Ingenjörerna vill ha ett mer jämställt arbetsliv

0
1972
Foto: Mostphotos/Dan Burch

En manlig ingenjör tjänar i genomsnitt 1,8 miljoner kronor mer än en kvinnlig ingenjör under sitt yrkesliv.
–Vi ska bidra till att ändra på det. Chefer men också fackliga ledare måste ha modet att jobba för en förändring, sa Mikael Andersson i Sveriges Ingenjörers förbundsstyrelse när förbundets fullmäktige antog ett nytt jämställdhetsprogram.

I dag är bara var fjärde ingenjör kvinna och förändringen mot fler kvinnor i ingenjörsyrket går långsamt. Resan mot att tjejer sorteras bort eller väljer bort en framtid som ingenjör börjar tidigt och det är matematiken som är vattendelaren. Forskning visar att många flickor har dåligt självförtroende när det handlar om matematik. Här kan duktiga matematiklärare som är medvetna om problemet ge fickorna ett större självförtroende i matte.

–Vi behöver fler mattelärare med specialistkunskaper för att uppmuntra båda pojkar och flickor. Kommentarer som ”vad smart du är” istället för ”vad hårt du jobbar” kan göra skillnad, säger Mikael Andersson.

Praktisk undervisning som kopplar teorin med verkligheten med vardagsnära experiment har en positiv effekt för att få fler flickor intresserade av teknik och behovet av förebilder är också viktigt. If you can´t see it, you can´t be it.

Sveriges Ingenjörer vill se att regeringen ger universitet och högskolor ett tydligare uppdrag för att brygga över hindren för att flickor väljer tekniska utbildningar. Förbundet vill också se mer pengar till satsningar på samverkan mellan grundskola och högskola. Det kan handla om mentorprogram, läxhjälp eller att teknologer kan hjälpa till i undervisningen som extra stöd.

Lönegapet mellan kvinnliga och manliga ingenjörer är också ett problem och här visar lönestatistiken tydligt att gapet uppstår i samband med att kvinnorna blir föräldralediga. Sveriges Ingenjörer vill att kollektivavtalen uppmuntrar till ett jämnare uttag av föräldraledighet.

En del av löneskillnaden förklaras av att kvinnor i högre utsträckning arbetar deltid. Men alla fullmäktigledamöter kunde inte ställa sig bakom en tydlig målsättning att föräldralönen ska tas ut under två år för att minska deltidsarbetet. Här blev det debatt.

–Det skulle begränsa ingenjörernas möjligheter att kunna planera sin karriär. Jag har en sjuåring hemma och har nyligen avslutat ett intensivt men utmanande uppdrag som pågått i flera år. Nu har jag större möjlighet att arbeta deltid och nu vill och kan jag prioritera mer tid för min familj. Många ingenjörer med småbarn vill ha friheten att välja hur föräldraledigheten ska tas ut, sa Helene Åhsberg, ledamot i fullmäktige och anställd på Svensk Kärnbränslehantering.

Deltidsarbete och sämre löneutveckling påverkar också pensionen men här kan också kollektivavtalen vässas. Enligt flera avtal är arbetsgivarna inte tvungna att betala tjänstepensionspremier under föräldraledigheten. Nu vill Sveriges Ingenjörer att detta blir ett krav på arbetsgivarna.

Synen på kvotering till bolagsstyrelser finns också med i Sveriges Ingenjörers jämställdhetsprogram.

–Det är nödvändigt att öka andelen kvinnor i bolagsstyrelserna men kvotering är inget som vi förordar. Det finns bättre vägar att gå, säger Mikael Andersson från förbundsstyrelsen.
Istället vill förbundet lägga över ansvaret på valberedningarna med ett krav på att de presenterar kandidater av båda könen vid nomineringar till bolagsstyrelser.

Karin Virgin

SENASTE NYTT

Glasögon ger expertblick

Det finns ett stort behov av kompetensöverföring inom högteknologisk industri, men mycket av kunskapen är omedveten och svår att lära ut. Med glasögon som registrerar bärarens fokus kan eleven låna expertens vana blick. Inom verkstadsindustrin...
Talat Gundogan

Ingenjörerna Talat och Balazs fick snabbt jobb i Sverige

Balazs Szabo från Ungern och Talat Gundogan från Turkiet är två ingenjörer som har flyttat till Sverige. Tack vare en skräddarsydd utbildning i svenska för utländska ingenjörer blev arbetsgivarna snabbt intresserade. Efter ett år...

Yrkessvenska ger jobb för nyanlända ingenjörer – nu firar programmet 10 år

För tio år sedan startade den första svenskundervisningen för utrikesfödda ingenjörer och arkitekter – Sfinx. Modellen har varit framgångsrik och många har fått jobb redan efter ett år, ibland ännu snabbare. Sfinx är en utbildning...
Regnbågsflagga

”Byggbranschen är för bögar”

Få i byggbranschen är öppna hbtq-personer och branschen är djupt heteronormativ, konstaterar Byggcheferna och RFSL. På internationella dagen mot homo-, bi- och transfobi, 17 maj, uppmanar de alla företag att fråga sig vad det...
Lisa Lorentzon och Christina Widén

Scanias ingenjörer först ut med att luncha med nyanlända

Många ingenjörer vill bidra till integration på andra sätt än med pengar. Därför nappade Akademikerföreningen på Scania på en ny möjlighet. Nu ska ingenjörerna där kunna matchas ihop med nyanlända och ses över en...
Foto: Inbj / Mostphotos

Det här missar ingenjörer på Linkedin

Sedan januari kan medlemmar i Sveriges Ingenjörer få sin Linkedin-profil granskad gratis. Några hundra har tagit chansen och det är redan tydligt vad ingenjörer missar. Linkedin används allt mer av arbetsgivare och rekryterare för att...

Snart kan du tvingas skatta för pensionsrådgivning

Nu kan individuell pensionsrådgivning, bland annat för anställda med så kallad tiotaggarlösning, bli en skattepliktig förmån. Det visar ett utlåtande från Skatte-rättsnämnden. I dag har ungefär 120 000 privatanställda tjänstemän i fackförbunden inom PTK en...

Injektion för ledare inom innovation

Sveriges Ingenjörers kurs Leda Innovation i vintras gav både självinsikt och nya verktyg för att leda innovationsarbete, enligt deltagarna. En detalj som inte ska underskattas är att berätta om innovationerna för de övriga i...
Foto: Stuart Miles/ Mostphotos

Hälften av ingenjörerna tog initiativ till kompetensutveckling

67 procent av medlemmarna i Sveriges Ingenjörer deltog i någon kompetensutveckling under det gångna året. Och det vanligaste var att det var de själva som tagit initiativet till att utbilda sig. Det visar Sveriges...

”I motvind lyfter draken”

Magnus Sundemo blev kallad Volvotaliban av en av Volvo Cars vd:ar. Kanske var det för hans engagemang och okonventionella sätt att kämpa fackligt. Efter 39 års anställning ger den före detta fackordföranden ut en...