Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Arbetsmarknad Seger för facken vid Volvo i Skövde

Seger för facken vid Volvo i Skövde

Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag. Reaktionerna blev starka. Hade inte ledningen fått hela bilden av arbetet med elmotorer som pågick? Facken drev på och i december 2020 meddelade Volvo Cars att elmotorer kommer att tillverkas i Skövde.

Under hösten 2019 informerade ledningen om att Volvo Cars skulle bryta ut förbränningsmotordelen ur bolaget. Den skulle i stället gå mot ett samgående med motsvarande del inom Geely.

Tommy Sellgren
Tommy Sellgren

– Det blev många upprörda känslor. Dels att vi skulle mista tillhörigheten till Volvo Cars, vars framgångssaga vi varit en del av. Att vi skulle kliva av tåget, säger Tommy Sellgren, ordförande för de lokala Akademikerna, där Sveriges Ingenjörer ingår.

Men det som ytterligare spädde på reaktionerna var att vd:n Håkan Samuelsson i intervjuer menade att elmotorer inte skulle tillverkas i Skövdefabriken. Eftersom hälften av Volvo Cars tillverkning från 2025 ska vara elbilar och hälften hybrider så betydde det dåliga framtidsutsikter för många anställda i motorfabriken.

Gjordes redan i testlabbet

Tommy Sellgren har många kollegor inom Manufacturing Engineering som de senaste åren jobbat med att bygga upp kompetensen kring elmotorer.

– Vi ville visa att vi visst skulle kunna jobba med att tillverka elmotorer – för i testlabbet gjorde vi det redan. Kunskapen fanns. Vi kände att ledningen inte hade hela bilden. Labbet var hemligt, men var det så hemligt att det undgått ledningen vad vi kan?

Facken i Skövde (Akademikerna med Sveriges Ingenjörer, IF Metall, Unionen och Ledarna) drev på, genom koncernfacklig samverkan, för att granska ledningens underlag med en löntagarkonsult. Det är en oberoende person som varken ska stå på fackets eller arbetsgivarens sida utan analysera och göra en bedömning.

– Konsulten bekräftade vår syn att vi skulle kunna bygga elmotorer och han presenterade det för ledningen.

Gav aldrig upp – fortsatte bygga kompetens

Nästa steg blev att få Håkan Samuelsson att komma till labbet och se vad man byggt upp, vilket han också gjorde.

Tommy Sellgren säger att han gärna vill tro att det besöket, tillsammans med ytterligare påtryckningar från facken och medarbetare, som visat fördelarna med att tillverka i Skövdefabriken, gjorde att Volvo Cars i december 2020 meddelade att man investerar 700 miljoner kronor för att bygga upp elmotortillverkning i Skövde.

– Grunden till framgången att vi får tillverka elmotorer ligger också i att medarbetare på Skövdefabriken aldrig gav upp utan ständigt fortsatte bygga kompetens – genom externa samarbeten, forskning och teknikutveckling. Det hade aldrig gått utan duktiga akademiker, säger Tommy Sellgren.

Han tror också att samarbetet mellan facken hjälpte till, och att alla kunde påverka utifrån sina arbetsområden.

– Det kan såklart vara jobbigt för ledningen att ändra sig, när man tidigare gått ut i media. Men jag upplever att ledningen lyssnar och tar till sig när det finns ny fakta och kan ändra uppfattning, vilket nu också hände.

Nu blir det i ett första steg montering av elmotorer i Skövde med start inom några år. Ett par år senare blir det full tillverkning.

Blev dotterbolag vid årsskiftet

Sedan årsskiftet är motorfabriken ett dotterbolag till Volvo Cars och har bytt namn till Powertrain Engineering Sweden. Även en del av FoU:n i Göteborg ingår i bolaget, vilket Tommy Sellgren tycker ger en bättre helhet.

Hittills har fokus varit på att få beslutet om elmotortillverkning, men nu kan man inrikta sig på vilken kompetens och eventuella utbildningsinsatser som behövs. För många ingenjörer i Skövdefabriken är huvudfokus nu att projektera för elmotortillverkning.

