Klart för höjning av medlemsavgiften

6
2575
Diskussion om förslaget att höja medlemsavgiften under Ingenjörsfullmäktige. Ulf Bengtsson, Sony Mobile, argumenterade för förslaget. Foto: Ingenjören

Ingenjörsfullmäktige har röstat ja till en höjning av medlemsavgiften till 240 kronor i månaden för en fullbetalande medlem.

Ett skäl som inför Ingenjörsfullmäktige gavs till förslaget att höja medlemsavgiften är att Sveriges Ingenjörer behöver konkurrera och fortsätta utveckla sin verksamhet. Men när förslaget var uppe för diskussion i Ingenjörsfullmäktige på tisdagseftermiddagen ifrågasatte några ledamöter detta.

Nya medlemsavgifter 2018

Från och med nästa år betalar en fullbetalande medlem 240 kronor i månaden för medlemskap i Sveriges Ingenjörer, en höjning med 10 kronor i månaden. Den som betalar reducerad avgift, är utlandsmedlem eller doktorand kommer att betala 120 kronor i månaden. Pensionärer kommer att betala 38 kronor i månaden.

Teknologer och medlemmar första året efter examen kommer att slippa en avgiftshöjning.  Ordinarie medlemmar som är äldre än 65 år, kommer att betala 208 kronor i månaden i medlemsavgift.

Elin Petersson från Volvo Cars och representant för gruppen ”Mer pang för pengarna” tyckte att det var otydligt varför en höjning av medlemsavgiften är enda sättet att klara förbundets kommande satsningar. Hon yrkade på att medlemsavgiften skulle ligga kvar på samma nivå nästa år som i dag, 230 kronor i månaden för en fullbetalande medlem, och att i stället skjuta till särskilda anslag om det behövs.

Även fullmäktigeledamot Harun Redzic, Volvo Cars, tyckte att förslaget om en högre medlemsavgift behövde ses över då förbundet har en god ekonomi och Akademikernas a-kassa höjs nästa år.

– Jag tycker att det vore väldigt klokt att även titta på andra lösningar, sade han.

Men enligt Marcus Suurküla, som sitter i förbundsstyrelsen, fanns det flera viktiga skäl att höja medlemsavgiften. Bland annat för att finansiera en förstärkning på ombudsmannasidan, förstärka stödet till förbundets distrikt och förnya förbundets sajt.

Enligt Ulf Bengtsson, Sony Mobile, ger en höjning av medlemsavgiften förbundet muskler att göra investeringar. Det som kommer vara avgörande för huruvida man vill vara medlem i Sveriges Ingenjörer är inte om avgiften är 230 eller 240 kronor i månaden, menade han, utan att medlemmarna vet vad de får för pengarna.

Karin Nordin från Volvo Cars undrade vilken riskanalys som har gjorts av förslaget. Ett tapp på 5 000 medlemmar skulle eliminera de extra intäkter som höjningen av medlemsavgiften beräknas ge, sade hon.

Om medlemsavgiften inte höjs måste något i förbundsverksamheten tas bort, sade Per Beremark från Sveriges Ingenjörer Syd. Björn Nyström från Ingenjörer för ett hållbart samhälle tyckte att förslaget om höjd medlemsavgift var väl avvägt och såg ingen annan möjlighet än just detta för att klara budgeten för 2018.

Efter votering beslutade Ingenjörsfullmäktige att anta förslaget att höja medlemsavgiften.

Ania Obminska

6 KOMMENTARER

  1. Mycket fattig argumentation för en höjning av avgiften. Kunna konkurrera? Vad sägs om att i så fall skaffa sig en konkurrenskraftig fördel genom att ex sänka avgiften? Det skulle säkert kunna locka nya medlemmar och särskilja SI från övriga fack. Nu är det tydligt att man bara följer fack-kartellen.

    Detta är tyvärr problemet med alla former av kooperativ etc, de som är satta att förvalta dem börjar efter ett tag tro att de som förvaltare är självändamålet, inte medlemmarnas ursprungliga intentioner. Precis samma problem i kommuner etc. Förvaltningen växer tills den blir själva syftet.

    Jag kommer gå ur Sveriges Ingenjörer inom den närmsta tiden. Tack för inget!

  2. Mycket dåligt beslut. Liksom Fredrik nämnt så är det extremt oklart vilka ”investeringar” som ska ge mig någon utökad medlemsnytta. Dags att fundera på varför jag egentligen är medlem…

    Ulf anförde: ”Det som kommer vara avgörande för huruvida man vill vara medlem i Sveriges Ingenjörer är inte om avgiften är 230 eller 240 kronor i månaden, menade han, utan att medlemmarna vet vad de får för pengarna.”

    … ja precis. Jag tror att rätt många medlemmar tänker som jag, ”det är bra att vara med på grund av inkomstförsäkringen”. Övriga aktiviteter luktar att man gör saker för sin egen skull utan att tänka tillräckligt på om medlemmarna uppskattar det eller inte.

