Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
Hem Ingenjören Lokalkontor blir hubbar när myndigheter öppnar för distansarbete  

Lokalkontor blir hubbar när myndigheter öppnar för distansarbete  

Flera myndigheter kommer tillåta mer arbete på distans än före pandemin. Både Trafikverket och Kronofogden gör lokal- och regionkontor till hubbar – men väljer olika modeller. Det som skiljer är synen på  om allt arbete kan ske på distans. 

När Trafikverket i slutet av februari öppnar för återgång till kontoren blir det inte som före pandemin.

Niclas Lamberg, HR-direktör på Trafikverket.

– Erfarenheterna från de två år som vi tvingades arbeta på distans ska vi dra nytta av, säger Niclas Lamberg, HR-direktör på Trafikverket.

I dag har omkring 6 000 medarbetare på myndigheten slutit ett distansarbetsavtal som tillåter distansarbete i snitt två dagar i veckan. Då kan arbetet ske hemifrån eller från ett av Trafikverkets 28 kontor, som inte är ordinarie tjänsteställe. Det är cheferna som avgör vilka som får möjligheten.

Maria Dryselius är en av dem som har ett distansarbetsavtal och några dagar i veckan kortar hon resvägen till jobbet från 9 till 2,5 mil, enkel väg. Maria arbetar som projektledare för underhållsbeläggningar av asfalt i Sörmland och har i många år pendlat från sin bostad i Örsundsbro utanför Uppsala till kontoret i Eskilstuna.

Maria Dryselius på Trafikverket slipper åka 9 mil till kontoret i Eskilstuna varje dag.

– Nu tillåter mitt avtal att jag jobbar några dagar i veckan på distans, antingen hemifrån eller från kontoret i Uppsala.

Förutom kortare restid och mer fritid finns det fler fördelar.

På Uppsalakontoret har Maria en kollega som har samma uppdrag i Uppland som hon har i Sörmland.

– Det är en stor fördel att vi kan dela erfarenheter och hjälpas åt. På kontoret i Eskilstuna är jag ensam i min roll men när jag är i Uppsala pratar vi asfalt hela tiden.

Kulturen stärks på kontoret

HR-chefen Niclas Lamberg tror att den nya modellen kommer att skapa nya nätverk och positiva synergier inom Trafikverket, förutom de kortare restiderna.

Många av Trafikverkets kontor byggs om och alla med fler än omkring 50 platser blir aktivitetsbaserade. Där kommer det att finns plats för distansjobbarna.

En del frågar varför Trafikverket bara accepterar distansarbete några dagar i veckan. Vad hindrar att medarbetarna själva bestämmer var de vill arbeta alla dagar i veckan?

– Det finns flera skäl till att man behöver ha basen på sitt ordinarie kontor. Dels för att stärka kulturen, dels för att vi tror att samarbete och innovation fungerar bättre när man är på en plats tillsammans, säger Niclas Lamberg.

 Rekryterar i hela Sverige

På Kronofogdens it-avdelning har man inte riktigt samma uppfattning.

Julian Firpo
Julian Firpo, IT-strateg på Kronofogden

– Vi tror på ett flexibelt arbetsliv i alla delar, digitalt ledarskap på riktigt som inte kräver att alla medarbetare sitter i samma rum, säger Julian Firpo, it-strateg på Kronofogden.

Sedan drygt ett år tillbaka rekryterar it-avdelningen platsoberoende och det betyder att man kan bo var som helst i landet.

Satsningen startade för att göra det lättare att rekrytera kompetens som det är stor konkurrens om i Stockholm, där huvudkontoret finns. Men de första platsannonserna gav inte alls den effekt man hade hoppats på. I det rekryteringssystem som Kronofogden, och även Arbetsförmedlingen har, måste man specificera ort.

– Det är inte anpassat för att söka kandidater över hela landet. Det var först när vi började rekrytera via sociala medier som vi fick den effekt som vi hade hoppats på, säger Julian Firpo.

Nu får it-avdelningen ansökningar från hela landet och över 20 personer har rekryterats under 2021 och början av 2022. Ala nyanställda har knutits till det närmaste av Kronofogdens 32 kontor, från Haparanda i norr till Malmö i söder.

Frihet under ansvar

I september började it-arkitekten Nebojsa Mitrovic på Kronofogdens kontor i Jönköping.

Nebojsa Mitrovic är anställd på Kronofogdens kontor i Jönköping.

– Det som tilltalade mig, förutom arbetsuppgifterna, är Kronofogdens syn på distansarbete. Självledarskap och frihet under ansvar är inte bara tomma ord utan gäller på riktigt. Det är ovanligt bland statliga arbetsgivare, säger han.

