”Innovation har gått från nice to have till must have”

Sofie Lindblom. Foto: Johanna Pettersson

Samla in idéer från hela företaget, mindre fokus på kortsiktiga kvartalsrapporter och gör analyser av hur förändringar i omvärlden påverkar affärerna. Det är några av nycklarna som krävs för att företag ska lyckas ta sig igenom krisen med bibehållen innovationskraft, menar Sofie Lindblom, innovationsexpert.

Hur har innovationskraften i Sverige påverkats under pandemin? Och vad måste företag, men också anställda, göra annorlunda i framtiden. Ingenjören frågade Sofie Lindblom, expert på innovationsprocesser och tidigare global innovationschef på Spotify.

Sofie Lindblom medverkar i ett samtal om innovation vid årets utbildning av Polhempriset. Läs mer och anmäl dig här.

Sofie Lindblom

Ålder: 30 år
Utbildning: Civilingenjör i medieteknik vid Linköpings tekniska högskola
Intraprenör: Ett antal olika roller på Spotify som så småningom ledde fram till rollen som global innovationschef
Entreprenör: Lämnade Spotify för att hoppa rakt ut i entreprenörsvärlden. Startade tillsammans med andra företaget Ideation360 som har byggt en plattform för att samla in idéer och koordinera innovationsprocesser, i kombination med en utbildning- och konsultverksamhet.
Utlandserfarenhet: Pluggade delar av utbildningen utomlands, bland annat i Singapore och USA. Har även jobbat utomlands i Frankrike och Australien.
Gör nu: Klev av Ideation360 vid årsskiftet och driver nu eget bolag där hon stöttar organisationer i sina innovationssatsningar och föreläser.

Du som är innovationsexpert, förklara vad innovation egentligen är?

– Här finns det många uppsättningar av definitioner. Ofta gör vi misstaget att endast associera innovation med de stora banbrytande uppfinningarna som förändrar hela branscher eller samhällen. Med den definitionen blir det ganska svårt att som individ eller företag ens närma sig de här frågorna. För att bryta ner det kan man se innovation som nya idéer som skapar värde i ett sammanhang. Till exempel en ny process som spar tid för medarbetare eller en ny tjänst kopplat till produkten som gör den tillgänglig för fler kunder.

För att ta Sverige snabbt ur krisen, vad behöver företagen fokusera på?

– Det har blivit tydligt att man inte kan fortsätta att stirra på sina kvartalsrapporter som använder en kostnadsmodell för att mäta lönsamhet. Vi behöver förstå den underliggande förklaringen till varför det svänger som det gör. Företag behöver lägga örat mot rälsen för att få fram svaren på tre frågor. 1. Vad händer i omvärlden? 2. Hur påverkar förändringarna våra kunders behov? 3. Hur ser teknikutvecklingen ut i vår bransch eller vårt område?

Men kan man leda företag utan att granska kvartalsrapporter?

– Det kan man förstås inte men fokus måste flytta från backspegeln till vindrutan. Det sägs att styrelsearbete till 80 procent handlar om att titta i backspegeln och 20 procent om att titta framåt. Med den förändringstakt vi ser kan man tycka att det borde vara tvärtom?

Hur tar man omvärldensanalyserna vidare till en innovationsprocess?

– Företagen behöver bygga muskler för att systematiskt testa nya idéer. Grundbyggstenarna för att få till detta kan sammanfattas i fyra delar: 1. En innovationsprocess, 2. Tid att driva processen, 3. Budget att göra små experiment och 4. En styrmodell som beslutar vilka idéer man går vidare med.

Vilken brukar vara den största utmaningen?

Sofie Lindblom driver nu eget bolag där hon stöttar organisationer i sina innovationssatsningar och föreläser i ämnet.

– För alla organisationer brukar det vara tid som ofta kallas  ”Innovator’s Dilemma”. En lösning kan vara att sprida sitt fokus på tre horisonter. 1. Företagets kärnaffär, 2. Kontinuerlig förbättring av kärnaffären, 3. Den framtida möjliga kärnaffären. För en långsiktig framgångsrik verksamhet är det är jätteviktigt att man klarar att jobba med de tre horisonterna parallellt.

Vilka är dina bästa tips till företag för att få en innovationsprocess att fungera?

– Prata om de strategiska utmaningarna och se till att det finns ett forum för att dela idéer på hur man ska ta sig an dem. Det kan vara en så enkelt som en digital idétavla. Här är det viktigt att få med många olika perspektiv. Ofta glömmer man de medarbetare som arbetar närmast kunderna, deras idéer är ofta värdefulla. Kort och gott ”strössla” med idéer! Ta även fram en struktur för att gruppera, sortera och prioritera idéer för att sedan ta dem vidare ut i organisationen med ett tydligt fokus. De idéer som tidigt visar sig lovande kan då lyftas för att så småningom bli innovationer. En bra princip att ha i bakhuvudet är 100-10-1: 100 idéer leder till 10 koncept med kommersiell potential varav 1 lanseras med framgång.

Många ingenjörer som ruvar på en affärsidé har nappat på erbjudanden om avgångsvederlag för att förverkliga drömmen om att starta eget. Vilka är dina bästa tips?

– Först och främst, håll inte din idé för dig själv. Var inte så hemlig. Mitt råd är att dela idén med alla du känner som kan ge dig värdefull feedback. Förutom en bra idé krävs många olika hattar för att bygga ett bolag: juristhatten för att granska avtal, HR-hatten när du behöver rekrytera och marknadsföringshatten för att bygga ett varumärke. Ta också hjälp av hela det ekosystem som finns för företagare i Sverige, exempelvis Almi, Sting eller inkubatorerna som ofta finns i anslutning till Science Parks. Och kanske viktigast av allt. Hitta din första kund.

Lyssna på Sofie Lindblom

Den 11 november, under en livesändning på Sveriges Ingenjörers Youtubekanal, avslöjas vem som får årets Polhempris. Före prisutdelningen sker ett digitalt samtal med inbjudna gäster om hur Sverige fortsatt kan vara ett land med stark innovationskraft. Sofie Lindblom kommer att vara en gästerna under eventet.

Läs mer om programmet för Polhemprisutdelningen, vilka som medverkar och gör din anmälan här.

Lämna en kommentar

Senaste nytt