    • Ja, va faan får man för pengarna (aktuell fråga idag) … nu ingen papperstidning längre i brevlådan utan blir hänvisad till nätet, vad sparar dom på det? Det kanske skulle täcka dom tio spänn i avgiftshöjning.
      I och för sig är inte alla reportage så relevanta för ingenjörer, som i reportaget TEMA arbetsliv där man skall ge exempel på ett jobb som blivit enklare pga ”digitalisering” där kommer man inte på något bättre förslag än personaladministratör … och det i tidningen Sveriges Ingenjörer!

  3. Efter 20 år som medlem har tanken på att gå ur SI börjat dyka upp med viss regelbundenhet. Det är oklart för mig vad som menas med att vara ”konkurrenskraftig” i texten ovan. I förhållande till vad? Normalt bedömer man ju inte en verksamhet efter volymen utan efter nyttan den skapar. Vilken konkret nytta är det man är ute efter att förbättra?

    En huvudfråga för de flesta medlemmar lär vara anställningsvillkor och att få hjälp t.ex vid konflikter med arbetsgivaren och neddragningar. Men i kommentarsfältet till den förra artikeln om avgiftshöjningen var det medlemmar som vädrade tvivel om vilken nytta vårt förbund faktiskt bidrar med, och när det gäller anställningsvillkor konstaterades t.ex i Ingenjören tidigare i år att ingenjörernas löneutveckling släpat efter ända sedan sekelskiftet. Om någon avgiftshöjning skulle vara motiverad vore det i mina ögon i så fall mot en tydlig inriktning att resurserna ska användas till att få ett slut på detta släpande. Men det är inte vad jag ser att fullmäktige säger här, och därför fortsätter mitt tvivel på nyttan att vara medlem att växa…

    • Lämnade Civilingenjörsförbundet (Sveriges Ingenjörer) för 10 år sedan efter att jag konstaterat att facket satt i företagsledningens knä i alla situationer, facket har spelat ut sin roll i detta land, allt är bara ett spel för gallerierna! Och löner är ju individuella, egen förhandling om lön så konkurrenskraftig är nonsens!
      Nej, dom behöver mer pengar till kostsamma studieresor, middagar och annan intern verksamhet.

Comments are closed.

SENASTE NYTT

Glasögon ger expertblick

Det finns ett stort behov av kompetensöverföring inom högteknologisk industri, men mycket av kunskapen är omedveten och svår att lära ut. Med glasögon som registrerar bärarens fokus kan eleven låna expertens vana blick. Inom verkstadsindustrin...
Talat Gundogan

Ingenjörerna Talat och Balazs fick snabbt jobb i Sverige

Balazs Szabo från Ungern och Talat Gundogan från Turkiet är två ingenjörer som har flyttat till Sverige. Tack vare en skräddarsydd utbildning i svenska för utländska ingenjörer blev arbetsgivarna snabbt intresserade. Efter ett år...

Yrkessvenska ger jobb för nyanlända ingenjörer – nu firar programmet 10 år

För tio år sedan startade den första svenskundervisningen för utrikesfödda ingenjörer och arkitekter – Sfinx. Modellen har varit framgångsrik och många har fått jobb redan efter ett år, ibland ännu snabbare. Sfinx är en utbildning...
Regnbågsflagga

”Byggbranschen är för bögar”

Få i byggbranschen är öppna hbtq-personer och branschen är djupt heteronormativ, konstaterar Byggcheferna och RFSL. På internationella dagen mot homo-, bi- och transfobi, 17 maj, uppmanar de alla företag att fråga sig vad det...
Lisa Lorentzon och Christina Widén

Scanias ingenjörer först ut med att luncha med nyanlända

Många ingenjörer vill bidra till integration på andra sätt än med pengar. Därför nappade Akademikerföreningen på Scania på en ny möjlighet. Nu ska ingenjörerna där kunna matchas ihop med nyanlända och ses över en...
Foto: Inbj / Mostphotos

Det här missar ingenjörer på Linkedin

Sedan januari kan medlemmar i Sveriges Ingenjörer få sin Linkedin-profil granskad gratis. Några hundra har tagit chansen och det är redan tydligt vad ingenjörer missar. Linkedin används allt mer av arbetsgivare och rekryterare för att...

Snart kan du tvingas skatta för pensionsrådgivning

Nu kan individuell pensionsrådgivning, bland annat för anställda med så kallad tiotaggarlösning, bli en skattepliktig förmån. Det visar ett utlåtande från Skatte-rättsnämnden. I dag har ungefär 120 000 privatanställda tjänstemän i fackförbunden inom PTK en...

Injektion för ledare inom innovation

Sveriges Ingenjörers kurs Leda Innovation i vintras gav både självinsikt och nya verktyg för att leda innovationsarbete, enligt deltagarna. En detalj som inte ska underskattas är att berätta om innovationerna för de övriga i...
Foto: Stuart Miles/ Mostphotos

Hälften av ingenjörerna tog initiativ till kompetensutveckling

67 procent av medlemmarna i Sveriges Ingenjörer deltog i någon kompetensutveckling under det gångna året. Och det vanligaste var att det var de själva som tagit initiativet till att utbilda sig. Det visar Sveriges...

”I motvind lyfter draken”

Magnus Sundemo blev kallad Volvotaliban av en av Volvo Cars vd:ar. Kanske var det för hans engagemang och okonventionella sätt att kämpa fackligt. Efter 39 års anställning ger den före detta fackordföranden ut en...