Nebojsa Mitrovic är den enda av it-avdelningens 230 anställda och konsulter som hör till Jönköpingskontoret. Hur ofta han vill arbeta där bestämmer han i samråd med sin chef. Hittills har han mest jobbat hemifrån men framöver funderar han på att sitta på kontoret ibland.

Kollegorna i hans team finns i Stockholm i Göteborg, Västervik och i Kristianstad. Men det ser han inte som ett problem. Tvärtom!

– Mycket arbete fungerar faktisk bättre digitalt. Det är enklare att dela skärm och lösa problem, jobba med ett dokument och i workshops tillsammans. Att digitalt arbete hämmar kreativiteten håller jag inte alls med om.

Julian Firpo ser inte heller att det påverkar produktiviteten.

– Vi har inte sett någon sparlåga när det gäller leverans och kreativitet. Kollegorna spottar ur sig nya tjänster och lösningar varje dag säger han.

En viktig pusselbit för att få det att fungera är utbildning av cheferna i digitalt ledarskap.

– Vi har olika forum där cheferna delar med sig av utmaningar och best practice. Det här är nytt för oss men vi vågar försöka och vi lär oss av varandra säger Julian Firpo.

Karin Virgin       

2 KOMMENTARER

  1. Visst är det positivt att många fortsatt får möjligheten att arbeta på distans. Men ser man artikeln från en annan synvinkel kan man fråga sig varför Trafikverket behöver lägga ner över två miljoner kronor i arbetstid på att få fram 6000 distansavtal. Grundproblemet verkar vara förlegade regler kring vad som klassas som arbetsställe. Skulle man arbeta 3 dagar hemma så skulle den anställda ha möjlighet att kunna kräva ersättning för tjänsteresa till kontoret då ens arbetsställe då skulle vara hemma. Än mer märkligt blir det när infra ministern häromdagen presenterade ny generaldirektör och man återigen stoltserar med att man bränt 2 miljoner för att få fram 6000 avtal, och ministern med hans kollegor reflekterar inte ens över att de inte uppdaterat reglerna. Det hade troligtvis blivit billigare för skattebetalarna om regeringen hade börjat ta tag i problemen.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sju tips: Så gör du om din firma går dåligt

0
Vad kan du som egen företagare göra för att rädda situationen när framtiden ser mörk ut? Anders Hallgren på Sveriges Ingenjörer delar med sig av goda råd till krisande egenföretagare.

32 råd – det här hade vi velat veta på första jobbet

0
Ingenjören frågade tio unga ingenjörer vad de hade velat veta när klev in genom dörren på sitt första ingenjörsjobb.

Ett utlandsjobb kan ge karriären en skjuts

0
Ericsson har verksamhet i 180 länder. Anki Ljung, rekryteringschef på Ericsson har flera tips till dem som vill ut i världen.

Så hittar du ett utlandsjobb och svar på allt du behöver veta

0
I den här guiden får du tips på hur du kan hitta ett utlandsjobb och allt praktiskt du måste tänka på – innan du flyttar utomlands – och när du flyttar hem.  
hand som skriver på kontrakt

Åtta tips – tänk på det här innan du skriver på

0
Skriver du på anställningsavtalet och tänker att villkoren enkelt går att omförhandla? Eller att villkor ”egentligen inte gäller”? Tänk då om.

Sveriges Ingenjörer på Ericsson: ”Inte nu igen”

9
Efter invasionen av Ukraina har Ericsson sökt och beviljats tillstånd för export till Ryssland. Men bolaget har hävdat att exporten upphört.  Det har fått Sveriges Ingenjörer på Ericsson att reagera med besvikelse.

Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

0
De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 18 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

Här är de 21 vanligaste frågorna om omställningsstudiestödet

0
Från den 1 oktober kan du söka stöd för att börja plugga nästa år med upp till 80 procent av lönen. Sveriges Ingenjörers förhandlingschef Camilla Frankelius svarar på 21 frågor om hur stödet fungerar.

Så söker du omställningsstudiestödet – en guide i sex steg

0
Den 1 oktober öppnar ansökan för att söka omställningsstudiestödet. Ingenjören  guidar dig i sex steg genom ansökningsprocessen. 

När Volvo Cars ställer om måste ingenjörerna ställa om

0
Om åtta år ska Volvo Cars inte längre göra bilar med förbränningsmotorer. För många ingenjörer på Volvo krävs att de kompetensutvecklar sig för att klara framtidens produktion och utvecklingsarbete.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Borde man prata mer om lön på arbetsplatsen?

3
Kan öppna löner vara ett sätt att öka pressen på arbetsgivaren att höja lönerna? Sveriges Ingenjörers förhandlingsexpert ger sin syn på saken.

TOPPLISTA