Det kommande samgåendet mellan Powertrain Engineering Sweden och Geely öppnar möjligheten att tillverka motorer för andra än Volvo Cars och att tillverka hela spannet med förbrännings-, hybrid- och elmotorer.

60 personer fick sluta på motorfabriken i och med Volvo Cars varsel och uppsägningar under 2020 men framåt tror Tommy Sellgren snarare att det kommer att vara ett ökat behov av ingenjörer.

Volvo Cars batteriutveckling sker i Göteborg och Shanghai, men i Skövde har man ett labb med utrustning och kompetens för att testa tillverkningstekniken av elmotorer. Det sker i projektet Nästa generations drivlinor som finansieras av Vinnova och drivs på Assar Industrial Innovation Arena i samarbetet med bland annat flera högskolor, Volvo Lastvagnar, Powertrain Engineering Sweden och Volvo Cars.

Karin Thorsell

2 KOMMENTARER

  1. Bra jobbat med facklig samverkan och att anlita en löntagarkonsult!
    Ett klart bevis på att Sveriges Ingenjörer kan påverka
    och att det är värdefullt att vara med i facket.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Kreativa ingenjörer löser kriser i covidvården

0
För medicintekniska ingenjörer har det senaste året varit allt annat än normalt. Brist på utrustning och förbrukningsmaterial har krävt snabba beslut, hårt arbete och problemlösning.

Neddragningarna på Chalmers – så många fick gå

0
juni varslade Chalmers 180 anställda om uppsägning. Nu är de fackliga förhandlingarna avslutade och uppsägningarna blev färre än befarat.
Karta över relativa löneläget per län

Så skiljer sig ingenjörernas löner mellan länen

6
Lönerna för ingenjörer skiljer sig ganska mycket över landet. Utifrån ett medelvärde på 100 ligger Stockholms län på 106,9 medan Västernorrland bara har 91,4.

Hemarbetet sätter arbetsmiljöarbetet på nya prov

1
Förutsättningarna för en god arbetsmiljö i hemmet varierar från person till person. Det behövs därför mer kunskap om hur man hanterar det på ett systematiskt sätt, konstaterar Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Bisarra krav på utländska forskare

21
Går Migrationskommitténs förslag igenom kommer tusentals utländska forskare och ingenjörer att tvingas lämna landet. Det skriver Ulrika Lindstrand och Mats Ericson i en debattartikel.
Stefan Westergård med Freedesk

Ingenjören med 12 språk skapade ett mobilt ståbord

1
Under pandemin har många staplat skokartonger eller haft datorn på strykbrädan för att kunna stå och jobba. Men civilingenjören Stefan Westergård hade redan en egen lösning.   

Därför behövs ingenjörer i det fackliga arbetet

0
Att engagera sig fackligt är både roligt och utvecklande. "Det är en häftig resa att göra" säger Jörgen Lundqvist, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.

Nytt jobb vid 60 – Lourdes tog stöd av facket och lyckades

1
Byggnadsingenjören Lourdes Valencia var lite orolig inför chansen att få nytt jobb som 60-åring. Envishet och goda råd från Sveriges Ingenjörer var betydde mycket för att hon lyckades.
Sveriges Ingenjörers styrelse 2020-2021

Fem platser i styrelsen uppe för omval – nu vill valberedningen få förslag

0
Vid Ingenjörsfullmäktige i höst är fem av platserna i Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse uppe för omval. Nu vill valberedningen få förslag på personer som vill vara med och ser till att förbundet är relevant.

Därför blir vi utmattade av digitala möten

0
Forskare vid Stanford University har identifierat fyra orsaker till zoom-trötthet, och vad du själv kan göra för att undvika att drabbas av det.

VI REKOMMENDERAR

Man som ligger i gräs

Så här fungerar förskottssemester

0
Enligt semesterlagens regler har alla rätt till 25 dagars semester per år. Men man har inte rätt till betald semester direkt när man börjar...

TOPPLISTA