Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Arbetsmarknad Seger för facken vid Volvo i Skövde

Seger för facken vid Volvo i Skövde

Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag. Reaktionerna blev starka. Hade inte ledningen fått hela bilden av arbetet med elmotorer som pågick? Facken drev på och i december 2020 meddelade Volvo Cars att elmotorer kommer att tillverkas i Skövde.

Under hösten 2019 informerade ledningen om att Volvo Cars skulle bryta ut förbränningsmotordelen ur bolaget. Den skulle i stället gå mot ett samgående med motsvarande del inom Geely.

Tommy Sellgren
Tommy Sellgren

– Det blev många upprörda känslor. Dels att vi skulle mista tillhörigheten till Volvo Cars, vars framgångssaga vi varit en del av. Att vi skulle kliva av tåget, säger Tommy Sellgren, ordförande för de lokala Akademikerna, där Sveriges Ingenjörer ingår.

Men det som ytterligare spädde på reaktionerna var att vd:n Håkan Samuelsson i intervjuer menade att elmotorer inte skulle tillverkas i Skövdefabriken. Eftersom hälften av Volvo Cars tillverkning från 2025 ska vara elbilar och hälften hybrider så betydde det dåliga framtidsutsikter för många anställda i motorfabriken.

Gjordes redan i testlabbet

Tommy Sellgren har många kollegor inom Manufacturing Engineering som de senaste åren jobbat med att bygga upp kompetensen kring elmotorer.

– Vi ville visa att vi visst skulle kunna jobba med att tillverka elmotorer – för i testlabbet gjorde vi det redan. Kunskapen fanns. Vi kände att ledningen inte hade hela bilden. Labbet var hemligt, men var det så hemligt att det undgått ledningen vad vi kan?

Facken i Skövde (Akademikerna med Sveriges Ingenjörer, IF Metall, Unionen och Ledarna) drev på, genom koncernfacklig samverkan, för att granska ledningens underlag med en löntagarkonsult. Det är en oberoende person som varken ska stå på fackets eller arbetsgivarens sida utan analysera och göra en bedömning.

– Konsulten bekräftade vår syn att vi skulle kunna bygga elmotorer och han presenterade det för ledningen.

Gav aldrig upp – fortsatte bygga kompetens

Nästa steg blev att få Håkan Samuelsson att komma till labbet och se vad man byggt upp, vilket han också gjorde.

Tommy Sellgren säger att han gärna vill tro att det besöket, tillsammans med ytterligare påtryckningar från facken och medarbetare, som visat fördelarna med att tillverka i Skövdefabriken, gjorde att Volvo Cars i december 2020 meddelade att man investerar 700 miljoner kronor för att bygga upp elmotortillverkning i Skövde.

– Grunden till framgången att vi får tillverka elmotorer ligger också i att medarbetare på Skövdefabriken aldrig gav upp utan ständigt fortsatte bygga kompetens – genom externa samarbeten, forskning och teknikutveckling. Det hade aldrig gått utan duktiga akademiker, säger Tommy Sellgren.

Han tror också att samarbetet mellan facken hjälpte till, och att alla kunde påverka utifrån sina arbetsområden.

– Det kan såklart vara jobbigt för ledningen att ändra sig, när man tidigare gått ut i media. Men jag upplever att ledningen lyssnar och tar till sig när det finns ny fakta och kan ändra uppfattning, vilket nu också hände.

Nu blir det i ett första steg montering av elmotorer i Skövde med start inom några år. Ett par år senare blir det full tillverkning.

Blev dotterbolag vid årsskiftet

Sedan årsskiftet är motorfabriken ett dotterbolag till Volvo Cars och har bytt namn till Powertrain Engineering Sweden. Även en del av FoU:n i Göteborg ingår i bolaget, vilket Tommy Sellgren tycker ger en bättre helhet.

Hittills har fokus varit på att få beslutet om elmotortillverkning, men nu kan man inrikta sig på vilken kompetens och eventuella utbildningsinsatser som behövs. För många ingenjörer i Skövdefabriken är huvudfokus nu att projektera för elmotortillverkning.

