Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Arbetsmarknad Seger för facken vid Volvo i Skövde

Seger för facken vid Volvo i Skövde

Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag. Reaktionerna blev starka. Hade inte ledningen fått hela bilden av arbetet med elmotorer som pågick? Facken drev på och i december 2020 meddelade Volvo Cars att elmotorer kommer att tillverkas i Skövde.

Under hösten 2019 informerade ledningen om att Volvo Cars skulle bryta ut förbränningsmotordelen ur bolaget. Den skulle i stället gå mot ett samgående med motsvarande del inom Geely.

Tommy Sellgren
Tommy Sellgren

– Det blev många upprörda känslor. Dels att vi skulle mista tillhörigheten till Volvo Cars, vars framgångssaga vi varit en del av. Att vi skulle kliva av tåget, säger Tommy Sellgren, ordförande för de lokala Akademikerna, där Sveriges Ingenjörer ingår.

Men det som ytterligare spädde på reaktionerna var att vd:n Håkan Samuelsson i intervjuer menade att elmotorer inte skulle tillverkas i Skövdefabriken. Eftersom hälften av Volvo Cars tillverkning från 2025 ska vara elbilar och hälften hybrider så betydde det dåliga framtidsutsikter för många anställda i motorfabriken.

Gjordes redan i testlabbet

Tommy Sellgren har många kollegor inom Manufacturing Engineering som de senaste åren jobbat med att bygga upp kompetensen kring elmotorer.

– Vi ville visa att vi visst skulle kunna jobba med att tillverka elmotorer – för i testlabbet gjorde vi det redan. Kunskapen fanns. Vi kände att ledningen inte hade hela bilden. Labbet var hemligt, men var det så hemligt att det undgått ledningen vad vi kan?

Facken i Skövde (Akademikerna med Sveriges Ingenjörer, IF Metall, Unionen och Ledarna) drev på, genom koncernfacklig samverkan, för att granska ledningens underlag med en löntagarkonsult. Det är en oberoende person som varken ska stå på fackets eller arbetsgivarens sida utan analysera och göra en bedömning.

– Konsulten bekräftade vår syn att vi skulle kunna bygga elmotorer och han presenterade det för ledningen.

Gav aldrig upp – fortsatte bygga kompetens

Nästa steg blev att få Håkan Samuelsson att komma till labbet och se vad man byggt upp, vilket han också gjorde.

Tommy Sellgren säger att han gärna vill tro att det besöket, tillsammans med ytterligare påtryckningar från facken och medarbetare, som visat fördelarna med att tillverka i Skövdefabriken, gjorde att Volvo Cars i december 2020 meddelade att man investerar 700 miljoner kronor för att bygga upp elmotortillverkning i Skövde.

– Grunden till framgången att vi får tillverka elmotorer ligger också i att medarbetare på Skövdefabriken aldrig gav upp utan ständigt fortsatte bygga kompetens – genom externa samarbeten, forskning och teknikutveckling. Det hade aldrig gått utan duktiga akademiker, säger Tommy Sellgren.

Han tror också att samarbetet mellan facken hjälpte till, och att alla kunde påverka utifrån sina arbetsområden.

– Det kan såklart vara jobbigt för ledningen att ändra sig, när man tidigare gått ut i media. Men jag upplever att ledningen lyssnar och tar till sig när det finns ny fakta och kan ändra uppfattning, vilket nu också hände.

Nu blir det i ett första steg montering av elmotorer i Skövde med start inom några år. Ett par år senare blir det full tillverkning.

Blev dotterbolag vid årsskiftet

Sedan årsskiftet är motorfabriken ett dotterbolag till Volvo Cars och har bytt namn till Powertrain Engineering Sweden. Även en del av FoU:n i Göteborg ingår i bolaget, vilket Tommy Sellgren tycker ger en bättre helhet.

Hittills har fokus varit på att få beslutet om elmotortillverkning, men nu kan man inrikta sig på vilken kompetens och eventuella utbildningsinsatser som behövs. För många ingenjörer i Skövdefabriken är huvudfokus nu att projektera för elmotortillverkning.

