Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Arbetsliv Arbetsmarknad Seger för facken vid Volvo i Skövde

Seger för facken vid Volvo i Skövde

Hösten 2019 fick Volvo Cars Skövdefabrik beskedet att de skulle ingå i ett nytt förbränningsmotorbolag. Reaktionerna blev starka. Hade inte ledningen fått hela bilden av arbetet med elmotorer som pågick? Facken drev på och i december 2020 meddelade Volvo Cars att elmotorer kommer att tillverkas i Skövde.

Under hösten 2019 informerade ledningen om att Volvo Cars skulle bryta ut förbränningsmotordelen ur bolaget. Den skulle i stället gå mot ett samgående med motsvarande del inom Geely.

Tommy Sellgren
Tommy Sellgren

– Det blev många upprörda känslor. Dels att vi skulle mista tillhörigheten till Volvo Cars, vars framgångssaga vi varit en del av. Att vi skulle kliva av tåget, säger Tommy Sellgren, ordförande för de lokala Akademikerna, där Sveriges Ingenjörer ingår.

Men det som ytterligare spädde på reaktionerna var att vd:n Håkan Samuelsson i intervjuer menade att elmotorer inte skulle tillverkas i Skövdefabriken. Eftersom hälften av Volvo Cars tillverkning från 2025 ska vara elbilar och hälften hybrider så betydde det dåliga framtidsutsikter för många anställda i motorfabriken.

Gjordes redan i testlabbet

Tommy Sellgren har många kollegor inom Manufacturing Engineering som de senaste åren jobbat med att bygga upp kompetensen kring elmotorer.

– Vi ville visa att vi visst skulle kunna jobba med att tillverka elmotorer – för i testlabbet gjorde vi det redan. Kunskapen fanns. Vi kände att ledningen inte hade hela bilden. Labbet var hemligt, men var det så hemligt att det undgått ledningen vad vi kan?

Facken i Skövde (Akademikerna med Sveriges Ingenjörer, IF Metall, Unionen och Ledarna) drev på, genom koncernfacklig samverkan, för att granska ledningens underlag med en löntagarkonsult. Det är en oberoende person som varken ska stå på fackets eller arbetsgivarens sida utan analysera och göra en bedömning.

– Konsulten bekräftade vår syn att vi skulle kunna bygga elmotorer och han presenterade det för ledningen.

Gav aldrig upp – fortsatte bygga kompetens

Nästa steg blev att få Håkan Samuelsson att komma till labbet och se vad man byggt upp, vilket han också gjorde.

Tommy Sellgren säger att han gärna vill tro att det besöket, tillsammans med ytterligare påtryckningar från facken och medarbetare, som visat fördelarna med att tillverka i Skövdefabriken, gjorde att Volvo Cars i december 2020 meddelade att man investerar 700 miljoner kronor för att bygga upp elmotortillverkning i Skövde.

– Grunden till framgången att vi får tillverka elmotorer ligger också i att medarbetare på Skövdefabriken aldrig gav upp utan ständigt fortsatte bygga kompetens – genom externa samarbeten, forskning och teknikutveckling. Det hade aldrig gått utan duktiga akademiker, säger Tommy Sellgren.

Han tror också att samarbetet mellan facken hjälpte till, och att alla kunde påverka utifrån sina arbetsområden.

– Det kan såklart vara jobbigt för ledningen att ändra sig, när man tidigare gått ut i media. Men jag upplever att ledningen lyssnar och tar till sig när det finns ny fakta och kan ändra uppfattning, vilket nu också hände.

Nu blir det i ett första steg montering av elmotorer i Skövde med start inom några år. Ett par år senare blir det full tillverkning.

Blev dotterbolag vid årsskiftet

Sedan årsskiftet är motorfabriken ett dotterbolag till Volvo Cars och har bytt namn till Powertrain Engineering Sweden. Även en del av FoU:n i Göteborg ingår i bolaget, vilket Tommy Sellgren tycker ger en bättre helhet.