Det kommande samgåendet mellan Powertrain Engineering Sweden och Geely öppnar möjligheten att tillverka motorer för andra än Volvo Cars och att tillverka hela spannet med förbrännings-, hybrid- och elmotorer.

60 personer fick sluta på motorfabriken i och med Volvo Cars varsel och uppsägningar under 2020 men framåt tror Tommy Sellgren snarare att det kommer att vara ett ökat behov av ingenjörer.

Volvo Cars batteriutveckling sker i Göteborg och Shanghai, men i Skövde har man ett labb med utrustning och kompetens för att testa tillverkningstekniken av elmotorer. Det sker i projektet Nästa generations drivlinor som finansieras av Vinnova och drivs på Assar Industrial Innovation Arena i samarbetet med bland annat flera högskolor, Volvo Lastvagnar, Powertrain Engineering Sweden och Volvo Cars.

Karin Thorsell

2 KOMMENTARER

  1. Bra jobbat med facklig samverkan och att anlita en löntagarkonsult!
    Ett klart bevis på att Sveriges Ingenjörer kan påverka
    och att det är värdefullt att vara med i facket.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Lignin från skogen kan ersätta olja i asfalt

0
Skogen spelar en viktig roll i den gröna omställningen. "Att använda lignin i asfalt är ett konkret exempel på hur vi kan minska det fossila beroendet" säger Monica Normark, CTO på Sekab.
Kollegor fikar

Risk för trötthet när vi träffar kollegorna igen

3
Ett och ett halvt års distansjobb har gjort oss ovana att vara bland kollegor. Här ger psykologen Anders Rydell råd för att det ska gå bra att komma tillbaka till jobbet.

Kommunerna har förstått att distansarbete fungerar

0
Före pandemin var det kalla handen för den som ville jobba hemifrån. Nu har flera kommuner ändrat inställning. Fyra kommuner som Ingenjören har pratat med öppnar för distansarbete.

Så påverkas ingenjörerna i Skellefteå av Northvolt

0
För ingenjörerna i Skellefteå kommun har etableringen av Northvolt i allra högsta grad förändrat arbetsvardagen.

Staten behöver vässa sig för att rekrytera ingenjörer

1
Samhällsnyttan är en viktig anledning till att unga söker jobb i staten. Ändå är det få ingenjörsstudenter som överväger att jobba statligt visar en rapport från Arbetsgivarverket.
Coop Märsta

IT-attacken mot Coop: ”Verkligheten är något annat än träning”

0
Coops IT-chef berättar om attacken. ”Det goda som kommit ut av det är att andra kan använda oss för att lyfta IT-säkerheten till styrelsenivå.”

Nytt avtal för ingenjörer i kommuner

0
I januari träder nya branschavtal i kraft som berör ingenjörer inom kommunal verksamhet. Flexibla arbetstider och arbetstidsförkortning var de stora knäckfrågorna i förhandlingarna.

Styrelsen svarar: Så ska överskottet användas

2
Hur ska överskottet från den tillfälliga höjningen av medlemsavgiften användas? Ingenjören frågade förbundsstyrelsens ordförande Ulrika Lindstrand.

Facket larmar om arbetsmiljöbrister på Paradox

0
Medarbetare på spelföretaget Paradox larmar nu om problem med diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Och särskilt utsatta är kvinnorna.

Arbetslösheten för ingenjörer nästan som före pandemin

0
I augusti låg arbetslösheten för ingenjörer på 1,3 procent – bara 0,1 procent över nivån två år tidigare. Samtidigt deltar fler ingenjörer i program hos Arbetsförmedlingen.

VI REKOMMENDERAR

Konflikt på jobbet

Tio råd – Så hanterar du konflikter bättre på jobbet

0
Har ni konflikter på jobbet ibland? Då är det som på andra arbetsplatser. Men det går att lära sig hantera konflikterna och styra dem mot något vettigt. 

TOPPLISTA