Det kommande samgåendet mellan Powertrain Engineering Sweden och Geely öppnar möjligheten att tillverka motorer för andra än Volvo Cars och att tillverka hela spannet med förbrännings-, hybrid- och elmotorer.

60 personer fick sluta på motorfabriken i och med Volvo Cars varsel och uppsägningar under 2020 men framåt tror Tommy Sellgren snarare att det kommer att vara ett ökat behov av ingenjörer.

Volvo Cars batteriutveckling sker i Göteborg och Shanghai, men i Skövde har man ett labb med utrustning och kompetens för att testa tillverkningstekniken av elmotorer. Det sker i projektet Nästa generations drivlinor som finansieras av Vinnova och drivs på Assar Industrial Innovation Arena i samarbetet med bland annat flera högskolor, Volvo Lastvagnar, Powertrain Engineering Sweden och Volvo Cars.

Karin Thorsell

2 KOMMENTARER

  1. Bra jobbat med facklig samverkan och att anlita en löntagarkonsult!
    Ett klart bevis på att Sveriges Ingenjörer kan påverka
    och att det är värdefullt att vara med i facket.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Camilla Frankelius

Inbetalningar till tjänstepension förlängs till 66 år – ”Hade velat få mer”

0
Ett års extra inbetalningar till tjänstepensionen blir det för alla som har ITP1. Dessutom förlängs sjukpensionen till att gälla till 66 år. Men Sveriges Ingenjörer hade velat se större förbättringar.

”Nu måste vi prata mer om den digitala arbetsmiljön”

0
– Vi måste ställa krav på vår digitala arbetsmiljö och inte acceptera krångliga system, säger Jan Gulliksen, professor och vicerektor på KTH. Han är årets mottagare av Levipriset från Sveriges Ingenjörer.

GUIDE: Intresserad av att bli trainee – det här ska du tänka på

0
Att bli trainee är ett bra sätt att börja karriären. Men kontrollera vilka anställningsvillkor som gäller och att det finns en tydlig plan för hela traineeperioden.
Gunnar Zackrisson, Eva Snis, Karl Stavaeus, Hanna Hartikainen, Pia Krantz, Jenny Strand och Sofia Johannesson

Ingenjörer som är chefer: ”Här är 42 råd om du vill bli chef”

0
En överväldigande majoritet av Sveriges ingenjörers medlemmar under 40 år kan tänka sig att bli chefer. Men hur gör man? Sju ingenjörer som är eller har varit chefer tipsar.

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.

Karriärplanen ger dig fördelar – genom hela arbetslivet

0
En karriärplan hjälper dig oavsett om du är i början, mitten eller i slutet av din karriär, om du söker ett nytt jobb, vill byta bransch eller helt enkelt vill fortsätta att utvecklas där du är. Så här gör du.

Klas jobbar på distans – 80 mil från kontoret

0
Sedan tio år sitter civilingenjören Klas Fredriksson oftast hemma i ett villaområde i Göteborg och sköter sitt arbete för Permascand, vars huvudkontor ligger ungefär 80 mil norrut.
Signatur

Klausuler kan bli hinder när du vill byta jobb

0
Det är inte ovanligt att arbetsgivare vill skriva in klausuler i anställningsavtalet som reglerar vad som gäller när du slutar. Men det här vill Sveriges Ingenjörer varna för. ”Det du skriver under gäller, så var försiktig.”

Mer kompetensutveckling när facket driver frågorna

0
Facklig representation på arbetsplatsen kan vara en fördel för anställda som vill utveckla sin kompetens. Det visar en studie från Umeå universitet.

Nya studiestödet är klart – studera med upp till 80 procent av lönen

15
Nu införs ett studiestöd som gör att yrkesverksamma kan studera med 80 procent av lönen. Redan 1 oktober kan du skicka din ansökan till CSN och från och med 1 januari 2023 kan du börja studera.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

”Jag var en överviktig stressad chef”

2
Med livet på högvarv och ett jobb han drömt om sa plötsligt kroppen stopp.  "Jag hade glömt bort att ta hand om mig själv" berättar Johan Hansson som nu vill varna andra för att göra samma misstag.

TOPPLISTA