Hittills har fokus varit på att få beslutet om elmotortillverkning, men nu kan man inrikta sig på vilken kompetens och eventuella utbildningsinsatser som behövs. För många ingenjörer i Skövdefabriken är huvudfokus nu att projektera för elmotortillverkning.

Det kommande samgåendet mellan Powertrain Engineering Sweden och Geely öppnar möjligheten att tillverka motorer för andra än Volvo Cars och att tillverka hela spannet med förbrännings-, hybrid- och elmotorer.

60 personer fick sluta på motorfabriken i och med Volvo Cars varsel och uppsägningar under 2020 men framåt tror Tommy Sellgren snarare att det kommer att vara ett ökat behov av ingenjörer.

Volvo Cars batteriutveckling sker i Göteborg och Shanghai, men i Skövde har man ett labb med utrustning och kompetens för att testa tillverkningstekniken av elmotorer. Det sker i projektet Nästa generations drivlinor som finansieras av Vinnova och drivs på Assar Industrial Innovation Arena i samarbetet med bland annat flera högskolor, Volvo Lastvagnar, Powertrain Engineering Sweden och Volvo Cars.

Karin Thorsell

2 KOMMENTARER

  1. Bra jobbat med facklig samverkan och att anlita en löntagarkonsult!
    Ett klart bevis på att Sveriges Ingenjörer kan påverka
    och att det är värdefullt att vara med i facket.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

IT, finans, bygg och kemi

Rekordlåg arbetslöshet – men skillnad mellan inriktningarna

0
Arbetslösheten bland Sveriges Ingenjörers medlemmar är nu nere på 1,0 procent – den näst lägsta nivån på tio år. Men arbetslösheten skiljer sig mellan olika inriktningar och för vissa har den svängt mycket under pandemin.   
Ingenjörsfullmäktige 2021

Hittills: 17 listor ställer upp i Ingenjörsvalet

0
I vår är det val till Ingenjörsfullmäktige och den 15 februari är det deadline för att registrera listor till valet. Hittills har 16 listor anmält sig och nu kan enskilda ingenjörer också ställa upp i valet. 

Så svarar du chefen som nobbar ditt lönekrav

0
För att lyckas med lönesamtalet är det viktigt att fundera på vad chefen kommer att svara på ditt lönekrav. Läs om ombudsmannens tips för hur du bemöter chefens argument.

“Varför existerar dåligt ledarskap fortfarande?”

0
Varför finns det så många dåliga chefer, trots all kunskap vi har om ledarskap? Det är en fråga som vi borde diskutera mer, menar professor Anders Örtenblad.
Pengar, KTH, Ericsson

Lön, antagningspoäng och att jobbet inte känns kul – det här läste flest 2021

0
Vad säger jag när chefen nobbar mitt lönekrav? Är det ett problem att Ericsson vill överge fasta arbetsplatser? Varför krävdes det en ingenjör för att avslöja bluffen i Allra?

Nu ska arbetsgivarna avgöra vad som är friskvård

0
Nu ska arbetsgivarna själva bestämma hur friskvårdsbidraget ska användas. Men det blir inte fritt fram för vad som helst. Reglerna har inte förändrats. 

Cykelförmån och avdrag för jobb på annan ort – här är nya lagarna 2022

0
Den 1 januari 2022 trädde en rad lagändringar i kraft. Här är åtta som påverkar arbetslivet.
Frost

Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 10 januari

0
Nu gör vi uppehåll, men är tillbaka igen den 10 januari.

Min kollega är lat – vad ska jag göra?

1
Vad gör man med kollegor som inte engagerar sig, som levererar i sista minuten och gör bara exakt det som förväntas? Så här svarar psykologen.
Unga ingenjörer

Nästan fem gånger fler ingenjörer examineras i dag än i slutet av 70-talet

12
För 40 år sedan examinerades 1 500 ingenjörer per år. Nu är antalet 7 300.   

VI REKOMMENDERAR

Man som slappnar av framför julgran

Så gör du för att stressa ner i jul

1
Låt inte julen bli ytterligare en stressfaktor. Här ger experterna sina bästa tips för att stressa ner i jul - och för att slippa stressa när du börjar jobba igen.

TOPPLISTA