalificerat ingenjörsjobb kan alltså gå utbildningen./ Redaktionen

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Så svarar du chefen som nobbar ditt lönekrav

0
För att lyckas med lönesamtalet är det viktigt att fundera på vad chefen kommer att svara på ditt lönekrav. Läs om ombudsmannens tips för hur du bemöter chefens argument.

“Varför existerar dåligt ledarskap fortfarande?”

0
Varför finns det så många dåliga chefer, trots all kunskap vi har om ledarskap? Det är en fråga som vi borde diskutera mer, menar professor Anders Örtenblad.
Pengar, KTH, Ericsson

Lön, antagningspoäng och att jobbet inte känns kul – det här läste flest 2021

0
Vad säger jag när chefen nobbar mitt lönekrav? Är det ett problem att Ericsson vill överge fasta arbetsplatser? Varför krävdes det en ingenjör för att avslöja bluffen i Allra?

Nu ska arbetsgivarna avgöra vad som är friskvård

0
Nu ska arbetsgivarna själva bestämma hur friskvårdsbidraget ska användas. Men det blir inte fritt fram för vad som helst. Reglerna har inte förändrats. 

Cykelförmån och avdrag för jobb på annan ort – här är nya lagarna 2022

0
Den 1 januari 2022 trädde en rad lagändringar i kraft. Här är åtta som påverkar arbetslivet.
Frost

Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 10 januari

0
Nu gör vi uppehåll, men är tillbaka igen den 10 januari.

Min kollega är lat – vad ska jag göra?

1
Vad gör man med kollegor som inte engagerar sig, som levererar i sista minuten och gör bara exakt det som förväntas? Så här svarar psykologen.
Unga ingenjörer

Nästan fem gånger fler ingenjörer examineras i dag än i slutet av 70-talet

11
För 40 år sedan examinerades 1 500 ingenjörer per år. Nu är antalet 7 300.   

Fler utländska doktorander stannar i Sverige

0
Mer än varannan utländsk doktorand stannar i Sverige efter examen. Linköpings universitet, Chalmers och KTH är lärosätena som har flest utländska doktorander som stannar.

Karolina Unger: Civilingenjören som blev klimatinfluencer

4
För två år sedan lämnade Karolina Unger ett välbetalt jobb för att på heltid kunna ägna sig åt det hon brinner för. Hon startade KLIMPO – ett forum för att Sverige ska klara målet att bli klimatneutralt 2045.  

VI REKOMMENDERAR

Man som slappnar av framför julgran

Så gör du för att stressa ner i jul

1
Låt inte julen bli ytterligare en stressfaktor. Här ger experterna sina bästa tips för att stressa ner i jul - och för att slippa stressa när du börjar jobba igen.

TOPPLISTA